تاريخ : 4 / 8 / 1394برچسب:, | 6:6 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

انجمن سرطان آمریکا با ارائه یک دستورالعمل جدید اعلام کرد که 45 سالگی سن مناسب برای آغاز ماموگرافی سالانه در زنان است.

1423312209550_5.jpg

 

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماموگرافی، نوعی روش تصویربرداری است که برای تشخیص خطر احتمالی سرطان پستان در زنان کاربرد دارد.

 

در دستورالعمل قبلی، سن پیشنهادی برای ماموگرافی در زنان 40 سالگی اعلام شده بود اما طبق دستورالعمل جدید، خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنان 40 تا 44 سال کمتر است و از طرفی هم «خطا در تشخیص» می‌تواند عوارضی را برای این زنان در پی داشته باشد. در مقایسه خطر ابتلا در زنان 45 تا 49 ساله بالاتر می‌رود و بنابراین پیشنهاد انجام ماموگرافی در سن 40 سالگی خیلی توصیه نمی‌شود.

 

همچنین به گفته کارشناسان انجمن سرطان آمریکا، این دستورالعمل برای زنانی است که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنان در حد متوسط است؛ یعنی زنانی که هرگز به این سرطان مبتلا نبوده‌اند، فاقد هر نوع جهش ژنتیکی افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان هستند و نیز سابقه پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه نیز نداشته‌اند.

 

پزشکان برای بررسی بیشتر دستورالعمل جدید، نتایج تحقیقات اخیر در مورد فوائد و مضرات احتمالی مربوط به انجام ماموگرافی و معاینات بالینی را مطالعه کردند. همچنین عواملی همچون تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان که از طریق معاینه قابل پیشگیری بوده و عواملی که به افزایش طول عمر بیمار کمک کرده را در نظر گرفته‌اند.

 

به گزارش لایوساینس، در دستورالعمل جدید توصیه می‌شود زنان 45 تا 54 سال هر سال ماموگرافی انجام دهند. اما پس از رسیدن به 55 سالگی انجام هر دو سال یکبار توصیه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بالا رفتن سن زنان، رشد تومورهای سرطانی کمتر می‌شود بنابراین انجام معاینات سالانه ضرورتی ندارد.

 

با این حال برخی از پزشکان از جمله دکتر «کریستین بیرنه» از بیمارستان «لنوکس هیل» نیویورک با انتقاد از دستورالعمل جدید معتقدند که این توصیه‌ها به نظر مناسب نمی‌آیند و برای بیماران و همچنین پزشکان گیج‌کننده هستند.

 



تاريخ : 30 / 6 / 1394برچسب:, | 1:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تکذیب ورود آنفولانزای چچنی به کشور گفت: در حال حاضر شیوع بیماری واگیردار خاصی گزارش نشده‌ است.

 

خبرگزاری فارس: ورود آنفولانزای چچنی به کشور صحت ندارد
 

 

محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر شیوع بیماری واگیردار خاصی در کشور گزارش نشده و بیشترین بیماری واگیرداری که در کشور وجود دارد همان سرماخوردگی‌های فصلی به ویژه در پائیز است.

 

وی افزود: در حال حاضر به فصل شیوع آنفولانزا نرسیده‌ایم و این مسئله از آذر و دی ماه در کشور زیاد می‌شود. بنابر این به کسانی که بیماری‌های ضعیف‌کننده دستگاه ایمنی را دارند و یا مبتلا به برونشیت، دیابت هستند توصیه می‌کنیم واکسن آنفولانزا را تهیه و تزریق کنند.

 

معاون مرکزی مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن توصیه نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در افرادی که دچار بیماری‌های ضعیف کننده دستگاه ایمنی هستند، ادامه داد: مهر ماه مناسب‌ترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا است و زودتر تزریق کردن آن چون موقع پیک اپیدمی نبوده اثر آن کمتر خواهد بود.

 

نبوی در پاسخ به این مسئله که برخی از هموطنان از شیوع بیماری‌های ویروسی خاص که در بزرگسالان با سرگیجه و در کودکان با تب و تشنج همراه است، خبر می‌دهد گفت: بیماری ویروسی خاصی که سبب مشکل در کشور شود، گزارش نشده و بیشتر این علائم از  نشانه ابتلاء به ویروس‌های پاییزی است.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم می‌گویند آنفولانزای چچنی در کشور شایع شده، تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد و اصلاً‌ علمی نیست و در حال حاضر جز ویروس‌های فصلی ویروس خاصی که در کشور شایع شده باشد، نداریم.

 

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان توصیه کرد: حتماً کسانی که در گروه‌های پرخطر از لحاظ سلامتی قرار دارند یا با بیماری ضعف ایمنی مواجه هستند، باید برای تهیه واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

 



تاريخ : 14 / 6 / 1394برچسب:, | 6:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

یکی از ناراحت کننده‌ترین عارضه‌های دهان آفت‌هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روزی است که درون دهانتان زخمی که نمی‌دانید منشا آن از کجاست‌، احساس آزاردگی می کنید. شاید در نگاه اول برایتان امری بی‌اهمیت باشد‌. اینجاست که به سراغ مادرتان می‌روید و از او می‌خواهید که کمک‌تان کند، مادر آرام‌تان می‌کند و می گوید که این آفت است و اولین درمانی که به شما پیشنهاد می‌کند نمک است اما درمانهای جدی‌تری هم برای آفت‌ها وجود دارد.

 

 

باز هم پای استرس در میان است 

 

 استرس و یا آسیب بافتی می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های عودکننده و دردناک مخاط دهان شود که به آفت دهان (Canker Sores Aphthous Stomatitis) معروف هستند این زخم‌ها در دهان بعضی اوقات خوردن و آشامیدن را سخت و دردناک می‌کند.

 

 

شکل کلی این زخم‌ها گرد یا بیضی است که به رنگ زرد خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته دیده می‌شود محل شایع آن پشت لب‌ها – مخاط گونه، کف دهان؛ زیر و کناره‌های زبان  است.

 

 

دکتر بهزاد رهسپار جراح دهان و فک و صورت، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان حوزه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نحوه درمان و جلوگیری از به وجود آمدن آفت دهان گفت: آفت دهان به خاطر ایمنی و محافظت بدن است که به وجود می‌آید و معمولاً موقعی که ایمنی بدن در اثر مشکلات و شوک‌های روحی روانی و یا مسائلی این چنینی در معرض تهدید قرار می‌گیرد آفت به سراغ فرد می‌آید و بیمار باید دوره نقاهت خود را بگذراند. اگر می‌خواهید درد آن کم شود باید همیشه آن را تمیز نگه دارید و مرتب با آب نمک رقیق یا سرم شست ‌و‌شو دهید و البته یک ‌سری از بیماران هستند که بدن‌شان خیلی مستعد به آفت‌ است، عوامل مستعد کننده آفت استرس و هیجانات روحی است که بیشتر در دانش‌آموزان و دانشجویان به هنگام امتحانات دیده می‌شود و علت دیگر اختلالات هورمونی است که در بروز آفت نقش دارد. در خانم‌ها 3 تا 5 روز مانده به قاعدگی ود ر افراد حساس و آلرژیک آفت دیده می‌شود.

 

 

مواظب آفت‌ها باشید که بزرگ نشود

 

دکتر رهسپار درباره بزرگ شدن آفت‌ها هشدار داد و اضافه کرد: در خیلی از مواقع اگر زخم‌های آفت‌ بزرگ باشد امکان خوب شدن در آن‌ها کم است و مجبوریم از کورتون به صورت موضعی و یا حتی بعضی از اوقات به صورت تدریجی استفاده کنیم که بیمار دچار مشکلات دیگر نشود

 

 

انار در برابر آفت‌ها معجزه می‌کند

 

این جراح دهان، فک و صورت درباره راهکارهای سنتی در مورد از بین بردن آفت دهان تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت سنتی این آفت دهان را از بین ببریم با آب انار دهان را شست و شو دهیم و از رب انار هم استفاده کنیم که این کار به بهبود و التیام زخم‌های دهانی و آفت دهان کمک می‌کند.

 

 

چه کنیم آفت زده نشویم

 

بهزاد رهسپار با اشاره به عوامل پیشگیری از آفت‌های دهان گفت: هر چند معمولاً آفت‌های دهانی چند بار در سال رخ می‌دهد و راهی برای پیشگیری کامل این بیماری وجود ندارد، اما با رعایت مواردی همچون: اجتناب از مصرف غذاهایی که دهان را ملتهب می‌کنند مانند میوه‌های اسیددار و همچنین اجتناب از جویدن آدامس که  در هنگام آفت زدگی باعث التهاب آفت می‌شود می‌توان زودتر از شر آفت‌ها رهایی یافت البته استفاده از مسواک‌های نرم و نخ دندان تأثیرات بسزایی در بهبود سریع آفت دهان دارد.

 

 

وی بیان کرد: اغلب افراد در سن کمتر از 40 سال، حداقل یک یا چند بار آفت را تجربه می‌کند‌، ولی سن شیوع آن، دهه دوم زندگی است و زنان بیشتر از مردان به آن دچار می‌شوند، زخم‌های آفتی اغلب دردناک و با تماس غذا و نوشیدن مایعات محرک (ترشی و ادویه‌دار) دردناک‌تر می‌شود.

 

 

رهسپاردر ادامه بیان کرد: بیمارانی که مرتباً آفت می‌زنند احساسی شبیه به سوزن سوزن شدن و یا سوزش قبل از ایجاد زخم (معمولاً 24 ساعت قبل) دردهانشان دارند. زخم آفت سریعاً به وجود می آید اما خود به خود و بعد از 7 تا 10 روز التیام می‌یابد و از خود اثری بر جا نمی‌گذارد، بهبودی زخم‌ها ممکن است همزمان صورت نگیرد.

 

 

50 درصد از مردم دنیا مبتلا به آفت دهان می‌شوند

 

جراح دهان و فک و صورت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 50 درصد مردم دنیا در طول حیات خود مبتلا به بیماری آفت دهان از نوع خفیف هستند.

 

 

همچنین‌، گاز گرفتن در داخل دهان از طریق دندان‌ها می‌تواند یکی از عوامل ایجاد آفت دهان باشد و بر اثر گاز گرفتن زخم‌هایی ایجاد می‌شود که باکتری‌های موجود در داخل دهان به این زخم‌ها حمله و ایجاد آفت می‌کند. استفاده از مواد غذایی همچون شکلات و آجیل، استرس‌های محیطی و مواد شیمیایی از دیگر عوامل مؤثر در بروز آفت دهان است.

 

 

 گزارش از فاطمه فلاح خیر
 
 

 



تاريخ : 27 / 5 / 1394برچسب:, | 2:52 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مصرف نمک، استرس و استعمال دخانيات تنها عوامل افزايش فشارخون نيست و علت هاي پنهاني نيز در اين امر دخيل است. نتايج داده ها نشان مي دهد، افزايش فشارخون با بالا رفتن سن به طور معمول اجتناب ناپذير است.

به گزارش مشرق، خراسان نوشت: به گفته متخصصان با رسيدن به ۵۵ سالگي، احتمال افزايش فشارخون ۹۰درصد است. اما اين موضوع به اين معنا نيست که نمي توان از بروز آن پيشگيري کرد. در واقع قدم اول ايجاد تغيير در شيوه زندگي از جمله کاهش وزن، ورزش کردن و اتخاذ کردن برنامه غذايي سالم است. برخي از عواملي که در افزايش فشار خون نقش دارد، به شرح زير است:

*BPA:

ماده شيميايي «BPA» موجود در برخي قوطي ها و شيشه هاي پلاستيکي مي تواند با راه يافتن به مواد غذايي و نوشيدني، باعث افزايش فشارخون شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد که قرار گرفتن در معرض اين مواد شيميايي با بيماري قلبي و فشارخون ارتباط دارد. براي کاهش خطر از محصولات عاري از BPA استفاده کنيد. مصرف غذاهاي کنسروي را کاهش دهيد، از ظروف غيرپلاستيکي مانند شيشه، استيل و چيني براي سرو غذاها و نوشيدني هاي داغ استفاده کنيد. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستيکي ساخته شده با BPA براي گرم کردن آن بپرهيزيد. زيرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ اين ماده شيميايي به مواد غذايي بيشتر مي شود.

*قند:

به گفته محققان مصرف قند مي تواند بيشتر از نمک به قلب آسيب برساند.قندي که به غذاها و نوشيدني هاي صنعتي افزوده مي شود نقش عمده اي در افزايش فشارخون دارد.به نقل از Webmd ،محققان آمريکايي مصرف روزانه حداکثر ۶ قاشق چاي خوري شکر را به زنان و ۹ قاشق چاي خوري را به مردان توصيه مي کنند و نه بيشتر.

*آپنه خواب:

اين اختلال به خر و پف کردن، بي خوابي و احتمالاً فشارخون بالا منجر مي شود. زيرا با ايجاد تداخل در عملکرد سيستم تنفسي، باعث کاهش اکسيژن در بدن مي شود. در اين شرايط مغز و سيستم اعصاب علايمي ارسال مي کند تا روند اکسيژن رساني به قلب و مغز افزايش پيدا کند و در نتيجه رگ هاي خوني تنگ مي شود.افت مکرر ميزان اکسيژن خون همراه با کاهش کيفيت خواب نيز مي تواند ترشح هورمون هاي استرس زا را تحريک کند و ضربان قلب را افزايش دهد و خطر افزايش فشارخون را بيشتر کند. تغيير در شيوه زندگي مانند کاهش دادن وزن، مي تواند به طور موفقيت آميزي آپنه خواب را درمان کند.

*احساس تنهايي:
احساس تنهايي نه تنها بر اعتماد به نفس و ميزان استرس تأثير مي گذارد بلکه باعث بالا رفتن فشارخون نيز مي شود. بنابراين، منزوي نشويد و وقت بيشتري را با دوستان و نزديکان بگذرانيد.

*جکوزي و سونا:

رفتن به جکوزي و سونا به ويژه در هواي سرد يا زماني که عضله و مفصل شما درد مي کند، باعث آرامش مي شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به اين دو مکان بپرهيزيد زيرا حرارت ايجاد شده از جکوزي و سونا باعث باز شدن رگ ها مي شود. همچنين اگر پزشک، شما را از انجام دادن ورزش هاي متعادل منع کرده است از استفاده از جکوزي و سونا بپرهيزيد.کنترل دماي سونا سخت است اما مي توانيد دماي جکوزي را تنظيم کنيد.

*دارو:

اگرچه دارو براي درمان و کمک به بهبودي فرد در نظر گرفته شده است امامصرف برخي داروها باعث افزايش فشارخون مي شود. محققان مي گويند افرادي که به طور روزانه استامينوفن مصرف مي کنند بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار مي گيرند. مصرف برخي مسکن ها و داروهاي ضد التهابي مانند پروفن، ادويل، ناپرکسن سديم و داروهاي ضد افسردگي مانند نپرامين و... باعث افزايش فشارخون مي شود. برخي مکمل هاي گياهي مانند جنسينگ، شيرين بيان و... نيز مي تواند باعث افزايش فشارخون شود.

 

 



تاريخ : 30 / 4 / 1394برچسب:, | 1:29 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کلیه

علائم نارسایی کلیه در کودکان

 

 یک فوق تخصص کلیه کودکان با بیان اینکه علائم نارسایی کلیه بر حسب حاد و مزمن بودن آن متفاوت است، گفت: نارسایی حاد کلیه با علائم کاهش حجم ادرار، بی‌حالی یا ورم اندام‌ها مشخص می‌شود

 

 

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، یک فوق تخصص کلیه کودکان با بیان اینکه علائم نارسایی کلیه بر حسب حاد و مزمن بودن آن متفاوت است، گفت: نارسایی حاد کلیه با علائم کاهش حجم ادرار، بی‌حالی یا ورم اندام‌ها مشخص می‌شود.

 

بنفشه آراد افزود: از آنجا نارسایی مزمن کلیه پیشرفت تدریجی دارد، علائم کمتری ایجاد می‎‌کند و در سنین کمتر از دو سال ممکن است به صورت عدم وزن‌گیری مناسب، کاهش یا افزایش حجم ادرار یا عفونت‌های مکرر سیستم ادراری تظاهر یابد. در سنین بالای دو سال با علائم کاهش سرعت رشد، پرنوشی و پر ادراری و رنگ پریدگی خود را نشان می‌دهد.

 

این پزشک فوق تخصص کلیه کودکان گفت: علل نارسایی کلیه بیماری‌های اکتسابی، مادرزادی یا ارثی است و مهم‌ترین علت نارسایی حاد کلیه، کاهش جریان خون کلیه‌هاست که در طی بیماری‌های مختلفی از جمله کم آبی شدید بدن یا عفونت‌های شدید ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: از علل دیگر نارسایی کلیه، بیماری‌های التهابی کلیه و انسدادهای سیستم ادراری است و عفونت‌های مکرر سیستم ادراری در سنین مختلف نیز عامل زمینه‌ساز نارسایی کلیه خواهد بود. آراد، در مورد اینکه این نارسایی‌ها تا چه حد قابل درمان یا پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: نکته مهم در پیشگیری، درمان به موقع بیماری‌های ایجاد کننده نارسایی کلیه است.

 

وی با اشاره به اینکه در موارد کم آبی شدید بدن، هرچه سریع‌تر باید کمبود مایعات بدن جبران شود و درمان عفونت‌ها و انسدادهای سیستم ادراری نیز از پیشرفت بیماری به سمت نارسایی کلیه جلوگیری خواهد کرد، گفت: در بیماری‌های التهابی کلیه نیز درمان بر اساس نوع بیماری انجام خواهد شد.

 



تاريخ : 29 / 4 / 1394برچسب:, | 8:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خسرونیا

 

 رئیس دادگاه بدوی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه خرید دارو از طریق اینترنت ممنوع است، گفت: ۳۰ داروخانه دارای داروهای قاچاق شناسایی و پرونده تخلفاتی تشکیل شد که به تازگی دو داروخانه به همین اتهام از سوی دادگاه نظام پزشکی محکوم شدند.

 

 

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، ایرج خسرونیا در آستانه برگزاری سمینار مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در مورد قاچاق دارو آمار دقیقی در دست نیست اما بر اساس بازرسی‌های اخیر که توسط وزارت بهداشت از داروخان‌ ها انجام گرفت متأسفانه حدود 30 داروخانه دارای داروهای قاچاق شناسایی شدند که پرونده‌هایشان  به دادگاه  ارسال شد.

 

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 80 تا 85 درصد داروهای قاچاق  تقلبی هستند به ویژه داروهایی که از دبی، ترکیه و پاکستان وارد می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: داروخانه‌ها موظفند تا داروهای قاچاق نفروشند و کسانی که این کار را می‌کنند خود به خود محکوم هستند.

 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان نباید داروهایی که در ناصرخسرو و جلوی برخی از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد را خریداری کنند. زیرا اغلب َآنها تاریخ گذشته و تقلبی هستند. ضمن اینکه فروشندگان مربوطه مبالغ قابل توجهی هم از مردم می‌گیرند؛ البته مسئولان وزارت بهداشت در این امر رسیدگی می‌کنند و امیدواریم که همه از جمله مردم دست به دست هم دهند که بازار سیاه فروش دارو در ناصرخسرو برای همیشه جمع شود.

 

رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی کشور هشدار داد: زمانی که دارویی تاریخ گذشته و تقلبی باشد خود به خود عارضه دارد و ممکن است که بر کبد؛ کلیه؛ سیستم خونی مغز و اعصاب نیزاثرات بسیار جدی داشته  باشد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مقدار قاچاق دارو در کشور نگران کننده است یا خیر گفت: خوشبختانه قاچاق دارو و توزیع داروی تقلبی تا اندازه ای نیست که جای نگرانی داشته باشد. زیرا مسئولان دانشگاه‌ها در این خصوص مشغول کار خود و بازرسی‌های دائمی مربوطه هستند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد در همه کشورها داروهای قاچاق وجود دارد که البته مقدار وجود چنین داروهایی متفاوت است.

 

به گفته معاون نظام پزشکی تهران، قدر مسلم با استقبال بیشتر مردم، بالطبع قاچاق دارو هم افزایش می‌یابد، پس  مردم به هیچ عنوان نباید داروها را به غیر از داروخانه‌ها ازمحل دیگری خریداری کنند.

 

خسرونیا تأکید کرد: خواهش می‌کنیم که مردم از طریق اینترنت و تبلیغات از بازارهای غیر رسمی به هیچ عنوان هیچ دارویی را خریداری نکنند.

 

وی درباره مجازات‌های موجود برای افرادی که دست به قاچاق دارو و توزیع داروی تقلبی می‌زنند، نیز گفت: اگر مسئولان ذی‌ربط مانند داروخانه‌ها داروی قاچاق بفروشند، حکم آنها بین 3 تا 6 ماه محرویت از کار است. طی روزهای اخیر نیز 2 داروخانه را به همین حکم محکوم کردیم؛ حال اگر افراد غیر پزشک این کار را انجام دهند بالطبع بین 3 تا 6 ماه و یا حتی تا یک سال حکم زندانی دارند که البته  فکر می‌کنم در صورتی که این مجازات‌ها اجرا شوند کافی است.

 

رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور یادآور شد: امیدواریم مردم به صحبت‌ها و پیشنهادات وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و سازمان غذا و دارو به خوبی گوش فرا دهند و از خرید داروهای غیر مجاز به طور جدی خودداری کنند. چرا که در صورت مصرف این قبیل داروها سلامت خود و اطرافیانشان را به خطرمی‌اندازند.

 

گفتنی است سمینار مبارزه با قاچاق دارو، صبح روز هشتم مرداد با همکاری سازمان غذا و دارو و شرکت سانوفی و با حضور ده‌ها تَن از متخصصان دارویی داخلی و سخنرانان خارجی در هتل اوین تهران برگزار می‌شود.

 

 

 



تاريخ : 9 / 3 / 1394برچسب:, | 3:20 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

از علایم دهانی ایدز، آفت‌های دهانی مقاوم به درمان و لکوپلاکی مویی دهان است. ویروس EBB در محیط وجود دارد و در افراد سالم ایجاد بیماری نمی‌کند ولی در افراد مبتلا به ایدز باعث ایجاد لکوپلاکی می‌شود.

دکتر حمید عمادی، متخصص عفونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد موضوع علایم دهانی ایدز گفت: بعد از ورود ویروس HIV به بدن، تقریبا 2 تا 10 سال طول می‌کشد که علایم بیماری ایجاد شود گروهی از علایم در مخاط دهان باعث ایجاد ضایعات می‌شود که برای بیمار دردناک و ناراحت کننده است. 

 

 

وی در ادامه افزود: آفت‌ جزء علائم دهانی است که در ایدز مقاوم به درمان است و ممکن است در هر فردی ایجاد شود که بعد از مدتی از بین می رود لکوپلاکی مویی دهان، کناره‌های سفید زبان که در اثر ویروس EBB فقط در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد می‌شود، عفونت شایع دیگری که در گلوی افراد بیمار در مراحل انتهایی ایجاد، می‌شود و قابل ملاحظه‌ است، باعث ایجاد گلو‌درد شدید می‌شود که نمی‌تواند غذا بخورد. 

 

 

متخصص عفونی در خصوص درمان این علائم گفت: وقتی به این افراد داروی ضد ایدز می‌دهیم، سیستم ایمنی دوباره قوی می‌شود و خیلی از علائم بر طرف و تا حدی کنترل می‌شود. 

 

 

وی گفت: یکی از سرطان‌های شایع در افراد مبتلا به ایدز، سرطان سارکوم کاپوتی است که معمولا در دهان افراد مبتلا به ایدز ایجاد می‌شود که می‌توان با شیمی درمانی علائم را از بین برد. 

 

 

عمادی در پایان گفت: این علائم اختصاصی بیماری ایدز نیست و ما می‌توانیم این علائم را در سایر افراد هم ببینیم.

 



تاريخ : 5 / 2 / 1394برچسب:, | 10:21 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

بیماری پارکینسون به دلیل از دست دادن تدریجی سلول های مغزی تولیدکننده دوپامین بوجود می آید. دوپامین یکی از مهمترین ترکیبات انتقال دهنده عصبی در بدن است.

 

محققان موسسه CSIR هند موفق به توسعه روشی شده اند که با استفاده از نانوذرات، بیماری پارکینسون درمان می شود.

 

درمان پارکینسون با فناوری نانو

بیماری پارکینسون به دلیل از دست دادن تدریجی سلول های مغزی تولیدکننده دوپامین بوجود می آید. دوپامین یکی از مهمترین ترکیبات انتقال دهنده عصبی در بدن است.

محققان موفق به توسعه روشی شده اند که از نانوذرات برای انتقال دوپامین به مغز استفاده می کند. دوپامین به این روش از سدخونی مغز نیز عبور می کند و قادر به کاهش علایم پارکینسون است.

آزمایش های اولیه این روش روی موش های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام را درگیر می کند. پارکینسون پس از آلزایمر شایع ترین بیماری سیستم اعصاب است که بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود.

جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود.

به گزارش مرکز پیشگری و کنترل بیماری آمریکا، از هر 500 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.

نتایج این تحقیقات در نشریه ACS منتشر شده است.

 



تاريخ : 30 / 1 / 1394برچسب:, | 2:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

معده هم آنفلوآنزا می‌ گیرد!یک فوق تخصص گوارش و کبد، عنوان کرد: گاستروآنتریت یا آنفلوآنزای معده یک بیماری التهاب معده است که می‌تواند موجب بروز اسهال، استفراغ، تهوع و تب شود.

 دکتر جعفر فره‌وش گفت: گاستروآنتریت نوعی بیماری است که به دلایل مختلف از قبیل علت‌های باکتریایی، ویروسی، مسمومیت غذایی و دارویی بروز می‌کند و به راحتی و به سرعت حتی از طریق هوا به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند و موجب بروز تظاهرات گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع و تب می‌شود.

وی افزود: گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده به دلیل اینکه همانند بیماری آنفلوآنزا با تب همراه است و به سرعت به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند به بیماری «آنفلوآنزای دستگاه گوارش» نیز نامیده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: این بیماری نیاز به درمان خاصی ندارد و در اغلب موارد به صورت خود به خودی و با مصرف زیاد مایعات بهبود می‌یابد اما اگر فردی با مصرف مایعات و تامین املاح معدنی بدن بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کند.

فره‌وش با بیان اینکه بیماری «آنفلوآنزای معده» موجب کم آبی بدن می‌شود گفت: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود برای تامین مایعات بدن آب و شیر مصرف کنند و به هیچ عنوان آب میوه را مورد استفاده قرار ندهند زیرا آب میوه ممکن است محرک باشد.

به گفته وی، مصرف آب کمپوت ممنوعیتی برای این بیماران ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود، بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند زیرا عوامل بیماری به راحتی می‌تواند از طریق دست آلوده به سایر افراد منتقل شود.

منبع: آنا

 



تاريخ : 22 / 1 / 1394برچسب:, | 8:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به وسیله این روش درمانی دندان‌ها در پوزیشن صحیح خود قرار می‌گیرند و اگر جای دندان‌ها تنگ باشد، به وسیله فنر باز می‌شود.

اکبر فاضل دندان پزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بهترین روش درمان دندان‌های فاصله دار،‌ ارتودنسی است، یعنی ردیف کردن و جمع کردن دندان‌ها. حال گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها از نظر سایز و اندازه کوچک باشد و دندان‌ها فاصله‌دار باشند؛ آن زمان  به وسیله ترمیم یا روکش تمام چینی می‌توان فواصل آن‌ها را پر کرد، ولی اولویت اول ما ترجیحا ارتودنسی است.
 
وی در ادامه بیان کرد: بعد از اینکه ارتودنسی انجام شد و در پوزیشن صحیح قرار گرفت، کارهای زیبایی را انجام می‌دهیم. اگر جای دندان‌ها تنگ است، برای جابجایی دندان‌ها به وسیله فنر دندان‌ها باز می‌شود ولی اگر دندان‌ها فاصله دارد و فضا بین دندان‌ها باز است، قوس جمع می‌شود و دندان‌ها تنگاتنگ هم قرار می‌گیرند و فضا بسته می‌شود.
 
فاضل عنوان کرد: ایده آل ارتودنسی این است که در سن 13 و 14 سالگی یعنی زمانی که تمام دندان‌های شیری ریخته شده و دندان‌های دائمی درآمده شروع شود که معمولا ارتودنسی ثابت انجام می‌شود.
 
این دندانپزشک در پایان خاطرنشان کرد: ارتودنسی تا سن 24 و 25 سالگی که فک‌ها در حال رویش است و جابجایی خیلی راحت تر است، انجام می‌شود. در سنین بالاتر نیز مشکلی ندارد ولی کار مشکل‌تر می‌شود و پاسخ دادن نیروهای ارتودنسی که به دندان وارد می‌شود، یک مقداری ممکن است دچار اشکال شود.



تاريخ : 12 / 12 / 1393برچسب:, | 5:27 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

شایع‌ترین مناطقی که افراد به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند اطراف دریای خزر است.

سرطان

 رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: علت دیده شدن سرطان مری چند دلیل می‌تواند باشد مانند: مصرف دخانیات، خوردن غذا و نوشیدنی‌های داغ.

وی افزود: سرطان مری بیشتر در سنین 50 الی 60 دیده می‌شود.

رضا ملایری اظهار داشت: اگر افراد دخانیات، استفاده بیش از حد غذا و آشامیدنی‌های داغ را کنار بگذارند به این نوع سرطان دچار نمی‌شوند.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین تصریح کرد: شایع‌ترین مناطقی که افراد به این نوع سرطان مبتلا می شوند اطراف دریای خزر است بطور مثال: اردبیل، سیستان و بلوچستان.

وی اذعان داشت: مهم‌ترین علائمی که دیده می‌شود سخت بلعیدن غذا است یعنی وقتی با این علائم مواجه شدند یعنی فرد به احتمال خیلی زیاد به این نوع سرطان مبتلا شده است. یک نوع علائم دیگر آن کاهش وزن است.

وی در پایان تاکید کرد: این نوع سرطان شاید دلیل ژنتیکی داشته باشد ولی چون بیشتر آقایان مواد سرطان زا را استفاده می‌کنند در مردان شایع‌تر است.



تاريخ : 21 / 11 / 1393برچسب:, | 6:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش مهمی را در کنترل فشار خون ایفا می‌کند.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ دکتر راندال زوسمن مدیر بخش پرفشاری خون در مرکز قلب بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید اگر شما یک رژیم غذایی سالم دارید، نباید در این مورد نگرانی داشته باشید. اما افرادی که از غذاهای فرآوری شده و کنسروشده در رژیم غذاییشان استفاده می‌کنند و به‌‌ همان میزان افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید در این خصوص احساس نگرانی کنند.
 
پتاسیم
میزان طبیعی پتاسیم بدن برای عملکرد عضلات از جمله انبساط دیوار رگ‌های خونی حائز اهمیت است. این ماده معدنی فشار خون را کاهش می‌دهد و از گرفتگی ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین سطح طبیعی پتاسیم برای هدایت پیام‌های الکتریکی در دستگاه عصبی و قلب دارای اهمیت است و از تپش‌های نامنظم قلب ممانعت می‌کند.
 
پتاسیم در بسیاری از غذا‌ها نظیر آلو خشک، زردآلو، سیب زمینی شیرین و لوبیا یافت می‌شود. اما اگر شما استفاده از داروهای ادرار‌آور مانند هیدروکلروتیازید برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنید، مواد غذایی مصرفی‌تان ممکن است برای حفظ میزان پتاسیم کافی نباشند.
 
این دارو‌ها باعث دفع پتاسیم از بدن از طریق ادرار می‌شوند و بنابراین سطح پتاسیم بدن را کاهش می‌دهند. دکتر زوسمن می‌گوید: «من معتقدم که یک سوم بیمارانی که از این دارو‌ها برای نارسایی قلبی، فشار خون بالا یا ادم استفاده می‌کنند پتاسیم کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند. در این موارد ما از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنیم.
 
بدون دستور پزشک از مکمل‌ها استفاده نکنید، چون میزان بالای پتاسیم همانند کمبود آن می‌تواند به اختلال‌های خطرناک ریتم ضربان قلب منجر شود.
 
میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA) برای پتاسیم ۴/۷ گرم در روز برای مردان و زنان ۵۱ ساله و مسن‌تر است.
 
منیزیم
منیزیم به تنظیم صد‌ها عملکرد بدنی نظیر فشار خون، قند خون و عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. ما به منیزیم برای کمک به انبساط رگ‌های خونی، برای تولید انرژی، رشد استخوان‌ها و انتقال کلسیم و پتاسیم نیاز داریم. همانند پتاسیم، در اثر استفاده از داروهای ادرارآور مقدار زیادی منیزیم نیز از طریق ادرار دفع می‌شود و میزان آن در بدن کاهش می‌یابد.
 
بر اساس گزارش موسسات ملی بهداشت آمریکا (NIH) اکثر افراد سالمند در آمریکا منیزیم را میزان کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند،اما با این وجود کمبود شدید منیزیم بسیار نادر است. بهترین راه برای دریافت این ماده معدنی از غذا خوردن سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، غلات سبوس دار و حبوبات است.
 
میزان مجاز توصیه شده برای منیزیم ۴۲۰ میلی گرم در روز برای مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر و ۳۲۰ میلی گرم روزانه برای زنان ۵۰ ساله و مسن‌تر است. دریافت بیش از اندازه منیزیم از مکمل‌های یا دارو‌های حاوی منیزیم نظیر ملین‌ها ممکن است موجب بروز اسهال شود
 
کلسیم
کلسیم برای داشتن فشار خون طبیعی حائز اهمیت است چون به انقباض و انبساط رگ‌های خونی در زمان مناسب کمک می‌کند.
 
همچنین این ماده معدنی برای داشتن استخوان‌هایی سالم و آزادسازی هورمون‌ها و آنزیم‌ها حیاتی است و برای اکثر اعمال حیاتی بدن به آن نیازمندیم. ما به طور طبیعی این ماده معدنی را با خوردن ترکیبات لبنی، ماهی‌های با استخوان (نظیر ماهی سامون یا آزاد و ساردین کنسرو شده) و سبزی‌های با برگ‌های تیره دریافت می‌کنیم.
 
میزان کلسیم مجاز توصیه شده برای مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم و برای زنان ۵۱ ساله و مسن‌تر ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است. متاسفانه اغلب افراد حدود ۷۰۰ میلی گرم کلسیم از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند. پس آیا شما باید برای جبران این اختلاف مکمل‌های غذایی مصرف کنید؟
 
این وضعیتی پیچیده و دشوار است: برخی شواهد نشان می‌دهد مکمل‌های کلسیمی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. دکتر زوسمن می‌گوید این موضوع بحث برانگیز است و توصیه اغلب پزشکان به بیماران این است که کلسیم را به جای قرص‌های مکمل از طریق غذا دریافت کنند. اگر امکان دریافت کلسیم کافی از طریق غذا برای شما وجود ندارد، می‌توانید از مکمل‌های حاوی میزان کم کلسیم برای رسیدن به میزان مجاز توصیه شده روزانه استفاده کنید.



تاريخ : 19 / 11 / 1393برچسب:, | 7:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :


محققان مرکز تحقیقات سرطان انگلیس ۱۰ نشانه ابتلا به سرطان را اعلام و از افراد خواسته‌اند که به محض مشاهده این علایم به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا از ساینس، براساس مطالعات مرکز تحقیقات سرطان انگلیس، با توجه به رشد جمعیت مسن، سرطان رو به افزایش است. ولی سرطان علایمی دارد که باید جدی گرفته شود.

با توجه به این آمار، پزشکان هشدار داده‌اند که زنگ خطر سرطان در سراسر جهان به صدا در آمده است. مراقبت‌هایی مانند ترک سیگار و کاهش وزن در اجتناب از این معضل بسیار موثر است.

  • 10 نشانه ابتلا به سرطان

- سرفه مداوم و گرفتگی صدا

- تغییر در شکل و رنگ خال‌های بدن

- تغییر مداوم در اجابت مزاج

- زخمی که بهبود نمی‌یابد

- مشکل در بلع غذا

- کاهش غیر طبیعی وزن

- تغییر غیر طبیعی در دفع ادرار (عادت‌های مثانه)

- وجود توده و غده در بدن

- درد مداوم و بی‌دلیل در هریک از اعضا

- خونریزی بی‌دلیل

خطر بروز سرطان در هر دو جنس رو به افزایش است. سرطان پروستات و سرطان سینه شایع‌ترین موارد محسوب می‌شوند.

چاقی یکی از مهمترین دلایل بروز سرطان است. تحقیقات نشان می‌دهد که اضافه وزن باعث افزایش تومورهای مری و ریفلاکس اسیدی می‌شود.

تشخیص به موقع مهمترین کلید درمان سرطان است. بسیاری از انواع سرطان؛ از جمله پوست و دهانه رحم، در صورت تشخیص به موقع، 100 درصد قابل درمان هستند.

 



تاريخ : 5 / 11 / 1393برچسب:, | 10:44 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برای نخستین بار پزشکان به منظور مدیریت بیماری دیابت نوع اول، لوزالمعده مصنوعی را برای یک پسر 4 ساله استرالیایی را به کار بردند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،پسر چهار ساله استرالیایی برای نخستین بار برای مدیریت درمان دیابت نوع 1،‌ لوزالمعده مصنوعی دریافت کرد.

مقامات بهداشت استرالیایی گفتند که این دستگاه جدید به نظر می‌رسد که مثل یک پخش کننده MP3 باشد که به بدن بیمار نصب می‌شود.
این پسر 4 ساله استرالیایی، اولین بیمار در جهان است که از این دستگاه استفاده کرده است.

در دهه اخیر بیماری دیابت به یکی از مشکلات فراگیر درمانی همه جوامع تبدیل شده است.

پیوند لوزالمعده مصنوعی !/ عکس

تعداد بالای مبتلایان به دیابت و روند رو به رشد آن، رقابت شدیدی در مؤسسات تحقیقاتی در سراسر دنیا بر سر گسترش روش‌های درمانی ایجاد کرده است.

آنچه موجب عوارض بلندمدت بیماری دیابت است، در حقیقت بالا بودن قند خون به مدت طولانی و همین طور نوسانات زیاد قند خون در بیمار است.

پـس هدف اصلی در هر روش درمانی برای دیابت، نگهداشتن قند خون در این محدوده است.

یک تکنولوژی نوظهور برای درمان و کنترل بیماری دیابت نوع یک، لوزالمعده مصنوعی خارجی است که یک سیستم خودکار می‌باشد که توانایی پانکراس طبیعی را با تطابق مقدار انسولین براساس تغییرات مقدار قندخون شبیه‌سازی می‌کند.

در واقع این دستگاه با تقلید از لوزالمعده طبیعی، سطح انسولین بدن را با یک یا دو هورمون به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کند.

دیابت در صورتی که درمان نشود باعث آسیب جدی به ارگان‌ها در دراز مدت، از جمله از دست دادن بینایی و نارسایی کلیه می‌شود.

دیابت نوع یک به طور معمول در افراد جوان‌تر بیشتر شیوع پیدا می‌کند.

 



تاريخ : 5 / 11 / 1393برچسب:, | 7:17 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

پژوهشگران سوئدی، موفق به ساخت یک فناوری پوشیدنی شده اند که به تعادل بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از «ساینس»، پژوهشگران موفق به تولید یک دستگاه پوشیدنی شده اند که باعث تحریک سیستم دهلیزی بیمار می شود.

سیستم دهلیزی یک سیستم حسی واقع در گوش داخلی است که مغز از آن برای حفظ تعادل استفاده می کند.

یکی از نشانه های پارکینسون پیشرفته، عدم تعادل در بیماران است. مشکل تعادل در بیماران مبتلا به پارکینسون به علت فقدان دوپامین به وجود می آید. دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی است که باعث ارتباط مناطق مختلف مغز با یکدیگر می شود.


پژوهش های قبلی نشان داده بود نویز الکتریکی ضعیف می تواند سیستم دهلیزی را تحریک کند و به حفظ تعادل کمک کند.

این دستگاه تولید نویز محرک، به راحتی داخل جیب بیمار جا می شود.

بیماری پارکینسون بیشتر پس از 60 سالگی بروز می کند، اما گاهی این بیماری در جوانان هم دیده می شود.

بیماری پارکینسون با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج بیشتر اندام ها را درگیر می کند.

آزمایش های اولیه این فناوری پوشیدنی موفقیت آمیز بوده است و پژوهشگران امیدوارند که این محصول تا پنج سال آینده وارد بازار شود.

 



تاريخ : 5 / 11 / 1393برچسب:, | 2:40 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص دندانپزشکی به بررسی اینکه چگونه می‌توان بهداشت دندان عقل را رعایت کرد و چه موقع افراد باید جهت کشیدن آن اقدام کنند، پرداخت

 به گزارش شفاف‌نیوز، دکتر سیدجلیل صدر درباره اینکه چه موقع باید دندان عقل را کِشید، گفت: اصولا اگر دندان عقل رویش کامل داشته باشد و در ردیف سایر دندان قرار داشته باشد تا زمانی که دچار پوسیدگی نشود نیاز به کشیدن ندارد.

وی افزود: دندان عقل در خلف دهان رویش پیدا می‌کند، بنابراین احتمال تمیز کردن و رعایت بهداشت آن کمی دشوار خواهد بود، اما اگر شرایط رویش یک دندان سالم را داشته باشد و افراد بتوانند بهداشت آن را به خوبی رعایت کنند توصیه می‌شود دندان عقل حفظ شود.

این متخصص دندانپزشکی یاد‌آور شد: اگر فردی دچار پوسیدگی دندان 6 و 7 شده باشد، اما دندان عقل سالم داشته باشد برای حفظ دندان عقل توصیه می‌شود فرد برای کشیدن دندان 6 و 7 (دندان‌های جنبی دندان عقل) اقدام کند، زیرا بدین گونه می‌تواند از دندان عقل به عنوان دندان جایگزین استفاده کند.

صدر با توجه به شرایطی که رویش دندان عقل موجب اختلال در نظم سایر دندان‌ها شود، عنوان کرد: زمانی که رویش دندان عقل به سایر دندان فشار وارد سازد و موجب بی‌نظمی آنها شود در این هنگام فرد باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا با انجام بررسی‌های لازم مشخص شود آیا نیاز به خارج کردن دندان عقل وجود دارد یا خیر.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در برخی مواقع دندان عقل به صورت نیمه نهفته و نهفته بروز می‌یابد که در این صورت نیز ابتدا باید از دندان عکسبرداری شود تا مشخص شود که احتمال کیست، پوسیدگی، وارد کردن فشار به سایر دندان‌ها و ... وجود دارد یا خیر و سپس تشخیص‌های لازم داده شود زیرا در برخی مواقع نیاز است لثه شکافته شود تا دندان عقل خارج کرد.

صدر تصریح کرد: اگر افراد به خصوص زنان در سن 30 الی 40 سالگی دارای دندان عقل نهفته باشند باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمان دندانپزشکی مراجعه کنند زیرا با افزایش سن احتمال بروز عوارض جانبی مانند تحمل نکردن درد، ترمیم نشدن بخیه و ... بعد از کشیدن دندان عقل افزایش می‌یابد.

این متخصص دندانپزشکی درباره اینکه افرادی که دارای دندان عقل سالم هستند چگونه می‌توانند بهداشت آن را رعایت کنند، گفت: به افرادی که دارای دندان عقل سالم و ردیف هستند توصیه می‌شود برای رعایت بهداشت دندان‌عقل از مسواک کودکانه استفاده کنند بدین صورت که مسواک را در حالت دهان بسته در بین دندان‌ها بچرخانند.

 



تاريخ : 5 / 11 / 1393برچسب:, | 6:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از سفر «پروفسور اشتوما» جراح مغز و اعصاب و متخصص تومورهای مغزی برای معاینه و جراحی ایثارگران خبر داد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، ایرج عربی گفت: مطابق با برنامه‌های درمانی بنیاد و دعوت از متخصصان مطرح جهان برای مداوای جانبازان و ایثارگران، پروفسور اشتوما جراح مغز و اعصاب و متخصص تومورهای مغزی از آلمان، فردا یکشنبه 5 بهمن ماه به تهران می‌آید.

وی ادامه داد: در این برنامه که از یکشنبه 5 بهمن آغاز و تا سه شنبه 7 بهمن ماه 93 ادامه دارد با حضور پروفسور اشتوما در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) 25 ایثارگر معاینه اولیه می شوند.

عربی توضیح داد: همچنین بیمارانی که از قبل نامزد جراحی شده اند و بیمارانی که طی ویزیت های اولیه نیازمند به جراحی شناخته می شوند، تحت عمل «جراحی زنده» قرار خواهند گرفت.

مدیرکل درمان بنیاد همچنین در مورد برنامه بعدی درمان ایثارگران توسط متخصصان بین‌المللی، گفت: مطابق با برنامه‌های مشخص شده، پروفسور مهاجر، متخصص ستون فقرات 6 بهمن به تهران می آید و تا 12 بهمن به درمان ایثارگران خواهد پرداخت.

همچنین پروفسور شرمت جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص جراحی ستون فقرات نیز از 25 بهمن ماه به تهران می‌آید.



تاريخ : 22 / 10 / 1393برچسب:, | 12:10 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

با آن که دیابت، در مقایسه با فشار خون، افراد بیشتری را گرفتار عوارض چشمی می کند، اما خونریزی و انسداد وریدی شبکیه می تواند از عوارض چشمی ناشی از فشار خون نیز باشد که تورم، خونریزی و فشار روی وریدهای شبکیه را در پی دارد.

خونریزی داخل چشم، اتفاقی است که خیلی خطرناک به نظر می‌رسد، اما این اتفاق معمولا خطرناک نیست و با درمان و به مرور زمان برطرف می‌شود. البته تجربه هر شخص از خونریزی بافت‌های داخلی چشم متفاوت است، یعنی بعضی بیماران، احساس ناشی از آن را شبیه به مگس‌پران و برخی شبیه به تار عنکبوت توصیف می‌کنند. بعضی هم می گویند مثل این است که از خلال یک پرده تاریک یا لکه های متراکم یا سیاهی های تکه ای که با یک هاله نازک تر احاطه شده است، نگاه می کنند.

دکتر سیدحسام هاشمیان، فلوشیپ قرنیه به نکته مهمی در این باره اشاره می کند، این که خونریزی به خودی خود، دردناک نیست، ولی از دست دادن دید، بویژه اگر ناگهانی باشد، ترسناک و پریشان کننده است.

این جراح قرنیه در گفت‌وگو با جام جم با اشاره به بروز خونریزی در بافت های داخل چشمی می گوید: خونریزی شبکیه در داخل زجاجیه اتفاق می افتد، ولی در اغلب موارد نه به دلیل خونریزی مستقیم در داخل زجاجیه، بلکه در نتیجه خونریزی عروق شبکیه یا لایه عروقی زیر آن (کوروئید) اتفاق می افتد. گاهی اوقات نیز خونریزی در داخل عنبیه می تواند به خونریزی داخل زجاجیه منجر شود. این خونریزی معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود، اما در موارد معدود، ممکن است در سنین پایین تر نیز اتفاق بیفتد.

وقتی عروق شبکیه پاره می شود


خونریزی چشم، معمولا در بزرگسالان مشاهده می شود، اما این عارضه در کودکان نیز بر اثر ضربه به چشم می تواند ایجاد شود. البته به گفته دکتر هاشمیان، به طور معمول، خونریزی چشم خطرناک نیست و با درمان و به مرور زمان برطرف می شود. پارگی عروق چشم ممکن است بر اثر ضربه به چشم، افزایش فشار چشم، بیماری دیابت، اختلالات انعقادی خون (کمبود فاکتورهای انعقادی خون)، پارگی شبکیه و همچنین افزایش فشار خون ایجاد شود.

دیابت و خونریزی شبکیه چشم


شاید سوال شما نیز این باشد که آیا پرفشاری خون یا دیابت می تواند شخص را مستعد بروز خونریزی چشم کند؟

دکتر هاشمیان در پاسخ به این پرسش، با تاکید بر این که شایع ترین عارضه بیماری دیابت، خونریزی شبکیه چشم است، می گوید: البته تعداد عمده ای از موارد نابینایی ناشی از دیابت، با معاینات و درمان بموقع از سوی چشم پزشکان قابل پیشگیری است. متاسفانه، بیمارانی که بموقع برای ارزیابی و درمان مراجعه نکنند یا به هر دلیلی تحت درمان مناسب چشم پزشکی قرار نگیرند، بیشتر در معرض خطر کوری هستند. فراموش نکنید خونریزی های شبکیه چشم منجر به کاهش بینایی خواهد شد.

به بیان دیگر، این نوع خونریزی های چشمی پس از گذشت پنج تا ده سال از بیماری دیابت، بروز می کند. این جراح قرنیه می افزاید: رتینوپاتی دیابتی (عوارض چشمی دیابت) نیز ناشی از نرسیدن اکسیژن به شبکیه است و باعث رویش عروق جدید می شود. متاسفانه عروق جدید غیرطبیعی هستند و تمایل به پاره شدن و خونریزی داخل زجاجیه ای دارند. علاوه بر کاهش ناگهانی دید، این وضعیت باعث بروز عوارض ماندگارتری نظیر پارگی شبکیه و آب سیاه نیز می شود.

عوارض چشمی ناشی از پرفشاری خون

با آن که دیابت، در مقایسه با فشار خون، افراد بیشتری را گرفتار عوارض چشمی می کند، اما خونریزی و انسداد وریدی شبکیه می تواند از عوارض چشمی ناشی از فشار خون نیز باشد که تورم، خونریزی و فشار روی وریدهای شبکیه را در پی دارد.

پس از خونریزی، چه باید کرد؟


بی شک پس از وقوع خونریزی داخل چشمی باید در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کرد.

البته دکتر هاشمیان تاکید می کند: اگر بینایی بشدت دچار اشکال شده باشد، شاید از بیمار خواسته شود چند هفته صبر کند تا خون در چشمش جذب شود. در چنین شرایطی، چشم پزشک می تواند منبع خونریزی را بیابد. در این شرایط ممکن است به بیمار گفته شود که از بلند کردن و هل دادن چیزهای سنگین پس از یک حمله خونریزی خودداری کند.

اما پیشگیری از بروز خونریزی چشم به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر هاشمیان در پاسخ می گوید: پیش از هر چیز با رعایت رژیم غذایی صحیح و توجه به مصرف درست و دقیق داروهای تجویز شده، باید قند خون را کنترل کرد.

همچنین باید از مصرف سیگار خودداری کرد و فشار خون را نیز همیشه در محدوده طبیعی نگه داشت. به خاطر داشته باشید تشخیص زودرس رتینوپاتی بهترین راه جلوگیری از بروز نابینایی است. به محض تشخیص دیابت، باید بیمار تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار بگیرد و حداقل هر دوازده ماه یک بار معاینه شود. افرادی هم که اختلالات انعقادی دارند، باید با انجام آزمایش های متعدد سعی در برطرف کردن این اختلال کنند تا دچار خونریزی چشم نشوند.

درمان خونریزی چشم با لیزر

به خاطر داشته باشید با درمان بموقع خونریزی چشم می توان قبل از وارد آمدن آسیب جدی به بینایی، مشکل را برطرف کرد. به گفته دکتر هاشمیان در این شرایط، لیزر کارآمدترین روش درمانی است. لیزر درمانی به کنترل خونریزی ها کمک می کند. از آنجا که معمولا دیابت، عروق چشم را نیز مبتلا می کند، رگ های جدیدی پدید می آید که وقتی خون وارد آنها می شود، به داخل حفره زجاجیه نشت پیدا می کند و ادامه این خونریزی ها در نهایت به کنده شدن شبکیه می انجامد. در چنین شرایطی نیز به کمک لیزردرمانی می توان خونریزی را متوقف کرد.

این متخصص قرنیه تاکید می کند: بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی با خونریزی باید تحت درمان با لیزردرمانی در ناحیه شبکیه قرار بگیرند. بعد از لیزر، خطر از دست رفتن دید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته در موارد شدید یا همراه با پارگی شبکیه، ابتدا جراحی و سپس لیزردرمانی انجام می شود.

به خاطر داشته باشید پیشگیری از بروز خونریزی های داخل چشمی با ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی کم کالری و کم چرب، کنترل فشار خون و نیز جلوگیری از بروز عوارض چشمی دیابت ممکن است.

 



تاريخ : 9 / 10 / 1393برچسب:, | 12:34 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
واحدهای تولیدی و محصولات نمک بانام تجاری شورباش، نمک شرکت ونمک سمنان نغمه با نام شیرزاد، چای پژوهشکده گیاهان دارویی با نام دکتر سینا، لواشک وآلوچه فرآوری شده با نام رهک، چیپس با نام آقا بزرگ، نان قندی با نام شیرین تک و انواع محصولات غذایی آماده، ازقبیل انواع کتلت، الویه، سبزیجات تازه و سرخ کردنی، فلافل و سمبوسه با نام شرکت نوید کار کد بانو فاقد مجوزهای بهداشتی هستند.
سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای تعدادی از محصولات و فرآورده های مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین اسامی شرکت های تولید کننده غیرمجاز را اعلام کرد.
 
به گزارش ایرنا و به نقل از اطلاعیه سازمان غذا و دارو، واحدهای تولیدی و محصولات نمک بانام تجاری شورباش، نمک شرکت ونمک سمنان نغمه با نام شیرزاد، چای پژوهشکده گیاهان دارویی با نام دکتر سینا، لواشک وآلوچه فرآوری شده با نام رهک، چیپس با نام آقا بزرگ، نان قندی با نام شیرین تک و انواع محصولات غذایی آماده، ازقبیل انواع کتلت، الویه، سبزیجات تازه و سرخ کردنی، فلافل و سمبوسه با نام شرکت نوید کار کد بانو فاقد مجوزهای بهداشتی هستند.
 
سازمان غذا و دارو اعلام کرد، شناسایی و معرفی این تعداد محصول در راستای تاکید معاون وزیر بهداشت بر ارتقای نظارت در سطح عرضه و مبارزه با کالاهای فاقد سلامت صورت گرفته است.
 
براساس این اطلاعیه، واحدهای تولیدی و محصولاتی که نام آنها ذکر شده است به دلیل تولید محصولات غذایی براساس اسناد و مجوزهای بهداشتی جعل شده مورد نظر اداره کل فراورده های غذایی،آرایشی و بهداشتی ، غیر مجازشناخته شده اند.
 
سازمان غذا و دارو در این اطلاعیه از هموطنان خواست در صورت مشاهده محصولات این شرکت ها با اطلاع رسانی سریع، معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور و نیروی انتظامی را آگاه سازند تا نسبت به جمع آوری آنها در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام شود.



تاريخ : 6 / 10 / 1393برچسب:, | 6:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
افزایش وزن و چربی از علائم خطرناک بیماری‌های قلبی است چربی پشت بازو ارتباط نزدیکی‌ با بیماری‌های عروق قلبی دارد.

حسن تاتاری متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری‌های قلبی به سه گروه مهم مادرزادی، عروق قلبی و بیماری دریچه قلبی تقسیم می‌شوند عوامل عفونی، اختلال دریچه قلب، استرس و بی تحرکی می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی شود.
 
 وی ادامه داد: نشانه‌های این بیماری تا حدودی با برخی بیماری‌های دیگر تشابه دارد ولی شایع‌ترین آن درد قفسه سینه است که مربوط به بیماری عروق قلبی است احساس تپش قلب،‌ ضربان نامنظم قلب و تنگی نفس علائم بیماری قلبی است.
 
تاتاری گفت: افزایش وزن و چربی از علائم خطرناک بیماری‌های عروقی قلبی است اندازه دور کمر ارتباط نزدیکی با افزایش وزن و چربی دارد درد شکم می‌تواند از نشانه‌های بیماری‌های قلبی باشد برخی از دردها منشا قلبی دارند ولی در شکم احساس می‌شوند.
 
وی اظهار داشت: بیماری‌های قلبی به خصوص آن‌هایی که منشا عروق قلبی دارند به دلیل تفاوت‌ هورمون‌ها تا 40 -45 سالگی در مردان بیش‌تر است اما در سنین بالای 50-55 سال به دلیل یائسگی‌ خانم‌ها و تغییر هورمون‌ها در مردان و زنان یکسان است.
 
دکتر تاتاری در پایان گفت: افزایش کلسترول به دلیل یکی از عوامل ایجاد کننده عروق قلبی است ورزش یک عامل بسیار مهم در کاهش کلسترول بد است و می‌تواند باعث کاهش عروق قلبی شود.



تاريخ : 6 / 10 / 1393برچسب:, | 7:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
مکیدن شصت توسط عادتی شایع در بین نوزادان است که ترک نکردن آن مشکل ساز است.

دکتر مدنی متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مکیدن شصت از جمله عادت‌های شایع در بین نوزادان و اطفال است. این رفتار ناهنجار گاهی با کودک باقی مانده و در سنین دبستان باعث ایجاد عوارضی چون ‌open byte قذافی یا گاز گرفتن‌ باز می‌شود. در این حالت دندان‌های جلو از هم فاصله می‌گیرند ولی به طور کلی این عادت در سن 4-3 سالگی قطع می‌شود.
 
وی همچنین افزود: شصت نوزادان به دلیل حرکت نداشتن و راه نرفتن نوزاد، آلوده نبوده و مکیدن آن نگران کننده نیست اما اگر کودک در سنین باشد که در حال جنب و جوش و حرکت است ممکن است شصتش با جاهای آلوده تماس پیدا کرده و موجب انتقال باکتری شود. لذا بهتر است از همان ابتدا جلوگیری شود زیرا ترک دادن عادت کودکان به شدت کار دشواری است.
 
دکتر مدنی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند برای پیشگیری و یا درمان از پستانک(گول زنک) و یا وسیله‌ای که به سقف دهان کودک می‌چسبد استفاده کنند.



تاريخ : 28 / 9 / 1393برچسب:, | 5:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
هر نوع سرطان با یک سری از علائم همراه است که آگاهی از این علایم و نشانه های، فرد را در تشخیص سریعتر این بیماری یاری می دهد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سالانه 7 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می‌شوند لذا با توجه به این‌كه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر می‌كنند اكنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در كشور داریم و این آمار كمی نیست! بویژه آن‌كه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 5 سال پایین‌تر از سطح جهانی است. در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی كه این سن در كشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
 
بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماری‌های سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد،مرحله اول آن كاملا قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمان‌های خاص و عمدتا جراحی و شیمی‌درمانی قرار گیرد؛اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است و كار زیادی برای آن نمی‌توان انجام داد.
 
دكتر محمداسماعیل اكبری،رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دراین‌باره می‌گوید:در سرطان سینه،مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد.بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشك معالج قرار بگیرند.
 
دكتر اكبری با بیان این كه احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطان‌ها وجود دارد،اظهار كرد:سرطان سینه نیز یكی از انواع سرطانی است كه به راحتی می‌توان با تشخیص زود رس از آن پیشگیری كرد و تنها شرط آن،هوشیار بودن مردم جامعه بخصوص زنان است.
 
رئیس مركز تحقیقات سرطان با بیان این كه سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد،اذعان كرد: از این رو پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.
 
وی با بیان این‌كه نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود،خاطرنشان كرد:زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.
 
دكتر حمیدرضا میرزایی كه در زمینه سرطان‌ شناسی تحقیق می‌كند،معتقد است:سرطان سینه شایع‌ ترین بدخیمی در زنان كشور است كه برخلاف بسیاری از بیماری‌ها،تنها انسان مدرن نیست كه با عارضه سرطان سینه دست به گریبان است،متون تاریخی نشان دهنده این حقیقت است كه پزشكان قدیمی نیز در جستجوی راهی برای درمان این بیماری بوده‌اند.استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل بسیار خطرناك ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف تركیبات هورمونی‌ زنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل موثر در ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود. همچنین سابقه فامیلی و سقط جنین غیرطبی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.
 
دكتر آسیه الفت‌بخش،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره نشانه‌های این بیماری می‌گوید:درد، التهاب،تورم،قرمزی و فرو رفتگی نوك سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود.
 
به گفته وی،سن بالا،سابقه فامیلی ابتلا به سرطان،اولین حاملگی بالای 30 سال،قاعدگی زیر 12 سال،یائسگی بالای 55 سال،عدم حاملگی،عدم شیردهی و هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.
 
وی افزود:دردهای شایع سینه به دو دسته دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شود كه دردهای دوره‌ای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده می‌شود.دردهای دوره‌ای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف كافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌شوند و عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.
 
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در خصوص دردهای غیردوره‌ای گفت:
این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند،معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و ماهیت سوزنی یا كششی دارند.علت دردهای غیردوره‌ای عموما كیست‌های ناحیه سینه،دردهای قلبی و عضلانی،توده‌های خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.
 
یكی دیگر از نگرانی‌های زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسب اندام آنها برمی‌گردد.پزشكان ایرانی تقریبا از حدود 20 سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینه‌ها هستند.ضمن این‌كه استفاده از پروتزهای سینه می‌تواند نگرانی خانم‌ها را دراین‌باره برطرف كند.با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،ماهی یك بار معاینه كلینیكی و سالی یك بار ماموگرافی را فراموش نكنند.



تاريخ : 13 / 9 / 1393برچسب:, | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
هرچند اغلب مردم تصور می‌کنند نقطه‌های سفید کوچکی که گاهی روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود به دلیل کمبود روی یا کلسیم است اما، در حقیقت این دلیل واقعی نیست.

محققان آمریکایی اظهار کردند: یکی از معمول‌ترین دلایل بروز این لکه‌ها روی ناخن‌های دست و پا، شرایطی است که از آن به نام leukonychia یاد می‌شود. هرچند اغلب مردم تصور می‌کنند که به دلیل کمبود روی یا کلسیم دچار این مشکل می‌شوند، اما در حقیقت این دلیل واقعی نیست.

 

این لکه‌ها به دنبال آسیب یا ضربه خفیف تا متوسط به ناخن ظاهر می‌شوند. اگر فکر می‌کنید هیچ ضربه‌ای به ناخن شما وارد نشده، حتما این نکته را مد نظر داشته‌ باشید که ناخن‌ها خیلی آهسته رشد می‌کنند. بنابرین آسیب و ضربه ممکن است به هفته‌ها قبل از اینکه لکه‌ها ظاهر شوند، مربوط باشد. احتمال دیگر این است که لکه‌ها نشانه‌ای از عفونت، حساسیت خفیف یا عوارض جانبی ناشی از یک داروی خاص باشند.

 

منبع آسیب به ناخن‌ها هرچه باشد، لکه‌های ظاهر شده معمولا به هیچ درمانی نیاز ندارند و همزمان با رشد ناخن به تدریج از بین می‌روند و تنها وقتی که ناخن شما بار دیگر دچار آسیب یا ضربه شود، دوباره ظاهر می‌شوند. اگر روی تمام ناخن‌های شما رگه‌ها یا لکه‌های سفید ظاهر می‌شود، leukonychia احتمالا دلیل جدی‌تری همچون کم‌خونی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، دیابت یا بیماری کلیوی وجود دارد.



تاريخ : 6 / 9 / 1393برچسب:, | 9:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اگر از ریزش دائمی موهایتان رنج می‌برید، تغییر در رژیم‌غذایی و استفاده از ماسک‌های خانگی مو می‌تواند در حفظ سلامت موها موثر باشد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتامین B‌ برای رشد موها بسیار مفید است و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین است. استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی این ویتامین نیز می‌تواند به رشد موها کمک کند. با ترکیب تخم مرغ و روغن زیتون می‌توان ماسک خوبی را برای موها درست کرد. این ماسک را می‌توان به مدت 30 دقیقه روی موها گذاشت. دیگر خوراکی‌های مفید برای حفظ موها شامل بادام زمینی، بادام درختی، گندم، آووکادو و پنیرهای کم‌چرب هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از تایمز آو ایندیا، اسفناج نیز حاوی آهن بسیاری است و می‌تواند به رشد موها کمک کند. در واقع آهن به رسیدن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن کمک می‌کند و می‌توانید در سالاد و وعده‌های غذایی روزانه‌تان اسفناج را بگنجانید. فلفل‌های رنگی مثل فلفل زرد، قرمز و سبز نیز منبع سرشاری از ویتامین C هستند که برای سلامت مو بسیار مفید است. در واقع کمبود ویتامین C منجر به خشکی بدن، ریختن مو و ضعیف شدن ریشه‌های آن می‌شود. عدس به همراه سویا و دانه‌های نشاسته دار و نخود فرنگی منابع سرشاری از آهن هستند که به رشد سلول‌ها به خصوص سلول‌های مو کمک می‌کنند. سیب زمینی شیرین هم حاوی ویتامین A و بتاکاروتن است و به همین خاطر برای رشد موها مفید است. هویج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و کدوتنبل نیز موادغذایی خوبی برای حفظ سلامت موها هستند.



تاريخ : 26 / 8 / 1393برچسب:, | 9:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی مصرف غذاهای مانده و نیز خوردن ته دیگ را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

دکتر مظفر ازنب در گفت و گو با ایسنا با اشاره به روند رو به رشد سرطان از جمله شیوع سرطان معده اظهار کرد: این نوع سرطان به دو دسته تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: در نوعی از این سرطان ابتدای معده درگیر شده که به آن سرطان proximal معده گفته می‌شود و در نوع دیگر قسمت‌های انتهایی معده درگیر شده که به آن Distal گفته می‌شود.

ازنب، سرطان proximal معده را بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر دانست و اظهار کرد: خوشبختانه این نوع سرطان شیوع کمتری در افراد دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سیگار را یکی از عوامل زمینه ساز مهم در ارتباط با این نوع سرطان معده دانست.

ازنب همچنین مصرف غذاهای نیترات‌دار، غذاهای مانده و ته دیگ را نیز از جمله عوامل زمینه‌ساز در بروز سرطان معده نوع Distal عنوان کرد.

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

به گفته ازنب وجود این نوع عفونت در معده علامت مشخصی نداشته و امکان دارد افراد در پی مراجعه به پزشک به علل مختلفی از جمله سوزش یا ورم معده با انجام آزمایش به وجود این نوع عفونت در معده خود پی برند. بنابراین توصیه می‌شود افراد در صورت امکان هر چند وقت یکبار چکاپی را در این زمینه انجام دهند.

ازنب عدم استعمال سیگار، نخوردن غذاهای ته مانده و نیترات‌دار و نیز عدم مصرف ته دیگ غذا و پرهیز از استرس را از راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: پرهیز از استرس حتی می‌تواند در روند درمان سرطان معده نیز موثر باشد.

ازنب با بیان اینکه شانس درمان سرطان معده در مراحل پیشرفته بسیار کم است، اظهار کرد: به همین علت توصیه می‌شود افراد به علائمی از جمله کاهش وزن بدون دلیل و نیز ناراحتی‌های معده خود توجه کرده و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

 



تاريخ : 24 / 8 / 1393برچسب:, | 1:32 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

‌یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی اظهار کرد: «پنومونی» همان عفونت ریه است که قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حمیدرضا مرتضوی پنومونی را جزو بیماری‌های شایع تنفسی در دنیا عنوان کرد و افزود: این بیماری همچنین یکی از علت‌های شایع مرگ و میر در جوامع محسوب می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه «پنومونی» همان عفونت ریه است، اظهار کرد: دستگاه تنفسی معمولا به دو شکل دچار عفونت می‌شود. چنانچه قسمت‌های فوقانی راه‌های هوایی دچار عفونت شود به آن سرماخوردگی یا سینوزیت گفته می‌شود و چنانچه در برخی موارد عفونت از این قسمت‌ها به قسمت‌های تحتانی راه‌های هوایی برسد در آن صورت به آن ذات‌الریه، سینه پهلو یا همان پنومونی می‌گویند.

مرتضوی با اشاره به افزایش فعالیت ویروس‌های تنفسی در فصول سرد سال، تصریح کرد: این امر موجب شده تا موارد پنومونی در فصول سرد سال بیشتر مشاهده شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد پنومونی به دنبال سرماخوردگی ایجاد می‌شود، گفت: باید افراد در موارد سرماخوردگی مراقبت و درمان را جدی بگیرند تا عفونت به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی نرسد.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه هر سرفه‌ای نمی‌تواند نشان دهنده ابتلا به پنومونی باشد، اظهار کرد: در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش علامت سرفه وجود دارد و نمی‌توان گفت هر سرفه‌ای نشان از ابتلا به پنومونی است.

به گفته مرتضوی در کنار علائمی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه برای تشخیص پنومونی باید علائم دیگری از جمله افزایش تعداد تنفس در هر دقیقه بسته به سن افراد، همراه شدن تنفس با درد در ناحیه عضلات شکم و سینه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی نیز وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرماخوردگی معمولا بیش از سه تا چهار روز طول نمی‌کشد، گفت: چنانچه سرماخوردگی بیش از یک هفته یا نهایتا بیش از 10 روز طول کشید باید حتما به پزشک مراجعه شود، زیرا در این حالت قطعا سرماخوردگی همراه با عارضه است.

مرتضوی سالمندان، کودکان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ریه مانند آسم، بیماران مبتلا به برونشیت و بیماران نقص سیستم ایمنی و همچنین بیماران سرطانی را از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به پنومونی عنوان و تصریح کرد: این افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه به طور معمول میکروب‌ها عامل ایجاد پنومونی هستند، درمان‌های آنتی بیوتیکی را در بهبود این بیماری موثر دانست و اظهار کرد: در مواردی که بیمار بسیار بدحال باشد آنتی بیوتیک تزریقی نیز تجویز می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه در کنار درمان‌های دارویی درمان‌های حمایتی نیز برای بیماران مبتلا به پنومونی تجویز می‌شود، تصریح کرد: چنانچه بر اثر بیماری فرد دچار کاهش اکسیژن شده یا آب بدن او کم شده باشد، تزریق سرم به همراه اکسیژن دهی نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

 

 



تاريخ : 21 / 8 / 1393برچسب:, | 3:24 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج هایی نامزد این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می شود.

رییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا گفت: جایگزینی رحمی زمانی ضرورت می یابد که زوجین تمام شرایط لازم برای شکل گیری جنین را دارا هستند اما به دلیل فقدان رحم یا رحم سالم، امکان داشتن فرزند از آنها سلب شده است.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، دکتر محمد مهدی آخوندی، ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین در رحم را یکی از اصلی ترین عوامل ناباروری عنوان کرد.

این متخصص جنین شناسی به استفاده از رحم جایگزین برای مادرانی که در حمل و پرورش جنین در رحم خود با ناتوانی روبرو هستند اشاره کرد و گفت: تکنولوژی لقاح خارج رحمی این امکان را برای جنین زوج هایی فراهم کرده که جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم پدر و مادر نامزد درمان با روش رحم جایگزین در آزمایشگاه جنین شناسی در موقعیتی مناسب به رحم شخص ثالث انتقال یابد.

وی خاطرنشان کرد: روش درمانی رحم جایگزین از نظر پزشکی، حقوقی و روانی - اجتماعی یک روش پیچیده است که نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی پزشکی، ارزیابی های سلامت و ارزیابی های روانی زوجین صاحب جنین و خانم صاحب رحم و پیگیری های قانونی، جهت دستیابی به حداکثر موفقیت است.

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج هایی نامزد این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می شود.

وی توضیح داد: برخی از این اندیکاسیون ها عبارتند از عدم وجود رحم در زن که ممکن است به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد، وجود رحم با ساختمان غیرطبیعی که مجدداً ممکن است مادرزادی و یا اکتسابی باشد، سقط های مکرر در خانم هایی که باردار می شوند ولی مکرراً سقط می کنند و هیچ علت خاصی برای سقط آنها یافت نمی شود.

آخوندی ادامه داد: خانم هایی که بیماری مزمن دارند و به دلیل خطر وخیم شدن بیماری آنها در هنگام بارداری و یا به دلیل احتمال عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها روی جنین، حاملگی در آنها منع شده است و شکست مکرر در لقاح آزمایشگاهی نیز می تواند منجر به استفاده از رحم جایگزین شود.

این متخصص جنین شناسی با بیان اینکه زوج های متقاضی رحم جایگزین پیش از استفاده از این روش باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرند، افزود: این زوج ها در خصوص مراحل و شرایط درمان، قوانین و ابعاد حقوقی، اجتماعی و روانی آن راهنمایی می شوند و مدت و دفعات این مشاوره که ترجیحاً توسط متخصص پزشکی اجتماعی ارائه می شود بر حسب نیاز زوجین متفاوت خواهد بود و در این مشاوره آشنایی اولیه با زوجین متقاضی درمان صورت پذیرفته و ضمن ارائه آگاهی های لازم، زوجین برای درمان آماده می شوند.

در درمان ناباروری با استفاده از روش رحم جایگزین، برخلاف درمان به روش اهدا همچون اهدای گامت و یا جنین، مسأله محرمانگی وجود ندارد و یکی از مهم ترین مباحث شناخت کامل زوج های متقاضی رحم جایگزین و بانوی صاحب رحم از یکدیگر است.

در برنامه تلویزیونی 'پایان ناباروری' که با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ساعت 19 شنبه هر هفته از شبکه چهار سیما پخش می شود مباحث تخصصی در مورد درمان های جایگزین، چگونگی و روند بررسی اهدا کنندگان و دریافت کنندگان مطرح می شود که زوجین جهت مشاهده این برنامه می توانند به سایت مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به نشانی www.avicennaclinic.ir مراجعه کنند.

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیرتخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا است.

 

 



تاريخ : 21 / 8 / 1393برچسب:, | 4:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار فرد مبتلا به دیابت در کشور تشخیص داده شده و 2 میلیون و 500 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده است.

دهکده دیابت با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان حوزه بهداشت و درمان در پارک آب و آتش افتتاح شد.

آرش نصرتی دبیر اجرایی دهکده دیابت در گفت‌وگو با فارس گفت: دهکده دیابت یک حرکت نمادین است برای اینکه در زمینه دیابت بتوانیم اطلاع‌رسانی های لازم را به مردم داشته باشیم.

وی گفت: این دهکده به مدت 5 روز آماده ارائه خدمات رایگان پزشکی شامل انجام تست قند خون و چشم و آموزش‌های لازم در زمینه ورزش و تغذیه به مردم است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار فرد مبتلا به دیابت در کشور تشخیص داده شده و 2 میلیون و 500 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده است.

نصرتی گفت: وجود آمار بالای مبتلایان به دیابت در کشور اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و هیچ بیماری دیگری وجود ندارد که به این میزان ابتلا را دربربگیرد و پیش‌بنیی می‌شود که در 20 سال آینده میزان مبتلایان در کشور دو برابر شود و این موضوع هزینه‌های درمانی بیشتری را به سیستم سلامت تحمیل می‌کند.

دبیر اجرایی دهکده دیابت گفت: این در حالی است که دیابت به راحتی قابل تشخیص است و با اقدامات ساده مانند انجام تست قند خون، تغذیه مناسب، مصرف غذای سالم و تحرک کافی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: در دهکده دیابت، غرفه‌های متعددی شامل غرفه کودک برای آموزش به کودکان، غرفه ورزش برای آشنا کردن مردم با ورزش‌های مورد نیاز، غرفه سنجش سلامت، معاینات پزشکی که شامل معاینات چشم، قند و خون می‌شود، غرفه آموزش تغذیه سالم و اینکه مصرف چه غذاهایی از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند و مشاوره‌های پزشکی وجود دارد.

نصرتی گفت: امیدواریم بتوانیم بیماری دیابت را به موقع غربالگری کنیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را به مردم داشته باشیم. دهکده دیابت از امروز به مدت 5 روز در پارک آب و آتش مستقر است و امیدواریم بتوانیم با کمک شهرداری در جاهای مختلف شهر به صورت دائم چنین مراکزی را مستقر کنیم.

دبیر اجرایی دهکده دیابت گفت: ارائه تمام خدمات پزشکی در این دهکده به صورت رایگان انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به این مرکز و با انجام آزمایش‌های ساده در پیشگیری از ابتلا به دیابت قدم بردارند.

 



تاريخ : 19 / 8 / 1393برچسب:, | 4:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تب کودک در بیماری روزئولا ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند اما خود به خود قطع می‌شود و پس از قطع آن دانه‌های ریز پوستی نمایان می‌گردد که از این طریق پزشک تشخیص بیماری روزئولا را می‌دهد.

منصور بهرامی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: روزئولا یک بیماری ویروسی از خانواده سرخک و سرخجه است و با تب‌های بسیار تند شروع می‌شود به طوریکه تب کودک در عرض ۲ تا ۳ روز آنچنان شدت پیدا می‌کند که هم والدین و هم پزشک را نگران می‌کند و به داروهای عادی جواب نمی‌دهد. 
 
وی افزود: این تب ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند و در این فاصله پزشک به کودک آزمایشات زیادی تحمیل می‌کند اما تب خود به خود قطع می‌شود و پس از قطع آن دانه‌های ریزی بر روی پوست نمایان می‌شود که از این طریق پزشک تشخیص روزئولا را می‌دهد این بیماری ویروسی نسبتا پر سر و صدا و هیاهو اما خوش عاقبت است. 
 
بهرامی تصریح کرد: تب کودک در بیماری روزئولا بین ۳۹ تا ۴۰ درجه است و می‌تواند او را به راحتی به فاز تشنج بکشاند، بنابراین از مصرف خود سرانه هر دارویی باید پرهیز کرد و استفاده از داروهای تب بر، استامینوفن متناسب با سن و وزن کودک باشد. 
 



تاريخ : 17 / 8 / 1393برچسب:, | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جویدن آدامس موجب افزایش بزاق و افزایش حجم مایعات موجود در شکم شده، اما بر اسید معده تاثیر ندارد و موجب افزایش عوارض دیگری نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، بر اساس تحقیقات جدید، جویدن آدامس، قبل از عمل جراحی با وجود ناشتا بودن خوب است.
 
در حالی که به بیماران گفته می‌شود قبل از عمل جراحی برای پیشگیری از عوارض بیهوشی چیزی نخورید و نیاشامید اما جویدن آدامس مشکلی در این مورد ایجاد نمی‌کند. در این تحقیق، محققان 67 بیمار را که تحت لاپاروسکوپی دستگاه گوارش قرار داشتند مورد بررسی قرار دادند.
 
محققان دریافتند افرادی که قبل از عمل جراحی آدامس جویده بودند در مقایسه با دیگر بیماران حجم مایعات درون معده آنان افزایش یافته بود.همچنین محققان اظهار کردند: جویدن آدامس برای آرامش قبل از عمل و بیهوشی موثر است.
 
 دکتر بایوانا گودرا، استاد هوشبری بالینی دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا و سرپرست این تحقیق اظهار کرد: تاثیر جویدن آدامس زمان ناشتا بودن هنوز بحث برانگیز است و در بیمارانی که قبل از عمل جراحی آدامس می‌جوند ممکن است برخی مراحل عمل حذف و یا با تاخیر انجام شود. ما دریافتیم جویدن آدامس موجب افزایش بزاق و افزایش حجم مایعات موجود در شکم شده، اما بر اسید معده تاثیر ندارد و موجب افزایش عوارض دیگری نخواهد شد.
 
خوردن و آشامیدن قبل از بیهوشی به کاهش خطر ابتلا به آسپیراسیون ریوی کمک می‌کند و فقط در موارد شدید ممکن است مواد موجود در معده بالا آمده و موجب حمله تنفسی شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان موافق خوردن و نوشیدن قبل از بیهوشی نیستند و با وجود اینکه جویدن آدامس خوب است آن را به بیماران پیشنهاد نمی‌کنند.
 
نتایج این تحقیق در نشریه آمریکایی انجمن هوشبری در نیواورلئان منتشر شده است.

منبع: نیک صالحی



پایگاه خبری عقاب نیوز :

کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.
 
خستگی
خستگی یک علامت مبهم دیگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می‌تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می‌دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان‌های معده یا روده بزرگ ممکن است در همان ابتدای بیماری بروز کند.
اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی‌شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگی شما پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.
 
سرفه مداوم
سرفه‌ علامت شایعی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی‌ها است و همچنین سرفه ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. اما هر سرفه‌ طولانی مدتی- یعنی سرفه‌ای که بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نباید نادیده گرفت و برای بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولانی مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بیمار‌یهای دیگری مانند برونشیت مزمن یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس) باشد.
 
پزشک شما سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت، گلوی شما را معاینه خواهد، کارکرد ریه‌تان را بررسی خواهد کرد و به خصوص اگر سیگاری باشید، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه را هم تجویز کند. هنگامی علت سرفه مشخص شد، پزشک یک طرح درمانی برای شما تعیین خواهد کرد.
 
اشکال در بلع
برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می‌کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغییردادن رژیم غذایی‌شان و مصرف مواد غذایی نرم‌تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع می‌تواند نشانه سرطان‌های گوارش از جمله سرطان مری باشد.
 
اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک‌تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند. پزشک‌تان همچنین ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش‌تان مورد بررسی قرار گیرد.
 
تغییرات پوست
شما نه تنها باید از تغییرات در خال‌های‌تان آگاه باشید (که نشانه شناخته‌شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید.
 
همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست هم و پوسته‌ریزی شدید هم باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. 
 
مشکل است گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان می‌گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمانید.
پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهد گرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برای رد کردن احتمال سرطان نمونه‌برداری بافتی از پوست را تجویز کند.
 
ظهور خون در جاهای غیرمعمول
اگر در بخشی از بدن‌تان که به طور معمول خونریزی نمی‌کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع‌تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم است.
 
توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (هموروئید) اشتباه است، این خونریزی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
 
پزشک شما در مورد علائم‌تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمایش‌هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف‌پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده است) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه‌های سرطان یا ضایعات پیش‌سرطانی (که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده است.
 
تغییرات دهان
اگر سیگار می‌کشید یا توتون می‌جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه‌های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان‌تان هشیار باشید. این تغییر ممکن است بیانگر بروز "لوکوپلاکیا"، یک ضایعه پیش‌سرطانی که ممکن است در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. این عارضه ممکن است در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود.
 
این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک‌تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهد گرفت چه کارهای دیگری لازم است انجام شود.
 
مشکلات ادراری
با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی‌ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن است به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند.
 
 پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می‌شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش‌خیم و غیرسرطانی به نام "هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات" یا BPH است.
 
پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی است که بوسیله غده پروستات تولید می‌شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری‌های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می‌دهد و ممکن است نمونه‌برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.
 
سوء‌هاضمه
بسیاری از مردان، به خصوص با در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوء‌هاضمه می‌شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می‌کنند دچار "حمله قلبی" شده‌اند. اما سوء‌هاضمه مداوم همچنین ممکن است نشانه سرطان مری،گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.
 
پزشک شما از سوابق پزشکی‌تان سوال خواهد کرد و پرسش‌هایی درباره دوره‌های سوء‌هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ‌های‌تان به این پرسش‌ها پزشک در مورد آزمایش‌های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت.



تاريخ : 15 / 8 / 1393برچسب:, | 9:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اگر پاسخ شما به دست کم سه مورد از سوالات بالا، مثبت است ممکن است دچار کم کاری تیروئید شده باشید.

چند دقیقه برای خودتون وقت بذارید و این تست ساده رو بدید. آیا این علائم را در خود مشاهده می کنید؟

- دست ها یا پاهای سرد
- سردردهای مداوم
- یبوست
- خستگی زیاد بعد از ساعت ها خواب
- احساس همیشگی سرما یا برخی اوقات گرم شدن به مدت زمان زیاد
- عرق نکردن
- نازایی
- بی حالی صبحگاهی، در حالی که شب هنگام انرژی دارید
- ریزش موهای پشت ابرو
- بی میلی جنسی
- ترک دائمی پاشنه پا
- علائم پیش از قائدگی
- تورم پلک ها، یا دست ها
- خشکی شدید مو و پوست
- زردی پوست

اگر پاسخ شما به دست کم سه مورد از سوالات بالا، مثبت است ممکن است دچار کم کاری تیروئید شده باشید. از پزشک عمومی خود بخواهید تا با آزمایش خون این مورد را ارزیابی کند. اما اگر مشکل بسیار خفیف تیروئیدی داشته باشید، در آزمایش خون مشخص نمی شود.

 

 



تاريخ : 4 / 8 / 1393برچسب:, | 1:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جراحان استرالیایی روز جمعه ۲۵ اکتبر (۳ آبان)‌ اعلام کردند که برای نخستین بار در جهان از قلب‌های از تپش‌افتاده را به طور موفقیت‌آمیزی برای پیوند به کار برده‌اند و به این ترتیب می‌توان تحولی در در شیوه اهدای اعضا ایجاد کرد.

پزشکان تاکنون برای پیوند قلب بر قلب‌های در حال تپش از اهداکنندگانی که مرگ مغزی آنها اعلام شده بود، تکیه داشته‌اند و اغلب اندام‌های برداشته‌شده را روی یخ می‌گذارند و به سرعت به گیرندگان پیوند می‌رسانند.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه بیمارستان سنت وینسنت سیدنی با همکاری انستیتوی پژوهش قلبی ویکتور چانگ تکنیکی را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توان قلب‌هایی را برای ۲۰ دقیقه ساکن بوده‌اند، احیا کرد و ضربان انها را حفظ کرد و به بیمار پیوند کرد.

به گفته آنها این شیوه جدید یک «تغییر پارادیمی» در پیوند اعضا ایجاد خواهد کرد.

تا به حال سه نفر به این شیوه پیوند قلب شده‌اند، و دو نفر از آنها در شرایطی مناسب در حال بهبود یافتن هستند و سومین نفر که اخیرا پیوند شده است هنوز به مراقبت ویژه نیاز دارد.

کومود دیتال، جراح و استادیار در دانشگاه نیو ساوث‌ویلز در سیدنی گفت: «فقط سه نفر در جهان به این شیوه پیوند شده‌اند.»

او افزود: «ما می‌دانیم که قلب در طول زمان معینی مانند سایر اندام‌‌ها، قابل احیاِ و دوباره به کار انداختن است، و فقط اکنون است که توانسته‌ایم این کار را به شیوه‌ای انجام دهیم که قلب از تپش‌اقتاده را بتوان بوسیله تیم پیوند دوباره به کار انداخت، به ماشین متصل کرد تا جراحان بتوانند آن را پیوند بزنند.»

این تکنیک شامل انتقال قلب‌‌های اهدایی به ماشین‌هایی پرتابل به نام «جعبه قلب» (heart in Box) است که اندام پیوندی در یک محلول نگهدارنده در آنها قرار می‌گیرد، احیا می‌شود و گرم نگهدا‌شته می‌شود.



تاريخ : 3 / 8 / 1393برچسب:, | 9:35 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود. همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند.

عضو انجمن جهانی آسیب های ورزشی، آرتروسکوپی و جراحی زانو گفت: ﺩﺭ ﮐﻒ ﭘﺎ ﯾﮏ ﻓﺎﺳیای ﺧﺎﺹ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺎﺳیای ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻮئیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﻮﺱ ﮐﻒ ﭘﺎ است.

آرش شرافت وزیری گفت: ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺳیا بر ﺍﺛﺮ انجام ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﺸﺶ ﻁﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﭘﺎ باعث ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﯽ شود ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ معروف است.

وی در مورد ﻋﻼﺋﻡ ﻭ ﻧﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎی بیماری خار پاشنه ادامه داد: ﺩﺭﺩ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ مخصوصاً در زمانی که وزن روی پاشنه پا بیفتد از نشانه‌های این بیماری است. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ نیز ﺩﺭﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﭘﺎﺷﻨﻪ پا ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

این جراح استخوان تصریح کرد: معمولاً درد خار پاشنه ﺻﺒﺢ ﺷﺪﯾﺪ می شود ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺩﺭ ﻁﯽ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﻁﺮﻑ می شود ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.

شرافت وزیری با اشاره به اینکه خار پاشنه ﯾﺎ ﻓﺎشیت ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ میدانی مشغولند دیده می شود، افزود: ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﻭی ﭘﺎ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﻊ ﻋﻼﺋﻢ بهترین روش درمان این عارضه است ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﺭﻫﺎی ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻭ نیاز ﺑﻪ ﭘﻮﺷیدﻥ ﮐﻔﺶ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ روش ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻁﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﺑﻪ ﻓﺎﺳیای ﮐﻒ ﭘﺎ نیرو ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود.

وی گفت: ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻀﻼﺕ ﺳﻔﺖ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺎﻕ پا است ﮐﻪ باعث ﮐﺸﺶ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ در نتیجه باعث ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺁﻥ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

شرافت وزیری اظهار کرد: ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود. همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند.

وی گفت: ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎی ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺑﯽ غیر ﺍﺳﺘﺮﻭئیدی، ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی برای ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ، ﺑﺴﺘﻦ ﻧﻮﺍﺭ ﭘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺍﻧﺠﺎﻡ تکنیکهای ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺎﺳﺎژ ﺑﺮﺍی ﺷﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﭘﺬﯾﺮی ﻋﻀﻼﻧﯽ، ﺗﺰﺭﯾﻖ ﮐﻮﺭﺗﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﺯ بین ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ و ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺍﺩﯾﻮﮔﺮﺍﻓﯽ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺭﺷﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ روشهای دیگر درمان خار پاشنه به شمار می روند.

 

 



تاريخ : 19 / 7 / 1393برچسب:, | 10:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تجربه زنده خاطرات در هنگام مرگ که اغلب توهم مرگ یا هذیان گفتن در حین مرگ نامیده می‌شود، پدیده‌ای بسیار پیچیده و غیر قابل توصیف است؛ هر چند که مطالعات علمی در این تحقیقات به علت خاص بودن شرایط مرگ محدود است.

دانشمند ایرانی دانشگاه بروک نیویورک و همکارانش پس از چهار سال مطالعه بر روی 2060 مورد ایست قلبی در 15 بیمارستان توانستند درک تقریبا روشنی از تجربه مرگ ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- دکتر «سام پرنیا» و همکارانش پس از بررسی مواردی از ایست قلبی متوجه شدند که تصور خاطرات و حس بینایی در حالتی از تجربه خروج از بدن، همزمان باعث تداعی رویدادها به صورت واقعی می‌شود. در اغلب موارد، افراد خاطرات و تجربیات زندگی را به صورت واضح درک می‌کنند.

تجربه زنده خاطرات در هنگام مرگ که اغلب توهم مرگ یا هذیان گفتن در حین مرگ نامیده می‌شود، پدیده‌ای بسیار پیچیده و غیر قابل توصیف است؛ هر چند که مطالعات علمی در این تحقیقات به علت خاص بودن شرایط مرگ محدود است.

دکتر پرنیا، استاد دانشگاه بروک نیویورک اظهار کرد: بر خلاف تصور موجود مرگ در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد بلکه فرآیندی برگشت‌پذیر است؛ هنگامی‌که بدن دچار سانحه شده و یا قلب از حرکت می‌‍ایستد در صورت ناموفق بودن شرایط احیای قلبی، فرآیند مرگ آغاز می‌شود. هدف ما از این مطالعه درک بهتری از حالات احساسی و تجربه حقیقی مرگ است.

وی در ادامه افزود: بیش از 39 درصد از کسانی که از عارضه ایست قلبی نجات پیدا می‌کنند، اغلب اظهار می‌کنند که هنگام ایست قلبی حالتی از هوشیاری را داشته‌اند، اما تمام تجربه‌های آن زمان را به خاطر مصرف داروهای آرام بخش یا آسیب مغزی به خاطر نمی‌آورند‌.

در میان کسانی که خاطرات لحظه مرگ را به خاطر می‌آورند، 46 درصد از تجربه بازیابی خاطراتی ترسناک و وهم‌انگیز منتهی به مرگ سخن گفتند و تنها حدود 11 درصد از بیماران نجات یافته از مرگ تجربه کامل شنیداری و دیداری داشتند.

بر اساس این مطالعه مشخص شد که بین یک تا سه دقیقه بعد از توقف قلب، توهم و وهم مرگ آغاز می‌شود به طوری‌که بعد از 20 تا 30 ثانیه از توقف قلب مغز از کار می‌ایستد و این روند تا احیا مجدد قلب که حداکثر 3 دقیقه زمان می‌برد مغز دوباره به کار می‌افتد.

دکتر جری نولان، محقق و رئیس بخش احیا قلب بیمارستان نیویورک گفت: کار محققان و پژوهشگران باید مورد تقدیر قرار گیرد زیرا مطالعات شگفت‌انگیز آنها باعث روشن‌تر شدن یکی از ترسناک‌ترین رویدادهای در انتظار انسان است.

جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه Resuscitation منتشر شده است.

 



تاريخ : 18 / 7 / 1393برچسب:, | 7:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کله‌پاچه، یکی از غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه و قفقاز جنوبی است. روش طبخ آن در کشورهای مختلف تقریبا مشابه است. در کشور ایران و ترکیه این غذا با نام کله پاچه، در کشورهای عربی با نام پاچه و در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با نام خاش مطرح است.

 
کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می‌گردد، از بخش‌های مختلفی چون بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است. این غذا با واحد شمارش دست بکار می‌رود و هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است. شایان ذکر است که آب این غذا نیز بعنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌‌شود.
 
خواص متمایز کله‌پاچه
 
کله‌پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا محسوب می‌شود. پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است. زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند. بعنوان مثال ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.
 
پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد. نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می‌کند. همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم Q10 می‌باشد.
 
مضرات کله پاچه!!!!
 
کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.
 
شایان ذکر است که در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.
 
بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌‌های اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌گردد.
 
کلام آخر
 
با در نظر گرفتن اینکه اخیرا تغییراتی از جمله مصرف بی‌رویه غذاهای آماده که محتوای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی دارند، کاهش فعالیت فیزیکی و غیره در شیوه زندگی افراد رخ داده است و این تغییرات زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌‌های مزمن شده اند از این رو رعایت رژیم غذایی صحیح از طریق افزایش مصرف سبزی‌‌ها و میوه‌‌های تازه و غلات کامل سبوسدار و کاهش مصرف گوشت‌‌های قرمز و مواد غذایی پرچرب مفید خواهد بود. مصرف بی‌رویه کله پاچه بخصوص در مناطق سنتی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارند بدلیل مضراتی که ذکر شد توصیه نمی‌‌گردد.
 
 



تاريخ : 29 / 6 / 1393برچسب:, | 8:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

  پایگاه خبری عقاب نیوز :

آنچه در تغذیه حائز اهمیت است حفظ تعادل میان مصرف و سوزادن کالری بدن است برخی از خوراکی‌ها می‌تواند به تعدیل میزان چربی بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند.

مجید حسن قمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به خوراکی‌های چربی‌سوز گفت: مصرف برخی از خوراکی‌هابا مواد غذایی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و چربی‌های انباشته شده در نقاط بدن را سوزانده و ترکیب بدن ما را متناسب می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف برخی از خوراکی‌ها از جمله آووکادو، فلفل چیلی، آجیل‌های کم کالری، نسکافه و قهوه، سبزیهای کم کالری مثل خیار، سویا و قارچ متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، گفت: این خوراکی‌ها می‌تواند به تعدیل میزان چربی‌ بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند.
 
این متخصص در همین خصوص اظهار داشت: آجیل‌های کم کالری با وجود بافت چربی باعث تاخیر در تخلیه معده شده که خود یک عامل در کاهش اشتها است.
 
وی گفت: قارچ و آووکادو  نیز دارای بافت‌های گیاهی هستند که چربی‌ها در بافتهای فیبری خود را به دام می‌اندازد.
 
قمی در پایان یادآور شد:‌ مصرف انواع سالاد کاهو به دلیل بافت چربی‌هایی که از طریق صفرا وارد دستگاه گوارش می‌شود را کاهش می‌دهد.



تاريخ : 29 / 6 / 1393برچسب:, | 1:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

  پایگاه خبری عقاب نیوز :

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا عصرها اینقدر خسته و بی‌رمق هستید و عامل این خستگی و بی‌حالی چیست؟

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر دچار این حالت می‌شوید شاید بهتر باشد در مورد انتخاب نوع مواد خوراکی که در وعده صبحانه و نهار و یا به عنوان هله‌هوله‌های مورد علاقه خود در بین روز مصرف می‌کنید تجدیدنظر کنید. بسیاری از پزشکان معتقدند که برخی خوراکی‌ها بزرگترین قاتل انرژی در بدن هستند. شاید از دیدن غذاها یا خوراکی‌های محبوب خود در این فهرست به عنوان متهم اصلی خستگیِ شما تعجب کنید.

در این گزارش به نقل از «ویمنز هلث» به این غذاهای خستگی‌زا اشاره می‌کنیم:

- موز

خوراکی‌های سرشار از پتاسیم نظیر موز، تخمه کدو و ماهی «هالیبوت» باعث احساس خستگی می‌شوند. ماده معدنی پتاسیم در واقع یک شل کننده عضله است. اگرچه خوردن مواد حاوی پتاسیم قبل از خواب خیلی مفید است اما اگر در طول روز خورده شوند انرژی شما را تحلیل می‌برند.

- نان سفید

اگر مواد خوراکی حاوی شاخص گلیسمیک بالا نظیر نان سفید و برنج سفید را به جای آرد کامل یا سبوسدار نظیر نان‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی خود بگنجانید، عناصر حیاتی را که برای سرحال و قوی نگهداشتن شما در طول روز مورد نیازند، جذب نمی‌کنید. غذاهای دارای شاخص گلیسمیک بالا، فیبر کافی ندارند و بنابراین به سرعت تجزیه و هضم می‌شوند و انرژی پایداری را که از خوردن نان‌های سبوس‌دار به دست می‌آورید کسب نخواهید کرد.

- گوشت قرمز

حجم بالای چربی موجود در گوشت قرمز در غذاهایی مانند استیک و همبرگر می‌تواند باعث احساس خواب آلودگی و کسلی شما شود. زیرا برای هضم این گونه غذاها انرژی زیادی نیاز است و بنابراین تمام انرژی بدن شما صرف هضم این غذاها می‌شود. پزشکان به جای گوشت قرمز، ماهی سالمون را پیشنهاد می‌کنند. گوشت‌های حاوی اسید چرب امگا 3 به شما انرژی مضاعفی می‌دهند زیرا ثابت شده که اسیدهای چرب امگا 3 به عملکرد بهتر و تمرکز مغز کمک می‌کنند.

- گیلاس

تحقیقات نشان می‌دهد آلبالو، گیلاس و آب آلبالو به دلیل داشتن میزان بالای ماده «ملاتونین» بهترین خواب آور طبیعی محسوب می‌شوند. آلبالو و گیلاس در واقع به تنظیم خواب کمک می‌کنند پس می‌توانند یک داروی خواب آور طبیعی خوب محسوب شوند و در نتیجه به عنوان یک میان وعده روزانه، گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند. این دو میوه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند یک غذای عالی محسوب می‌شوند زیرا هسته‌های آن‌ها باعث می‌شود تا آرام‌تر آنها را بخورند. اما باز هم بهتر است این میوه‌ها را نگه دارید و وقت خواب بخورید.

- شیرینی‌جات

خوردن شیرینی‌جات بلافاصله پس از خوردن غذا سریعتر از تصور و حتی قبل از اینکه مزه غذا زیر دندانتان برود، شما را دچار خستگی و خواب آلودگی پس از غذا می‌کند. حجم بالای قندی که وارد بدن می‌شود، انسولین آزاد می‌کند که این فرآیند در مغز موجب آزاد شدن حجم بالای اسید آمینه تریپتوفان می‌شود و در نهایت باعث احساس خواب آلودگی شدید خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود از خوردن شیرینی‌جات بلافاصله پس از صرف ناهار پرهیز کنید تا دچار خستگی شدید پس از غذا خوردن نشوید.

- قهوه

اگرچه این مساله با عقل سلیم جور در نمی‌آید اما مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر قوه و چای ممکن است موجب خستگی شوند. این نوشیدنی‌ها به شما با سرعت زیادی هوشیاری می‌دهند که این هوشیاری تنها حدود یک الی یک ساعت و نیم دوام می‌آورد. اما به محض اینکه اثر کافئین از بین می‌رود بلافاصله احساس تخلیه انرژی به شما دست می‌دهد. سعی کنید نوشیدن قهوه و چای را به میزان روزانه 200 تا 300 میلی‌گرم کافئین محدود کنید و این میزان را به دوزهای کمتر و در فواصل طولانی‌تر تا حدود ظهر تقسیم کنید. رعایت این نکته شما را تا حدود ساعت دو بعدازظهر سرحال نگه می‌دارد و در نتیجه وقتی در هنگام غروب به منزل می‌روید احساس خستگی نمی‌کنید.

بنابر توصیه پزشکان، بهترین تامین کننده انرژی در هنگام صبح، صبحانه است. این وعده غذایی درعین حال که به گرسنگی شبانه شما پایان می‌دهد به تامین انرژی بدنتان در کل روز نیز کمک می‌کند. پس صبحانه خود را با ترکیبی از نان‌های سبوسدار و فیبر خوراکی غنی کنید و پروتئین و میوه آن را به حداقل برسانید. اگر بتوانید یک محصول لبنی نیز به صبحانه خود اضافه کنید هم عالی می‌شود. تلفیق این دو باعث می‌شود تا در کل روز انرژی کافی داشته باشید.

 

 



تاريخ : 18 / 6 / 1393برچسب:, | 2:21 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :



تاريخ : 16 / 6 / 1393برچسب:, | 2:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

با تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و اصلاح تغذیه در هر سن و سالی می‌شود قلب را جوان و از پیری آن جلوگیری کرد.



ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد