تاريخ : 4 / 6 / 1392برچسب:, | 10:52 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل از شفا آنلاین : رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: برخی داروهای بیهوشی براثر ایجاد حساسیت های شدید و تأثیرگذاری بر ارگان هایی نظیرمغز،قلب،کبد و کلیه ها ممکن است کشنده باشد که درایران هرهفته این امربه دلیل عدم رعایت استاندارد های لازم رخ می دهد.

 
دکتر محمد مهدی قیامت افزود: بیهوشی یک حرفه بسیار حساس و خطیر است که خوشبختانه طی 50 سال اخیر نسبت به سایر رشته های پزشکی پیشرفت خوبی داشته است. 
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی ایران تصریح کرد:در جریان بیهوشی،بیمار را باید بالاتر از وضعیت فیزیولوژیکی اش در مرحله ای که احساس درد نداشته باشد،رساند.در حقیقت بیمار وارد یک کمای عمیق شده و بازگرداندن بیمار از این حالت بسیار خطرناک و پیچیده است. 
وی خاطر نشان کرد:داروهای تبخیری که از طریق تنفس استفاده می شوند عوارض بسیار جدی و خطرناکی به همراه دارد که خوشبختانه با داروهایی با کیفیت بهتر این عوارض به حداقل رسیده است.


دکتر قیامت در ادامه بیان کرد:بیمارستان ها با تجهیزات کامل و متخصصان بیهوشی زبده،با افزایش استانداردمراقبت های داخل اتاق عمل به ویژه مراقبت از ارگان های اساسی نظیر مغز،قلب،کبد و کلیه ها و همچنین استفاده از دستگاه های بسیار پیچیده و مجهزمی توانند ازعوارض داروهای بیهوشی جلوگیری کنند. 
رئیس انجمن بیهوشی ایران اظهار داشت:متأسفانه در مقطعی دچار کمبود دارو و برگشت به عقب شدیم که امید می رود دولت جدید با تدابیر و کلید جادویی اش مشکلات این چنینی را حل کند.



تاريخ : 3 / 6 / 1392برچسب:, | 10:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص طب سنتی مصرف ترشی و خوراکی‌های سرد را موجب سردی کبد و پس از آن چربی کبد دانست و نسبت به مصرف این مواد هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر مجید انوشیروانی گفت: کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است، سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند و یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

وی مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد را موجب سرد شدن کبد دانست و ادامه داد: کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

این متخصص تشریح کرد: مصرف سرکه، آبغوره، سایر ترشی‌های خانگی و خوراکی‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد نیز به تدریج موجب سرد شدن کبد می‌شود.

انوشیروانی در رابطه با چرب شدن کبد سرد گفت: با سرد شدن کبد مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می‌شود که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این صفرای غلیظ به کندی در مجاری صفراوی حرکت می کند و به دنبال آن، انسداد نسبی در این مجاری رخ می دهد که در این مرحله در سونوگرافی کیسه صفرا ممکن است «لجن صفراوی» گزارش شود که خود مقدمه ایجاد سنگهای صفراوی است.

این متخصص طب سنتی انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده را از عواملی دانست که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و اظهار کرد: در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود.

به گفته وی یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمرۀ عاملی است که در پیدایش کبد چرب دخیل است.



تاريخ : 1 / 6 / 1392برچسب:, | 1:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وزیر بهداشت گفت: در مورد ادغام یا انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران، موضوع برای بررسی قانونی و حل اختلاف نظر دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه خانم الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری تصمیم گیرنده است، من ترجیح می‌دهم وارد این چالش نشوم و هر چه قانون گفت ما هم مجری هستیم.

خبرگزاری فارس: تعیین تکلیف دانشگاه ایران به معاون حقوقی رئیس جمهوری واگذار شد

حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم روز پزشک که شامگاه پنجشنبه در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان فارس درباره تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد:‌ با توجه به اظهار نظر قوه مقننه و قوه قضاییه در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران و اختلاف نظر آنها با دولت، حل این اشکال حقوقی از وزارت بهداشت فراتر رفته است.

وی گفت: با توجه به اختلاف نظر قوه مجریه و قوای دیگر پرونده تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران (انتزاع یا ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی)، رئیس جمهوری پرونده تعیین تکلیف این دانشگاه را به خانم الهام امین زاده،معاون حقوقی خود ارجاع داده است تا بعد از بحثهای حقوقی با قوای دیگر بر اساس قانون و تصمیم نهایی عمل کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران بعد از انقلاب تشکیل شده و در کنار 2 دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در حوزه‌های مختلف خدمات بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی  در شهر تهران فعالیت داشته است اما در زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی و زمانی که باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام وزیر بود با دستور وزیر بهداشت این دانشگاه منحل و بخش آموزشی و تحقیقاتی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش خدمات بهداشت و درمان آن به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد.

این تصمیم با برکناری وحید دستجردی و حضور حسن طریقت منفرد با تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت لغو و مجدداً دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شد و طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت علت این تصمیم را درخواستهای مکرر اعضای هیئت علمی این دانشگاه و نیز اختلال و فشار کاری که به بخش خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد شده بود، اعلام کرد.

بعد از آن قوه مقننه به ریاست علی لاریجانی و قوه قضاییه به ریاست صادق آملی لاریجانی با این تصمیم شورای گسترش وزارت بهداشت که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری رسیده بود، مخالفت کردند. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً در یک مصوبه دیگر تصمیم گیری نهایی در این مورد را جزو حوزه اختیارات وزیر بهداشت اعلام کرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که نظر شخص شما درباره انتزاع یا ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست گفت: من اکنون دیگر عضو هیئت علمی یک دانشگاه علوم پزشکی نیستم بلکه مسئول بخش اجرایی حوزه سلامت هستم و ترجیح می‌دهم نظر شخصی خودم را در این مورد اعلام نکنم تا دچار چالش جدید نشویم. یعنی هر نظری دارم را متوقف می‌کنم به امر قانون و نظر معاون حقوقی رئیس جمهوری که بعد از مذاکره با قوه مقننه و قوه قضاییه از جمله دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری در زیر مجموعه این قوا مشخص می‌شود و به هر نتیجه‌ای که رسیدند ما هم تابع قانون هستیم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش فارس که این نتیجه تصمیم کی مشخص و اعلام می شود گفت: فکر نمی کنم تصمیم گیری نهایی در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از 2 تا 3 هفته طول بکشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به کمبود اعتبارات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: اعتبارات حوزه سلامت به قدری کم و ناچیر است که من خجالت می کشم درباره آن صحبت کنم و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه نیز وضع خوبی از این نظر نداریم.

وزیر بهداشت گفت: البته اکثر همکاران من در دولت آقای روحانی متوجه این مسئله هستند. آنچه باعث تأسف ما در این حوزه است آن چیزی است که از دولت قبل به ما ارث رسیده است. ما واقعاً از نظر اعتبارات بخش سلامت دچار مشکل هستیم که دلایل مختلفی دارد.

قاضی زاده هاشمی افزود: بخشی از اعتبارات بخش سلامت در سالهای گذشته به بخشهای دیگر از جمله راه و مسکن داده شده است اما با این حال ما امیدواریم که این دوره گذار را به فضل خدا و همت همه مردم صبور پشت سر بگذاریم. این مسائل از جنس مسائل اقتصادی است و حل آنها نیاز به صبر و حوصله مردم دارد.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم در پایان این دولت شرایط به نحوی باشد که مردم آسایش و آرامش بیشتری داشته باشند.



تاريخ : 28 / 5 / 1392برچسب:, | 10:48 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

عفونت دستگاه اداری توسط نوعی باکتری ایجاد می شود. این باکتری ها می توانند بر پوست ناحیه دستگاه ادراری اثر کرده و موجب سوزش در این ناحیه شوند. اگر این باکتری ها در همان مراحل اولیه نابود نشوند، بر نواحی دیگر اثر می کنند و منجر به وخامت بیماری می شوند.


به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، افراد می توانند با رعایت نکات زیر، برای درمان عفونت ادراری کمتر به دارو احتیاج پیدا کنند:

- سعی کنید مصرف مایعات را زیاد کنید تا زودبه‌زود به دستشویی بروید. سعی کنید با مصرف کافی آب هر ۲۰ دقیقه یک بار به دستشویی بروید تا عفونت های موجود در دستگاه ادراری تان خارج شود.

- حمام بروید و از دوش آب داغ استفاده کنید .اگر چه این روش از نظر پزشکان و محققان علوم پزشکی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بعد از حمام آب داغ احساس کاهش خارش و سوزش و درد را اعلام می کنند.

- مصرف مرکبات و غذاهای حاوی ویتامین ث را فراموش نکنید. این نوع مواد به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری را از بین می برند.

اگر درد و سوزش ناحیه دستگاه ادراری، بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید، حتما نزد پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار بروید.

- اگر چه رعایت نکته های مطرح شده در بالا بسیار ضروری است، اما اگر علایم بیماری پس از مدتی از بین نروند، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مزمن (طولانی مدت) ادراری و یا جلوگیری از انتقال عفونت به بخش های دیگر بدن مثل کلیه، باید سریعا اقدامات پزشکی را انجام دهید.

قره قاط
- افراد مبتلا به عفونت اداری می توانند با نوشیدن آب قره قات و یا زغال اخته بسیاری از باکتری های عفونت ادراری خود را از بین ببرند.

- معمولا به کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند توصیه می شود که از هر گونه مقاربت با همسر خود خودداری کنند. این توصیه از دو جهت پیشنهاد می شود؛ اول اینکه فرد مبتلا در حین مقاربت احساس سوزش و ناراحتی می کند و دوم به این دلیل که ممکن است این عفونت را به همسر خود نیز انتقال دهد.

- عفونت دستگاه ادراری معمولا پس از طی دوره ای، با درمان بهبود می یابد و خطر چندانی برای افراد ایجاد نمی کند. سعی کنید تمام دستورات ارائه شده توسط پزشک را در این مدت رعایت کنید تا به تسریع روند بهبودی کمک کنید.

- اگر فرد در طی این مدت تب کند و یا در ادرار خود خون ببیند و احساس ضعف کند، حتما باید به اورژانس و یا سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند.

- از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار و غذاهای تند و پرادویه اجتناب کنید.

- از مصرف الکل و سیگار جدا خودداری کنید.

- در موقع ادرار کردن می توانید آب گرم را روی ناحیه تناسلی خود بریزید.  این کار سبب کاهش سوزش در موقع ادرار کردن می شود. درد و سوزش ناحیه تناسلی، یک علامت شایع برای عفونت دستگاه ادراری است.

- گاهی اوقات علایم بیماری های مقاربتی بسیار شبیه به عفونت ادراری هستند. حتما نزد پزشک متخصص بروید تا این بیماری را به طور قطعی از سایر بیماری‌ها تشخیص دهد.



تاريخ : 28 / 5 / 1392برچسب:, | 1:13 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خیلی‌ها عسل را شیرینی بی‌ضرر می‌دانند و مرهم بسیاری از دردها، در حالیکه عسل هم مانند شکر کالری زیادی دارد و در عین حال خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

به گزارش عقاب نیوز به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک عسل حاوی قند گلوکز(31%)، فروکتوز(38%)، آب(17%)، و مقادیر ناچیزی مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و قند‌های پیچیده است.

بعضی‌ ترکیبات عسل ممکن است خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد، ولی‌ از آنجایی‌ که مقدار آنها در عسل بسیار کم است، تأثیری بر سلامت ندارند و کالری عسل بیش از کالری مقدار مشابه شکر است چرا کهیک قاشق غذا خوری شکر 45 کالری دارد در حالی‌ که یک قاشق غذا خوری عسل حاوی64 کالری است.

در بسیاری از فرهنگ‌های گذشته ازعسل به عنوان دارو و یا مرهم استفاده می‌‌کردند وبررسی‌های نوین متعددیروی عسل انجام شده ولی تاثیر عسل بر بیماری‌ها و سلامت تا به‌حال اثبات نشده است.

برای تعیین تاثیر عسل بایدمقدار زیادی(2-4 قاشق غذاخوری در روز در طولانی مدت) از آن مصرف شود تا تاثیر و یا عدم تاثیر عسل بر بهبود بیماری‌ها تایید شود.

برخی والدین برای طعم دادن به شیر پاستوریزه مقداری عسل به آن اضافه می‌کنند در حالیکه به دلیل وجود هاگ بوتولیسم در این ماده غذاییاز دادن عسل به کودکان زیر یک سال باید خودداری شود چون ممکن است آلرژی‌هایی را در کودکایجاد کندومسواک زدن پس از خوردن عسل هم لازم است./



تاريخ : 16 / 5 / 1392برچسب:خونریزی,گوش,سرطان,عقاب نیوز, | 6:13 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

افراد باید به ترشحات مکرر خون آلوده از گوش، زخمی که در گوش بهبود پیدا نکند و وجود توده گوش در دهانه گوش خارجی به وجود می آید توجه ویژه کنند.

دکتر مهدی خواجوی متخصص گوش،حلق، بینی جراح سر و گردن در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: باید افراد به ترشحات خون آلوده که مرتب در گوششان خارج می شود و نیز زخمی که در گوش بهبود پیدا نکند و همچنین وجود توده گوش در دهانه گوش خارجی که از بین نرود و بهبود پیدا نکند توجه کنند و به پزشک مراجعه کنند.

 

وی متذکر شد: اگر به همراه این علایم هشدار دهنده ذکر شده کم شنوایی هم وجود داشته باشد ممکن است نشانه سرطان گوش باشد.

 

خواجوی به افرادی که دچار این موارد ذکر شده هستند توصیه کرد: باید این افراد سریع مورد معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم نمونه برداری انجام شد تا درمان های لازم توسط متخصص صورت بگیرد.



تاريخ : 10 / 5 / 1392برچسب:ترس,چاقی,عقاب نیوز, | 5:58 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پزشكان به تازگي دريافته اند كه افرادي كه دچار ديد منفي نسبت به چاقي خود هستند بدتر چاق مي شوند.

به گزارش عقاب نیوز به نقل از  خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران ؛ افرادي كه دچار اضافه وزن هستند در صورتي كه دچار افسرده گي ناشي از اين مسئله شوند مي توانند در معرض ريسك افزايش وزن به صورت شديد قرار بگيرند.
 
گفتني است چاقي به عنوان يك مورد كه سلامتي را به خطر مي اندازد و موجبات بسياري از بيماري ها مي شود پديده اي است كه بايد با آن مبارزه كرد اما ناراحتي از چاقي و به اصطلاح ناديده گرفتن آن مي تواند بسيار زيان بار باشد.
 
بررسي ها نشان مي دهند افراد چاق پس از مدتي به خاطر افسرده گي در صورتيكه اراده لازم براي كم كردن وزن و يا ورزش كردن را نداشته باشند شروع به پرخوري بيشتر مي كنند و همينطور ورزش نمي كنند چون گمان مي كنند كه ديگر هيچ عاملي نمي تواند باعث لاغري آنها شود.
 

پزشكان به افراد چاق اطمينان خاطر مي دهند كه در هر سني و زماني مي توانند وزن متناسب و دلخواه خود برسند در صورتي كه ورزش منظم داشته باشند و نيز رژيم غذايي استاندارد داشته باشند و مهمتر از همه روحيه خوب و اراده آهنين تا به نتيجه دلخواه خود دست يابند.



تاريخ : 10 / 5 / 1392برچسب:مبارزه,کمخونی,عقاب نیوز, | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک فوق تخصص خون به بیان توضیحاتی پیرامون کم‌خونی‌ها پرداخت و ارتباط میان خونریزی‌های غیرطبیعی در دوران قاعدگی را با کم‌خونی تشریح کرد.
دکتر سیدرضا صفایی با بیان اینکه کم‌خونی‌ها می‌توانند ارثی یا اکتسابی باشند، اظهار کرد: به عنوان مثال ابتلا به بیماری سلیاک می‌تواند باعث بروز کم‌خونی شود که منشا آن ارثی است. سلیاک جزو سندروم‌های سوءجذب محسوب می‌شود و در صورت ابتلا، بدن نمی‌تواند مواد مختلف از جمله آهن را جذب نکند. البته این بیماری کم دیده می‌شود و چندان شایع نیست.

وی با بیان اینکه کم‌خونی انواع مختلفی دارد، گفت: به عنوان مثال تالاسمی از جمله کم‌خونی‌هایی است که بعد از شش ماهگی بتدریج ظاهر می‌شود و تا پایان عمر همراه بیمار است و اتفاقا جنبه ارثی هم دارد. تالاسمی هم چند نوع دارد، تالاسمی ماژور که نیاز همیشگی به تزریق خون دارد از شیوع بالایی برخوردار نیست، اما تالاسمی مینور بویژه در شمال و جنوب ایران شیوع بالایی دارد. البته تالاسمی مینور با اینکه در تعریف، یک نوع کم خونی است، اما بیماری جدی نیست و این افراد زندگی عادی دارند.

این فوق تخصص خون افزود: البته کم خونی‌های دیگری هم هستند که در سنین مختلف بروز یافته و در هر دو جنس مشاهده می‌شوند. اما مختص زنان نیستند. عمدتا نوع کم خونی که در زنان دیده می‌شود و در سنین باروری تظاهر می‌کند، کم‌خونی ناشی از کمبود آهن است.

این متخصص داخلی با بیان اینکه اگر فردی علامت بیماری را داشته باشد و به پزشک مراجعه کند، آزمایش‌هایی برای وی تجویز می‌شود که در تشخیص موثر است، گفت: درمان کم‌خونی به کمک تجویز قرص آهن و ترکیبات خوراکی آهن‌دار انجام می‌شود و این افراد معمولا به سرعت به درمان جواب می‌دهند.

خونریزی‌های غیرطبیعی ایام قاعدگی و ارتباط آن با کم‌خونی

صفایی ادامه داد: اما اگر درمان موثر نباشد و در مدت کوتاه حدود یک ماه اصلاح نشود، باید منشا خونریزی را پیدا کرد. ممکن است بیمار هنوز مشکل و خونریزی در بدن داشته باشد. به عنوان مثال باید به خونریزی‌های غیرطبیعی دوران قاعدگی توجه کرد.

این فوق تخصص خون افزود: ممکن است شخصی که کمبود آهن و متعاقب آن کم‌خونی داشته باشد، دچار کاهش و یا قطع خونریزی در ایام قاعدگی شود. اینها وابسته به میزان ذخایر آهن بدن است که معمولا با تجویز قرص برطرف می‌شود، اما اگر طبیعی نباشد و به درمان پاسخ ندهد، باید علت را دقیق‌تر بررسی کرد. زیرا ممکن است سیکل‌های هورمونی دچار اختلال شده و یا فرد مبتلا به ناراحتی گوارشی باشد.

مصرف مداوم قرص آهن، برخی بیماری‌ها را پنهان می‌کند

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نمی‌توان قرص آهن را چه در زنان و چه در مردان در هر سنی بدون علت تجویز کرد، گفت: این مسئله بویژه در سنین بالاتراز 45 سالگی حساسیت بیشتری دارد. زیرا مصرف مداوم قرص آهن باعث می‌شود برخی بیماری‌ها پنهان شوند. به عنوان مثال کم‌خونی علامت سرطان روده بزرگ است اما با مصرف قرص آهن که جلوی کمبود را می‌گیرد دیگر نمی‌توان سرطان را تشخیص داد و پزشک زمانی متوجه شود که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده باشد.

صفایی اضافه کرد: البته ممکن است به زنانی که در سنین باروری قرار دارند بگوییم قرص آهن را چند روز در ماه استفاده کنند، اما آن هم باید با احتیاط انجام شود.

علت توزیع قرص آهن در مدارس دخترانه

وی درباره علت توزیع قرص آهن در مدارس دخترانه گفت: علت اینکه در مقطع ابتدایی یا راهنمایی قرص آهن به دانش آموزان می‌دهند کمک به رشد آنهاست. چون بچه‌ها در سن رشد هستند و آهن علاوه بر خونسازی در ساختن عضلات هم تاثیر دارد. بنابراین اگر دانش آموزان تغذیه خوبی نداشته باشند، ممکن است اختلال رشد پیدا کنند. بنابراین توزیع قرص آهن یک راهکار مناسب برای پیشگیری از بروز اختلالاتی از این دست است.

غنی‌سازی نان و نمک با آهن، تدبیر وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز کم خونی

این فوق تخصص خون ادامه داد: راهکار دیگر هم غنی سازی مواد غذایی چون نان و نمک با آهن است که آن هم بر اساس غربالگری‌ها و برآوردهای وزارت بهداشت مبنی بر کمبود یک ماده مغذی در سطح جامعه انجام می‌شود که البته در حد درمان نیست و در راستای پیشگیری صورت می‌گیرد.



تاريخ : 29 / 4 / 1392برچسب:روزه,سردرد,میگرن,صرع,عقاب نیوز, | 10:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

افرادی که سردردهای خفیف و قابل تحمل دارند، منعی برای روزه‌ گرفتن ندارند، ولی مبتلایان به سردردهای میگرنی شدید و مکرر نمی توانند روزه بگیرند، زیرا با کاهش قند خون این سردرد‌ها برای آنها غیرقابل تحمل می‌شود.

پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، متخصص مغز و اعصاب به بیماران مبتلا به صرع ، ‌میگرن و سکته مغزی برای روزه‌ داری  توصیه کرد: این افراد از خوردن شام و افطار سنگین خودداری کنند، زیرا سردرد را تشدید می‌کند.


دکتر منصوره تقاء درباره وضعیت بیماران مختلف مغز و اعصاب برای روزه‌ داری خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به صرع به طور کلی روزه نگیرند، مگر این که چندین سال از آخرین تشنج آنها گذشته باشد و نوار مغزی نرمال داشته باشند و پزشک معالج اجازه روزه‌ داری را به آنها داده باشد.

وی ادامه داد: اما اکنون ساعات روزه‌ داری طولانی است و قند خون پایین می‌آید و می‌تواند زمینه تشنج را در این بیماران فراهم کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماران مبتلا  به ام‌ اس گفت: برای همه بیماران ام اس نمی‌توان یک نسخه پیچید، اما آنهایی که در مرحله حمله بیماری قرار دارند یا داروهای استروئیدی و داروهای شیمی‌ درمانی مصرف می‌کنند، نمی‌توانند روزه بگیرند، اما افرادی که ام‌ اس کنترل شده دارند و علائم آنها شدید نیست، می‌توانند روزه بگیرند و اگر تردید داشته باشند، با مشورت پزشک یک یا چند روز را به طور آزمایشی روزه بگیرند.

دکتر تقاء  به همه بیماران مغز و اعصاب که امکان روزه‌ گرفتن دارند، توصیه کرد: فوری پس از اذان روزه خود را برای تأمین قند بدن با افطار سبک باز کنند و با فاصله نیم تا یک ساعته شام سبک میل کنند.
 

وی گفت: این افراد نباید افطار یا شام سنگین بخورند، زیرا همین موضوع عاملی برای ایجاد سردرد است؛ همچنین خوردن سحری ضروری است و مصرف غذای کامل شامل نان یا برنج به همراه مواد پروتئینی به همراه سبزی یا میوه‌های آبدار توصیه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب به آنهایی که سردردهای مزمن دارند، پیشنهاد کرد: از خوردن قهوه، نسکافه و چای پررنگ در وعده سحری خودداری کنند، زیرا  سردرد را تشدید می‌کند، اما خوردن چای کمرنگ اشکالی ندارد.

دکتر تقاء همچنین گفت: افراد مبتلا به سردرد سعی کنند، به طور کلی به ویژه در ایام روزه‌ داری در معرض نور آفتاب فعالیت نداشته باشند، زیراعلاوه بر کاهش آب بدن سردرد را هم تشدید می‌کند.

وی گفت، افرادی که اخیراً سابقه سکته مغزی یا لخته‌ شدن خون در مغز دارند به گفته این متخصص مغز و اعصاب در روزهای طولانی تابستان نباید روزه بگیرند.

دکتر تقاء گفت، آنهایی که اختلال حافظه دارند یا به پارکینسون مبتلا هستند  به دلیل شرایط ذهنی یا کهولت سن امکان روزه‌ گرفتن ندارند، ولی آنهایی که جوان هستند، در صورت پیشرفته نبودن بیماری و امکان تقسیم دارو به افطار و سحر با مشورت پزشک می‌توانند روزه بگیرند.



تاريخ : 29 / 4 / 1392برچسب:طبع,سرد,ام اس,عقاب نیوز, | 5:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

امروز برای شما درباره کسانی که احتمال زیاد دارند که در آینده بیماری ام اس بگیرند صحبت میکنیم . گروه نخست افرادی هستند فوق‌العاده حساس، زودرنج و عصبی و با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خود را از دست می‌دهند.

به گزارش عقاب نیوز به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، یکی از عمده‌ترین علت‌های این بیماری، عصبی شدن افراد است که مهم‌ترین دلیل آن در واقع کمبود مواد غذایی یا مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن و همچنین مواد زائد در سلول‌ها و بافت‌ها است. هرگاه شخص از نظر فیزیولوژی دچال اختلال شود، از نظر سیستم عصبی نیز دچار ناراحتی روحی و روانی خواهد شد و با کمترین برخوردی، عکس‌العمل نشان خواهد داد.‌وقتی که تعادل املاح معدنی در بدن به هم می‌خورد، انسان با کمترین برخوردی عصبی می‌شود و همچنین کار غدد درون‌ریز در بدن مختل می‌شود. همین امر موجب می‌شود که ترشحات طبیعی معده مختل و اسید معده به اندازه دوبرابر حد طبیعی شود.

روزانه معده یک انسان بالغ حدود دو لیتر اسید کلریدریک ترشح می‌کند که در هضم غذا نقش اصلی را ایفا می‌کند. وقتی فردی عصبی می‌شود، این مقدار اسید به دو برابر حجم واقعی و طبیعی خود می‌رسد که در واقع روزانه چهار لیتر اسید معده که فوق‌العاده قوی است، ترشح می‌شود.

اختلال در غدد درون‌ریز موجب می‌شود که سیستم داخلی بدن به هم ریزد و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ام.اس نیز برای این گروه مؤثر خواهد بود، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین‌فردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا تفسیر خود را از موقعیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود.

گروه دوم شامل افرادی است که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد (غذاهایی با PH اسیدی) به حد وفور استفاده می‌کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمر هندی، ماست، قره‌قروت و امثال آن دارند. افرادی که دارای چنین طبعی هستند، اگر در مورد غذای مصرفی روزانه خود دقیق نباشند، بیشتر در معرض بیماری ام.اس قرار می‌گیرند.

عموماً در بیماران مبتلا به ام.اس، PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت. جالب توجه اینکه این نوع بیماران علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز نشان می‌دهند، مانند: ماست، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن.

این‌گونه بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند. برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز می‌توان مصرف متعادل مواد غذایی به‌ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.



تاريخ : 26 / 4 / 1392برچسب:لیمو,کک و مک,عقاب نیوز, | 1:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 

 
کک ومک را با لیمو محو کنید


سلامت نیوز : وجود کک و مک روی بینی و گونه‌ها و صورت، بخشی از زیبایی شما را خدشه‌دار می‌کند و آثار کک و مک از روی پوست با هیچ لیف و صابونی پاک نمی‌شود...کک و مک به خاطر نقص در بعضی سلول‌های پوستی رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌شود که عامل اصلی بروز کک و مک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ همچنین در بعضی افراد هورمون‌ها تعادل ندارند و استروژن بیش از اندازه سلول‌های تولیدکننده رنگدانه را تحریک می‌کند تا به محض قرار گرفتن در معرض خورشید رنگ بیشتری تولید کنند و کک و مک ایجاد شود.


وجود کک و مک روی بینی و گونه‌ها و صورت، بخشی از زیبایی شما را خدشه‌دار می‌کند و آثار کک و مک از روی پوست با هیچ لیف و صابونی پاک نمی‌شود، اما راه‌هایی برای کمرنگ شدن آنها و یا حتی از بین بردنشان وجود دارد، کک و مک لکه‌های گرد ملانین است که در افراد سفیدپوست شایع‌تر است.

این لکه‌ها پراکنده هستند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند، کک و مک بیشتر در فصل تابستان روی پوست ایجاد می‌شود و در زنان و مردان به یک نسبت اتفاق می‌افتد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 23 / 4 / 1392برچسب:عوامل,نفخ,معده,عقاب نیوز, | 9:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

گاز معده به علت تجمع هوای اضافه در معده ایجاد می شود. به گفته محققان، نفخ مکرر در زنان باید بررسی شود زیرا بیماری های رحم و تخمدان باعث نفخ معده می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ عوامل متعددی در ایجاد نفخ معده موثر است که در ادامه مطلب به بخشی از این عوامل اشاره می شود.

مصرف آب همراه با غذا:

 اگرچه نوشیدن آب با غذا به ظاهر مشکلی ایجاد نمی کند اما محققان می گویند، این عادت باعث نفخ می شود. به طور طبیعی هنگام نوشیدن مایعات یا خوردن غذا مقدار کمی هوا قورت می دهیم. تند خوردن نیز علت دیگر تراکم هوا در معده است. به طور معمول خوردن هر وعده غذا باید ۲۰ دقیقه طول بکشد. هنگام ایستادن، راه رفتن و تماشا کردن تلویزیون از غذا خوردن بپرهیزید زیرا باعث وارد شدن هوا به معده می شود.

ورزش:

نتایج بررسی ها نشان می دهد، ۷۱ درصد ورزشکاران دونده دچار ناراحتی گوارشی مانند نفخ و باد معده می شوند زیرا هوای بیش از حد وارد معده آن ها می شود.


مصرف غذاهای نامناسب:

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از مشکلات گوارشی است که یکی از علایم آن نفخ است. اگرچه علت دقیق این اختلال مشخص نیست اما یکی از دلایل بروز آن مصرف غذاهای حاوی کربوهیدراتی است که به خوبی جذب نمی شود.این مواد در روده بزرگ از طریق باکتری تخمیر می شود و در نتیجه باعث ایجاد گاز معده می شود.

اضطراب:

اغلب ما هنگام استرس ناخودآگاه هوای زیادی را قورت می دهیم.

مصرف لبنیات:

لاکتوز موجود در لبنیات از طریق آنزیمی به نام «لاکتاز» شکسته می شود. اگر لاکتوز درست شکسته نشود، وارد روده بزرگ می شود و در آن جا پس از تخمیر، گاز تولید می کند.

مصرف برخی داروها:

داروهای ضد سوزش معده که برای کاهش تولید اسید معده تجویز می شود، روی باکتری موجود در روده تأثیر می گذارد که این امر باعث افزایش گاز معده می شود. برخی داروهای ضد سرفه نیز حاوی شیرین کننده مصنوعی مانند «سوربیتول» است. این قند غیرقابل جذب است و رشد باکتری را بیشتر می کند. این امر باعث افزایش گاز معده می شود.

آب پرتقال:

مصرف پرتقال بهتر از مصرف آب آن است زیرا هنگام آب گرفتن فروکتوز رها می شود و این قند در معده نفخ ایجاد می کند.

فتق:

آروغ زدن یکی از علایم اولیه فتق در مردان است که در یک سوم مردان بالای ۵۰ سال دیده می شود. در این حالت دریچه بین مری و معده ضعیف تر می شود و گاز معده به سمت گلو حرکت می کند.

مصرف غذای مانده:

گرم کردن غذاهای سرد شده باعث می شود که نشاسته مقاوم در غذا ایجاد شود. این نشاسته در روده به سختی هضم می شود و به ایجاد نفخ می انجامد.

جویدن آدامس:

جویدن آدامس علاوه بر افزایش بلع هوا به علت مواد موجود در آن باعث نفخ می شود.

نوشیدنی های سرد:

دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی های گازدار به ویژه نوشیدنی های سرد باعث افزایش گاز معده می شود. این گاز به علت تغییر دمای بدن در فاصله زمانی کم در معده ایجاد می شود.



تاريخ : 23 / 4 / 1392برچسب:, | 9:41 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی جزو پرمصرف‌ترین داروها در سطح جهان به‌شمار می‌آیند، اما به دلیل عوارض جانبی خطرناکی که بر روی دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند مصرف آنها نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی را به همراه دارد، بطوریکه امروزه این مشکل به یکی از دغدغه‌های مهم علم پزشکی مبدل شده است.

در تحقیقاتی که اخیرا توسط یکی از پژوهشگران کشورمان انجام شده، اثر پیشگیری و درمانی گیاه سیاه‌دانه بر روی زخم معده ناشی از داروی ضد التهاب غیراستروئیدی ایندومتاسین به اثبات رسیده است.

به گزارش ایسنا، صغری پاسبان محقق جوان کشورمان، در تحقیقاتی که در قالب پایان‌نامه خود جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی پزشکی انجام داده، به نتایج جالبی درخصوص اثرات درمانی گیاه سیاه‌دانه بر روی بیماری زخم معده پی برده که به گفته او این اثرات عمدتا از طریق مهار لیپو پراکسیداسیون و نیز افزایش ترشح مخاط معده اعمال شده است.

پاسبان به ایسنا گفت: در تحقیقات انجام گرفته با عنوان "بررسی اثر سیاه‌دانه بر روی زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی"، سیاه‌دانه در حدود 80 درصد از ایجاد زخم معده پیشگیری و در حدود 70 درصد اثر درمانی برای زخم معده از خود نشان داد و در این مطالعه اثر درمانی سیاه‌دانه در درمان و پیشگیری از زخم معده حتی از داروی معروف و پرمصرفی همچون رانیتیدین نیز بیشتر بود که این موضوع بسیار جالب توجه است.

او یکی از عوارض جانبی داروی‌های ضدالتهاب ‌غیراستروئیدی را که در درمان بیماری‌های التهابی بسیار پر کاربرد است، ایجاد زخم معده در افراد دانست و اظهار کرد: داروهای ضد التهاب‌ غیراستروئیدی معمولا برای از بین بردن التهاب در بیماری‌هایی که احتیاج به درمان طولانی مدت دارند مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز و همچنین در تسکین دردهای مختلف از جمله دردهای زودگذر عضلانی، سردردهای میگرنی و دردهای بعد از عمل جراحی تجویز می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت یافتن راهی جهت کاهش عوارض این داروها، تصریح کرد: امروزه بیش از 30 میلیون بیمار در سراسر کره زمین از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نظیر ایندومتاسین استفاده می‌کنند که یکی از عوارض شایع این داروها ایجاد زخم معده در انسان می‌باشد، بطوریکه در بیش از 20 درصد از افراد تحت درمان با داروی ایندومتاسین زخم معده ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی جزو پرمصرف‌ترین داروها در سطح جهان به‌شمار می‌آیند، اما به دلیل عوارض جانبی خطرناکی که بر روی دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند مصرف آنها نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی را به همراه دارد، بطوریکه امروزه این مشکل به یکی از دغدغه‌های مهم علم پزشکی مبدل شده است.

این محقق جوان ایرانی در ادامه به بیان خصوصیات و ویژگی‌های گیاه سیاه دانه پرداخت و متذکر شد: سیاه‌دانه یا در اصطلاح انگلیسی Black cumin در طب سنتی ایرانی مصارف متعددی داشته و در درمان بسیاری از امراض همچون سوء هاضمه، سر درد مزمن، اسهال، استفراغ، سرماخوردگی، از دست دادن اشتها، آسم، بیماری‌های قلبی، ضعف جسمانی، مشکلات گوارشی، دیابت، رماتیسم، جذام و بسیاری موارد دیگر تجویز و مورد استفاده قرار می‌گرفته است

پاسبان از سیاه‌دانه با عنوان گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نام برد و خاطر نشان کرد: منافع سیاه‌دانه از یکسو در کتاب انجیل و نوشته‌های عبری ذکر شده و در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) منقول است که "سیاه دانه داروی تمام دردها بجز مرگ است" و از سوی دیگر مطالعات اخیر خواص ضد باکتریایی، کاهندگی قند خون، ضد فشار خون، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه را به اثبات رسانده است.

این پروژه تحقیقاتی که روند اجرای آن از زمستان 90 آغاز و تا اعلام نتایج نهایی در تابستان 92 به طول انجامید در محل و با حمایت مالی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تحت نظارت دکتر سعید نیازمند، دانشیار گروه فیزیولوژی پزشکی این دانشگاه انجام گرفته است.



تاريخ : 22 / 4 / 1392برچسب:بیماری,روزه,نگرفتن,عقاب نیوز, | 11:46 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک فوق تخصص غدد اظهارداشت: بيماران ديابتي تيپ يک، زنان باردار ديابتي و بيماراني که سه ماه قبل از ماه مبارک رمضان افزايش و افت قندخون خيلي شديد داشته‌اند و نيز آنها که از وضعیت افت قندخونشان اطلاع ندارند، به هيچ وجه نبايد روزه بگيرند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر پروین لایق گفت: شرط روزه‌داري بيماران ديابتي اين است که قندخونشان کنترل شده باشد و طي مدت روزه‌داري در روز، هر دو تا 5ساعت ميزان قند خونشان بررسي شود.

روزه‌گرفتن ديابتي‌هاي کم‌خطر به شرط کنترل ميزان قند خون



ادامه مطلب
تاريخ : 22 / 4 / 1392برچسب:میگرن,دوچرخه سواری,عقاب نیوز, | 9:57 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

یک متخصص مغز و اعصاب ورزش مناسب را به عنوان یکی از روش‌های مهم و تاثیرگذار در درمان میگرن‌ نام برد که در کاهش دردهای میگرنی نیز تاثیر زیادی می‌گذارد.

 

 

به گزارش بولتن نیوز، دکتر فرامرز امیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ورزش کردن از درمان‌های غیردارویی میگرن است که اگر بیماران شرایط خاصی را در نوع ورزش اعمال کنند، می‌توانند در این بیماری بهبود حاصل کنند.

 

 

 

وی افزود: نکته مهمی که در ورزش برای بیماران میگرنی وجود دارد انتخاب نوع ورزش و چگونگی فعالیت بدن در انجام حرکات ورزشی است به این شکل که سر ثابت بماند و بدن به خصوص شکم تحرک داشته باشد.

 

 

 

امیری، پیاده‌روی در سطح صاف و دوچرخه‌سواری را مناسب‌ترین ورزش برای بهبود سردردهای میگرنی دانست و افزود: ورزش‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و سایر ورزش‌هایی که در حرکات آن تکان شدید سر وجود دارد می‌توانند موجب افزایش سردردهای میگرن شوند.

 

 

 

وی ادامه داد: ورزش روزانه حداقل پنج نوبت در هفته و تداوم در فعالیت‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد همچنین ضربان قلب با 30 تا 40 درصد افزایش همراه باشد تا تاثیر خود را به عنوان درمان بیماری میگرن داشته باشد.

 

 

 

این متخصص مغز و اعصاب ورزش را علاوه بر درمان، روشی برای پیشگیری عنوان کرد و گفت: ورزش روزانه یک عامل پیشگیری‌ کننده محسوب می‌شود اما در زمان بروز حمله میگرن نمی‌تواند با درد رقابت کند و تاثیر داشته باشد.

 

 

 

امیری در پایان گفت: افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند با تناوب حرکات ورزشی می‌توانند تکرار حملات میگرن را به نصف برسانند البته در صورتی که با مشکل‌ مواجه شوند، باید ورزش را قطع کنند و از پزشک خود راهنمایی بگیرند.

 



تاريخ : 19 / 4 / 1392برچسب:خواب,راحت,شوهر,عقاب نیوز, | 3:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

مزاياي يك خواب خوب و با كيفيت بر هيچ كس پوشيده نيست اما پژوهشگران به تازگي راز مهمي در باره خواب فاش كرده اند.

به گزارش خبرنگار علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، كم خوابي احتمال بي وفايي را افزايش مي دهد و باعث تميز خلق و احساسات مردان مي شود.

 

 

 

به گفته اين پژوهشگران بخشي از مغز كه وظيفه كنترل احساسات را برعهده دارد با كم خوابي تحت تأثير قرار گرفته و مي تواند به تصميمات بسيار نادرست منجر شود.

 

 

 

به عبارت ديگر كنترل احساسات تا حد زيادي تعيين كننده ميزان تعهد افراد نسبت به زندگي مشترك است و خواب ناكافي اين روند را مختل مي كند.

 

 

 

براي داشتن يك خواب راحت و با كيفيت بهتر است ملحفه تان را هر دو هفته يكبار تعويض كنيد آن ها را با آب گرم شسته و از خوشبو كننده هاي معطر استفاده كنيد.

 

 

شايد برايتان جالب باشد، بدانيد خوابيدن روي ملحفه تميز و معطر كيفيت خواب سالم را 40 درصد افزايش مي دهد.



تاريخ : 17 / 4 / 1392برچسب:, | 8:32 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

حافظی گفت: ماهیت این درد در معاینه بالینی قابل تشخیص است اما تشخیص قطعی با رادیوگرافی است که خار پاشنه پا در زیر پاشنه به صورت تیغ و خارهای ساقه گل رز به اندازه کوچکتر دیده می‌شود.

فارس: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: راه رفتن زیاد روی سطوح سخت مانند سنگ و سرامیک به ایجاد خار پاشنه می‌انجامد و بهتر است برای راه رفتن بر روی سنگ و سرامیک از صندل استفاده شود.

رحمت‌الله حافظی اظهار داشت: درد پاشنه پا به علل مختلف و متعددی به وجود می‌آید اما یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه ناشی از خار پاشنه است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: ماهیت درد به این گونه است که فرد در ابتدای راه رفتن درد شدیدی در ناحیه پاشنه پا احساس می‌کند که چند دقیقه بعد از شروع راه رفتن این درد به تدریج کمتر شده اما اگر چند لحظه توقف کند و دوباره راه بیفتد این درد اذیت کننده دوباره برمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: صبح هنگام و موقع بلند شدن از خواب و شروع راه رفتن معمولاً این درد بیشترین مقدار را دارد اما در طول روز این درد کمتر می‌شود.

حافظی گفت: ماهیت این درد در معاینه بالینی قابل تشخیص است اما تشخیص قطعی با رادیوگرافی است که خار پاشنه پا در زیر پاشنه به صورت تیغ و خارهای ساقه گل رز به اندازه کوچکتر دیده می‌شود.

حافظی اظهار داشت: درمان خار پاشنه چند مرحله دارد اما ساده‌، کم هزینه‌ و کم دردترین درمان آن بدین صورت است که بیمار به مدت یک هفته شب‌ها قبل از خواب، پا را در داخل یک لگن آب داغ به مدت 15 دقیقه قرار داده و طی این مدت چندین بار مقداری آب داغ به این لگن بیفزاید البته بر اساس آستانه تحمل بیمار و در حدی که فرد دچار سوختگی نشود داغی آب متغیر است؛ اما هر چه حرارت آب بیشتر باشد بهتر است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: بعد از این 15 دقیقه، فرد باید پا را از لگن آب خارج سازد و با حوله خشک کند و از داروهای ضد التهاب موضعی، پماد یا داروهای گیاهی در ناحیه پاشنه پا استفاده کند و بعد با یک بطری شیشه‌ای یا گوشتکوب چوبی که داخل کیسه فریزر قرار داده 40 تا 50 ضربه در ناحیه‌ای که احساس درد دارد وارد سازد که به این عمل در اصطلاح عامیانه گوشتکوب تراپی نیز می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ممکن است در یکی دو روز اول فرد احساس کند که درد پاشنه اش بیشتر شده است که جای نگرانی نیست و باید یک هفته هر شب این کار را به صورت مداوم انجام دهد و در کنار آن به مدت 10 روز از داروهای ضد التهاب مانند قرص دیکلوفناک سدیم 50 میلی‌گرمی روزانه به مدت 2 قرص یکی بعد از صبحانه و یکی بعد از شام استفاده کند.

حافظی افزود: تعداد قابل توجهی از بیماران معمولاً به این روش درمان پاسخ می‌دهند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: اگر بیمار از این روش پاسخ نگرفت باید از کفی‌های داخل کفش که تحت عنوان کفی خار پاشنه و به حالت U شکل یا نعل اسب است استفاده کند و این کفی را در داخل کفش قرار دهد تا فشار وزن از روی خار پاشنه برداشته شود.

وی تأکید کرد: استفاده همزمان از فیزیوتراپی در کنار استفاده از کفی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حافظی ادامه داد: اگر علیرغم این درمان‌ها، فرد از درد شکایت داشت قدم بعدی تزریق‌های داروهای ضد التهاب موضعی در ناحیه خار پاشنه است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در موارد بسیار نادر ممکن است بعد از اعمال این روشها باز هم درد استمرار داشته باشد که آخرین قدم، عمل جراحی و برداشتن خار پاشنه است هر چند که ممکن است این عمل ختم درمان نباشد و بعد از 6 ماه تا یک سال، مجدداً خار پاشنه عود و رشد مجدد داشته باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این مطلب که علت مشخص و قطعی ایجاد خار پاشنه هنوز مشخص نیست، گفت: ممکن است راه رفتن روی سطوح سخت مانند سنگ و سرامیک و مشاغل خاص که با ضربه در ناحیه پاشنه همراه است به ایجاد خار پاشنه بینجامد.

وی به افراد توصیه کرد که برای راه رفتن بر روی سنگ و سرامیک از صندل استفاده کنند.

حافظی تأکید کرد: معمولاً 80 تا 90 درصد بیماران مبتلا به خار پاشنه با 3 روش اولی که گفته شد می‌توانند درد حاصله را کنترل و درمان کنند.



تاريخ : 15 / 4 / 1392برچسب:درمان,سنگ,کلیه,عقاب نیوز, | 5:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جلوگیری از سنگ کلیه مهمترین درمان سنگ کلیه است.

دکتر نجفی، فوق تخصص بیماری های کلیوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سنگ کلیه که در اثر رسوب بالای ادرار بروز می کند که این رسوب ها از جنس کلسیم یا اسید اوریم به وجود می آید و به هم می چسبد و تبدیل به سنگ کلیه می شود.
 
وی در خصوص علت و عوامل تشکیل سنگ کلیه عنوان کرد: مصرف موادی مثل گوشت و نمک کم مایعات باعث بالا رفتن رسوب ادرار می شود که در اثر بالا رفتن رسوب ادرار سنگ تشکیل می شود.
 
وی در خصوص علائم بیماری سنگ کلیه افزود: حرکت سنگ های کوچک به داخل حالب در جهت دفع سنگ باعث درد پهلو، تهوع، استفراغ، ادرار خونی و سوزش ادرار می شود.
سنگ های بزرگ بسیار خطرناک هستند که به علت جا به جا نشدن در کلیه، کلیه را از کار می اندازند و هیچ علائمی ندارند و تنها راه تشخیص سنگ های بزرگ هر چند سال یکبار از طریق آزمایش ادرار یا آزمایش کراتنین را انجام دهند تا از نبود سنگ کلیه اطمینان حاصل نمایند.
 

وی در پایان در خصوص درمان سنگ کلیه اذعان داشت: مهمترین درمان در درمان سنگ کلیه جلوگیری از بروز سنگ کلیه است اما اولین راه درمان دفع سنگ کلیه است که اگر اندازه سنگ کلیه طوری نباشد که بیمار بتواند آن را دفع کند سنگ کلیه را با سنگ شکن به اندازه کوچک می شکنند تا بیمار بتواند آن را دفع کند و زمانی که سنگ ها بالای 2 سانت باشد با استفاده از عمل جراحی سنگ خارج می شود.



تاريخ : 14 / 4 / 1392برچسب:درمان,ایدز,سلول,بنیادی,عقابنیوز, | 9:57 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دو بیمار اچ آی وی مثبت برای درمان سرطان تحت درمان پیوند مغز استخوان قرار گرفتند و پزشکان پس از این درمان با شگفتی دریافتند که دیگر هیچ نشانه قابل توجهی از ویروس HIV در بدن آنها مشاهده نکردند.

به گزارش ایسنا، این دو بیمار اچ آی وی مثبت مبتلا به سرطان در آمریکا تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفتند، اما پس از این پیوند نشانه‌های ویروس HIV به طور کامل از بدن این بیماران حذف و در نتیجه درمان ضد ویروسی آنها نیز متوقف شد.
 
«تیموتی هنریش» و «دانیل کوریچک» از پزشکان بیمارستان زنان و بریگام در بوستون، سال گذشته اعلام کردند که نمونه خون های گرفته شده از دو بیمار مبتلا به سرطان خون با اچ آی وی مثبت، فاقد هرگونه نشانه از ویروس HIV است.
 
نخستین بیمار برای سال 2007 میلادی برای درمان سرطان خون تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفت و درمان اچ آی وی این بیمار دو سال بعد توسط پزشکان آلمانی گزارش شد.
 
برای این بیمار از سلول‌های بنیادی یک اهدا کننده با جهش ژنتیکی نادر مقاوم در برابر ویروس HIV‌ استفاده شد؛ این نتیجه در هیچکدام از بیمارانی که از سلول های بنیادی معمولی استفاده کرده اند، مشاهده نشده است.
 
این دو بیمار با هدف جایگزینی سلول‌های سالم اهدا کننده به جای سلول های خونی سرطانی، تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفته و در آن زمان همچنان تحت درمان با داروهای ضد ویروسی بودند.
 
درمان با داروهای ضد ویروس در یک بیمار 15 هفته و در بیمار دیگر هفت هفته قبل متوقف شد، با این حال هیچ نشانه‌ای از بازگشت ویروس HIV به خون آنها مشاهده نشده است.
 
پزشکان تأکید می‌کنند که هنوز نمی‌توان از درمان قطعی این دو بیمار سخن گفت، چرا که امکان پنهان شدن ویروس اچ آی وی در سایر اندام‌ها مانند کبد، طحال یا مغز وجود دارد و ممکن است که ویروس چند ماه دیگر خود را نشان دهد.
 
آزمایشات تکمیلی از سلول های بدن، پلاسما و بافت در طول یک سال آینده می تواند اثربخشی نقش پیوند سلول های بنیادی برای مقابله با ویروس HIV‌ را به طور دقیق مشخص کند.
 
محققان دانشگاه هاروارد نیز تأکید می‌کنند که در حال حاضر نمی‌توان در خصوص درمان این دو بیمار نتیجه‌گیری کرد، اما عدم بازگشت ویروس به خون چند ماه پس از توقف درمان ضد ویروسی، بسیار امیدوار کننده است.
 
آخرین نتایج این مطالعه روز چهارشنبه سوم جولای (12 تیر) در کنفرانس بین المللی ایدز در مالزی اعلام شد.



تاريخ : 10 / 4 / 1392برچسب:سوزش,سردل,معده,عقاب نیوز, | 10:16 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

يافته هاي جديد دانشمندان اسپانيايي نشان مي دهد، سوزش سردل شايع ترين مشکل معده و روده محسوب مي شود و جويدن آدامس مي تواند به بهبود اين بيماري کمک هاي بسياري کند.

به گزارش خبرنگار علمي_ پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ آدامس باعث افزايش بزاق دهان مي شود و اسيد معده را خنثي مي کند و از تاثير آن مي کاهد.

بررسي ها نشان مي دهند، هيچ گاه قبل از خواب غذا نخوريد و تا جايي که مي توانيد حتما بين ساعت غذا خوردنتان و استراحتتان 2 ساعت فاصله باشد.

همچنين، مطالعات جديد دانشمندان نشان مي دهد؛ از ادويه جات در غذاهايتان زياد استفاده نکنيد و از مصرف ادويه هاي تند و شور جدا پرهيز کنيد.

پزشکان همچنين توصيه مي کنند، افرادي که از سوزش معده رنج مي برند، بايد از ورزش هايي مثل شنا، دويدن تا حدودي پرهيز کنند و الگوي غذايي خود را به طور کامل تغيير دهند.



تاريخ : 1 / 4 / 1392برچسب:لوزه سوم,پوسیدگی,دندان,عقاب نیوز, | 2:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

بزرگ شدن لوزه سوم مشکلات متعددی از جمله پوسیدگی دندان ها را برای افراد به همراه دارد.
علیرضا موحدی متخصص گوش، حلق، بینی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران  گفت: علت پاره شدن پرده گوش بزرگ شدن لوزه ی سوم است یعنی مایع عروقی گرفته می شود و وارد پرده ی گوش می شود که منجر به پاره شدن پرده ی گوش می شود.
 
وی افزود: البته در بعضی موارد هم اینگونه نیست یعنی  لوزه بزرگ می شود اما پرده ی گوش پاره نمی شود و همچنین در حقیقت اختلال در جویدن و زیبایی صورت افراد ایجاد می کنند و باعث پوسیدگی سریعتر دندان های کودکان می شود.

وی اظهار داشت: تنفس های دهانی، پر خوری شبانه، کج خلق بودن کودکان دیر بیدار شدن از خواب، کاهش اشتها، اختلالات رشد صورت، از علائم اصلی وجود لوزه ی سوم می باشد.

وی توصیه کرد: برای بهبودی لوزه ی سوم فقط عمل جراحی جواب می دهد و از لحاظ دارو درمانی بهبود نمی یابد.



تاريخ : 11 / 3 / 1392برچسب:urhf kd,c,عقاب نیوز, | 6:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پزشکان به افرادی که دچار لرزش های ناگهانی اندام های بدن می شوند هشدار می دهند تا تنها به بیماری پارکینسون فکر نکنند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ یکی از بیماری هایی که می تواند باعث لرزش اندام های بدن مانند دست ها و یا بی حسی پاها شود بیماری دیابت است.

گفتنی است، بیماری دیابت در صورتی که فرد دچار افت قند خون شود می تواند منجر به تولید این لرزش های غیر اداری گردد.

بررسی ها نشان می دهند علت این امر عدم وجود قند کافی در خون است که باعث می شود مغز قند کافی برای کنترل قسمت های مختلف بدن را به خوبی نداشته باشد و سبب می گردد تا بدن دچار لرزش گردد.

پزشکان به افراد مبتلا به دیابت هشدار می دهند تا همیشه مراقب میزان قند خون باشند زیرا عدم کنترل و افت قند خون ممکن است سبب ایجاد نوروپاتی محیطی و از کار افتادگی و بی حسی دست ها و پاها و مشکلات دیگر در افراد شود.

پزشکان به افرادی که دچار لرزش ناگهانی هستند توصیه می کنند تا حتما به پزشک مراجعه نمایند و دوره های درمانی را تکميل کنند.



تاريخ : 11 / 3 / 1392برچسب:urhf kd,c, | 3:15 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه تشک‌ پنبه‌ای کهنه و فشرده، بهترین گزینه و در مقابل تشک ابری بدترین نوع تشک هستند گفت: اگر کمردرد دارید به جای تشک از دو پتو برای زیرانداز استفاده کنید.

به گزارش مشرق به نقل از فارس ، رحمت الله حافظی اظهار داشت: تشک مورد استفاده باید از نظر جنس و کیفیت طوری باشد که وقتی فرد روی آن قرار می‌گیرد فرورفتگی در سطح تشک ایجاد نشود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: تشک باید انعطاف‌ پذیری مختصری داشته باشد و این انعطاف‌پذیری بیش از یک سانتی‌متر نباشد یعنی وقتی کف دست را روی تشک قرار داده و به آن فشار وارد می‌کنیم نباید خاصیت ارتجاعی زیادی داشته باشد.

حافظی ادامه داد: تشک‌های پنبه‌ای که کهنه و فشرده هستند گزینه خوبی برای انتخاب هستند.

وی تشک ابری را به هیچ عنوان توصیه نکرد و افزود: تشک‌های صنعتی موجود در بازار هم اگر فنرهای ضعیف داشته باشند و با فشار کف دست فرو بروند گزینه مناسبی نیستند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به افرادی که دچار دردهای کمری هستند و دوره حاد بیماری را می گذرانند توصیه کرد: به جای استفاده از تشک از دو پتوی دولایه که جمعاً 4 لایه محسوب می‌شود به عنوان زیرانداز استفاده کنند.



تاريخ : 5 / 3 / 1392برچسب:, | 5:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش جهان، دکتر احسانی، متخصص پوست ومو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه به گرم شدن هوا استفاده از استخرها مرسوم شده است و افراد در انتخاب استخرها دقت کنند چون آلودگی های استخرها به هیچ عنوان با چشم قابل دیدن و یا قابل تشخیص نیست.


وی در خصوص بهداشت استخرها افزود: آلودگی استخر فقط با دستگاهی مخصوص قابل تشخیص است که میزان میکروب ها و قارچ های آب را تشخیص می دهد.


احسانی افزود: رعایت بهداشت فردی به بهداشت عمومی ختم خواهد شد و در صورتی که فرد زگیل، بیماری قارچی، تبخال، زخم های سرباز دارند به هیچ عنوان از آب استخر استفاده نکنند.


احسانی گفت: کسانیکه دچار بیماری اگزما، کهیر و حساسیت های پوستی هستند ممکن است استخر به حساسیتشان افزوده شود و توصیه می شود این افراد از استخر استفاده نکنند.



تاريخ : 27 / 2 / 1392برچسب:, | 9:12 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

نوروزی از تولید نمونه‌ آزمایشگاهی دستگاهی برای اندازه گیری قند خون خبر داد و اظهار داشت: این دستگاه با عنوان گلوکومتر عرضه شده است و برای اندازه گیری میزان قند خون به کار می‌رود.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری مرکز غدد بیمارستان شریعتی دستگاهی برای اندازه گیری قند خون طراحی کردند که با استفاده از بزاق، قند خون را اندازه گیری می‌کند.

دکتر پرویز نوروزی- مجری طرح ساخت ابزارها و کیت‌های تشخیصی را از زمینه‌های پژوهشی این تیم تحقیقاتی نام برد و گفت: این تحقیقات در راستای دستیابی به دانش فنی اندازه گیری ترکیبات خونی در کشور اجرایی می‎‌شود.

وی از تولید نمونه‌ آزمایشگاهی دستگاهی برای اندازه گیری قند خون خبر داد و اظهار داشت: این دستگاه با عنوان گلوکومتر عرضه شده است و برای اندازه گیری میزان قند خون به کار می‌رود.

نوروزی با اشاره به عملکرد این دستگاه یادآور شد: این دستگاه قادر است به جای استفاده از خون از مایعات بیولوژیک بدن چون بزاق میزان قند خون بیمار را اندازه گیری کند.

مجری طرح ادامه داد: نمونه طراحی شده نسخه پیشرفته این دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به میزان پیشرفت این پروژه تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: نمونه اولیه این دستگاه طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر مراحل بالینی آن در حال انجام است.

نوروزی با اشاره به آخرین وضعیت این دستگاه اضافه کرد: با چند شرکت خارجی در حال مذاکره هستیم تا با مشارکت آنها اقدام به تولید صنعتی این دستگاه کنیم.



تاريخ : 25 / 2 / 1392برچسب:, | 1:5 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از انجام جراحی پیوند بدون بخیه چشم با سنتو لیزر برای نخستین‌ بار در کشور و منطقه خبر داد.

خبرگزاری فارس: انجام پیوند بدون بخیه چشم برای نخستین ‌بار در منطقه

بهرام عین‌اللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: جراحی پیوند بدون بخیه چشم با «سنتو لیزر» با استفاده از یک لیزر مخصوص صورت می‌گیرد که اندازه آن یک میلیونیم نانو است و با یک برش در یک میلیونیم نانو انجام می‌‌شود که این برش را هیچ چاقوی جراحی قادر به انجام نیست.

وی افزود: در این عمل جراحی که به صورت کامل سرپایی است، بدون استفاده از بیهوشی با قطره بی‌حس کننده، کدورت‌هایی که در قرنیه وجود دارد از چشم اهداکننده به چشم گیرنده منتقل و با سنتو لیزر یک منطقه برداشته و جایگزین می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در این عمل یک لنز تماس گیرنده گذاشته می‌شود، گفت: این عمل جراحی یک روش ابداعی در کشور است که برای نخستین‌بار در منطقه و در کشور انجام می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری آموزش مداوم از راه دور برای پزشکان خبر داد و افزود: برای تمدید پروانه‌های پنج ساله مطب پزشکان، آنان نیاز به کسب امتیازات سالانه از طریق آموزش هستند. 

عین‌اللهی با اشاره اینکه پزشکان پیش از این امتیازات را با حضور در سمینارها کسب می‌کردند، بیان داشت: با تغییراتی که اعمال شد پزشکان بدون نیاز به مسافرت و حضور در سمینارها می‌توانند از طریق آموزش مداوم از راه دور توسط اینترنت امتیاز دریافت کنند.

وی، اطمینان از فراگیری آموزش را یکی از ویژگی‌های آموزش‌های مداوم از راه دور دانست و ابراز داشت: پزشکان باید خود را ملزم به آموزش مداوم بدانند تا این فراگیری مستمر در کشور نهادینه شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش از طریق تماشای فیلم جراحی آموزشی و پاسخ به سؤالات و همچنین تماشای برنامه‌های تلویزیون سلامت و پاسخ به سئوالات را از دیگر شیوه‌های آموزشی جدید و روش‌های کسب امتیاز برای تمدید پروانه مطب عنوان کرد.



تاريخ : 24 / 2 / 1392برچسب:, | 9:42 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دانشمندان یک واکسن آزمایشی برای درمان معتادان به مواد مخدر و به طور خاص هروئین ساخته اند.

به گزارش مهر، واکسن آزمایشی دانشمندان می تواند یک پیشرفت مهم برای امنیت و سلامت عمومی باشد. اعتیاد به مواد مخدر قوی و غیرقانونی نه تنها زندگی افراد را نابود می کند بلکه عاملی برای شکل گیری تجارت خشونت بار و جهانی مخدر است.

حدود 20 میلیون نفر در دنیا به هروئین و افیونهای مرتبط با آن اعتیاد دارند. اعتیاد آنها و استفاده مکرر از سرنگهای آلوده مصرف کنندگان هروئین را در خطر انواع بیماریها به ویژه اچ آی وی و هپاتیت C قرار می دهد.  احتمال مرگ این افراد یا به علت اوردوز مخدر و یا خشونتهای مربوط به قاچاق مواد مخدر بسیار زیاد است.

ترک مواد مخدر پس از طی دوره های مرسوم ترک اعتیاد یک چالش دشوار است. این واکسن آزمایشی در صورتی که فرد بار دیگر در معرض استفاده از مخدر قرار بگیرد می تواند از اعتیاد وی جلوگیری کند.

واکسن هروئین توسط کیم جاندا و همکارانش در موسسه تحقیقاتی لاجولا در کالیفرنیا سیستم ایمنی بدن را با این واکسن طوری فریب داده اند که بدن با هروئین به عنوان یک بیماریزا یا یک ویروس رفتار می کند.

این ترکیب آزمایشی تولید پادتن در بدن را تقویت کرده و دارو را از مغز دور نگاه می دارد. بنابراین این مخدر برای رسیدن به مغز با یک سد رو به رو می شود. در این حالت بدن ما آنزیمی تولید می کند که اثر هروئین را کم کرده در نتیجه این مخدر توانایی خود را برای عبور از سد خونی مغز از دست می دهد.

جاندا شیمیدان و متخصص ایمن شناسی بدن اظهار داشت که ساخت واکسن هروئین بسیار چالش برانگیز بوده است چرا که بدن به سرعت این ماده را به چندین محصول فرعی متابولیز می کند. بنابراین محققان مجبور بودند که یک واکسن نسبتا چند بعدی تولید کنند تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بتواند پادتن بسازد.

در آزمایشهای انجام شده با موشهای معتاد به هروئین، نتایج بسیار چشمگیر بود. این موشهای معتاد پس از یک ماه سم زدایی شدند، دوره ای مشابه با زمانی که انسان برای سم زدایی نیاز دارد.

این تحقیقات با حمایتهای مادی موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر تأمین شده که به ساخت این واکسن تمایل نشان داده بود.

درحال حاضر محققان برای انجام آزمایشهای انسانی به دنبال جلب بودجه هستند و این احتمال وجود دارد که اواخر سال جاری میلادی این آزمایشها آغاز شوند.



تاريخ : 15 / 2 / 1392برچسب:, | 8:33 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وزیر بهداشت چهارشنبه‌شب به طور سرزده به بیمارستان امام‌حسین رفت و از بخش‌های مختلف این بیمارستان بازدید کرد.

به گزارش سیتنا به نقل از بهار، دوربین خبری 20:30 نیز بازدید محمدحسن طریقت‌منفرد از این بیمارستان را به تصویر کشید. وزیر بهداشت حین بازدید پس از شنیدن مطلبی از همراه یک بیمار در مورد تراشیدن موی قسمتی از پای بیمار که قرار بود به اتاق عمل برده شود، با تندی و عتاب با یکی از پرستاران برخورد کرد، پرستار مودبانه به وزیر توضیح داد که چند بار به بهیاران گفته است که تراشیدن را انجام دهند، در این لحظه وزیر بهداشت مقابل دوربین صداوسیما خطاب به پرستار با لحن بدی گفت: «مگر تو خودت کی هستی؟»

توضیح اینکه البته قبل از رسیدن وزیر، تراشیدن موی پا توسط بهیاران انجام شده بود، اما گویی وزیر با لحن طلبکارانه انتظار داشت که خانم پرستار زودتر شیوینگ را انجام می داد و البته این در حالی است که اصلاح محل جراحی بیمار از وظایف بهیاران است.

رفتار زشت وزیر بهداشت، آن هم در جمع و آن هم در مقابل دوربین خبر 20:30 و نکات منفی پخش خبر در تلویزیون موجب آزردگی شدید بسیاری از مردم فهیم و واکنش پرستاران شده است.



تاريخ : 13 / 2 / 1392برچسب:, | 8:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :


به گزارش افکارنیوز، بعضی از علائم آن قدر واضح هستند که باید برطرف شوند. علائمی از قبیل درد قفسه سینه، شکم یا خونریزی بدون دلیل. اما بعضی علائم خیلی مشخص نیست و شما نمی‌دانید که باید به پزشک مراجعه کنید یا نه.


۱- کاهش وزن بدون دلیل
اگر بدون هیچ دلیلی وزن کم می‌کنید، با دکتر خود در میان بگذارید. کاهش وزن غیر عمدی می‌تواند ۵ درصد از وزن فرد را در ماه و ۱۰ درصد از وزن را در ۶ تا ۱۲ ماه کاهش دهد. این کاهش وزن به علل مختلف ایجاد می‌شود. عللی همچون تیروئید پرکار، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی غیر سرطانی، اختلالاتی که در جذب مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

۲- تب پیوسته و مداوم
اگر سیتم ایمنی نرمال و طبیعی دارید و تحت هیچ درمانی نیستید (شیمی درمانی یا موارد دیگر) اما تب شما بالای ۳۸ درجه سانتیگراد می‌باشد و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد حتما باید چک شوید. یا اگر سرما خوردگی دارید و تب شما بالای ۴/۳۹ درجه سانتیگراد است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلی در سیستم ایمنی بدن دارید یا دارویی برای آن مصرف می‌کنید، تب نمی‌تواند به عنوان علامت هشدار دهنده باشد، پزشک یا دکتر غدد به شما آگاهی لازم را می‌دهد. تب پایا می‌تواند علامت عفونت پنهان باشد، که شاید مربوط به عفونت دستگاه ادراری یا سل باشد. درمواقع دیگر، شرایط وخیم تر- مثل تومور غدد لنفاوی- سبب تب پایا یا طولانی می‌شود. تب به علت عفونت‌های قابل درمان، مثل عفونت‌های دستگاه ادراری شایع می‌باشد. اما اگر تب کم، بیشتر از دو هفته طول کشید به دکتر مراجعه کنید. بعضی بیماری‌های مهم مانند سل و بعضی اختلالات ایمنی می‌توانند سبب تب پیوسته و مداوم شوند.

۳- تنگی نفس
احساس کوتاهی در نفس کشیدن ( کم آوردن نفس)، به غیر از نفس تنگی به خاطر گرفتگی بینی یا ورزش کردن، می‌تواند علامت یک مشکل اساسی باشد. اگر موقع نفس کشیدن مشکل دارید یا خس خس می‌کنید حتما به اورژانس مراجعه کنید. تنگی نفس بدون تقلا یا با تقلا موقع دراز کشیدن، باید هر چه سریع‌تر بررسی شود. عوامل تنگی نفس شامل موارد زیر می‌شود: بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن، آسم، مشکلات قلبی، دلشوره، آشوب و اضطراب، سینه پهلو، انسداد عروق ریوی (آمبولیسم) و فیبروز ریوی و افزایش فشار ریوی .

۴.- تغییرات روحی
اگر موارد زیر اتفاق افتاد باید به طور اورژانسی توسط پزشک بررسی شوند.
افکار گیج کننده تدریجی یا ناگهانی
عدم درک مکان و زمان (عدم هوشیاری کامل)
رفتار خشونت آمیز ناگهانی
وجود توهماتی که هرگز قبلا آنها را تجربه نکرده است
تغییرات در رفتار یا افکار امکان دارد مربوط به عفونت، ضربه به سر، سکته، قند خون پایین یا دارویی خاص باشد. بخصوص دارویی که اخیرا شروع به مصرف آن نموده‌اید.

۵- سردرد‌های خیلی شدید یا جدید (مخصوصا اگر بیشتر از ۵۰ سال دارید)
سریعا به دنبال بررسی پزشکی علت سردرد خود باشید اگر:
دچار سردرد شدید و ناگهانی شدید، که اغلب سردرد برق آسا نامیده می‌شود، چون که مثل یک تندر و رعد و برق به طور ناگهانی ایجاد می‌شود.
سردردی که به همراه تب، سفتی گردن، کهیر یادانه های قرمز رنگ کوچک، گیجی، تشنج، تغییر در بینایی، ضعف، کرخ شدگی و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، اشکال در صحبت کردن، ایجاد حساسیت یا درد در لمس پوست سر و یا هنگام جویدن
سردردی که بعد از ضربه‌ی سر شروع و یا شدیدتر می‌شود.
این علائم سردرد ممکن است به علت سکته، التهاب رگ‌های خونی، مننژیت، تومور مغزی، آنوریسم یا خونریزی در مغز به علت ضربه سر ایجاد ‌شوند.

۶- کاهش دید ناگهانی، ناتوانی در صحبت کردن و حرکت کردن به طور موقتی
اگر با این علائم مواجه شدید، بدانید که اینها علائم یک حمله یا سکته گذرا هستند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما به اورژانس مراجعه کنید.
تاری دید ،لرزش نور یا تصویر، فقدان بینایی، به طورناگهانی
بی‌حسی و یا گز گز صورت، بازو و پا در یک سمت بدن
ناتوانی در حرف زدن،یا صحبت کردن به صورت حرفهای نامفهوم
سردرد برق آسا، سر گیجه ناگهانی
عدم تعادل در ایستادن یا افتادن

۷- مفصل قرمز و متورم
این علائم هشدار دهنده به خاطر عفونت مفصل ایجاد می‌شوند که باید خیلی زود رسیدگی شود و از انتقال باکتری به دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری به عمل آورد. دیگر علل آن نقرس یا بعضی از انواع آرتروز می‌باشد، مثل آرتریت روماتوئید.



تاريخ : 7 / 2 / 1392برچسب:, | 1:4 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دانشمندان از درون بدن انسان راه حلی را برای کنترل قند خون و در حقیقت دیابت یافته اند که می تواند نیاز به تزریق روزانه انسولین را از بین ببرد.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، پژوهشگران موسسه سلول های بنیادی هاروارد هورمونی را به نام "بتا تروفین" یافته اند که تولید سلول های انسولین ساز لوزالمعده را 30 برابر میزان طبیعی افزایش می دهد.

این کشف نوید بخشی است چرا که این هورمون که توسط سلول های چربی و کبدی تولید می شود نه تنها کنترل قند خون را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد بلکه در واقع افراد مبتلا به دیابت را نیز درمان می کند

کارشناسان می گویند پیش از این هرگز درمانی را نیافته اند که موجب چنین جهش عظیمی در تولید سلول های بتا شود. این سلول های بتای جدید فقط زمانی که بدن بخواهد، تولید می شوند.

این امر می تواند شیوه مطلوبی را برای تنظیم طبیعی انسولین و کاهش شدید عوارض مرتبط با دیابت که مهمترین عامل قطعی عضو و نابینایی غیر ژنتیکی است، شود.

داگ ملتون مجری این تحقیقات؛ این مطالعه را بر روی موش ها انجام داده است  اما می گوید این ژن در انسان نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: ایده ما نسبتا ساده است. احتمالا می توانیم با فراهم آوری این هورمون از بدن خود بیمار، روند بیماری را کند و یا متوقف کنیم.

ملتون، بتا تروفین را در وهله نخست درمانی برای دیابت نوع 2 می داند اما معتقد است این هورمون می تواند نقشی را در درمان دیابت نوع یک نیز ایفا کند و احتمالا این کار را با افزایش تعداد سلول های بتا و کندسازی روند پیشرفت این بیماری خود ایمنی در تشخیص اولیه آن انجام خواهد داد.

وی افزود: ما این کار را در بر روی موش ها انجام دادیم. البته اکنون می دانیم این ژن، یک ژن انسانی است. ما این ژن انسانی را شبیه سازی کردیم، علاوه بر این می دانیم این هورمون در پلاسمای انسانی وجود دارد؛ بتا تروفین قطعا در بدن انسان وجود دارد.

این گروه از محققان می گویند هنوز تا آزمایش و استفاده از این شیوه بر روی انسان راه زیادی باقی مانده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.



تاريخ : 4 / 2 / 1392برچسب:شنا,زنان,باردار,عقاب نیوز, | 9:16 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پزشکان توصیه می کنند که مادران باردار چنانچه علاقمند به ورزش شنا هستند راهکارهایی را برای سلامت خود و جنین می بایست رعایت نمایند.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران مادران باردار باید قبل از پرداختن به ورزش شنا حتما با پزشک متخصص مشورت نمایند و پس از تایید پزشک با احتیاط در بازه های زمانی کوتاه به ورزش بپردازند.

گفتنی است ورزش شنا در بارداری دارای اثرات بسیار مفید برای مادر و جنین است اما در عین حال مادران باید در عمق کم آب شنا کنند و از شنا در عمق زیاد جدا خودداری کنند به دلیل عوارض و فشاری که به آنها وارد می کند همین طور حفظ بهداشت فردی و جلوگیری از انواع بیماری ها بسیار اهمیت دارد.

مادران باردار همین طور باید مواظب مشکلات پوستی نیز باشند و با رعایت نکات بهداشتی مانع از رخداد این گونه بیماری ها شوند.

همین طور تغییر دما نیز بسیار مهم است و استفاده از لباس های گرم و خشک کردن موها پس از شنا جهت جلوگیری از سرماخوردگی اهمیت فراوان دارد.



تاريخ : 19 / 1 / 1392برچسب:, | 7:7 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در واقع به جز گروه‌های A، B، AB و O گروه‌های خونی دیگری نیز وجود دارند که به نسبت این چهار گروه کمیاب‎ترند و معمولا نام افرادی را به خود می‌گیرند که در بدن آن‌ها جاری بوده و سپس کشف شده‌اند

محققان دانشگاه ورمونت موفق به کشف دو پروتئین جدید در سلول‌های قرمز خون شده‌اند که می‌تواند وجود دو نوع جدید از گروه خونی قابل آزمایش را به اثبات برساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری طبنا؛ این کشف جدید از آن جهت پراهمیت است که می‌تواند خطر انتقال گروه‌های خونی ناسازگار را در میان ده‌ها هزار انسان کاهش دهد.

اما نکته جالب توجه درباره کشف جدید این است که این دو نوع جدید گروه خونی می‌تواند تعداد کلی گروه‌های خونی شناخته شده را به ۳۲ برساند.

در واقع به جز گروه‌های A، B، AB و O گروه‌های خونی دیگری نیز وجود دارند که به نسبت این چهار گروه کمیاب‎ترند و معمولا نام افرادی را به خود می‌گیرند که در بدن آن‌ها جاری بوده و سپس کشف شده‌اند.

این گروه‌های خونی نادر از قبیل گروه‌های «جونیور» یا «لانگریز» به واسطه وجود گروه‌های ویژه از آنتی ژن‌ها شناسایی می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از قبیل گروه‌های خونی Kell و MNS با گروه‌های خونی A یا O همخوانی و سازگاری دارند.

اما کشف گروه‌های خونی جدید معمولا امری بسیار نادر است، کشف آخرین نمونه جدید گروه خونی به بیش از یک دهه پیش باز می‌گردد، از این رو کشف دو گروه خونی به صورت همزمان رویداد بسیار مهمی به شمار می‌رود.

گروه‌های خونی «جونیور» و «لانگریز» به ویژه در شرق آسیا و در ژاپن فراوان دیده می‌شود به صورتی که به گفته دانشمندان بیش از ۵۰ هزار ژاپنی از گروه خونی «جونیور منفی» برخوردارند و به این واسطه دچار مشکلات انتقالی خون و یا ناسازگاری مادر با جنین هستند.



تاريخ : 18 / 1 / 1392برچسب:, | 12:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در گذشته ثابت شده بود که خوردن شیر عامل تولید سنگ کلیه در بدن نیست، دانشمندان دریافتند که مصرف تمامی فرآورده‌های لبنی این ویژگی را دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مطالعات جدید نشان داده است زنان و مردانی که از کلسیم غذایی و لبنی استفاده می‌کنند 20 درصد کمتر به بیماری سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.

دکتر اریک تیلور یک متخصص کلیه در این باره گفت: البته مطالعات ثابت کرده است افراد مبتلا به سنگ کلیه باید در رژیم‌های غذایی خود کمتر از مواد کلسیم‌دار استفاده کنند.

تیلور افزود: مردم باید بدانند که سنگ کلیه از جنس اگزالات است و کلسیم موجود در مواد غذایی تاثیر زیادی در ایجاد آن ندارد مگر آن‌که به میزان بسیار زیاد استفاده شود. همچنین خوردن غذاهای غنی از کلسیم به نظر می‌رسد که باعث دفع سنگ کلیه نیز می‌شود اما مکمل‌های غذایی کلسیم‌دار بهتر است استفاده نشوند.

این مطالعات به مدت یک دهه است که روی بیش از یک میلیون زن و مرد انجام شده است. محققان این افراد را به 5 گروه تقسیم کردند و به مدت 20 سال مصرف کلسیم در آنها را مطالعه نمودند. نمونه‌های آزمایشی را کسانی تشکیل می‌دادند که بیماری کلیوی نداشتند. نتایج بررسی های 20 ساله نشان داد که افرادی که به اندازه کلسیم مصرف کردند 77 درصد کمتر از آنهایی که بیش از اندازه کلسیم استفاده کرده اند به بیماری سنگ کلیه مبتلا شدند.



تاريخ : 18 / 12 / 1391برچسب:, | 9:47 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پزشکان در آزمایشات اخیر موفق شدند به روشی ساده‌تر و سریع‌تر و با انجام یک تست تنفسی جدید، سرطان معده را تشخیص دهند.

 

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، گروهی از دانشمندان چینی به همراه دستیارانشان در مطالعات خود دریافتند که این تست تنفسی می‌تواند یکی از روشهای درمانی مناسب برای تشخیص سرطان معده از دیگر دردهای ناحیه شکمی باشد.

 

این متخصصان چینی اظهار داشتند: سالانه حدود 7000 تن در انگلیس به سرطان معده مبتلا می‌شوند و در بیشتر آنان بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود.

 

در روش‌های فعلی پزشکان با انجام نمونه برداری از بافت معده که از طریق فرستادن یک دوربین بسیار کوچک به داخل معده صورت می‌گیرد، سرطان معده را تشخیص می‌دهند. اما در آزمایش جدید پزشکان با بررسی مواد شیمیایی خاص در بازدم بیماران مبتلا به این سرطان توانستند این بیماری را تشخیص دهند. این مواد شیمیایی فقط در بازدم بیماران مبتلا به سرطان معده یافت

می شود.

 

پزشکان می گویند: پیش از این نیز از تست تنفسی برای تشخیص انواع سرطان‌های دیگر از جمله سرطان ریه استفاده شده است اما متخصصان در این بررسی جدید معتقدند که روش تست تنفسی در عین حال تکنیکی مناسب برای تشخیص سرطان معده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی این متخصصان در حال بررسی‌های بیشتر هستند تا صحت یافته‌شان را ثابت کنند.



تاريخ : 28 / 11 / 1391برچسب:, | 9:52 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

     
اگر غلظت خون دارید، بخوانید


سلامت نیوز:‌ افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند.
 
در این حالت هموگلوبین‌ خون بیمار بیشتر از یك فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.

بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود كه در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودكار بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، كلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند. در صورت عدم کنترل و درمان غلظت خون، بیماری هایی مانند زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی بروز می کنند.

در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف برخی داروها است. در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند. در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم.
منبع:‌ سیمرغ

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): بیماری ها:اگر غلظت خون دارید، بخوانید::.



تاريخ : 28 / 11 / 1391برچسب:, | 9:44 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که دچار گوش دردهای مختلف شوید و این گوش درد مشکلات جانبی را برای شما ایجاد کرده است و خیلی سخت از دست آن راحت شده اید.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تمامی اندام های بدن نیاز به مراقبت های مختلف دارند و در صورتی که دچار مشکل شوند باید به آن ها دقت بیشتری کنیم چرا که در این زمان بسیار حساس شده و ممکن است حتی مشکلات بزرگتر را به همراه خود آورند.

گوش از جمله مواردی است که اگر دچار مشکل شود به همراه خود دردهای شدید را دارد که ممکن است ناشی از بیماری های مختلف باشد. برای اینکه از شر این دردهای طاقت فرسا رهایی پیدا کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

** اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از کمپرس گرم است. یک اتو را داغ کنید و سپس یک حوله را روی آن بکشید تا حوله گرم شود. این حوله گرم را روی گوش قرار دهید تا رگ های آن گشاد شده و درد آن به مرور کمتر شود. این کار را به مدت 20 دقیقا انجام دهید.

** از مایعات و غذاهای آبکی استفاده کنید. این غذاها به راحتی خورده می شوند و نیاز به جویدن زیاد ندارد چرا که تکان دادن فک و جویدن غذاها می تواند دردهای گوش را تشدید کرده و حتی باعث رشد عفونت های گوش شود که دردهای شما را ایجاد کرده اند.

** روغن سیر یک معجزه گر برای دردهای گوش است. چند قطره از این روغن می تواند گوش شما را کاملا خوب کرده و حتی عفونت های آن را نیز از بین می برد. اگر نتوانستید این روغن را تهیه کنید می توانید از این راه استفاده کنید. یک تکه سیر را پوست کنده و درون یک لیوان روغن زیتون تازه اندازید. بعداز چند روز شما معجونی بسیار عالی برای گوش درد دارید. چند قطره از آن را در گوش چکانده و پس از 15 دقیقه آن را کاملا بشویید.

** استفاده از ویتامین های مختلف می تواند کمکی بزرگ به کاهش دردهای گوش باشد. خوردن میوه و مکمل های حاوی ویتامین A و C می تواند کمک بسیار بزرگی به کاهش دردهای گوش باشد. در این فصل می توانید از پرتقال و یا اسفناج به مقدار بیشتری استفاده کنید.

** همانطور که گفتیم گوش درد می تواند نشانی از بیماری های بزرگ باشد از این رو اگر دردها بیشتر شد و امان شما رابربد سریعا به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات عفونت های گوش می تواند در روند گار دیگر بخش های بدن نیز تاثیر داشته باشد و آن ها را نیز از بین برد.



تاريخ : 24 / 11 / 1391برچسب:, | 8:6 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کار این دستگاه این است که ابتدا قند خون را اندازه گیری کرده، قند خون مستقیم وارد پمپ شده و سوابق قند خون بیمار مشخص می‌شود دیگر نیازی نیست که شخص هر بار این عمل را انجام دهد.

با این دستگاه بیماران دیابتی باری تزریق انسولین نیاز به سرنگ نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، مهندس مینا کثیری، محقق، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص این دستگاه گفت: یکی از دردسرهایی که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند حداقل روی سه بار تزریق انسولین است که این دستگاه انجام تزریق انسولین را بدون استفاده از سرنگ امکان پذیر کرده است.

وی گفت: کار این دستگاه این است که ابتدا قند خون را اندازه گیری کرده، قند خون مستقیم وارد پمپ شده و سوابق قند خون بیمار مشخص می‌شود دیگر نیازی نیست که شخص هر بار این عمل را انجام دهد.

کثیری در ادامه افزود: این دستگاه بر اساس فاکتورهای نرم افزاری میزان انسولین لازم را اعلام می‌کند و دیگر نیاز نیست فرد برای هر بار تزریق میزان انسولین را مشخص کند سپس انسولین محاسبه شده توسط یک پاد (دستگاهی که تزریق ها را حذف کرده است) که به بدن می‌چسبد وارد بدن می‌شود.

این مخترع اذعان داشت: این دستگاه به افراد امکان می دهد حتی در هنگام خواب یا فعالیت های دیگر هم به طور خودکار انسولین به بدنشان وارد شود و دیگر نگران فراموش کردن تزریق نباشند.



تاريخ : 15 / 11 / 1391برچسب:, | 3:55 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تاری دید یکطرفه، دوبینی، تاری بیش از ۲۴ ساعت و گاهی چندین هفته، ناتوانی و بی‌تعادلی در راه رفتن و هرگونه اشکال در تکلم می تواند از نشانه‌های بیماری ام‌اس باشد.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت قره‌گزلو اظهار داشت: معمولاً شروع بیماری ام‌اس از 15 تا 45 سالگی است و فرد در اوج شکوفایی سنی و جنسی و زمانی که نقشی فعال در جامعه دارد، درگیر این بیماری می‌شود.

وی افزود: علائم اولیه این بیماری بسیار خفیف و شامل مواردی مانند سرگیجه و نبود تعادل، خستگی، ضعف دست و پا، التهاب اعصاب چشمی، بی‌حسی یا سوزش موضعی، درد شدید در ناحیه صورت و نقص در بینایی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گاهی جوانان می‌گویند زمانی که از جا بلند می‌شوند، چشمانشان تار می‌شود و گاهی تعادل ندارند و به زمین می‌خورند، دستهایشان خواب می‌رود و نگران بیماری ام‌اس هستند باید این نکته را یادآوری کرد که در بسیاری از موارد، این علائم نشانه‌های بیماری ام‌اس نیست.

وی خاطرنشان کرد: این نشانه‌ها باعث کوتاهی عمر شخص بیمار نمی‌شود و بسیاری از آنها مانند افراد سالم به زندگی فعال خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فارس، بیماری ام اس از جمله بیماری‌هایی است که به تأیید متخصصان مغز و اعصاب بیشتر در قشر جوان و تحصیلکرده به چشم می‌خورد ولی منشا ایجاد آن هنوز مشخص نیست.این بیماری اگر چه قابل درمان است ولی مصرف نکردن دارو می‌تواند به پیشرفت بیماری و ناتوانی فرد در حرکت و راه رفتن شود.



تاريخ : 8 / 11 / 1391برچسب:, | 10:27 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: در 90 درصد موارد تشخیص قطعی علل کمر درد با انجام معاینه و شرح حال دقیق از بیمار امکان پذیر است، بنابراین افراد باید هرگز نگرانی به خود راه ندهند و با ایجاد دردهای کمری از مشکلات کلیوی هراسی نداشته باشن
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر سیمین وحیدی با اشاره به اینکه برخلاف تصور عامه مردم دردهای ناحیه کمری به علت درد کلیوی نیست، گفت: دردهای کمری به علل متفاوتی ایجاد می‌شوند که هر یک علایم مشخصه خاصی دارند.

وی در ادامه افزود: یکی از شایع‌ترین علل دردهای کمری گرفتگی عضلات کمری است که عمدتا در ناحیه چپ کمری ایجاد شده، شروع درد از ناحیه زیر دنده‌ها بوده و احساس تیرکشنده‌ای در ناف ایجاد می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: علائم گرفتگی عضلات کمری با علائم ابتلا به زونا در مراحل ابتدایی، قبل از شروع بثورات پوستی و زمانی که فرد از ابتلای خود به زونا اطلاعی ندارد شباهت دارد، ولی زونا معمولا به لمس ناحیه پوست حساس است که با فشار ناحیه مبتلا، درد تشدید می‌شود.

دکتر وحیدی در خصوص علائم مشخصه اسپاسم عضلات کمری گفت: این نوع درد معمولا با تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده تشدید می‌شود که عمدتا در معاینه پزشک درد در ناحیه عمقی کمر بیشتر احساس می‌شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: درد کلیوی از ناحیه زیر دنده‌ها شروع می شود و با انجام آزمایش و سونوگرافی پزشک به تشخیص قطعی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در افرادی که دچار یبوست مزمن هستند دردهای کمری شیوع بیشتری دارد، یادآور شد: بسیاری از دردهای کمری در مبتلایان به یبوست مزمن با درد کلیوی اشتباه گرفته می شود.

دکتر وحیدی در پایان تصریح کرد: در 90 درصد موارد تشخیص قطعی علل کمر درد با انجام معاینه و شرح حال دقیق از بیمار توسط پزشک امکان پذیر است، بنابراین افراد باید هرگز نگرانی به خود راه ندهند و با ایجاد دردهای کمری از مشکلات کلیوی هراسی نداشته باشند.



تاريخ : 29 / 10 / 1391برچسب:, | 3:24 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وی یادآور شد: کمردرد در کودکان در سنین 10 سالگی به بالا بیشتر اتفاق می‌افتد که باید جدی گرفته شود و به موقع نیز درمان شود.
کودکان هم همانند بزرگسالان به کمر درد مبتلا می شوند که این مشکل در کودکان به مراتب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم است علل آن مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر مسعود فاخری، ارتوپد در گفتگو با اشگاه خبرنگاران در خصوص علل کمردرد در کودکان گفت: علل کمردرد در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد چرا که کمردرد بیشتر به دلیل بروز آرتروز و سختی کار است اما در کودکان شایع ترین علت ایجاد کمردرد ضربه های ورزشی است.

وی ادامه داد: در درجات بعدی عفونت ها و تومورها نیز باعث ایجاد کمردرد می‌شود که لازم است هر یک از این موارد توسط پزشک متخصص بررسی و مشخص شود.

فاخری افزود: کمردرد در کودکان جنبه ارثی ندارد و تنها برخی اختلالات همچون کجی ستون فقرات می‌تواند به ژنتیک مربوط باشد.

وی یادآور شد: کمردرد در کودکان در سنین 10 سالگی به بالا بیشتر اتفاق می‌افتد که باید جدی گرفته شود و به موقع نیز درمان شود.

فاخری با اشاره به این که یکی از علل بروز کمردرد عفونت است گفت: عفونت ها از جاهای دیگر بدن سرایت می‌کند به عنوان مثال عفونت های دندانی، عفونت مثانه و روده می‌تواند منجر به کمردرد شود به طوری که در این شرایط میکروب در جریان خون پخش می‌شود و کنار دیسک می نشیند و منجر به کمردرد می شود.

وی با بیان این که این نوع کمردرد در کشورمان خیلی شیوع ندارد تصریح کرد: در برخی مناطق محروم به دلیل سو تغذیه و فقر بهداشتی ممکن است کودکان به علت عفونت دچار کمردرد شوند.

فاخری در خصوص راههای درمان کمردرد اذعان داشت: درمان کمر درد به علت آن بستگی دارد که باید تشخیص داده شود.

وی در ادامه گفت: در صورتیکه کمردرد به دلیل ضربه و حوادث ورزشی باشد درمان آن استراحت، فیزیوتراپی و محدود کردن ورزش است و در صورتی که علت کمر درد عفونت باشد لازم است درمان لازم صورت پذیرد و اگر کمردرد به دلیل وجود تومور باشد عمل جراحی انجام می شود که این موارد از طریق عکسبرداری و MRI قابل تشخیص است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کمردرد در کودکان در بین دختران و پسران به یک اندازه شیوع دارد اما انحراف ستون فقرات به دلیل نامعلوم 6 تا 7 برابر در دختران بیشتر است.