تاريخ : 7 / 3 / 1393برچسب:, | 9:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
در این روش ابتدا خون بیمار را از رگ هایش خارج می کنند. بعد مقدار زیادی مایع سرد (سالین) را از راه آئورت وارد رگ های فرد مصدوم می کنند. در آن حالت بیمار از نظر بالینی مرده است. جراحان بدن را چند ساعت در این حال نگه می دارند و امیدوارند که این چند ساعت برای انجام اعمال جراحی و اقدامات درمانی، کافی باشد.

پزشکان آمریکایی در آستانه آزمایش روشی تازه برای نجات زندگی افرادی هستند که به علت خونریزی در آستانه مرگ قرار دارند. در این روش با سرد کردن سریع بدن بیمار (هایپوترمی) نیاز به اکسیژن را کاهش می دهند تا برای نجات جان بیمار با جراحی فرصت بیشتری ایجاد شود.
 
به گزارش ایرنا از بی بی سی ،قرار است این روش (EPR-CAT) در بیمارستان ˈپرسبیترین پیتزبورگˈ در ایالت پنسیلوانیا برای 10 بیمار به کار گرفته شود. این 10 نفر از میان کسانی انتخاب خواهند شد که پس از خونریزی دچار ایست قلبی شده باشند.
 
البته قربانیان تصادف رانندگی یا سقوط از بلندی از این آزمایش مستثنی شده اند و EPR برای کسانی به کار گرفته خواهد شد که هدف گلوله یا اصابت چاقو قرار گرفته اند.
 
در این روش ابتدا خون بیمار را از رگ هایش خارج می کنند. بعد مقدار زیادی مایع سرد (سالین) را از راه آئورت وارد رگ های فرد مصدوم می کنند. این کار دمای بدن را بعد از حدود پانزده دقیقه تا 10 درجه سانتی گراد پایین می آورد.
 
در آن حالت بیمار از نظر بالینی مرده است. جراحان بدن را چند ساعت در این حال نگه می دارند و امیدوارند که این چند ساعت برای انجام اعمال جراحی و اقدامات درمانی، کافی باشد.
 
پس از آنکه جراحان اقدامات درمانی را انجام دادند با استفاده از دستگاه بای پاس قلب و ریه خون را دوباره به بدن بیمار برمی گردانند.
 
دکتر ˈساموئل تریشمنˈ جراحی که این کارآزمایی بالینی را سرپرستی می کند می گوید ˈما زندگی را به حالت تعلیق در می آوریم، اما دوست نداریم آن را زندگی بخشی تعلیقی بنامیم چون مثل اسم های علمی-تخیلی است. بنابراین به آن نگهداری و احیا اضطراری می گوییم.ˈ
 
وقتی خونریزی شدید است، اگر بیمار دچار ایست قلبی شود، به کار انداختن قلب فایده چندانی ندارد چون خون کافی برای گردش در بدن وجود ندارد و کار قلب باعث از دست رفتن خون بیشتری هم می شود.
 
در این حال مختل بودن خون رسانی برای چند دقیقه آسیب غیر قابل برگشت و شدید به مغز خواهد زد. اما با سرد کردن می توان وقت بیشتری برای مغز خرید.
 
سرد شدن بدن نیاز به اکسیژن را کاهش می دهد بنابراین مدت زمانی که بافت زنده می ماند طولانی می شود. این پدیده در کسانی که در ارتفاعات زیاد یا در آبهای منجمد در دمای بسیار پایین دچار حادثه شده بودند دیده شده است.
 
جان بعضی از این افراد چندین ساعت بعد از سانحه نجات داده شده، در حالی که در دمای معمولی چنین چیزی امکان پذیر نیست.
 
بیش از بیست سال پیش دکتر پیتر سافار، یکی از مبدعان احیا قلبی ریوی (ماساژ قلبی CPR) این نظریه را مطرح کرد که پایین آوردن سریع دمای بدن ممکن است وقت کافی به جراح بدهد تا با جلوگیری از خونریزی جان بیمار را نجات دهد.
 
این روش از سال 2000 روی خوک ها انجام شده و 90 درصد خوک هایی که دمای بدنشان تا حد متوسط پایین آورده شده زنده ماندند.
 
سرد کردن اعضای بدن هم برای جلوگیری از مرگ بافت ها بکار گرفته شده، مثلا سرد کردن سریع عضو قطع شده برای خریدن زمان پیش از انجام عمل پیوند.
 
بودجه این پروژه را ارتش آمریکا تامین کرده است و ایده آن به جنگ ویتنام برمی گردد. در آن زمان جراحان ارتش متوجه شده بودند که علت اصلی مرگ سربازان خونریزی در پنج تا بیست دقیقه اول پس از مجروح شدن است و در بسیاری موارد، جراحت در صورت وجود امکانات کافی قابل درمان است.

 

 



تاريخ : 1 / 3 / 1393برچسب:, | 8:48 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

دبیر اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن»، سرطان روده را چهارمین علت مرگ و میر در ایران عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید اسدزاده در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن» که در سالن کنفرانس بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، متاسفانه در ایران نسبت به کشورهای غربی که این سرطان در سنین بالا مشاهده می‌شود، تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در افراد زیر 40 سال بیشتر است.

وی زمینه ارثی، تغییر عادات غذایی و سبک زندگی غربی و جوان بودن جامعه ایران را از دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ برشمرد و افزود: افرادی که زمینه ارثی دارند و یکی از اعضای خانواده آنان به این بیماری مبتلاست، باید به صورت سالانه چکاپ شوند.

اسدزاده با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان شیوع و بروز بیماری‌های التهابی روده در کشور در دست نیست، خاطرنشان کرد: 10 تا 15 درصد مراجعان به مراکز درمانی کشور به این بیماری‌ها مبتلا هستند و به همین دلیل حساسیت‌ها درباره این بیماری بیشتر شده است.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی روده یک بیماری ناتوان‌کننده است و درمان قطعی ندارد، افزود: اسهال مزمن، درد شکم، دفع خون و کاهش وزن برخی از علائم این بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه «گلوتن» ماده‌ای است که در گندم و جو وجود دارد، خاطرنشان کرد: مصرف این ماده در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت در دستگاه گوارش می‌شود و این افراد نباید غذاهای حاوی گندم یا جو مصرف کنند.

اسدزاده با بیان اینکه حذف گلوتن از گندم و جو بسیار هزینه‌بر است، افزود: تهیه غذاهایی که فاقد این ماده باشند نیز برای افراد مبتلا هزینه بسیاری دارد.

دبیر علمی این کنگره شیوع بالای بیماری‌های التهابی روده از 40 سال گذشته تاکنون را در کشور به عنوان یکی از دلایل برگزاری این کنگره عنوان کرد.

وی آشنایی پزشکان و متخصصان کشور با آخرین دستاوردهای علمی جهان در زمینه درمان، مدیریت و پیشگیری و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن و آشنایی دانشمندان خارجی با پیشرفت‌های کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کنگره برشمرد.

اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن» هفتم تا نهم خرداد ماه در سالن همایش‌های بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار می‌شود.

 

 

 

 



تاريخ : 28 / 2 / 1393برچسب:, | 12:45 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی ویژه کودکان زیر 12 سال خبر داد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درخصوص پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی کودکان زیر 12 سال گفت: بنابر مطالعات انجام شده مقرر شد برای کودکان زیر 12 سال یک بسته‌ کامل دندانپزشکی در نظر بگیریم و تحت پوشش بیمه‌ها قرار دهیم که بر این اساس بیمه‌ها این هزینه‌ها را متقبل شده و هیئت دولت نیز این مصوبه را تصویب کرده است.

وی در ادامه افزود: بنابراین مصوبه در این بسته درمانی خدمات از قبیل پرکردن دندان تا جرم‌گیری و موارد اولیه که به سالم سازی منجر می‌شود، وجود دارد.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: تصویب این مصوبه باعث می‌شود هزینه‌های دولت و بیماران کاهش یابد زیرا که یکی از مشکلاتی که امروزه ایرانیان با آن درگیر هستند مسئله‌ دندان است.



تاريخ : 20 / 2 / 1393برچسب:, | 1:58 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
مظفری اظهار داشت: کودکان نیز با توجه به حساسیت‌های فراوان به لحاظ ضعف جسم نیز به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و آسیب پذیرتر هستند به خصوص اینکه زودتر از دیگران به عفونت دستگاه تنفسی دچار می‌شوند.

یک متخصص ریه تاکید کرد: تداوم سرفه‌های بیش از سه هفته و حتی تا دو تا سه ماه را باید جدی گرفت چرا که نشانه مزمن شدن سرفه است.

دکتر ابوالفضل مظفری در گفت وگو با ایسنا، درباره عوامل مهم سرفه افزود: سرفه علت‌های مختلفی همچون دود سیگار، آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی، وجود جسم خارجی در ریه و یا عوارض ناشی از برخی از داروها و ... دارد اما طولانی شدن سرفه اهمیت زیادی دارد که باید مداوا شود.

مظفری اظهار داشت: کودکان نیز با توجه به حساسیت‌های فراوان به لحاظ ضعف جسم نیز به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و آسیب پذیرتر هستند به خصوص اینکه زودتر از دیگران به عفونت دستگاه تنفسی دچار می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید سرفه‌های طولانی مدت حادتر شوند، گفت: سرفه‌های مکرر و طولانی مدت مشکلات فراوانی در خواب و حتی تغذیه افراد به وجود می آورد و گاه همراه با حالت تهوع است و در طول شب نیز این سرفه‌ها تداوم پیدا می‌کند از این رو بیماران در صورت طولانی شدن این سرفه‌ها حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

این پزشک متخصص گفت: فرد بیمار باید از خود درمانی پرهیز کند و هیچ گاه غذاهایی که سرفه و یا آلرژی را افزایش می دهد مصرف نکند بلکه برای از میان بردن بیماری با رعایت اصول بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به منظور جلوگیری از استنشاق موادی که سرفه‌ها را افزایش می دهد دوره درمان را زیر نظر پزشک آغاز کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سرفه‌های طولانی مدت گاه با خروج خون همراه است که بسیار خطرناک هستند. بیماران سرفه‌های طولانی مدت را نباید به حال خود رها کنند و فرصت درمان به موقع را از دست ندهند.

مظفری با اشاره به برخی از نکات مهم گفت: استفاده از برخی از گیاهان دارویی با توجه به مشاوره با افراد آگاه و متخصص با خواص این گیاهان، جلوگیری از نوشیدن آب سرد، پرهیز از غذاهای سرخ کردنی به ویژه فست فود، دوری از محیط‌های آلوده، دوری از مواد شوینده و یا استفاده از ماسک در موقع مصرف و کنار گذاشتن سیگار می تواند تا حدودی مانع از تشدید سرفه‌ها شود.

 

 



تاريخ : 19 / 2 / 1393برچسب:پایگاه خبری عقاب نیوز,فشار خون,پزشکی, | 10:46 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
یکی از بیماری هایی که از جمله مشکلات قلبی نیز محسوب می شود فشار خون بالاست. این بیماری عواقب بسیار بدی برای بدن دارد و گاهی ممکن است باعث مرگ نیز بشود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از   گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تا به حال قرص ها و آمپول های متفاوتی برای کنترل فشار خون و یا کاهش آن ساخته شده است که البته هر کدام عواقب مخصوص خودشان را دارند. این درحالی است که تنها با چند راه بسیار آسان می توانید فشار خون بالا را از بین ببرید.

**اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد.

** کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رخت خواب به 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.

** سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.

** نمک بزرگترین دشمن تمام بیماران فشار خون است. یکی از بزرگترین عاملان به وجود آمدن این بیماری نمک است پس باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و همچنین سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

** شکلات های تلخ منابع خوبی از ویتامین ها و همچنین مکمل های بدن هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر از شکلات تلخ استفاده می کنند رگ های خونی بسیار منعطف تری دارند و همچنین جریان خون در بدن آن ها روان تر است.

** یکی از روش های بسیار آسان و البته کاربردی برای کاهش فشار خون نوشیدن چای در طول روز است. دانشمندان پی برده اند افرادی که روزانه از سه لیوان چای استفاده می کنند کمتر دچار بیماری فشار خون می شوند و رگ های بازتری دارند.

** کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

** شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند.  این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

** سویا یکی از موادی است که می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک به سزایی کند. خوردن شیر سویا و یا استفاده از آن در غذا از جمله راه های استفاده از سویا است.

** در انتها نیز مانند درمان هر بیماری دیگر ورزش را فراموش نکنید و البته توجه خاصی به میزان فشار خون تان همیشه داشته باشید.

 

 



تاريخ : 20 / 2 / 1393برچسب:, | 8:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

ثابت شده است که سویا در کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است. از سوی دیگر این دسته افراد باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در مقابل از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی ها، شکر و نمک پرهیز کنند.

آیا تاکنون به این مساله توجه کرده‌اید که افراد چاق، بیشتر به آرتروز و التهاب و درد عضلانی مبتلا می‌شوند؟ می‌دانید چرا؟

 
 
 

وزن زیاد منجر به وارد شدن فشار زیادی بر مفاصل بدن می شود؛ چنین فشاری به دنبال خود التهاب مفاصل و آسیب دیدگی غضروف ها را همراه می آورد. با از بین رفتن غضروف ها استخوان ها به هم نزدیک و بر هم ساییده می شوند که حاصل آن، احساس درد شدید و ناتوان کننده است که بیشتر در ناحیه زانو، کمر و لگن اتفاق می افتد.

بی دلیل نیست که دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با جام جم بر رساندن وزن به محدوده نرمال در مبتلایان آرتروز تاکید می کند چرا که کاهش وزن یعنی کاهش فشار بر مفاصل و کم شدن التهاب ناشی از مفاصل تحت فشار.

البته متخصصان تغذیه تاکید می کنند، درست است که افراد چاق بیشتر به آرتروز مبتلا می شوند، اما افراد بسیار لاغر هم می توانند در معرض ابتلا به آرتروز قرار بگیرند، یعنی متناسب نبودن وزن بدن با قد نیز احتمال بروز آرتروز را تشدید می کند. بر این اساس، رژیم مناسب غذایی برای افراد چاق و خیلی لاغر می تواند در پیشگیری از آرتروز موثر باشد.

برخی غذاها التهاب مفاصل را زیاد می کند

پیشگیری از تشدید دردهای آرتروزی از طریق اصلاح نوع تغذیه با دو هدف، یعنی کاهش فشار روی مفاصل از طریق کاهش وزن و کم کردن التهاب مفاصل با ایجاد محدودیت در مصرف غذاهایی که مشکلات التهابی می آورد، صورت می گیرد.

دکتر جعفریان با اشاره به نتایج برخی بررسی ها درباره آلرژی به برخی مواد غذایی و افزایش التهاب مفاصل در پی آن، توضیح می دهد: پیرو چنین برداشتی، مصرف مواد غذایی چون بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، فلفل و در برخی موارد، انواع لبنیات می تواند دردهای ناشی از التهاب مفاصل را زیاد کند اما این بررسی ها قطعی نیست و آنچه بیشتر مورد تائید متخصصان تغذیه قرار دارد، این است که مصرف داروهای ضدالتهابی به بزرگ شدن مجاری گوارشی و ورود مواد غذایی درشت تری به جریان خون منجر می شود که به دنبال خود به تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش التهاب و درد مفاصل منجر می شود.

این متخصص تغذیه می افزاید: البته مصرف برخی غذاها به افزایش التهاب مفاصل منجر می شود که مبتلایان به آرتروز باید از آنها اجتناب کنند. چربی های اشباع و اسیدهای چرب بالا که در روغن های جامد و کره های گیاهی هیدروژنه وجود دارد از مهم ترین این مواد غذایی است. مصرف انواع گوشت های قرمز و احشای داخلی نیز باید در مبتلایان به دردهای آرتروزی به حداقل برسد. همچنین مصرف برخی غذاهای ساده تصفیه شده چون قند ، نمک و خوراکی های شیرین و شور باید در این دسته افراد بسیار محدود شود. البته نباید فراموش کنید که استرس هم می تواند در تشدید دردهای آرتروزی در کنار نوع تغذیه موثر باشد.

تا می توانید سبزی و میوه تازه بخورید

پیش از هر چیز باید بدانید متخصصان تغذیه برای پیشگیری و کاهش دردهای آرتروزی بر مصرف غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است مانند روغن دانه سویا، کانولا و روغن بذر کتان و نیز انواع ماهی بویژه ماهی های آب سرد مانند سالمون بسیار تاکید می کنند.

دکتر جعفریان نیز با تائید این مساله می گوید: بی شک غذاهای گیاهی، واکنش های التهابی را در بدن کاهش می دهد. بر این اساس، آرتروزی ها نباید از مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل شوند.

همچنین ثابت شده است که سویا در کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است. از سوی دیگر این دسته افراد باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در مقابل از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی ها، شکر و نمک پرهیز کنند.

فراموش نکنید میوه ها و سبزیجاتی چون توت فرنگی، شاه توت، گیلاس، انگور، آلو، کیوی، آناناس، خرما، انواع کلم، ترب سیاه و شلغم سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های C و K هستند و در کاهش دردهای آرتروزی بسیار موثرند.

تقویت استخوان ها با کلسیم و ویتامین D

اما چرا برای کاهش دردهای آرتروزی به مصرف کلسیم اشاره زیادی نمی شود؟

و دکتر جعفریان در پاسخ می گوید: در این که کلسیم و ویتامین D موجب تقویت ساختار استخوانی و پیشگیری از بروز دردهای مفاصل، استخوان و پوکی استخوان می شود، شکی وجود ندارد. اما درباره آرتروز ما بیشتر با مشکل التهاب مفاصل روبه رو هستیم و در کاهش التهاب، مصرف کلسیم نمی تواند کمک کننده باشد مگر این که شخص مشکلات دیگری از جمله پوکی استخوان و جذب کلسیم به دلیل فقر ویتامین D نیز داشته باشد که در آن صورت علاوه بر بهره گیری از نور آفتاب، مصرف مکمل های ویتامین D و مکمل کلسیم در کنار مصرف لبنیات کم چرب توصیه می شود. البته در مصرف مکمل کلسیم نیز باید به مواردی از جمله وجود مشکلات گوارشی و بیماری های کلیوی بویژه سنگ کلیه در شخص نیز توجه کرد.

نکته مهم آن است که از سنین جوانی به فکر اصلاح نوع تغذیه برای مقابله با آرتروز و دیگر مشکلات استخوانی و مفصلی باشیم و با حفظ وزن متعادل، داشتن برنامه تحرکی روزانه و مصرف غذاهای سالم و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، احتمال بروز مشکلات استخوانی و مفصلی را به حداقل برسانیم.

 

 



تاريخ : 16 / 2 / 1393برچسب:, | 9:10 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص قلب و عروق گفت: تپش قلب هم در هر زنان و هم مردان دیده می‌شود اما با توجه به اینکه بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است تپش‌هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر محمدرضا سمیعی نسب با بیان اینکه تپش قلب یک هشدار است و باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: تپش قلب بیماری محسوب نمی‌شود بلکه نشانه یک بیماری است که ممکن است علت آن بیماری قلبی باشد.

وی با بیان اینکه علائم برخی بیماری‌های غیرقلبی ممکن است به صورت تپش قلب بروز یابد، افزود: گروه وسیعی از حالت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌تواند در بروز تپش قلب نقش داشته باشد برای نمونه تپش قلب شایع‌ترین علامت اضطراب است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در برخی موارد بیماری‌های تیروئید به صورت تپش قلب خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: تپش قلب در افرادی که مبتلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید و یا کم خونی هستند نیز وجود دارد.

سمیعی‌نسب گفت: معمولا افراد به علت تپش قلب به پزشک قلب مراجعه می‌کنند اما با گرفتن یک شرح حال ساده از بیمار می‌توان از ابتلا یا عدم ابتلای او به بیماری قلبی آگاه شد

وی با بیان اینکه اولین سوال از بیماری که با نشانه تپش قلبی مراجعه کرده سابقه ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی است، ادامه داد: تپش قلب در بیمارانی که سابقه ابتلا به تنگی عروق کرونر یا نارسایی قلبی دارند یک هشدار به حساب می‌آید و باید جدی گرفته شود.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: توجه به شرح حال بیمار و نوع تپش قلب اهمیت بسزایی در تشخیص علت بروز تپش دارد برای مثال تپش‌هایی که به صورت ناگهانی شروع و تمام می‌شود معمولا منشا قلبی دارند.

سمیعی نسب تصریح کرد: معمولا در تپش‌هایی که به دلیل بیماری قلبی اتفاق فتاده می‌افتد بیمار زمان دقیق آغاز و پایان تپش را می‌داند در حالی که اگر تپش قلب به علت کم خونی، پرکاری تیروئید و اضطراب باشد بیمار در طول روز تپش قلب دارد امام زمان دقیقی برای آن ذکر نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه توجه به علائمی که همراه با تپش قلب ایجاد می‌شود می‌تواند به روند درمان بیماری کمک کند، خاطرنشان کرد: اگر تپش قلب منجر به سرگیجه و تنگی نفس شود احتمال ابتلا به بیمار قلبی وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: شکایت بیماران از تپش قلب بیماری شایعی است و حدود 20 درصد افرادی که به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند از تپش قلب شکایت دارند و تپش یکی از بیماری‌های شایع قلبی است.

سمیعی نسب با تاکید بر اینکه تپش قلب در تمام موارد نشانه بیماری‌های بدخیم نیست و ممکن است به دلیل اضطراب یا کم خونی ایجاد شده باشد، ادامه داد: درمان این بیماری‌ها موجب برطرف شدن تپش قلب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تپش قلب در هر دو جنس مشاهده شده است اما با توجه به اینکه بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است تپش‌هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر دیده می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه تپش قلب همراه با درد قفسه سینه می‌تواند نشانه ابتلا به تنگی عروق کرونر باشد، ادامه داد: در اغلب بیمارانی که با نشانه تپش قلب به پزشک مراجعه می‌کنند درمان قطعی است.

سمیعی نسب تصریح کرد: در برخی موارد تپش قلب مادرزادی است و در این بیماران به دلیل مشکل ساختاری در سیستم‌های هدایتی قلب حملات تپش قلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و زندگی بیمار را با اختلال رو به رو می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از طریق روش‌های تشخیصی مانند مطالعه الکتروفیزیولوژی می‌توان سیستم هدایتی قلب را بررسی کرد، گفت: با استفاده از این روش راه‌های هدایتی اضافه قابل تشخیص است و در اکثر موارد پزشکان می‌توانند با امواج رادیو فرکانسی مسیرهای هدایتی را بسوزانند و تپش‌های سریع قلب بیمار درمان قطعی یابد.

 

 



تاريخ : 14 / 2 / 1393برچسب:, | 12:44 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این آزمایش نشان داد که جو کابین در کنار هوای خشک درون اطاقک هواپیما، باعث بی‌حس شدن غدد چشایی می‌شود که مشابه حالت سرماخوردگی است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پژوهش جدید محققان به بررسی دلیل بد بودن مزه غذاها در سفرهای هوایی پرداخته است.

غذاهای ارائه شده در سفرهای هوایی هر چقدر هم که برای آنها زحمت کشیده شده باشد، باز هم به مذاق انسان خوش نمی‌آید و اکنون محققان مقصر آن را غدد چشایی معرفی کرده‌اند.

به گفته گرانت میکلز، آشپز اجرایی برنامه توسعه آشپزی سرآشپز آسمان LSG لوفت‌هانزا، در ارتفاع 35 هزار پایی، اولین چیزی که از دست می‌رود، حس چشایی است.

بنظر می‌رسد که هر نوع غذا از ماهی و گوشت گرفته تا انواع پاستا، در هوا طعمی بی‌مزه‌تر از زمین دارند.

یافته‌های میکلز از پژوهش دانشمندان موسسه فرانهوفر آلمان پشتیبانی می‌کند که مواد غذایی را در سطح دریا و شرایط تحت فشار آزمایش می‌کردند.

این آزمایش نشان داد که جو کابین در کنار هوای خشک درون اطاقک هواپیما، باعث بی‌حس شدن غدد چشایی می‌شود که مشابه حالت سرماخوردگی است.

در این حالت، درک مسافران از شوری و شیرینی تا 30 درصد در ارتفاع بالا کاهش می‌یابد.

کاهش رطوبت در کابین همچنین بینی را خشک کرده و حسگرهای عطر و طعم را که برای چشیدن بوی افزودنی‌ها یا غذا ضروری هستند، بی‌حس می‌کند.

میکلز از طراحی یک نمایه عطر و طعم برای متعادل کردن چهار حس چشایی شیرینی، ترشی، شوری و تلخی خبر داد اما خاطرنشان کرد این مزه «خوش‌طعم» است که جزء اصلی طعم مناسب غذاهای هواپیمایی است.

این پژوهش در پی تحقیقات دیگری بوده که بر اساس آن، نوع صدایی که انسان در درون کابین هواپیما در معرض آن قرار دارد، بر غدد چشایی تاثیر گذاشته، حس شوری و شیرینی را کاهش و حس تردی را افزایش می‌دهد.

 

 



تاريخ : 14 / 2 / 1393برچسب:گردن درد,پایگاه خبری عقاب نیوز,عقاب نیوز,URHF DKC,, | 4:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا
درد در عضلات گردن علل مختلفی داشته که از جمله این دلایل می‌توان به کشیدگی عضلات گردن، دیسک ستون فقرات ناحیه گردن و بیرون زدگی دیسک اشاره کرد.

احمد مشیری، کار‌شناس پزشکی ورزش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: درد در ناحیه گردن می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که یکی از علت‌ها می‌تواند مربوط به سن افراد باشد. 
 
 وی ادامه داد: با افزایش سن و تشدید آرتروز در ناحیه گردن و ستون فقرات، درد عضلات گردن ایجاد می‌شود اما در افرادی با سنین پایین‌تر به دلیل درد‌های ناحیه عضلانی گردن است. 
 
وی بیان کرد: از جمله دلایل درد در ناحیه گردن می‌توان به کشیدگی عضلات گردن، دیسک ستون فقرات ناحیه گردن، بیرون زدگی دیسک و ضربه وارد شده در تصادفات به دلیل پرت شدن ناگهانی سر به سمت جلو اشاره کرد. 
 
 مشیری خاطر نشان کرد: بیماری‌های مفصلی از جمله آرترید، روماتوئید و عفونت در ناحیه گردن، توده‌هایی که در این ناحیه به وجود می‌آیند و یک سری علت‌های مادر زادی نیز می‌توانند از جمله علت‌های درد عضله گردن باشد. 
 
 وی اظهار داشت: اگر حرکاتی که فرد انجام می‌دهد به شکل غیر صحیح، ناگهانی و با فشار زیاد در ناحیه گردن باشد می‌توانند ناراحتی‌های گردنی و اسپاسم‌ عضلانی را ایجاد کنند در بسیاری از موانع وضعیت نامناسب گذاشتن سر روی بالشت و همچنین وضعیت غیر مناسب و غیر مفید بالشتی که فرد استفاده می‌کند نیز می‌تواند از جمله علتهای گردن درد در افراد باشد که با کمپرسور سرد می‌توان این درد را تسکین داد.
 
 



تاريخ : 11 / 2 / 1393برچسب:, | 1:52 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برخی از افراد به ریفلاکس خاموش دچار هستند؛ به این معنی که بیماری به هیچ علامتی اعم از سوزش گلو و سردل همراه نیست. این حالت بسیار خطرناک تر است.

ریفلاکس معده یک بیماری شایع است که معمولا با عوارضی مانند گلودرد همراه است و همین عامل سبب ایجاد ابهام در تشخیص علت اصلی بروز بیماری می شود.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یا ریفلاکس اسیدی یک اختلال گوارشی است و به بازگشت محتویات و اسید معده به مری گفته می شود که طبق آمارگیری، یک پنجم انگلیسی ها به آن مبتلا هستند.

دلیل اصلی بروز این بیماری، اختلال در عملکرد اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. این حلقه ماهیچه ای مانع از برگشت محتویات معده به مری می شود.

معمولا عوامل موثر در بروز این اختلال رژیم غذایی، سن و سبک زندگی هستند.

بسیاری از افرادی که مبتلا به GERD هستند، از بیماری خود بی اطلاع هستند. این افراد از سوزش مداوم معده و گلودرد رنج می برند. این بیماران اغلب تصور می کنند که این گلودرد مزمن ناشی از عفونت ویروسی است؛ در حالی که هیچ ربطی به عفونت ندارد. بازگشت اسید به گلو سبب می شود که این ناحیه مدام بوسیله اسید تحریک شود و گلودرد مزمن ایجاد کند.

برخی از افراد به ریفلاکس خاموش دچار هستند؛ به این معنی که بیماری به هیچ علامتی اعم از سوزش گلو و سردل همراه نیست. این حالت بسیار خطرناک تر است. 10 درصد از بیماران مبتلا به ریفلاکس گلودرد مزمن دارند. برخی از پوسیدگی مداوم دندان رنج می برند؛ اسید معده باعث بروز پوسیدگی می شود. طیف وسیعی از افرد مبتلا به GERD آسم دارند چراکه مقداری اسید به درون مجاری تنفسی راه می یابد.

برخی دیگر از رایج ترین علایم ریفلاکس، بادگلو، ترش کردن معده و تلخی طعم دهان است.

ریفلاکس مزمن زمانی خطرناک می شود که پوشش مری از بین برود. در این حالت احتمال بروز سرطان افزایش می یابد.

راهکار های متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد و در برخی موارد جراحی توصیه می شود. تغییر شیوه زندگی و کاهش وزن می تواند در رفع این مشکل موثر باشد. برخی از دلایل تشدید ریفلاکس عبارتند از :

• سیگار کشیدن

• با عجله غذا خوردن

• مصرف کردن غذاهای چرب و پرادویه

• پوشیدن لباس های تنگ

• مصرف غذاهای تحریک کننده اسید معده مانند : گوجه فرنگی، آب مرکبات، چای و قهوه، پیاز، سیر، نوشابه های گازدار

• درازکشیدن بعد از غذا

• نوشیدن مایعات

• عدم تحرک

برخی از تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس پس از غذا باعث تحریک بزاق و کاهش ریفلاکس می شود.

 

 



تاريخ : 11 / 2 / 1393برچسب:, | 1:51 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

با آن که دیابت، در مقایسه با فشار خون، افراد بیشتری را گرفتار عوارض چشمی می کند، اما خونریزی و انسداد وریدی شبکیه می تواند از عوارض چشمی ناشی از فشار خون نیز باشد که تورم، خونریزی و فشار روی وریدهای شبکیه را در پی دارد.

خونریزی داخل چشم، اتفاقی است که خیلی خطرناک به نظر می‌رسد، اما این اتفاق معمولا خطرناک نیست و با درمان و به مرور زمان برطرف می‌شود. البته تجربه هر شخص از خونریزی بافت‌های داخلی چشم متفاوت است، یعنی بعضی بیماران، احساس ناشی از آن را شبیه به مگس‌پران و برخی شبیه به تار عنکبوت توصیف می‌کنند. بعضی هم می گویند مثل این است که از خلال یک پرده تاریک یا لکه های متراکم یا سیاهی های تکه ای که با یک هاله نازک تر احاطه شده است، نگاه می کنند.

دکتر سیدحسام هاشمیان، فلوشیپ قرنیه به نکته مهمی در این باره اشاره می کند، این که خونریزی به خودی خود، دردناک نیست، ولی از دست دادن دید، بویژه اگر ناگهانی باشد، ترسناک و پریشان کننده است.

این جراح قرنیه در گفت‌وگو با جام جم با اشاره به بروز خونریزی در بافت های داخل چشمی می گوید: خونریزی شبکیه در داخل زجاجیه اتفاق می افتد، ولی در اغلب موارد نه به دلیل خونریزی مستقیم در داخل زجاجیه، بلکه در نتیجه خونریزی عروق شبکیه یا لایه عروقی زیر آن (کوروئید) اتفاق می افتد. گاهی اوقات نیز خونریزی در داخل عنبیه می تواند به خونریزی داخل زجاجیه منجر شود. این خونریزی معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود، اما در موارد معدود، ممکن است در سنین پایین تر نیز اتفاق بیفتد.

وقتی عروق شبکیه پاره می شود


خونریزی چشم، معمولا در بزرگسالان مشاهده می شود، اما این عارضه در کودکان نیز بر اثر ضربه به چشم می تواند ایجاد شود. البته به گفته دکتر هاشمیان، به طور معمول، خونریزی چشم خطرناک نیست و با درمان و به مرور زمان برطرف می شود. پارگی عروق چشم ممکن است بر اثر ضربه به چشم، افزایش فشار چشم، بیماری دیابت، اختلالات انعقادی خون (کمبود فاکتورهای انعقادی خون)، پارگی شبکیه و همچنین افزایش فشار خون ایجاد شود.

دیابت و خونریزی شبکیه چشم


شاید سوال شما نیز این باشد که آیا پرفشاری خون یا دیابت می تواند شخص را مستعد بروز خونریزی چشم کند؟

دکتر هاشمیان در پاسخ به این پرسش، با تاکید بر این که شایع ترین عارضه بیماری دیابت، خونریزی شبکیه چشم است، می گوید: البته تعداد عمده ای از موارد نابینایی ناشی از دیابت، با معاینات و درمان بموقع از سوی چشم پزشکان قابل پیشگیری است. متاسفانه، بیمارانی که بموقع برای ارزیابی و درمان مراجعه نکنند یا به هر دلیلی تحت درمان مناسب چشم پزشکی قرار نگیرند، بیشتر در معرض خطر کوری هستند. فراموش نکنید خونریزی های شبکیه چشم منجر به کاهش بینایی خواهد شد.

به بیان دیگر، این نوع خونریزی های چشمی پس از گذشت پنج تا ده سال از بیماری دیابت، بروز می کند. این جراح قرنیه می افزاید: رتینوپاتی دیابتی (عوارض چشمی دیابت) نیز ناشی از نرسیدن اکسیژن به شبکیه است و باعث رویش عروق جدید می شود. متاسفانه عروق جدید غیرطبیعی هستند و تمایل به پاره شدن و خونریزی داخل زجاجیه ای دارند. علاوه بر کاهش ناگهانی دید، این وضعیت باعث بروز عوارض ماندگارتری نظیر پارگی شبکیه و آب سیاه نیز می شود.

عوارض چشمی ناشی از پرفشاری خون

با آن که دیابت، در مقایسه با فشار خون، افراد بیشتری را گرفتار عوارض چشمی می کند، اما خونریزی و انسداد وریدی شبکیه می تواند از عوارض چشمی ناشی از فشار خون نیز باشد که تورم، خونریزی و فشار روی وریدهای شبکیه را در پی دارد.

پس از خونریزی، چه باید کرد؟


بی شک پس از وقوع خونریزی داخل چشمی باید در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کرد.

البته دکتر هاشمیان تاکید می کند: اگر بینایی بشدت دچار اشکال شده باشد، شاید از بیمار خواسته شود چند هفته صبر کند تا خون در چشمش جذب شود. در چنین شرایطی، چشم پزشک می تواند منبع خونریزی را بیابد. در این شرایط ممکن است به بیمار گفته شود که از بلند کردن و هل دادن چیزهای سنگین پس از یک حمله خونریزی خودداری کند.

اما پیشگیری از بروز خونریزی چشم به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر هاشمیان در پاسخ می گوید: پیش از هر چیز با رعایت رژیم غذایی صحیح و توجه به مصرف درست و دقیق داروهای تجویز شده، باید قند خون را کنترل کرد.

همچنین باید از مصرف سیگار خودداری کرد و فشار خون را نیز همیشه در محدوده طبیعی نگه داشت. به خاطر داشته باشید تشخیص زودرس رتینوپاتی بهترین راه جلوگیری از بروز نابینایی است. به محض تشخیص دیابت، باید بیمار تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار بگیرد و حداقل هر دوازده ماه یک بار معاینه شود. افرادی هم که اختلالات انعقادی دارند، باید با انجام آزمایش های متعدد سعی در برطرف کردن این اختلال کنند تا دچار خونریزی چشم نشوند.

درمان خونریزی چشم با لیزر

به خاطر داشته باشید با درمان بموقع خونریزی چشم می توان قبل از وارد آمدن آسیب جدی به بینایی، مشکل را برطرف کرد. به گفته دکتر هاشمیان در این شرایط، لیزر کارآمدترین روش درمانی است. لیزر درمانی به کنترل خونریزی ها کمک می کند. از آنجا که معمولا دیابت، عروق چشم را نیز مبتلا می کند، رگ های جدیدی پدید می آید که وقتی خون وارد آنها می شود، به داخل حفره زجاجیه نشت پیدا می کند و ادامه این خونریزی ها در نهایت به کنده شدن شبکیه می انجامد. در چنین شرایطی نیز به کمک لیزردرمانی می توان خونریزی را متوقف کرد.

این متخصص قرنیه تاکید می کند: بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی با خونریزی باید تحت درمان با لیزردرمانی در ناحیه شبکیه قرار بگیرند. بعد از لیزر، خطر از دست رفتن دید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته در موارد شدید یا همراه با پارگی شبکیه، ابتدا جراحی و سپس لیزردرمانی انجام می شود.

به خاطر داشته باشید پیشگیری از بروز خونریزی های داخل چشمی با ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی کم کالری و کم چرب، کنترل فشار خون و نیز جلوگیری از بروز عوارض چشمی دیابت ممکن است.

 

 



تاريخ : 29 / 1 / 1393برچسب:ویژگیهای کودک پیش فعال,پایگاه خبری عقاب نیوز, | 4:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان ویژگی‌های مبتلایان به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه، ژنتیک و ریز فاکتورهایی مانند کودکان نارس، پدر و مادر سیگاری و قلیانی را در ابتلا به این اختلال مؤثر عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس، جواد گل میرزایی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان اظهار داشت: اختلال بیش‌فعالی - کمبود توجه، 2 جزء بارز دارد. یک جزء آن کمبود توجه است؛ این‌ها کودکانی هستند که جزئیات را فراموش و وسایل فرد را بیش از حد گم می‌کنند. معمولاً حرف‌ها یادشان می‌رود و باید حرف را چندین بار برای‌ آنها تکرار کنی. همچنین کارهایی مانند درس خواندن که توجه مدام می‌خواهد را دوست ندارند.


وی افزود: مبتلایان معمولاً حواس‌پرتی دارند و به محرک‌های کم اهمیت حساس هستند، مثلاً وقتی معلم در حال درس دادن است، اگر پرنده‌ای پشت پنجره باشد حواس آنها پرت می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، مشکل در سازماندهی را دیگر ویژگی منفی مبتلایان عنوان و ادامه داد: سازماندهی کار این کودکان با مشکل همراه است مثلاً برای درس خواندن باید مقدمات اولیه مانند انتخاب جای مناسب، کتاب و لوازم التحریر را فراهم کرد و سپس کارها را به ترتیب انجام داد، اما مبتلایان نمی‌دانند باید کارها را به چه ترتیبی انجام دهند.

وی افزود: مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه، فراموشکار هستند و یادشان می‌رود پیغام‌ها را به افراد برسانند. نکته مهم این است که ممکن است دیگران نیز این مشکلات را داشته باشند اما تفاوت‌اش با مبتلایان این است که این رفتارها برای این کودکان بیش از حد تکرار می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید به والدین برای توجه به فراوانی رفتار کودکان  گفت: والدین حتماً باید به فراوانی رفتار توجه کنند و افت عملکرد تحصیلی و اجتماعی را مدنظر قرار دهند. منظور این است که این رفتارها باید عملکرد تحصیلی و اجتماعی فرد را مختل کند تا تشخیص اختلال داده شود.

وی تکان خوردن و استعداد کارهای خطرناک را جزو دیگر ویژگی‌های مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه برشمرد و افزود: این کودکان از جاهای بلند می‌پرند،  وقتی که باید سر کلاس بنشینند راه می‌روند و حتی ممکن است از کلاس بیرون بروند.

گل میرزایی اظهار داشت: تکانشگری ویژگی دیگر مبتلایان است که از بیش‌فعالی نشات می‌گیرد و بر اساس آن این کودکان عجول بوده و نمی‌توانند در صف بایستند. در واقع رعایت نوبت برای آنها مشکل است. عجول بودن مبتلایان موجب می‌شود تا قبل از پایان سؤال معلم به آن پاسخ بدهند.

وی ادامه داد: بعضی از این کودکان علایم بی‌توجهی را نشان می‌دهند، برخی علایم بیش‌فعالی و در برخی نیز علایم مخلوط است و هر 2 را دارند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: معمولاً مادران کودکان را به خاطر جنب و جوش زیاد به درمانگاه می‌آورند، اما با افزایش سن، حواس‌پرتی عامل ارجاع به درمانگاه‌ها، روانشناختی و روانپزشکی می‌شود.

وی تأکید کرد: برخی به اشتباه می‌پندارند که اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه فقط مختص کودکان است؛ در حالی که این اختلال می‌تواند در بزرگسالان هم دیده شود. شیوع در کودکان 5 تا 12 درصد است هر چند در برخی کتاب‌ها تا 20 درصد هم ذکر شده است ولی در بزرگسالان 4.4 درصد کم توجهی به بیش‌فعالی دیده می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به اهمیت درمان کم توجهی، بیش‌فعالی گفت: مبتلایان در مرحله مهد کودک، پیش دبستانی و دبستان به خاطر جنب و جوش زیاد و فراموشی مورد تذکر معلم قرار می‌گیرند این تذکرهای زیاد بر اعتماد به نفس آنها اثر می‌گذارد. به تبع آن از سوی والدین نیز فیدبک منفی گرفته و مورد سرزنش قرار می‌گیرند. این کودکان مدام می‌ترساند که مورد سرزنش قرار گرفته و همین موضوع اعتماد به نفس آنها را پایین می‌آورد که می‌تواند آنها را مستعد افسردگی و اضطراب کند.

وی ادامه داد: مبتلایان به دلیل فراموشکاری ممکن است از نظر تحصیلی پیشرفت نکنند. هوش آنها مانند سایر کودکان است اما به خاطر حواس‌پرتی از نظر تحصیلی متناسب باهوششان پیشرفت نکرده و از تحصیل باز می‌مانند.

این فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان، هوش زیاد برخی مبتلایان را عاملی در عدم تشخیص زود هنگام این اختلال ذکر کرد و افزود: هوش بالا موجب می‌شود تا والدین در سال‌های اولیه دبستان متوجه افت تحصیلی کودکان نشوند.

وی تصریح کرد: وجود علائم مشترک در مبتلایان موجب شکل‌گیری گروه شده و آنها را مستعد کارهای خلاف می‌کند که تربیت آنها را نیز با مشکل مواجهه کرده به همین سبب کنترل و تربیت این کودکان در خانه و مدرسه مشکل می‌شود.

گل میرزایی اذعان داشت: اگر بی‌توجهی و بیش فعالی در کودکی درمان شود احتمال ابتلا به بیش فعالی - کم توجهی را در بزرگسالی کاهش و در صورتی که درمان نشود، احتمال اختلال سلوک را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مبتلایان به اختلال سلوک رفتارهایی انجام می‌دهند که حقوق دیگران و هنجارهای اجتماعی متناسب با سن را نقض می‌کند و پرخاشگری، سرقت و دروغگویی ویژگی‌های آن است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: 50 درصد موارد، 12 تا 20 سالگی حتی بدون دارو نیز درمان می‌شوند. نکته این است که آنهایی که در 12 سالگی درمان می‌شوند، سال‌های تحصیلی خوب و تربیت را به خاطر بازخورد منفی از دست داده‌اند.

وی زمان مصرف دارو در مبتلایان را نامشخص عنوان کرد و افزود: مشخص نیست که مبتلایان تا چه زمانی باید دارو بگیرند. تنها نکته قابل ذکر در این خصوص این است که  مبتلایان حتماً درمان شوند تا احتمال افسردگی و اضطراب و دیگر مشکلات آنها نیز کمتر شود.

وی با بیان لزوم روان درمانی در مبتلایان با علائم خفیف تصریح کرد: آموزش فرزندپروری (PMT) برای نوع و چگونگی تشویق و تنبیه این کودکان از سوی والدین آنها بسیار حائز اهمیت است. در موارد خفیف فقط درمان‌های رفتاری باید انجام شود و موارد شدید نیز نیاز به دارو درمانی دارد.

وی افزود: ریتالین به عنوان داروی اختصاصی اختلال بیش‌فعالی - کمبود توجه همراه با عوارضی مانند کم‌اشتهایی، سردرد و درد سر دل است اما سود بیشتری نسبت به عوارض آن دارد مبتلایانی که ناچار به مصرف ریتالین به مدت طولانی هستند نگران عوارض آن نباشند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، با اشاره به عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در ابتلا به این اختلال خاطر نشان کرد: عدم تعادل ناقل‌های عصب - رسانه، ژنتیک و تعدادی از ریز فاکتورها مانند کودکان نارس، مسمومیت با سرب، پدر و مادر سیگاری و قلیانی و داروهایی که مادر در زمان بارداری مصرف کرده در ابتلا به این اختلال مؤثر است.

 

 



تاريخ : 5 / 1 / 1393برچسب:, | 10:6 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این جراح مغز و اعصاب گفت: از عواملی که باعث می‌شود تا سکته مغزی بروز پیدا کند فشار خون و چربی خون بالا و مصرف سیگار است.

یک جراح مغز و اعصاب گفت: از علایم بارز سکته مغزی می‌توان به ضعف اندام‌های یک طرف بدن، ضعف عضلات صورت،حالت تهوع، سرگیجه و سردرد به نحوی که فرد شدید‌ترین سردرد زندگی خود را تجربه ‌کند اشاره کرد.
 
آریا شیخ مظفر در گفت‌وگو با فارس در مورد علایم سکته مغزی گفت: زمانی که خونرسانی به مغز برای لحظه‌ای خاص دچار اختلال می‌شود، سکته مغزی رخ می‌دهد.
 
وی ادامه داد: اینکه این اختلال در خونرسانی در چه قسمتی از مغز باشد علایم سکته مغزی را متفاوت می‌کند و حتی نحوه برخورد و درمان آن نیز متفاوت خواهد بود.
 
شیخ مظفر تصریح کرد: از علائم بارز سکته مغزی می توان به ضعف اندام‌های یک طرف بدن، ضعف عضلات صورت که به صورت کج شدن دهان و فک می‌انجامد،اشاره کرد.همچنین احساس حالت تهوع، سرگیجه و سردرد به نحوی که فرد شدید‌ترین سردرد زندگی خود را تجربه می‌کند از دیگر علایم بروز سکته مغزی است.
 
این جراح مغز و اعصاب گفت: از عواملی که باعث می‌شود تا سکته مغزی بروز پیدا کند فشار خون و چربی خون بالا و مصرف سیگار است.
 
شیخ مظفر همچنین زمینه ارثی را از دیگر عوامل تأثیر‌گذار در وقوع سکته مغزی عنوان کرد و گفت: افراد بالای 40 تا 45 سال باید حتماً فشار خون خود را کنترل کنند چرا که نوع ارثی فشار خون از سن 35 سالگی آغاز می‌شود بنابراین رعایت اصول پیشگیری از این بیماری ضروری است.
 
وی گفت: همچنین چربی خون بالا که از سنین بالای 40 سالگی بررسی می‌شود از دیگر جنبه‌های موثر در وقوع سکته‌های مغزی است.
 
این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه متأسفانه مصرف سیگار در جامعه افزایش یافته و این یکی از عوامل تأثیر‌گذار در وقوع سکته مغزی است گفت: مصرف سیگار باعث اختلال در خونرسانی عروق قلبی و مغزی می‌شود و حتی افرادی که سیگار نمی‌کشند اما در خانواده و محیط کار در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند مانند افراد سیگاری در معرض گرفتگی رگ‌های خونی هستند.
 
وی تصریح کرد: ضایعات عروق مغزی در سنین کم نیز مشاهده می‌شود که مانند علایم سکته‌های مغزی بوده و باید تحت معالجه قرار گیرد.
 
شیخ مظفر در مورد درمان سکته‌های مغزی گفت: گاهی سکته مغزی به دلیل عوارض ناشی از اختلال خونرسانی به مغز ایجاد می‌شود که این اختلال با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند به حداقل رسیده و خونرسانی را فعال می‌کند.
 
این جراح مغز و اعصاب گفت: درمان دیگر جلوگیری از وقوع سکته‌های بعدی است و فرد بیش از هر چیزی باید رعایت اصول درمانی را داشته تا مجدد سکته نکند.
 
شیخ مظفر در مورد اقدامات اورژانسی در زمان وقوع سکته مغزی گفت: دو نوع سکته مغزی وجود دارد. یکی خونریزی‌ دهنده است که در این نوع باید سریعاً فشار خون کنترل شود و نوع دیگر اختلال در خونرسانی است. در هر صورت باید فردی که دچار سکته مغزی می‌شود را سریعاً به بیمارستان منتقل کرد.
 
وی گفت: بیماری که دچار سکته مغزی می‌شود مانند سکته قلبی منعی برای جابجایی ندارد و می‌توان این افراد را جابجا کرده و سریعاً به بیمارستان منتقل کرد تا اسکن مغزی از وی گرفته شده و فشار خونش کنترل شود.
 
وی گفت: تمام سردرد‌ها باید بررسی شوند اما همه انواع سردرد بیانگر علائم سکته مغزی نیستند. در حال حاضر سردردهایی که منشاء روحی دارند افزایش یافته اما این نوع سردرد از نوع خطرناک نیست بلکه افرادی که دچار سردردهای صبحگاهی به همراه حالت تهوع هستند باید سردرد خود را جدی بگیرند.

 



تاريخ : 5 / 1 / 1393برچسب:, | 10:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح علائم و عوارض بیماری «سل»، بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های بیش از دو هفته در افراد، و مراجعه به پزشک به منظور بررسی بیماری تاکید کرد. آزمایش روی نمونه خلط، تشخیص نهایی آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر محمد مهدی گویا، همزمان با روز جهانی «سل» (چهارم فروردین، 24 مارس)، سرفه طولانی، عرق شبانه، تب، کاهش وزن و کم خونی را از مهم ترین علائم بیماری سل خواند و بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های طولانی مدت (بیش از دو هفته) تاکید کرد و گفت: افرادی که بیش از دو هفته سرفه دارند، لازم است جهت بررسی و تشخیص بیماری خود، به پزشک مراجعه کنند. آزمایش روی نمونه خلط، تشخیص نهایی این بیماری را اثبات می‌ کند.

وی بیماری سل را یکی از مشکلاتی بهداشتی کشور عنوان کرد و افزود: سال گذشته، حدود 11 هزار مورد این بیماری در کشور بروز کرد. 22 کشور حهان با بحران سل رو به رو هستند که البته ایران، جزو آن کشورها نیست.
 

سرفه مزمن


گویا، با تاکید بر اینکه افراد در تماس با بیمار سل، حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند، باید حتما از نظر این بیماری بررسی شوند، گفت: وقتی سل ریوی در فردی تشخیص داده می شود، لازم است اطرافیان وی نیز حتما بررسی شوند و اقدامات لازم برای آنها صورت گیرد. بنابراین توصیه آن است که اطرافیان بیماران مبتلا به سل، این مسئله را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به این بیماری ممکن است 12 تن دیگر را مبتلا کند، افزود: این افراد نیز بیشتر از نزدیکان و کسانی هستند که از نزدیک با فرد مبتلا ارتباط داشته‌ اند.

گویا، بر لزوم پرهیز از خوددرمانی در بیماری سل تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد هستند که سرفه طولانی مدت، تب و عرق ریزش دارند و لاغر و کم خون شده‌ اند، اما به این مسئله توجه جدی ندارند و به جای مراجعه به پزشک، خوددرمانی می‌ کنند. افراد دارای چنین علائمی لازم است جهت بررسی بیماریشان، حتما به پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: سل بیماری کاملا قابل درمان است. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری درمان می‌ شوند، مگر آنکه فرد درمانش را جدی نگیرد.

گویا با تاکید بر آنکه تشخیص و درمان بیماری سل در کشور رایگان است، گفت: در تمام مراکز بهداشتی - درمانی کشور این آمادگی وجود دارد که پزشک بیمار را معاینه کند و در صورت لزوم، بررسی از نظر سل صورت گیرد.

 



تاريخ : 27 / 11 / 1392برچسب:, | 6:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برای بهتر جذب شدن آهن موجود در گوشت مناسب این است آبگوشت همراه با ترشی استفاده شود.

  در دهه‌های اخیر افراد به ویژه کودکان تمایلی به خوردن آبگوشت به خود نشان نمی‌دهند، اما این غذای سنتی برای رشد کودکان بسیار مفید است. دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: برخی از افراد مصرف بعضی از غذاهای سنتی چون آبگوشت را در وعده‌های غذایی خود حذف می‌کنند، اما در صورت استفاده صحیح از این مواد غذایی ترکیبات مغذی بسیاری به بدن می‌رسانند.

وی افزود: بعضی از غذاها نظیر آبگوشت به دلیل داشتن سیب زمینی، حبوبات، پیاز و سبزیجات گوناگون که سرشار از پروتئین، کلسیم و آهن هستند، برای رشد بدن بسیار مفید می باشند. وی تاکید داشت ترکیبات گوناگون و متنوع موجود در آبگوشت همچون گوشت غنی از آهن و ویتامین B۱۲ است که این مواد مغذی برای رشد کودکان نیز بسیار مناسب هستند. درستی خاطر نشان کرد در صورت استفاده از آبگوشت باید از ادویه کم استفاده شود چرا که در صورت عدم رعایت فرد دچار انواع بیماری‌ها همچون ناراحتی‌های گوارشی، سوزش معده و تشدید بیماری اعصاب می‌شود. وی تاکید کرد برای بهتر جذب شدن آهن موجود در گوشت مناسب این است آبگوشت همراه با ترشی استفاده شود.



تاريخ : 27 / 11 / 1392برچسب:, | 5:45 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

محققان معتقدند خواب و رویا می تواند حاوی اطلاعات مهمی درباره وضعیت سلامت هر فرد باشد و حتی از طریق آن می توان احتمال بروز بیماری را در سال های آینده تشخیص داد.

  خواب دیدن موضوعی است که هنوز محققان درباره آن اطلاعات زیادی ندارند. هر فرد ۴تا۶ ساعت در شب می خوابد و در این مدت خواب می بیند اما در هفته تنها ۲یا ۳ خواب خود را به خاطر می آورد. نتایج بررسی ها نشان می دهد اگر هنگام خواب دیدن فرد بیدار شود، خواب خود را به یاد می آورد اما اگر تا زمانی که خواب دیدن وی به اتمام می رسد، از خواب بیدارنشود، دیگر خواب خود را به خوبی به یاد نمی  آورد. از آن جا که زنان نسبت به مردان خواب سبک تری دارند بیشتر خواب خود را به یاد می آورند.

ما تنها موقعی خواب می بینیم که در مرحله «REM» خواب باشیم. این مرحله همراه با حرکت سریع چشم است و از آن جا که در این زمان وارد مرحله خواب عمیق نشده ایم، در حین خواب به آسانی بیدار می شویم.میزان و نحوه خوابیدن و خواب دیدن از جمله موضوعاتی است که کارشناسان تحقیقات زیادی درباره آن کرده اند؛ بعضی از محققان معتقدند بین خوابیدن و نحوه مردن رابطه ای وجود دارد یعنی هر چه افراد راحت تر به خواب روند مرگ راحتی خواهند داشت و بالعکس.در ادامه مطلب به خواب دیدن و ارتباط آن با سلامت پرداخته می شود.

کابوس

بیماری قلبی، میگرن، کم خوابی و مصرف بتابلوکرها (نوعی قرص فشار خون) باعث دیدن کابوس می شود. به گفته متخصصان خواب، این قرص ها که به وفور از آن استفاده می شود، در گشاد کردن رگ های خون موثر است اما متخصصان معتقدند که به طور غیرمستقیم تعادل برخی مواد شیمیایی را بر هم می زند. ضربان نامنظم قلب نیز احتمال دیدن کابوس شبانه را ۳ برابر افزایش می دهد و در این شرایط درد سینه نیز ۷ برابر افزایش پیدا می کند. احتمال دارد بیماران قلبی دچار مشکل تنفسی شوند که این امر میزان اکسیژن در مغز را کاهش می دهد. دیدن کابوس می تواند زنگ خطر حمله میگرن قریب الوقوع هم باشد. این درد شدید می تواند هنگام شب رخ دهد. نظریه دیگری نیز وجود دارد که سردرد می تواند درمغز تغییراتی به وجود بیاورد. کمبود خواب نیز عامل دیگر دیدن کابوس است. محققان تاکید می کنند سیستم بدن به طور خودکار حرکت عضلات را کاهش می دهد یا فلج می کند تا فرد هنگام دیدن خواب به خودش آسیب نرساند. در حالت فلجی، فرد احساس می کند که کسی در اتاق است یا اینکه کسی روی سینه اش فشار وارد می کند. اگر چه این حالت تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد اما باعث وحشت فرد می شود.

خواب دیدن بیشتر از معمول

اختلال درترشح هورمون ها، درد مزمن یا کنار گذاشتن قرص های ضدافسردگی یا گرم یا سرد شدن زیاد محیط باعث می شود فرد خواب بیشتری ببیند. اگر فرد خواب آشفته ببیند، حین خواب دیدن بیدار می شود از این رو خواب های بیشتری را به یاد می  آورد. متخصصان توصیه می کنند که دمای اتاق خواب روی ۱۸ درجه سانتی گراد تنظیم شود. تغییرات هورمونی زنان نیز باعث افزایش خواب دیدن آن ها می شود. برخی زنان می گویند، در زمان قاعدگی خواب بیشتری می بینند. (شاید چون در این زمان بسیاری از آن ها دچار نفخ، گرفتگی عضله و... می شوند که از خواب بیدارشان می کند.) بی خوابی و درد نیز باعث بیدار شدن مکرر از خواب می شود، در نتیجه خوابی را که دیده اید، بیشتر به یاد می آورید.

قطع کردن مصرف داروهای ضدافسردگی نیز به طور چشمگیری زمان خوابیدن را کاهش می دهد.

خواب هایی که شما را زود بیدار می کند

علت احتمالی: خوردن یک غذای چرب، اضافه وزن، استرس یا افسردگی. غذاهای چرب دیرتر هضم می شود و روی دریچه بین معده و مری فشار می آورد در نتیجه باعث بازگشت ماده غذایی و اسید معده شده و فرد دچار سوزش سردل می شود. سوزش سردل اغلب در ساعت های اولیه خواب رخ می دهد.رفلاکس اسید معده که سوزش سردل ایجاد می کند درافرادی که اضافه وزن دارند شایع است زیرا چربی اضافه روی دریچه فشار وارد و آن را ضعیف می کند؛ در نتیجه قبل از اتمام خواب، فرد بیدار می شود. افسردگی نیز باعث می شود فرد قبل از کامل کردن خواب بیدار شود.

خواب های عجیب

علت: مصرف قرص های ضدمالاریا یا یائسگی

بیماری، حالت نیمه خواب و نیمه بیداری ایجاد می کند که باعث دیدن خواب های عجیب می شود. هنگامی که بدن دچار عفونت می شود، سیستم ایمنی با تمام قدرت در حال مقابله با ویروس هاست. در این شرایط خواب عمیق باعث تقویت قدرت دفاعی بدن می شود. ابتلا به هر نوع عفونتی، زمان خواب عمیق را افزایش می دهد. محققان می گویند همه افراد به جز دسته ای از مبتلایان به بیماری های شدید روانی،خواب می بینند هر چند ۹۰درصد خواب ها فراموش می شود. آنان معتقدند خواب دیدن از بروز جنون جلوگیری می کند. در این زمینه آزمایشی روی تعدادی از داوطلبان انجام شد که نتایج آن نشان داد افرادی که در لحظه شروع خواب دیدن بیدار شدند و بعد از آن ۸ ساعت دیگر خوابیدند همگی دچار عدم تمرکز ، زودرنجی، کج خلقی و توهم شدند و این علایم حتی بعد از ۳ روز ادامه یافت که این حالات علایمی از جنون است. متخصصان خواب مرحله REM را بسیار مهم می دانند زیرا خواب دیدن در این مرحله اتفاق می افتد. خواب دیدن به نوعی حل تعارض های دوران گذشته فرد است لذا فرد با خواب دیدن به طور ناخودآگاه تلاش می کند مسائل فکری، روحی و مشکلات خود را برطرف کند. روان شناسان معتقدند با بررسی نوع خواب افراد می توان به مشکلات فردی، نوع زندگی و شیوه کنار آمدن آن ها با مسائل پی برد.به عنوان مثال افراد افسرده بیشتر خواب مرده، قبرستان ، تاریکی و... را می بینند و افراد وسواسی معمولا خواب را با جزئیات بیشتر می بینند و تعریف می کنند.

 

 



تاريخ : 21 / 11 / 1392برچسب:, | 12:42 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک جراح دندانپزشک با بیان اینکه کودکان به واسطه فعالیت بیشتر در معرض خطر آسیب‌های دندانی هستند، گفت: عروق و اعصاب موجود در بافت دندانی تا 30 دقیقه پس از خروج از جای خود، زنده می‌مانند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلام‌عباس کاروند با اشاره به اینکه آسیب‌های دندانی ناشی از ضربه در حوادث از مهمترین اورژانس‌های دندانپزشکی است، گفت: بافت دندان در مقایسه با سایر بافت‌ها و استخوان‌های بدن دارای ویژگی‌های خاصی است که ارتباط دندان با بقیه اعضای بدن با اعصاب و الیاف بسیار ریز نگه داشته شده است. در صورتی که استخوان دست یا پا به وسیله بافت‌های استخوانی مانند مفاصل به یکدیگر متصل هستند.

وی با بیان اینکه دندان ممکن است در ناحیه بافت، تاج و یا ریشه دچار شکستگی شود، گفت: الیاف و نسوج استخوانی و لثه‌ای ممکن است آسیب ببیند و یا دندان کلا از لثه خارج شود.

این جراح دندانپزشک، وقوع درصد بالایی از تروما‌ها را در رده سنی 8 تا 12 سالگی عنوان کرد و افزود: با در نظر گرفتن این مسئله که درصد بالایی از تروماهای دندانی در سنین بین 8 تا 12 سال اتفاق می‌افتد باید پدر و مادر آموزش‌های لازم در زمینه برخورد با این مسئله را داشته باشند. کودکان به واسطه نوع فعالیت‌ها، جنب و جوش‌ها و بازی‌هایی که در این سنین انجام می‌دهند همواره در معرض آسیب‌های دندانی هستند.

کاروند با اشاره به راهکارهای مواجهه با خروج بافت دندانی از لثه گفت: در ارتباط با تروماهای مختلفی که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد، خروج کامل بافت دندان و الیاف نگه دارنده آن از لثه است. در این شرایط یک زمان طلایی 30 دقیقه‌ای برای مراجعه به دندانپزشک و استفاده از بافت دندان آسیب دیده وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه عروق و اعصاب موجود در بافت دندانی تا 30 دقیقه پس از خروج از جای خود زنده می‌مانند، خاطرنشان کرد: در این مدت زمان باید دندان را در ظرفی حاوی سرم فیزیولوژیک و یا در فضای زیر زبان کودک به اولین مرکز دندانپزشکی منتقل کرد. این امکان هم وجود دارد که مادر به علت دارا بودن نزدیک‌ترین فیزیک به بدن کودک، دندان را در زیر زبان خود به مراکز دندانپزشکی منتقل کند.

کاروند تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که با بافت آسیب دیده دندانی به شکل بافت مرده برخورد نکنند و از دور انداختن دندان آسیب دیده خودداری کنند.

این جراح دندان پزشک در ادامه یادآور شد: علاوه بر خروج دندان از دهان در اثر تروما ممکن است بافت دندانی دچار شکستگی شده و به زبان عامه از وسط بشکند. در چنین شرایطی پدر و مادر باید به وسیله یک گاز استریل آغشته به سرم شستشو، قسمت باقی مانده دندان در دهان را پوشانده و قطعه جدا شده دندان را نیز در شرایطی مشابه و در اسرع وقت به مراکز دندانپزشکی منتقل کنند.

دندان شیری، نقش بسیار مهمی در سلامت دهان دارد

وی تاکید کرد: نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه والدین قرار گیرد، بحث چگونگی برخورد با دندان شیری آسیب دیده در نتیجه تروما است. متاسفانه پدر و مادر‌ها بدون توجه به این مسئله که دندان شیری، نقش بسیار مهمی در سلامت دهان دارد، دندان آسیب دیده را دور انداخته و حتی گاهی اوقات از مراجعه به دندان پزشک نیز خودداری می‌کنند.

این جراح دندان پزشک گفت: دندان شیری به عنوان عامل تامین کننده تغذیه و حمایت کننده از ساختار دندان‌های دائمی نقش بسیار مهمی را در ارتباط با سلامت دهان و دندان بر عهده دارد.

کاروند در پایان گفت: در هنگام خروج کامل بافت دندانی از لثه حتی در صورت به اتمام رسیدن زمان طلایی باز هم امکان جایگزین شدن بافت دندان خود فرد به جای ایمپلنت وجود دارد اما در این نوع از درمان باید توجه داشت که دندان کاشته شده در فک باید تحت مراقبت‌های ویژه خود فرد قرار گیرد، چرا که این دندان در واقع با بافت استخوان فک یکی شده و دیگر امکان جایگزین شدن و یا حذف آن از فک وجود ندارد.

 

 



تاريخ : 12 / 11 / 1392برچسب:, | 5:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

استفاده از ترشی کنار وعده‌های غذایی می‌تواند چاشنی مناسبی باشد، اما مصرف بی‌رویه آن می‌تواند موجب آسیب‌های جدی در بدن شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از ترشی در کنار وعده‌های غذایی می‌تواند چاشنی مناسبی برای افراد باشد، اما مصرف بی‌رویه آن می تواند موجب آسیب‌های جدی در بدن شود.

وی افزود: مصرف بی‌رویه ترشی و شور می‌تواند خطر ابتلا به "سرطان معده" را افزایش دهد

وی افزود: ترشی می‌تواند آسیب‌های جدی را به سیستم گوارش وارد نماید و همچنین امکان تشدید کم‌خونی راافزایش می‌دهد.

وی اظهارداشت: ترشی به علت نمک زیاد می‌تواند میل به غذا را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: زیاد خوردن ترشی ناتوانی همراه با کاهش وزن را در پی دارد به همین دلیل توصیه می‌شود در هر وعده غذایی ترشی مصرفت نشود.

 

 

 

 



تاريخ : 12 / 11 / 1392برچسب:, | 7:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

"استرس"، عامل خطرناک که در کمین نوجوانان است ،بنابراین باید شناخت کافی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز نیما ابریشمی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه همه افراد جامعه با عارضه "استرس" دست به گریبان هستند، بنابراین فقط افراد کمی هستند که شناخت از این عامل دارند و می‌توانند با آن مقابله کنند.

وی با اشاره به اینکه "استرس "مداوم برتوانایی ذهنی فرد تاثیر منفی می‌گذارد افزود: استرس مداوم باعث بروز اختلال روانی همچون وسواس، ترس‌های بی‌دلیل، نا امیدی و ... می‌شوند، همین باعث عدم تعادل رفتاری، کاهش اعتماد به نفس که ادامه یافتن و استرس طولانی کاهش گیرنده و اختلال در عملکرد طبیعی مغز را درپی خواهد داشت.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه نوجوانان بیشتر از بزرگسالان بر امر استرس آسیب پذیرتر هستند اظهار داشت: "استرس" همیشگی در یک فرد نوجوان به دلیل تکمیل نشدن کارکرد مغز ،بیشتر از بزرگسالان در خطر هستند از این رو این امر در بزرگسالی منجر به ایجاد بیماری روحی خواهد شد.

 

 

 



تاريخ : 10 / 11 / 1392برچسب:, | 7:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به وضعیت استان های کشور در خصوص ابتلا به سرطان خاطرنشان کرد: بیشترین استانی که زنان آن مبتلا به سرطان هستند، استان یزد و بیشترین استانی که مردان آن درگیر بیماری سرطان می شوند استان مرکزی است.
 
به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  خبرگزاری مهر: دکتر اسماعیل اکبری در نشست خبری پیش از ظهر امروز با تأکید بر اینکه سرطان شایع ترین و بدترین مرگ ها است، افزود: سالانه 85هزار بیمار سرطانی جدید در کشور داریم که بر طبق آمار 55.5 درصد مرد و 44.5 درصد از میان زن ها هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه 132نفر در هر 100هزار نفر مرد، سالانه مبتلا به سرطان می شوند، اظهار داشت: این میزان در میان زنان 123نفر در هر 100هزار زن است.

وی خاطرنشان کرد: روند ابتلا به سرطان ها در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است.

استانهای سرطان خیز

اکبری با اشاره به وضعیت استان های کشور در خصوص ابتلا به سرطان خاطرنشان کرد: بیشترین استانی که زنان آن مبتلا به سرطان هستند، استان یزد و بیشترین استانی که مردان آن درگیر بیماری سرطان می شوند استان مرکزی است.

شایعترین سرطانهای مردانه و زنانه

به گفته وی سرطان سینه شایع ترین سرطان در میان زنان و سرطان پروستات شایع ترین سرطان در میان مردان است.

کشنده ترین سرطان

وی همچنین با تأکید بر اینکه سرطان معده کشنده ترین نوع سرطان است، یادآور شد: میزان بروز این سرطان در کشور کم است که در نتیجه مداخلات بهداشتی انتظار داریم در 10 سال آینده نیز از ارقام کنونی کمتر شود.

این محقق در عین حال با تأکید بر اینکه میزان ابتلا به سرطان روده و کلورکتال در کشور رو به افزایش است، اضافه کرد: بر اساس تحقیقات در چند سال آینده سرطان دهانه رحم و تخمدان در زنان به بالاترین رقم خواهد رسید.

وضعیت تحقیقات سرطان در ایران

اکبری همچنین با اشاره به وضعیت تحقیقات در کشور در زمینه سرطان خاطرنشان کرد: در سال جاری بالاترین رقم سطح مقالات در حوزه سرطان را داشتیم که تقریباً بدون بودجه دولتی این تحقیقات اجرایی شده است.

توسعه قطب درمانی سرطان در کشور

رئیس مرکز تحقیقات سرطان از 3 اقدام مهم در زمینه توسعه مراکز درمانی سرطان در کشور خبر داد و گفت: با همکاری یکی از خیرین با مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان اقدام به بازسازی بیمارستان شهدای تجریش خواهد شد.

وی راه اندازی بزرگ ترین قطب درمانی سرطان در جنوب غربی تهران از دیگر اقدامات نام برد و خاطرنشان کرد: این قطب درمانی در قالب یک بیمارستان در منطقه یافت آباد تأسیس خواهد شد علاوه بر این اقدام به راه اندازی مرکز خیریه در منطقه نوبنیاد خواهیم کرد.

کمک خیرین برای توسعه تحقیقات سرطان

اکبری همچنین با اشاره به حمایت های خیرین به بیماران مبتلا به سرطان یادآور شد: مؤسسه خیریه که از سوی مجید کاشانی راه اندازی شده است اعلام آمادگی کرده که کلیه هزینه های مربوط به تحقیقات، پژوهش و چاپ کتاب های علمی در حوزه سرطان را بر عهده خواهد گرفت.

اکبری با اشاره به تغییر رفتار و توجه به معنویات برای درمان بیماری سرطان افزود: در مطالعات نشان داده است که تغییر رفتار و عادات، تأثیرات زیادی در پیشگیری و درمان بیماری سرطان دارد که در حال حاضر مطالعاتی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

معنویت درمانی مانع بروز سرطان


وی خاطرنشان کرد: به زودی قادر خواهیم بود عامل معنویت درمانی را که بر تغییر ژن در بروز سرطان تأثیر گذار است، معرفی می کنیم. به این ترتیب که با تغییر ذهنیت انسان و توجه به معنویات می توان اقدام به پیشگیری از سرطان کرد و همین موضوع عامل درمان افراد مبتلا به سرطان نیز خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تأکید بر اینکه سرطان بیماری ژنتیکی نیست، گفت: ولی بیماری سرطان بدون تغییر ژنتیکی رخ نخواهد داد.

افزایش مرگ و میر کودکان سرطانی در ایران

به گفته وی 15درصد سرطان های کشور مربوط به سرطان کودکان است و مرگ و میر در میان کودکان سرطانی در کشور 50درصد است در حالی که در کشورهای غربی 30درصد است.

رابطه سرطان و فقر

اکبری با بیان اینکه سالانه 6میلیارد دلار هزینه مستقیم درمان سرطان است، ادامه داد: در بیماری سرطان به طور متوسط 80درصد هزینه ها از سوی خانوارها تامین می شود که این رقم بسیار بالا است علاوه بر این مطالعات نشان داده است که به طور طبیعی 6/4 درصد افرادی که بیمار هستند زیر خط فقر می روند که این میزان برای بیماران مبتلا به سرطان به 10درصد افزایش می یابد.

کمبود دستگاه های رادیو تراپی در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با کمبود 30درصدی دستگاه رادیوتراپی مواجه است افزود: درصورتی که بخواهیم استانداردها را افزایش دهیم این میزان به 50درصد خواهد رسید.

به گفته وی در حال حاضر میلیاردها دلار صرف تأمین داروهای شیمی درمانی می شود در حالی که هزینه یک ماه واردات داروهای شیمی درمانی را می توان به جبران کمبود های دستگاه های رادیوتراپی پرداخت.

خبرهای خوش مرکز تحقیقات سرطان


اکبری در ادامه این جلسه از اعطای جایزه کلان برای محققان حوزه سرطان خبر داد و اظهار داشت: 70درصد از محققانی که در حوزه سرطان تحقیقات شایسته ای را انجام داده باشند جایزه ای اعطا می شود ضمن آنکه به 70نفر از بیماران سرطانی به قید قرعه در روز 13رجب (در اردیبهشت ما) به میزان 7میلیون تومان اعطا خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان همچنین اقامت رایگان 700 نفر از بیماران سرطانی در مشهد مقدس را از دیگر برنامه های این مرکز نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن 80درصد هزینه های اقامت 7هزار بیمار سرطانی در مشهد از سوی این مرکز پرداخت خواهد شد.
 
 



تاريخ : 9 / 11 / 1392برچسب:, | 10:17 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک دندانپزشک به افراد توصیه کرد: ضایعات سفید رنگ داخل دهان که برفک نامیده می‌شود را جدی بگیرید چرا که این ضایعات می‌توانند پیش سرطان باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر فریدون نعمتی گفت: برفک دهان به صورت مختلف در دهان بروز می‌کند. هر نوع ضایعه سفید رنگی که در سطح داخلی دهان دیده شود برفک دهان نامیده می‌شود و نیازمند بررسی است.

به گفته این دندانپزشک، هر نوع ضایعه سفید رنگ در داخل دهان باید مورد معاینه قرار گیرد چرا که تشخیص درست و به موقع بیماری‌های دهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نعمتی افزود: البته وجود برفک دهان می تواند دلایل ساده‌تری هم داشته باشد. به عنوان مثال سفیدی روی سطح زبان ممکن است به علت رشد زائده‌های چشایی روی سطح زبان باشد که معمولا به علت کم خونی بروز می‌کند.

وی در ادامه گفت: تشخیص زودهنگام بیماری‌های داخل دهان بخصوص برفک دهان جهت تشخیص بیماری‌های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این گونه ضایعات می‌تواند نشان دهنده پیش سرطان باشد که در این صورت تشخیص زودهنگام آنها از اهیمت بالایی برخوردار است.

نعمتی در ادامه بهداشت مناسب را در پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: تغذیه خوب و به دور از مصرف مواد شیمیایی می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد.



تاريخ : 5 / 11 / 1392برچسب:, | 5:45 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

"سرطان کیسه صفرا "معمولا در مراحل اولیه شروع این سرطان بی علامت بوده و هیچ نشانه‌ای ندارد .


به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکتر بهزاد علیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شیوع "سرطان کیسه صفرا "بسیار کم است، اگر "سرطان کیسه صفرا" زود تشخیص داده شود، احتمال بهبود فرد بسیار زیاد است، اما در بسیاری از مواد این گونه نیست و احتمال بهبود کاهش میابد.

وی افزود: سرطان کیسه صفرا معمولا در مراحل اولیه بدون علامت بوده و علائم خاصی ندارد.

وی تصریح کرد: التهاب کیسه صفرا، درد شکم، نفخ شکم، خارش، از دست دادن اشتها( فرد مبتلا بدون این که فعالیتی داشته باشد دچار کاهش وزن می‌شود)، زردی پوست،‌سفیدی چشم و حالت تهوع از علائم شایع این سرطان است.

وی در مورد علل بروز این سرطان گفت: زمانی در کیسه صفرا مشکل ایجاد می‌شود که در سلول‌های سالم آن جهش ژنتیکی اتفاق بیفتد. که این جهش سبب رشد بیش از حد سلولها می‌شود و سرانجام تومور در کیسه صفرا ایجاد می‌شود.

علیان ادامه داد: "سرطان کیسه صفرا "در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها می‌باشد و بیشتر در سنین 40 سال به بالا شیوع پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: درمان این سرطان در مراحل اولیه توسط جراحی است.

اما در مراحل آخر این بیماری باید از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می‌شوند مانند داروهای شیمی درمانی که گاها پرتو درمانی نیز تجویز می‌شود.

 

 



تاريخ : 1 / 11 / 1392برچسب:, | 3:51 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه مصرف سیگار و الکل را در کنار عادات غذایی نامناسب در بروز سرطان معده اثرگذار دانست و گفت: ابتلا به این بیماری دارای زمینه های ژنتیکی نیز هست.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  ایسنا ،یک فوق تخصص گوارش و کبد سرطان معده را در فهرست سرطان‌هایی قرار داد که پیش آگهی بدی دارد و گفت: معمولا سرطان معده زمانی تشخیص داده می شود که بیماری به میزان زیادی پیشرفت کرده است.

دکتر همایون بشیری معتقد است: سرطان معده بیماری است که تشخیص زودرس آن از اهمیت بالایی برخوردار است و درمان آن در مراحلی که بیماری پیشرفت زیادی کرده بسیار مشکل خواهد بود.

بشیری درادامه مهمترین عامل ابتلا به سرطان معده را میکروبی به نام "هلیکوباکتروپیلوری"دانست و گفت: این میکروب می‌تواند به مرور تغییراتی را در بدن فرد ایجاد کند و سرطان را به وجود آورد. وی افزود: البته این میکروب در بدن تعداد زیادی از افراد وجود دارد و لزوما هر کس که این میکروب را داشته باشد سرطان نمی‌گیرد. این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه میکروب "هلیکوباکتروپیلوری” از طریق تماسهای نزدیک افراد را آلوده می‌کند، گفت: تحقیقات نشان داده که این میکروب در معده فرد لانه گزینی کرده و بعداز 10 و یا حتی 20 سال سبب بروز سرطان معده می‌شود.

بشیری در ادامه عادات غذایی را یکی دیگر از عوامل ابتلا به سرطان معده دانست و گفت: مصرف غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده و خصوصا ترکیبات نیترات، مصرف فست فودهایی مثل سوسیس و کالباس، استفاده بیش از حد از محصولات حاوی مواد شیمیایی و ... زمینه بروز سرطان معده را به وجود می آورند. وی افزود: همچنین عدم مصرف آب آلوده به نیترات، عدم مصرف طولانی مدت موادغذایی مثل ترشیجات و عدم مصرف مواد غذایی نمک سود شده برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده توصیه می شود. بشیری افزود: مصرف غذاهایی که با حرارت بیش از حد طبخ شده مثل نان سوخته، ته دیگ سوخته و ... نیز توصیه نمی شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه مصرف سیگار و الکل را در کنار عادات غذایی نامناسب در بروز سرطان معده اثرگذار دانست و گفت: ابتلا به این بیماری دارای زمینه های ژنتیکی نیز هست.

وی درباره درمان سرطان معده گفت: اگر این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود درمان آن امکان پذیر است. بشیری علائم ابتلا به سرطان معده را شامل سیری زودرس، دردهای مبهم قسمت‌های فوقانی شکم، کاهش وزن بی دلیل، بروز کم خونی، تغییررنگ مدفوع به رنگ سیاه و استفراغ دانست و به افراد توصیه کرد: این هشدارها را جدی بگیرند و با مراجعه زودهنگام به پزشک تحت درمان قرار گیرند. وی گفت: بروز این علائم در افراد خصوصا افراد بالای 45 سال نیاز به پیگیری دارد.

 

 



تاريخ : 18 / 10 / 1392برچسب:, | 9:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است.

افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند.

رئیس بخش سم‌شناسی، متخصص و عضو هیات علمی پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان، گفت: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف این ماده نیز در یک سال اخیر افزایش داشته است.

دکتر مریم اخگری با بیان اینکه در پزشکی قانونی با یکسری مرگ ناشی از مصرف داروهای ترک اعتیاد روبرو شده‌ایم، گفت: در آنالیز این داروها، موادی را شناسایی کردیم که سبب این مرگ‌ها شده بودند.

وی با بیان اینکه از دو سال پیش مصرف ترامادول و فروش آن تحت نظارت وزارت بهداشت درآمد، گفت: بر این اساس این ماده به ازای هر نسخه تنها برای یک بار در داروخانه‌ها به فروش می‌رفت و خرید آن برای بار دوم نیازمند نسخه‌ای جدید بود؛ همانطور که در بحث آمفتامین‌ها، هروئین، کوکائین و ... این قانون وجود دارد.

افزایش مصرف ترامادول بین جوانان


رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی از افزایش مصرف ترامادول در میان جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف، مرگ‌های ناشی از مصرف این ماده نیز افزایش یافته، به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است. وی با بیان اینکه قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده و درعطاری‌ها وجود دارد، افزود: این در حالیست که توزیع این مواد در عطاری‌ها غیرمجاز است و باید با آن برخورد شود.

اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است.

رئیس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی گفت: افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود.

افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون


وی همچنین از افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون در یک سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اجسادی که به نزد ما می‌آیند، تاریخچه مشخصی ندارند و تنها بر اساس گواهی فوت، مرگشان به دلیل مصرف داروی ترک اعتیاد اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که پیش از آن روند مصرف چگونه بوده است.

 

 



تاريخ : 8 / 10 / 1392برچسب:, | 8:53 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک جراح دندانپزشک گفت: دندان عقل را نباید به حال خود رها کرد بلکه تنها با یک عکس رادیوگرافی می‌توان از وضعیت آن آگاه شد.

 به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  دکتر مهرداد سماعی گفت: دندان عقل نیز مانند دندان‌های دیگر است و از لحاظ کارکرد با آنها متفاوت نیست. در زندگی انسان‌های اولیه در هر ردیف چهار دندان آسیای بزرگ وجود داشته که با تغییر رژیم‌های غذایی مردم، این دندان‌ها تحلیل رفته و در حال حاضر سه دندان آسیای بزرگ وجود دارد.

وی گفت: تحلیل رفتن دندان‌ها همچنان ‌ادامه دارد و به مرور از دندان‌های آسیا کاسته می‌شود. البته این تحلیل در همه افراد شرایط یکسانی ندارد و ممکن است دندان عقل در آرواره پایین تشکیل شود ولی در آرواره بالا نباشد که این وضعیت مشکلاتی را در جویدن ایجاد می‌کند.

این جراح دندانپزشک تصریح کرد: برخی مواقع نیز دندان عقل به صورت ناقص رشد می‌کند و گاهی نیز شکل نرمالی ندارد و محل آن نیز مساعد نیست. در این مواقع دندان عقل می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که باید کشیده شود ولی در حالتی که وضعیت دندان عقل نرمال باشد و جایگاه آن نیز مشکلی نداشته باشد نیازی به کشیدن ندارد.

سماعی با بیان اینکه دندان عقل در عمیق‌ترین جای دهان بوده و دسترسی به آن سخت است به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن مشکل بودهو پوسیدگی در آن زیاد مشاهده می‌شود، گفت: دندان عقل را نه باید به حال خود رها کرد و نه از آن ترسید بلکه تنها با یک عکس رادیوگرافی می‌توان از وضعیت آن آگاه شد.

وی افزود: باقی ماندن غذا در بین دندانها و پوسیدگی نیز از عواملی هستند که می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند. گاهی نیز به دلیل رشد حالت بد دندان عقل، ممکن است دیواره‌های دهان گاز گرفته شده و همین عامل موجب عفونت در دهان شود.

سماعی یادآور شد: دندان عقل بین 17 تا 24 سالگی می‌روید که البته در برخی افراد نیز زودتر یا دیرتر از این رشد می‌کند که هر چه سن فرد بیشتر باشد کشیدن دندان عقل سخت‌تر است. بهتر است افراد در همین سن دندان عقل خود را نزد پزشک چک کنند تا اگر مشکلی داشته باشد به راحتی بتوانند آن را بکشند.



تاريخ : 4 / 10 / 1392برچسب:, | 5:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پژوهشگران با توجه به فرارسیدن ایام امتحانات توصیه هایی برای محصلین دارند تا با رعایت این نکات بتوانند با آمادگی بهتری در "جلسات امتحانی" شرکت نمایند.

  "سندرم روده تحریک پذیر" نوعی اختلال روده بوده که حدود یک سوم از جمعیت جهان را درگیر نموده است.

گفتنی است، این اختلال بر زندگی افراد تاثیر می گذارد و باعث طیف وسیعی از علائم از جمله درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال در آنها می شود.

دانشمندان معتقد هستند که اغلب افزایش سطح "هورمون کورتیزول" هنگام صبح در افراد مبتلا  می تواند باعث بدتر شدن علایم شود.

پژوهشگران برای کاهش اثرات این مشکل به مبتلایان توصیه می کنند که درهنگام خوردن شام از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری نمایند همچنین داشتتن یک "رژیم غذایی" کم چربی و کاهش مصرف "کافئین" نیز ممکن است به کاهش علائم  کمک کند.

این افراد به ویژه در روز های با فشار کاری بالا مانند روزهای امتحان، مصاحبه شغلی و...باید از مصرف کافئین جداٌ خودداری نمایند.

مصرف کافئین در این افراد باعث "انقباضات دستگاه گوارش" می شود.

 

 

 



تاريخ : 25 / 9 / 1392برچسب:, | 12:19 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آمار نشان می‌دهد حدود ۳۱ درصد از مردم آمریکا به فشارخون بالا مبتلا هستند که ۶۶ درصد آنان بیش از ۶۰ سال سن دارند زیرا با افزایش سن، خطر ابتلا به این عارضه نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  دکتر «دیوید کاتز» از مرکز تحقیقاتی طب پیشگیری در دانشگاه ییل گفت: این بیماری معمولا علائمی به همراه ندارد اما اولین پیامد آن ممکن است سکته قلبی باشد و به همین دلیل است که فشارخون بالا را «قاتل خاموش» می‌نامند.

به گزارش فاکس‌نیوز، اغلب پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا یا کنترل کردن آن به افراد توصیه می‌کنند که میزان مصرف نمک و استعمال سیگار را کاهش دهند و میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند.

همچنین رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند برای کنترل فشارخون به شیوه طبیعی موثر باشد:

۱- مصرف ماست کم‌چرب:

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که به مدت ۱۴ سال در هفته دو بار ماست مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر ۳۱ درصد کمتر با خطر ابتلا به فشارخون بالا مواجه‌ می‌شوند.

۲- وزنه زدن:

نتایج یک بررسی حاکی از آن است زنانی که وزنه می‌زنند فشارخون سیستولیک در آنان پنج درجه و فشارخون دیاستولیک ۹ درجه کاهش می‌یابد.

۳- قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

قرار دادن دست‌ها و پاها و صورت در معرض نور خورشید و حفظ سطح مناسب ویتامین D بدن ممکن است به کاهش فشارخون کمک کند. به گفته پزشکان، ویتامین D از منقبض شدن رگ‌ها جلوگیری کرده و عملکرد و انعطاف‌پذیری عروق را بهبود می‌دهد.

۴- داشتن روابط جتماعی:

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد تنهایی، فشارخون سیستولیک را طی پنج سال به طور متوسط سه درجه افزایش می‌دهد. «لوئیس هاوکلی» از دانشگاه شیکاگو معتقد است که حفظ روابط اجتماعی برای کنترل فشارخون باید جدی گرفته شود.

 



تاريخ : 15 / 9 / 1392برچسب:, | 5:54 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اطلاعیه ای اسامی چند نوع برنج ‌غیر مجاز و بدون استانداردهای لازم بهداشتی را اعلام کرد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد :
برنج های:
بابانور کشور هند بدلیل میزان سرب
ستایش و صدری هاشمی آستانه اشرفیه
زیتون کشور پاکستان بدلیل میزان کادمیوم
طارم محلی معطر فریدونکنار بدلیل میزان آرسنیک
اویلا و دم سیاه هاشمی دودی رشت بدلیل میزان آفلاتوکسین B1 استانداردهای لازم بهداشتی را ندارند.

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از همشهریان درخواست کرد : در صورت مشاهده در سطح عرضه و فروش با شماره تلفن 8415001 ویا1490 سامانه فوریت‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای تماس گرفته و مراتب را گزارش کنند.



تاريخ : 11 / 9 / 1392برچسب:, | 1:5 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خود بیمار انگاری اختلالی است که در‌آن فرد اعتقاد دارد که دچار یک بیماری جدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز همایون پورکرامتی روانپزشک گفت: این بیماری از نظر روان‌شناسان به شخصی اطلاق می‌شود که با وجود برخورداری از سلامت بدن، خود را بیمار می‌داند و همواره از دردهای خیالی شکایت می‌کند.

وی ادامه داد: خود بیمار انگاری معمولا در سنین ۳۰ سال به بالا شروع می‌شود مثلا فرد با یک سردرد به پزشک‌های مختلف مراجعه می‌کند و با انجام آزمایش‌های مکرر نمی‌تواند قبول کند که سالم است و هیچ توجهی به کم کردن اضطراب خود ندارد.

پورکرامتی خاطرنشان کرد: شخص خودبیمارانگار همیشه دچار یک نوع" وسواس" فکری است و همیشه در مورد عملکرد بدن خود دچار شک و تردید است.

وی در پایان درباره درمان این بیماری افزود: این گونه افراد باید برای درمان به روان‌شناس مراجعه کنند و معمولا اضطراب و استرسشان با روشهای روان‌شناسی به راحتی قابل درمان است و نیز در افرادی که از سایر اختلالات شخصیت رنج می‌برند، ممکن است شانس بالاتری برای بهبود داشته باشند.

 

 



تاريخ : 6 / 9 / 1392برچسب:, | 6:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این عارضه می‌تواند علائم بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی و یا عفونت‌های مفصلی و بیماری‌های دیگر باشد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکتر محمود بیگلو، متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص التهاب مفاصل گفت: التهاب مفاصل در اثر بسیاری از بیماری‌ها ایجاد می‌شود که علائم آن شامل تورم، درد، قرمزی و گرما است. 
 
وی اظهار داشت: تفاوت آن با" آرتروز" در آن است که التهاب مفاصل می‌تواند موقتی باشد و بعد از درمان، مفصل کاملا بهبود پیدا می‌کند ولی آرتروز معمولا دائمی است و درمان آن طولانی مدت است. 
 
وی در ادامه گفت: التهاب مفاصل معمولا محدودیت سنی ندارد و در همه سنین دیده می‌شود و بستگی به علت آن دارد. 
 
این متخصص ارتوپد خاطر نشان کرد: التهاب مفصل معمولا یک علامت است نه یک بیماری و می‌توند علائم بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی و یا عفونت‌های مفصلی و بیماری‌های دیگر باشد. 
 
وی در پایان گفت: برای درمان التهاب مفاصل بهترین و مهمترین عامل استراحت مراجعه به پزشک و درمان‌های دارویی است.



تاريخ : 5 / 9 / 1392برچسب:, | 10:47 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 این روزها با متداول شدن استفاده از رایانه و اینترنت ، میلیونها انسان در جهان روزانه زمان های طولانی را با رایانه کار می کنند در حالی که این کار بدون وقفه در صورت تداوم منجر به آسیب های حرکتی و اسکلتی در بدن می شود.

کارشناسان براین باورند که بهتر است که افراد پس از ساعتی کار با رایانه مدت زمانی را به چشم ها و بدن خود استراحت دهند.
 
به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکترˈ سید احمد رئیس السادات ˈدبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران روز سه شنبه در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت : افرادی که زمان های طولانی را صرف مطالعه و یا کار با رایانه می کنند بهتر است پس از هر یک ساعت نشستن و کار 5 دقیقه قدم برنند.
 
وی یادآور شد : افرادی که زمان های طولانی را صرف مطالعه و یا کار با رایانه می کنند به اختلالات و آسیب های اسکلتی و عضلانی از جمله درد گردن ،درد بین دو کتف و حتی درد کمر و پشت ساق پا دچار می شوند.
 
رئیس السادات اظهار داشت :نشستن های نامناسب و طولانی مدت به گونه ای که گردن رو به جلو و شانه ها حالت افتادگی دائم داشته باشند و فرد قوز کند ، بسیار خطرناک است زیرا به ستون فقرات در ناحیه گردن و پشت فشار زیاد وارد می شود و در این حالت ممکن است فرد دچار گردن درد شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سر، ستون فقرات ، لگن، مفاصل زانو و مچ پا مانند حلقه های زنجیر به هم مرتبط هستند و قرار گرفتن در وضعیت های نامناسب از جمله طریقه نشستن نادرست موجب افزایش فشار بر روی هر یک از این نواحی می شود بنابراین ممکن است درد و آزردگی در قسمت های بالا تر و یا پایین تر این بخش ها ایجاد شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : گاهی درد در ناحیه ستون فقرات و پشت محدود نمی شود و ممکن است سبب انتشار درد به سایر اندام ها همچون سر، قفسه سینه و یا حتی احساس گزگز و مورمور و خواب رفتگی انگشتان دست و پا شود .
 
به گفته رییس السادات انتخاب میز و صندلی ، تنظیم مناسب قرار گرفتن رایانه و تجهیزات کار و رعایت اصول صحیح نشستن برای جلوگیری از آسیب های اسکلتی ناشی از کار با رایانه بسیار مهم است هرچند که فرد باید از قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت های خاص خودداری کند زیرا این زمان طولانی موجب افزایش تنش عضلات و ایجاد حالت گرفتگی و دردهای ستون فقرات می شود.
 
وی توصیه کرد که کاربران رایانه برای پیشگیری از دردهای عضلات و مفاصل باید مرتبا وضعیت نشستن خود را تغییر دهند و زمان های استراحت در فواصل نشستن های طولانی مدت در نظر بگیرند.
 
رییس السادات اظهار داشت : انجام حرکات ورزشی مناسب از جمله کشش عضلات بین دو کتف ، ورزش های مناسب برای ناحیه گردن و کتف و کششی پشت ساق پا برای کاهش آسیب های اسکلتی ناشی از کار با رایانه بسیار مفید هستند.



تاريخ : 2 / 9 / 1392برچسب:, | 3:47 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

افراد مبتلا به آسم، هموفیلی و زخم‌های گوارشی از مصرف ژلوفن پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکتر سمانه سورگی داروساز در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانگفت: ژلوفن جزء دارو های ضد التهابی غیر کورتونی است که برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی،‌ دندان درد،‌ درد عضلانی و میگرن استفاده می‌شود.

وی افزود: بیماران مبتلا به آسم، فشار خون، زخم معده ، اختلالات خونی مثل هموفیلی و مشکلات انعقادی باید از مصرف داروی ژلوفن پرهیز کنند.

این متخصص خاطر نشان کرد: افرادی که دارو های آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن مصرف کنند، چون موجب افزایش اثر ضد قند داروها و افت ناگهانی قند و بروز شوک می شود.

سورگی ادامه داد: اختلالات پوستی، شنوایی،‌ ادراری و بینایی، تنگی نفس، افسردگی، بی حسی اندامها، افزایش وزن، احساس خستگی و درد معده از دیگر عوارض مصرف خودسرانه این دارو است.

وی تاکید کرد: مصرف این دارو موجب بروز اختلالات و نقص جنین می‌شود بنابر این مصرف آن در سه ماه آخر بارداری ممنوع است.



تاريخ : 25 / 8 / 1392برچسب:تولد,نزاد,مادر,مرگ مغذی,عقاب نیوز, | 1:33 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پزشکان مجارستانی موفق شدند جنین 15 هفته‌یی را بمدت سه ماه در رحم مادر دچار مرگ مغزی زنده نگه داشته و به سلامت به دنیا بیاورند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مادر 31 ساله در هفته 15 بارداری در اثر سکته مغزی دچار مرگ مغزی شد، اما پزشکان موفق شدند با اتصال مادر به دستگاه های مختلف، او و جنین در رحم را زنده نگه دارند.

با وجود تشخیص قطعی مرگ مغزی مادر، سونوگرافی های انجام شده حاکی از سلامت جنین در رحم بود.

در طول این مدت، مادر باردار توسط مایعات خاص غنی از مواد مغذی تغذیه می‌شد و وضعیت سلامت و رشد جنین با کمک حسگرهای متعدد بطور مداوم تحت کنترل قرار داشت.

دکتر «بلا فولسدی» رئیس دانشگاه پزشکی دبرسن تأکید می‌کند: در دو روز نخست تلاش کردیم تا وضعیت مادر را ثابت نگه داریم و حتی با وجود توقف مقطعی گردش خون مادر، جنین در سلامت کامل بسر می برد

به گفته دکتر «فولسدی»، در طول این مدت پدر و مادربزرگ نوزاد با حضور بر بالین مادر، با جنین در رحم صحبت کرده و یک متخصص موسیقی درمانی نیز از موسیقی برای تحریک جنین استفاده می‌کرد.

در طول این مدت پزشکان مجبور به مقابله با عفونت های مختلف بوده و برای جلوگیری از زخم بستر، مادر باردار را بطور مداوم جابجا می کردند.

جنین تا هفته 27 مراحل رشد خود را در رحم مادر سپری کرد، اما پس از گذشت سه ماه از مرگ مغزی و بدلیل ناپایدار شدن وضعیت گردش خون مادر، پزشکان با عمل سزارین نوزاد 1.5 کیلوگرمی را از رحم خارج کردند.

با گذشت دو روز از عمل سزارین و تولد نوزاد، دستگاه ها از مادر جدا شده و قلب، دو کلیه، کبد و لوزالمعده وی به چهار بیمار نیازمند اهدا شدند.

وضعیت سلامت نوزاد یک ماه پس از تولد و ترخیص از بیمارستان، کاملا رضایت بخش اعلام شده است

در جهان تنها سه مورد تولد نوزاد از مادران دچار مرگ مغزی در هفته 15 بارداری گزارش شده است که یکی از سه نوزاد پس از تولد جان خود را از دست داد.



تاريخ : 25 / 8 / 1392برچسب:زنان,باردار,خوشتیپ,عقاب نیوز, | 4:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مادران باردار ضمن رعايت كامل "رژیم غذايي" خود بايد همواره توجه داشته باشد تا رفت و آمد و تردد زياد دربرخي از مكان‌ها براي آن‌ها خطرناك است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ "خريد كردن" و رسيدگي بيش از حد به ظاهر و پوشش در دوران بارداري سبب ايجاد نوعي "اختلال روحي" و رفتاري در "جنين" مي‌شود. 
 
بررسي‌ها نشان مي‌دهند جنين از 5 ماهگي به بعد تمام "حالت‌هاي رفتاري مادران" خود را حس مي‌كند و از آن "الگو" مي گيرند. 
 
وضعيت پوشش و ظاهر تقريباً براي هر خانومي مهم است و همواره تلاش مي كند تا بتوانند بهترين پوشش را براي خود ايجاد كنند اما برسي‌هاي اخير متخصصان نشان مي‌دهد رسيدگي بيش از حد به ظاهر و و قرار گرفتن زياد درجلوي آينه باعث مي شود تا در جنين در دوران جواني و بزرگسالي خود نوعي وسواس شديد در پوشش و ظاهر خود ايجاد كند و حس متفاوت بودن از ديگران از منفي ترين حالت هاي رفتاري است او در آينده دچارخواهد شد. 
 
نکته: همواره با رعايت تعادل سعي كنيد تا سلامت جنين خود را حفظ كنيد.



تاريخ : 8 / 8 / 1392برچسب:درمان,سرماخوردگی,کودکان,عقاب نیوز, | 9:12 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در صورتی که فرزندتان از خشکی پوست در اطراف بینی شکایت دارد می‌توانید برای رفع آن از وازلین استفاده کنید.

زمانی که کودکان به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند والدین به دنبال راهکارهای ساده‌ای هستند تا به بهبودی هرچه سریعتر فرزندشان کمک کنند و از شدت علائم بیماری در طول دوره سرماخوردگی نیز بکاهند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از ایسنا، اگر بیماری کودک یک سرماخوردگی معمولی باشد، جای نگرانی نیست چون راه‌های زیادی برای کاهش علائم بیماری او وجود دارد. همچنین در حالت عادی هر کودکی ممکن است در اولین سال زندگی خود حدود هشت نوبت سرما بخورد.

بنابر گزارش سایت اینترنتی هلث‌دی‌نیوز، متخصصان اطفال تاکید دارند که سرماخوردگی کودک معمولا خود به خود و پس از طی دوره بیماری برطرف می شود اما با این حال متخصصان انجمن «نمورس» در آمریکا به والدین چند راهکار موثر را برای کاهش شدت علائم این بیماری در کودکان توصیه می‌کنند که به شرح زیر است:

- از محلول آب نمک برای شست‌و‌شوی بینی کودک استفاده شود. این کار روند بهبود بیماری را تسریع می‌کند.

- برای مرطوب ساختن هوا استفاده از دستگاه بخور توصیه می‌شود.

- در صورتی که فرزندتان از خشکی پوست در اطراف بینی شکایت دارد می‌توانید برای رفع آن از وازلین استفاده کنید.

- برای کودکانی به سن سه سالگی رسیده‌اند، مکیدن آبنبات سفت یا مصرف قطره‌های سرفه توصیه می‌شود.

- برای تسکین بدن درد نیز استفاده از کیسه آب گرم یا دوش گرفتن توصیه می‌شود.

- فراموش نکنید که کودکان در مواقع سرماخوردگی در فضای بخار گرفته راحت‌تر تنفس می‌کنند.



تاريخ : 6 / 8 / 1392برچسب:, | 6:35 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تعدادی جراح آمریکایی برای اولین بار توانستند عمل جراحی قلب را بر روی یک جنین 25 هفته‌ای در رحم مادر انجام دهند.
  این جراحان در یکی از بیمارستان‌های لس‌آنجلس با استفاده از یک سوزن مینیاتوری، سیمی به باریکی مو،‌ یک بالن کوچک و یک لوله روی قلب این جنین که قلبش فقط به اندازه یک گردو بوده عمل جراحی انجام دادند.

به گفته پزشکان در قلب جنین یک دریچه بسیار کوچک وجود داشت و به همین دلیل مقدار خون وارد شده به قلب جنین به شدت محدود شده بود.

در صورتی که این عمل جراحی انجام نمی‌گرفت این کودک پس از تولد به «سندرم قلب چپ هیپوپلازی» که یک بیماری کشنده‌ است، مبتلا می‌شد.

پزشکان معتقدند با انجام این عمل جراحی این نوزاد پس از تولد شانس بهبودی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی‌میل، پیش از این نیز یک عمل جراحی مشابه در سال 1989 میلادی در بیمارستان کودکان لندن انجام شده بود.



تاريخ : 5 / 8 / 1392برچسب:, | 9:38 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برای اولین بار در ایران عمل جراحی ستون فقرات به روش بسته و با کمک سیستم اندوسکوپی توسط دکتر علیرضا بسطام‌پور فوق تخصص جراحی ستون فقرات در بیمارستان علوم پزشکی ارتش در حال انجام است.

خبرگزاری فارس: عمل جراحی ستون فقرات به روش بسته برای اولین بار در ایران

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازخبرنگار بهداشت و درمان فارس علیرضا بسطام‌پور، ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه احسان فلاح متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اولین عمل جراحی ستون فقرات را در بیمارستان‌های ستون فقرات را به روش بسته در دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بیمارستان امام رضا(ع)انجام می‌دهند.

بسطام‌پور به مزایای این روش اشاره داشت و افزود: در این نوع عمل جراحی بدون اینکه عضلات آسیب ببینند و خونریزی به وجود بیاید موضع مورد نظر را در حد 2 تا 3 سانتی‌متر برش داده و وسیله‌گذاری می‌کنیم؛ در این روش نخاع و ریشه‌های آن آزاد شده و در عین حال ثبات ستون فقرات حفظ می‌شود و ستون فقرات در ادامه خشک می‌شود.

فوق تخصص ستون فقرات افزود: این روش به مدت یکسال است که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: در تمام جراحی‌های ستون فقرات که نیاز به وسیله‌گذاری و پیچ گذاری باشد از این به بعد از این روش استفاده می‌شود چرا که این روش برای بیمار راحت‌تر است.

وی به مزایای عمل جراحی به این روش اشاره داشت و افزود: در این روش عضلات بیمار آسیب نمی‌بیند و بیمار روز بعد از عمل می‌تواند به زندگی عادی خود برگردد؛ همچنین در بعضی از بیماری‌ها که نیاز به بیهوشی ندارد می‌توان با بی‌حسی موضعی آن را انجام داد.

بسطام‌پور وجه تمایز دیگر عمل جراحی به این روش را نداشتن خونریزی و برش کمتر دانست و افزود: چون برش کمتر است عفونت نیز کمتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در روش قدیمی ما پیچ می‌گذاشتیم و این پیچ بعد از مدتی شل یا شکسته می‌شد. دنیا نیز این روش را قبول نمی کرد و متأسفانه دوباره نیاز به عمل بود اما در این روش جدید با برداشتن فشار از نخاع هم ثبات ایجاد می‌کنیم هم پیچ می‌گذاریم و دیگر در این عمل پیچ‌ها نمی‌شکند و ما نیاز به جراحی دوباره نداریم.

بسطام‌پور افزود: جراحی به روش قدیمی به صورت باز انجام می‌شد و چسبندگی نخاع در ادامه به وجود می‌آمد اما امروز با این روش بسته ما همان عمل جراحی را بدون عوارض خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر مشکلات پیش رو در راه این عمل گفت: مشکل اصلی وسایل و تجهیزات است که گرانقیمت هستند و از طرفی این عمل وابسته به مهارت جراح است.

وی افزود: جراحی که این عمل را می‌تواند انجام دهد باید جراحی باز را بلد باشد، آندوسکوپی ستون فقرات را انجام داده باشد؛ همچنین در پیچ‌گذاری بسته ستون فقرات مهارت داشته باشد و تعداد زیادی عمل جراحی انجام داده باشد تا بتواند این عمل جراحی بسته اندوسکوپی را انجام دهد.

 



تاريخ : 4 / 8 / 1392برچسب:, | 12:33 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 پژوهشگران کانادایی با شناسایی یک پروتئین جدید، به شیوه نوینی به درمان دیابت نوع ۲ نزدیک شده اند . مقاومت به انسولین که در دیابت نوع ۲ مشاهده می شود تا حدودی حاصل از نبود پروتئینی است که پیش از این به دیابت مرتبط نشده بود . این پیشرفت می تواند به طور بالقوه ای به پیشگیری از دیابت منجر شود .

۹۰ درصد از افراد دیابتی در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. دیابت بیماری دشواری است که در آن سلول های بدن نمی توانند از قند استفاده کنند . یکی از این دانشمندان اظهار داشت : اکنون در تلاش برای یافتن راهی هستیم تا میزان و عملکرد Neu1 را در افراد مبتلا به دیابت احیا کنیم . اگر بتوانیم ته مانده ای اسید سیالیک را از روی سطح سلول برداریم گیرنده ی انسولین مجبور می شوند که کار آن ها جذب قند خون است به خوبی انجام دهند . این کار می تواند به پزشکان امکان کاهش انسولین درمانی را داده و اپیدمی دیابت نیز کاهش می یابد .

بر اساس مرکز کنترل بیماری آمریکا ، تعداد فرادی که در سراسر جهان به دیابت مبتلا می شوند به سرعت در حال افزایش است.



تاريخ : 30 / 7 / 1392برچسب:, | 9:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک کارشناس بهداشت حرفه ای در توصیه به کاربران رایانه گفت: کاربران رایانه باید پس از هر یک ساعت کار با موس، ۴ تا ۵ بار شانه‌ها را بچرخانند و دست و انگشتان خود را به آرامی تکان دهند تا دچار ناراحتی‌های ارگونومی نشوند.

به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازتسنیم، وسیله موس یک از کابردی ترین ابزارهای ورودی رایانه است، امروزه کمتر کسی است که در کار با رایانه از آن استفاده نکند. با وجود اینکه این دستگاه وارد کردن داده‌ها را بسیار ساده کرده است ولی متاسفانه به علت ایجاد وضعیت‌های تکراری و طولانی مدت امکان صدمات ناشی از حرکات تکراری را فراهم می‌کند.

صدیقه میرجلیلی کارشناس بهداشت حرفه ای در این باره عنوان کرد: این صدمات اغلب منجر به درد، سوزش، ورم، ضعف عضلات، بی حسی، کرختی و کاهش مهارت در اندام‌های مرتبط می‌شود. وی توصیه کرد: برای پیشگیری از ایجاد چنین نارحتی‌هایی دانستن مفاهیم پایه و اصول ارگونومی در مورد سطح مشترک بین رایانه و کاربر آن، علاوه بر اینکه می‌تواند از بروز اینگونه صدمات جلوگیری کند، بهره روی و لذت کار با رایانه را هم به حداکثر خود می‌رساند.

میرجلیلی خطاب به کاربران کامپیوتر افزود: موس را به آرامی در دست بگیرید و آنرا در محدوده مورد نظر حرکت دهید محکم گرفتن موس تنش زیادی را به دست وارد می کند. برای حرکت دادن موس مفصل آرنج را محور قرار دهید تا بدون خم شدن مچ دست امکان حرکت فراهم شود. میرجلیلی توصیه کرد: برای یافتن بهترین محل قرارگیری موس روی صندلی خود تکیه دهید، بازوها را در موقعیت راحت آویزان قرار دهید. ساعد خود را از مفصل آرنج خم کنید.

این کارشناس بهداشت حرفه ای همچنین خاطرنشان کرد: موس را انتخاب کنید که ساختار قرینه داشته و در حد امکان مسطح باشد زیرا کف دست انسان خمیدگی آناتومیکی خاصی دارد که از برخورد کف دست با سطوح مختلف جلوگیری می‌کند اندازه موس باید با دست کاربر متناسب باشد.



تاريخ : 28 / 7 / 1392برچسب:پوکی استخوان,بیماری خاموش,عقاب نیوز, | 6:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص ارتوپدی، تغذیه سرشار از کلسیم را عامل مهمی در جهت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

 

دکتر مرتضی صائب با اشاره به موارد بسیار پوکی استخوان در زنان، گفت: این بیماری را نمی توان مختص زنان دانست، اما اغلب موارد آن در زنان مشاهده می شود.

به گفته صائب موارد پوکی استخوان در زنان بعد از سن یائسگی بسیار دیده می شود که این مسئله به علت تغییرات هورمونی زنان در این دوران می باشد.

این متخصص ارتوپدی از پوکی استخوان به عنوان بیماری خاموش یاد کرد و افزود: این بیماری بدون علامت بوده تا زمانی که فرد با مشکلات شکستگی استخوان مواجه شود. به همین علت ضروری است که زنان، بعد از سن یائسگی تست تراکم استخوان را انجام داده و نسبت به وجود یا عدم وجود این بیماری مطلع شوند.

صائب پیشگیری در زمینه پوکی استخوان را موثرتر از درمان آن دانست وعنوان کرد: چنانچه فردی از ابتدای تولد خود کلسیم بیشتری دریافت کند، دیرتر به پوکی استخوان مبتلا می شود که در این زمینه تغذیه می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

وی علاوه بر تغذیه فعالیتهای بدنی را در جهت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر دانست و افزود: به هنگام فعالیتهای بدنی علاوه بر عضله، استخوانها نیز تقویت می شوند و همین امر مانع ابتلا به پوکی استخوان در افراد می شود.

صائب همچنین وجود ویتامین D در بدن را یکی از فاکتورهای مهم در جهت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد و اظهار داشت: کلسیم به واسطه وجود ویتامین D جذب می شود .

وی به همین علت توصیه کرد: همه افراد به ویژه زنان به مدت 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند تا ویتامین D در پوست آنها ساخته شود./