تاريخ : 6 / 10 / 1393برچسب:, | 7:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
مکیدن شصت توسط عادتی شایع در بین نوزادان است که ترک نکردن آن مشکل ساز است.

دکتر مدنی متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مکیدن شصت از جمله عادت‌های شایع در بین نوزادان و اطفال است. این رفتار ناهنجار گاهی با کودک باقی مانده و در سنین دبستان باعث ایجاد عوارضی چون ‌open byte قذافی یا گاز گرفتن‌ باز می‌شود. در این حالت دندان‌های جلو از هم فاصله می‌گیرند ولی به طور کلی این عادت در سن 4-3 سالگی قطع می‌شود.
 
وی همچنین افزود: شصت نوزادان به دلیل حرکت نداشتن و راه نرفتن نوزاد، آلوده نبوده و مکیدن آن نگران کننده نیست اما اگر کودک در سنین باشد که در حال جنب و جوش و حرکت است ممکن است شصتش با جاهای آلوده تماس پیدا کرده و موجب انتقال باکتری شود. لذا بهتر است از همان ابتدا جلوگیری شود زیرا ترک دادن عادت کودکان به شدت کار دشواری است.
 
دکتر مدنی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند برای پیشگیری و یا درمان از پستانک(گول زنک) و یا وسیله‌ای که به سقف دهان کودک می‌چسبد استفاده کنند.



تاريخ : 28 / 9 / 1393برچسب:, | 5:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
هر نوع سرطان با یک سری از علائم همراه است که آگاهی از این علایم و نشانه های، فرد را در تشخیص سریعتر این بیماری یاری می دهد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سالانه 7 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می‌شوند لذا با توجه به این‌كه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر می‌كنند اكنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در كشور داریم و این آمار كمی نیست! بویژه آن‌كه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 5 سال پایین‌تر از سطح جهانی است. در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی كه این سن در كشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
 
بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماری‌های سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد،مرحله اول آن كاملا قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمان‌های خاص و عمدتا جراحی و شیمی‌درمانی قرار گیرد؛اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است و كار زیادی برای آن نمی‌توان انجام داد.
 
دكتر محمداسماعیل اكبری،رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دراین‌باره می‌گوید:در سرطان سینه،مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد.بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشك معالج قرار بگیرند.
 
دكتر اكبری با بیان این كه احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطان‌ها وجود دارد،اظهار كرد:سرطان سینه نیز یكی از انواع سرطانی است كه به راحتی می‌توان با تشخیص زود رس از آن پیشگیری كرد و تنها شرط آن،هوشیار بودن مردم جامعه بخصوص زنان است.
 
رئیس مركز تحقیقات سرطان با بیان این كه سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد،اذعان كرد: از این رو پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.
 
وی با بیان این‌كه نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود،خاطرنشان كرد:زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.
 
دكتر حمیدرضا میرزایی كه در زمینه سرطان‌ شناسی تحقیق می‌كند،معتقد است:سرطان سینه شایع‌ ترین بدخیمی در زنان كشور است كه برخلاف بسیاری از بیماری‌ها،تنها انسان مدرن نیست كه با عارضه سرطان سینه دست به گریبان است،متون تاریخی نشان دهنده این حقیقت است كه پزشكان قدیمی نیز در جستجوی راهی برای درمان این بیماری بوده‌اند.استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل بسیار خطرناك ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف تركیبات هورمونی‌ زنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل موثر در ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود. همچنین سابقه فامیلی و سقط جنین غیرطبی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.
 
دكتر آسیه الفت‌بخش،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره نشانه‌های این بیماری می‌گوید:درد، التهاب،تورم،قرمزی و فرو رفتگی نوك سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود.
 
به گفته وی،سن بالا،سابقه فامیلی ابتلا به سرطان،اولین حاملگی بالای 30 سال،قاعدگی زیر 12 سال،یائسگی بالای 55 سال،عدم حاملگی،عدم شیردهی و هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.
 
وی افزود:دردهای شایع سینه به دو دسته دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شود كه دردهای دوره‌ای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده می‌شود.دردهای دوره‌ای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف كافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌شوند و عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.
 
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در خصوص دردهای غیردوره‌ای گفت:
این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند،معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و ماهیت سوزنی یا كششی دارند.علت دردهای غیردوره‌ای عموما كیست‌های ناحیه سینه،دردهای قلبی و عضلانی،توده‌های خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.
 
یكی دیگر از نگرانی‌های زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسب اندام آنها برمی‌گردد.پزشكان ایرانی تقریبا از حدود 20 سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینه‌ها هستند.ضمن این‌كه استفاده از پروتزهای سینه می‌تواند نگرانی خانم‌ها را دراین‌باره برطرف كند.با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،ماهی یك بار معاینه كلینیكی و سالی یك بار ماموگرافی را فراموش نكنند.



تاريخ : 13 / 9 / 1393برچسب:, | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
هرچند اغلب مردم تصور می‌کنند نقطه‌های سفید کوچکی که گاهی روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود به دلیل کمبود روی یا کلسیم است اما، در حقیقت این دلیل واقعی نیست.

محققان آمریکایی اظهار کردند: یکی از معمول‌ترین دلایل بروز این لکه‌ها روی ناخن‌های دست و پا، شرایطی است که از آن به نام leukonychia یاد می‌شود. هرچند اغلب مردم تصور می‌کنند که به دلیل کمبود روی یا کلسیم دچار این مشکل می‌شوند، اما در حقیقت این دلیل واقعی نیست.

 

این لکه‌ها به دنبال آسیب یا ضربه خفیف تا متوسط به ناخن ظاهر می‌شوند. اگر فکر می‌کنید هیچ ضربه‌ای به ناخن شما وارد نشده، حتما این نکته را مد نظر داشته‌ باشید که ناخن‌ها خیلی آهسته رشد می‌کنند. بنابرین آسیب و ضربه ممکن است به هفته‌ها قبل از اینکه لکه‌ها ظاهر شوند، مربوط باشد. احتمال دیگر این است که لکه‌ها نشانه‌ای از عفونت، حساسیت خفیف یا عوارض جانبی ناشی از یک داروی خاص باشند.

 

منبع آسیب به ناخن‌ها هرچه باشد، لکه‌های ظاهر شده معمولا به هیچ درمانی نیاز ندارند و همزمان با رشد ناخن به تدریج از بین می‌روند و تنها وقتی که ناخن شما بار دیگر دچار آسیب یا ضربه شود، دوباره ظاهر می‌شوند. اگر روی تمام ناخن‌های شما رگه‌ها یا لکه‌های سفید ظاهر می‌شود، leukonychia احتمالا دلیل جدی‌تری همچون کم‌خونی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، دیابت یا بیماری کلیوی وجود دارد.



تاريخ : 6 / 9 / 1393برچسب:, | 9:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اگر از ریزش دائمی موهایتان رنج می‌برید، تغییر در رژیم‌غذایی و استفاده از ماسک‌های خانگی مو می‌تواند در حفظ سلامت موها موثر باشد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتامین B‌ برای رشد موها بسیار مفید است و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین است. استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی این ویتامین نیز می‌تواند به رشد موها کمک کند. با ترکیب تخم مرغ و روغن زیتون می‌توان ماسک خوبی را برای موها درست کرد. این ماسک را می‌توان به مدت 30 دقیقه روی موها گذاشت. دیگر خوراکی‌های مفید برای حفظ موها شامل بادام زمینی، بادام درختی، گندم، آووکادو و پنیرهای کم‌چرب هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از تایمز آو ایندیا، اسفناج نیز حاوی آهن بسیاری است و می‌تواند به رشد موها کمک کند. در واقع آهن به رسیدن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن کمک می‌کند و می‌توانید در سالاد و وعده‌های غذایی روزانه‌تان اسفناج را بگنجانید. فلفل‌های رنگی مثل فلفل زرد، قرمز و سبز نیز منبع سرشاری از ویتامین C هستند که برای سلامت مو بسیار مفید است. در واقع کمبود ویتامین C منجر به خشکی بدن، ریختن مو و ضعیف شدن ریشه‌های آن می‌شود. عدس به همراه سویا و دانه‌های نشاسته دار و نخود فرنگی منابع سرشاری از آهن هستند که به رشد سلول‌ها به خصوص سلول‌های مو کمک می‌کنند. سیب زمینی شیرین هم حاوی ویتامین A و بتاکاروتن است و به همین خاطر برای رشد موها مفید است. هویج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و کدوتنبل نیز موادغذایی خوبی برای حفظ سلامت موها هستند.



تاريخ : 26 / 8 / 1393برچسب:, | 9:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی مصرف غذاهای مانده و نیز خوردن ته دیگ را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

دکتر مظفر ازنب در گفت و گو با ایسنا با اشاره به روند رو به رشد سرطان از جمله شیوع سرطان معده اظهار کرد: این نوع سرطان به دو دسته تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: در نوعی از این سرطان ابتدای معده درگیر شده که به آن سرطان proximal معده گفته می‌شود و در نوع دیگر قسمت‌های انتهایی معده درگیر شده که به آن Distal گفته می‌شود.

ازنب، سرطان proximal معده را بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر دانست و اظهار کرد: خوشبختانه این نوع سرطان شیوع کمتری در افراد دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سیگار را یکی از عوامل زمینه ساز مهم در ارتباط با این نوع سرطان معده دانست.

ازنب همچنین مصرف غذاهای نیترات‌دار، غذاهای مانده و ته دیگ را نیز از جمله عوامل زمینه‌ساز در بروز سرطان معده نوع Distal عنوان کرد.

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

به گفته ازنب وجود این نوع عفونت در معده علامت مشخصی نداشته و امکان دارد افراد در پی مراجعه به پزشک به علل مختلفی از جمله سوزش یا ورم معده با انجام آزمایش به وجود این نوع عفونت در معده خود پی برند. بنابراین توصیه می‌شود افراد در صورت امکان هر چند وقت یکبار چکاپی را در این زمینه انجام دهند.

ازنب عدم استعمال سیگار، نخوردن غذاهای ته مانده و نیترات‌دار و نیز عدم مصرف ته دیگ غذا و پرهیز از استرس را از راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: پرهیز از استرس حتی می‌تواند در روند درمان سرطان معده نیز موثر باشد.

ازنب با بیان اینکه شانس درمان سرطان معده در مراحل پیشرفته بسیار کم است، اظهار کرد: به همین علت توصیه می‌شود افراد به علائمی از جمله کاهش وزن بدون دلیل و نیز ناراحتی‌های معده خود توجه کرده و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

 



تاريخ : 24 / 8 / 1393برچسب:, | 1:32 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

‌یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی اظهار کرد: «پنومونی» همان عفونت ریه است که قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حمیدرضا مرتضوی پنومونی را جزو بیماری‌های شایع تنفسی در دنیا عنوان کرد و افزود: این بیماری همچنین یکی از علت‌های شایع مرگ و میر در جوامع محسوب می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه «پنومونی» همان عفونت ریه است، اظهار کرد: دستگاه تنفسی معمولا به دو شکل دچار عفونت می‌شود. چنانچه قسمت‌های فوقانی راه‌های هوایی دچار عفونت شود به آن سرماخوردگی یا سینوزیت گفته می‌شود و چنانچه در برخی موارد عفونت از این قسمت‌ها به قسمت‌های تحتانی راه‌های هوایی برسد در آن صورت به آن ذات‌الریه، سینه پهلو یا همان پنومونی می‌گویند.

مرتضوی با اشاره به افزایش فعالیت ویروس‌های تنفسی در فصول سرد سال، تصریح کرد: این امر موجب شده تا موارد پنومونی در فصول سرد سال بیشتر مشاهده شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد پنومونی به دنبال سرماخوردگی ایجاد می‌شود، گفت: باید افراد در موارد سرماخوردگی مراقبت و درمان را جدی بگیرند تا عفونت به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی نرسد.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه هر سرفه‌ای نمی‌تواند نشان دهنده ابتلا به پنومونی باشد، اظهار کرد: در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش علامت سرفه وجود دارد و نمی‌توان گفت هر سرفه‌ای نشان از ابتلا به پنومونی است.

به گفته مرتضوی در کنار علائمی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه برای تشخیص پنومونی باید علائم دیگری از جمله افزایش تعداد تنفس در هر دقیقه بسته به سن افراد، همراه شدن تنفس با درد در ناحیه عضلات شکم و سینه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی نیز وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرماخوردگی معمولا بیش از سه تا چهار روز طول نمی‌کشد، گفت: چنانچه سرماخوردگی بیش از یک هفته یا نهایتا بیش از 10 روز طول کشید باید حتما به پزشک مراجعه شود، زیرا در این حالت قطعا سرماخوردگی همراه با عارضه است.

مرتضوی سالمندان، کودکان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ریه مانند آسم، بیماران مبتلا به برونشیت و بیماران نقص سیستم ایمنی و همچنین بیماران سرطانی را از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به پنومونی عنوان و تصریح کرد: این افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه به طور معمول میکروب‌ها عامل ایجاد پنومونی هستند، درمان‌های آنتی بیوتیکی را در بهبود این بیماری موثر دانست و اظهار کرد: در مواردی که بیمار بسیار بدحال باشد آنتی بیوتیک تزریقی نیز تجویز می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه در کنار درمان‌های دارویی درمان‌های حمایتی نیز برای بیماران مبتلا به پنومونی تجویز می‌شود، تصریح کرد: چنانچه بر اثر بیماری فرد دچار کاهش اکسیژن شده یا آب بدن او کم شده باشد، تزریق سرم به همراه اکسیژن دهی نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

 

 



تاريخ : 21 / 8 / 1393برچسب:, | 3:24 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج هایی نامزد این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می شود.

رییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا گفت: جایگزینی رحمی زمانی ضرورت می یابد که زوجین تمام شرایط لازم برای شکل گیری جنین را دارا هستند اما به دلیل فقدان رحم یا رحم سالم، امکان داشتن فرزند از آنها سلب شده است.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، دکتر محمد مهدی آخوندی، ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین در رحم را یکی از اصلی ترین عوامل ناباروری عنوان کرد.

این متخصص جنین شناسی به استفاده از رحم جایگزین برای مادرانی که در حمل و پرورش جنین در رحم خود با ناتوانی روبرو هستند اشاره کرد و گفت: تکنولوژی لقاح خارج رحمی این امکان را برای جنین زوج هایی فراهم کرده که جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم پدر و مادر نامزد درمان با روش رحم جایگزین در آزمایشگاه جنین شناسی در موقعیتی مناسب به رحم شخص ثالث انتقال یابد.

وی خاطرنشان کرد: روش درمانی رحم جایگزین از نظر پزشکی، حقوقی و روانی - اجتماعی یک روش پیچیده است که نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی پزشکی، ارزیابی های سلامت و ارزیابی های روانی زوجین صاحب جنین و خانم صاحب رحم و پیگیری های قانونی، جهت دستیابی به حداکثر موفقیت است.

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج هایی نامزد این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می شود.

وی توضیح داد: برخی از این اندیکاسیون ها عبارتند از عدم وجود رحم در زن که ممکن است به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد، وجود رحم با ساختمان غیرطبیعی که مجدداً ممکن است مادرزادی و یا اکتسابی باشد، سقط های مکرر در خانم هایی که باردار می شوند ولی مکرراً سقط می کنند و هیچ علت خاصی برای سقط آنها یافت نمی شود.

آخوندی ادامه داد: خانم هایی که بیماری مزمن دارند و به دلیل خطر وخیم شدن بیماری آنها در هنگام بارداری و یا به دلیل احتمال عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها روی جنین، حاملگی در آنها منع شده است و شکست مکرر در لقاح آزمایشگاهی نیز می تواند منجر به استفاده از رحم جایگزین شود.

این متخصص جنین شناسی با بیان اینکه زوج های متقاضی رحم جایگزین پیش از استفاده از این روش باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرند، افزود: این زوج ها در خصوص مراحل و شرایط درمان، قوانین و ابعاد حقوقی، اجتماعی و روانی آن راهنمایی می شوند و مدت و دفعات این مشاوره که ترجیحاً توسط متخصص پزشکی اجتماعی ارائه می شود بر حسب نیاز زوجین متفاوت خواهد بود و در این مشاوره آشنایی اولیه با زوجین متقاضی درمان صورت پذیرفته و ضمن ارائه آگاهی های لازم، زوجین برای درمان آماده می شوند.

در درمان ناباروری با استفاده از روش رحم جایگزین، برخلاف درمان به روش اهدا همچون اهدای گامت و یا جنین، مسأله محرمانگی وجود ندارد و یکی از مهم ترین مباحث شناخت کامل زوج های متقاضی رحم جایگزین و بانوی صاحب رحم از یکدیگر است.

در برنامه تلویزیونی 'پایان ناباروری' که با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ساعت 19 شنبه هر هفته از شبکه چهار سیما پخش می شود مباحث تخصصی در مورد درمان های جایگزین، چگونگی و روند بررسی اهدا کنندگان و دریافت کنندگان مطرح می شود که زوجین جهت مشاهده این برنامه می توانند به سایت مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به نشانی www.avicennaclinic.ir مراجعه کنند.

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیرتخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا است.

 

 



تاريخ : 21 / 8 / 1393برچسب:, | 4:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار فرد مبتلا به دیابت در کشور تشخیص داده شده و 2 میلیون و 500 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده است.

دهکده دیابت با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان حوزه بهداشت و درمان در پارک آب و آتش افتتاح شد.

آرش نصرتی دبیر اجرایی دهکده دیابت در گفت‌وگو با فارس گفت: دهکده دیابت یک حرکت نمادین است برای اینکه در زمینه دیابت بتوانیم اطلاع‌رسانی های لازم را به مردم داشته باشیم.

وی گفت: این دهکده به مدت 5 روز آماده ارائه خدمات رایگان پزشکی شامل انجام تست قند خون و چشم و آموزش‌های لازم در زمینه ورزش و تغذیه به مردم است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار فرد مبتلا به دیابت در کشور تشخیص داده شده و 2 میلیون و 500 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده است.

نصرتی گفت: وجود آمار بالای مبتلایان به دیابت در کشور اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و هیچ بیماری دیگری وجود ندارد که به این میزان ابتلا را دربربگیرد و پیش‌بنیی می‌شود که در 20 سال آینده میزان مبتلایان در کشور دو برابر شود و این موضوع هزینه‌های درمانی بیشتری را به سیستم سلامت تحمیل می‌کند.

دبیر اجرایی دهکده دیابت گفت: این در حالی است که دیابت به راحتی قابل تشخیص است و با اقدامات ساده مانند انجام تست قند خون، تغذیه مناسب، مصرف غذای سالم و تحرک کافی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: در دهکده دیابت، غرفه‌های متعددی شامل غرفه کودک برای آموزش به کودکان، غرفه ورزش برای آشنا کردن مردم با ورزش‌های مورد نیاز، غرفه سنجش سلامت، معاینات پزشکی که شامل معاینات چشم، قند و خون می‌شود، غرفه آموزش تغذیه سالم و اینکه مصرف چه غذاهایی از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند و مشاوره‌های پزشکی وجود دارد.

نصرتی گفت: امیدواریم بتوانیم بیماری دیابت را به موقع غربالگری کنیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را به مردم داشته باشیم. دهکده دیابت از امروز به مدت 5 روز در پارک آب و آتش مستقر است و امیدواریم بتوانیم با کمک شهرداری در جاهای مختلف شهر به صورت دائم چنین مراکزی را مستقر کنیم.

دبیر اجرایی دهکده دیابت گفت: ارائه تمام خدمات پزشکی در این دهکده به صورت رایگان انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به این مرکز و با انجام آزمایش‌های ساده در پیشگیری از ابتلا به دیابت قدم بردارند.

 



تاريخ : 19 / 8 / 1393برچسب:, | 4:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تب کودک در بیماری روزئولا ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند اما خود به خود قطع می‌شود و پس از قطع آن دانه‌های ریز پوستی نمایان می‌گردد که از این طریق پزشک تشخیص بیماری روزئولا را می‌دهد.

منصور بهرامی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: روزئولا یک بیماری ویروسی از خانواده سرخک و سرخجه است و با تب‌های بسیار تند شروع می‌شود به طوریکه تب کودک در عرض ۲ تا ۳ روز آنچنان شدت پیدا می‌کند که هم والدین و هم پزشک را نگران می‌کند و به داروهای عادی جواب نمی‌دهد. 
 
وی افزود: این تب ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند و در این فاصله پزشک به کودک آزمایشات زیادی تحمیل می‌کند اما تب خود به خود قطع می‌شود و پس از قطع آن دانه‌های ریزی بر روی پوست نمایان می‌شود که از این طریق پزشک تشخیص روزئولا را می‌دهد این بیماری ویروسی نسبتا پر سر و صدا و هیاهو اما خوش عاقبت است. 
 
بهرامی تصریح کرد: تب کودک در بیماری روزئولا بین ۳۹ تا ۴۰ درجه است و می‌تواند او را به راحتی به فاز تشنج بکشاند، بنابراین از مصرف خود سرانه هر دارویی باید پرهیز کرد و استفاده از داروهای تب بر، استامینوفن متناسب با سن و وزن کودک باشد. 
 



تاريخ : 17 / 8 / 1393برچسب:, | 9:34 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جویدن آدامس موجب افزایش بزاق و افزایش حجم مایعات موجود در شکم شده، اما بر اسید معده تاثیر ندارد و موجب افزایش عوارض دیگری نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، بر اساس تحقیقات جدید، جویدن آدامس، قبل از عمل جراحی با وجود ناشتا بودن خوب است.
 
در حالی که به بیماران گفته می‌شود قبل از عمل جراحی برای پیشگیری از عوارض بیهوشی چیزی نخورید و نیاشامید اما جویدن آدامس مشکلی در این مورد ایجاد نمی‌کند. در این تحقیق، محققان 67 بیمار را که تحت لاپاروسکوپی دستگاه گوارش قرار داشتند مورد بررسی قرار دادند.
 
محققان دریافتند افرادی که قبل از عمل جراحی آدامس جویده بودند در مقایسه با دیگر بیماران حجم مایعات درون معده آنان افزایش یافته بود.همچنین محققان اظهار کردند: جویدن آدامس برای آرامش قبل از عمل و بیهوشی موثر است.
 
 دکتر بایوانا گودرا، استاد هوشبری بالینی دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا و سرپرست این تحقیق اظهار کرد: تاثیر جویدن آدامس زمان ناشتا بودن هنوز بحث برانگیز است و در بیمارانی که قبل از عمل جراحی آدامس می‌جوند ممکن است برخی مراحل عمل حذف و یا با تاخیر انجام شود. ما دریافتیم جویدن آدامس موجب افزایش بزاق و افزایش حجم مایعات موجود در شکم شده، اما بر اسید معده تاثیر ندارد و موجب افزایش عوارض دیگری نخواهد شد.
 
خوردن و آشامیدن قبل از بیهوشی به کاهش خطر ابتلا به آسپیراسیون ریوی کمک می‌کند و فقط در موارد شدید ممکن است مواد موجود در معده بالا آمده و موجب حمله تنفسی شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان موافق خوردن و نوشیدن قبل از بیهوشی نیستند و با وجود اینکه جویدن آدامس خوب است آن را به بیماران پیشنهاد نمی‌کنند.
 
نتایج این تحقیق در نشریه آمریکایی انجمن هوشبری در نیواورلئان منتشر شده است.

منبع: نیک صالحی



پایگاه خبری عقاب نیوز :

کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.
 
خستگی
خستگی یک علامت مبهم دیگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می‌تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می‌دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان‌های معده یا روده بزرگ ممکن است در همان ابتدای بیماری بروز کند.
اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی‌شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگی شما پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.
 
سرفه مداوم
سرفه‌ علامت شایعی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی‌ها است و همچنین سرفه ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. اما هر سرفه‌ طولانی مدتی- یعنی سرفه‌ای که بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نباید نادیده گرفت و برای بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولانی مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بیمار‌یهای دیگری مانند برونشیت مزمن یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس) باشد.
 
پزشک شما سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت، گلوی شما را معاینه خواهد، کارکرد ریه‌تان را بررسی خواهد کرد و به خصوص اگر سیگاری باشید، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه را هم تجویز کند. هنگامی علت سرفه مشخص شد، پزشک یک طرح درمانی برای شما تعیین خواهد کرد.
 
اشکال در بلع
برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می‌کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغییردادن رژیم غذایی‌شان و مصرف مواد غذایی نرم‌تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع می‌تواند نشانه سرطان‌های گوارش از جمله سرطان مری باشد.
 
اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک‌تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند. پزشک‌تان همچنین ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش‌تان مورد بررسی قرار گیرد.
 
تغییرات پوست
شما نه تنها باید از تغییرات در خال‌های‌تان آگاه باشید (که نشانه شناخته‌شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید.
 
همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست هم و پوسته‌ریزی شدید هم باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. 
 
مشکل است گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان می‌گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمانید.
پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهد گرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برای رد کردن احتمال سرطان نمونه‌برداری بافتی از پوست را تجویز کند.
 
ظهور خون در جاهای غیرمعمول
اگر در بخشی از بدن‌تان که به طور معمول خونریزی نمی‌کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع‌تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم است.
 
توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (هموروئید) اشتباه است، این خونریزی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
 
پزشک شما در مورد علائم‌تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمایش‌هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف‌پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده است) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه‌های سرطان یا ضایعات پیش‌سرطانی (که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده است.
 
تغییرات دهان
اگر سیگار می‌کشید یا توتون می‌جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه‌های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان‌تان هشیار باشید. این تغییر ممکن است بیانگر بروز "لوکوپلاکیا"، یک ضایعه پیش‌سرطانی که ممکن است در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. این عارضه ممکن است در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود.
 
این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک‌تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهد گرفت چه کارهای دیگری لازم است انجام شود.
 
مشکلات ادراری
با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی‌ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن است به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند.
 
 پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می‌شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش‌خیم و غیرسرطانی به نام "هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات" یا BPH است.
 
پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی است که بوسیله غده پروستات تولید می‌شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری‌های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می‌دهد و ممکن است نمونه‌برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.
 
سوء‌هاضمه
بسیاری از مردان، به خصوص با در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوء‌هاضمه می‌شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می‌کنند دچار "حمله قلبی" شده‌اند. اما سوء‌هاضمه مداوم همچنین ممکن است نشانه سرطان مری،گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.
 
پزشک شما از سوابق پزشکی‌تان سوال خواهد کرد و پرسش‌هایی درباره دوره‌های سوء‌هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ‌های‌تان به این پرسش‌ها پزشک در مورد آزمایش‌های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت.



تاريخ : 15 / 8 / 1393برچسب:, | 9:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اگر پاسخ شما به دست کم سه مورد از سوالات بالا، مثبت است ممکن است دچار کم کاری تیروئید شده باشید.

چند دقیقه برای خودتون وقت بذارید و این تست ساده رو بدید. آیا این علائم را در خود مشاهده می کنید؟

- دست ها یا پاهای سرد
- سردردهای مداوم
- یبوست
- خستگی زیاد بعد از ساعت ها خواب
- احساس همیشگی سرما یا برخی اوقات گرم شدن به مدت زمان زیاد
- عرق نکردن
- نازایی
- بی حالی صبحگاهی، در حالی که شب هنگام انرژی دارید
- ریزش موهای پشت ابرو
- بی میلی جنسی
- ترک دائمی پاشنه پا
- علائم پیش از قائدگی
- تورم پلک ها، یا دست ها
- خشکی شدید مو و پوست
- زردی پوست

اگر پاسخ شما به دست کم سه مورد از سوالات بالا، مثبت است ممکن است دچار کم کاری تیروئید شده باشید. از پزشک عمومی خود بخواهید تا با آزمایش خون این مورد را ارزیابی کند. اما اگر مشکل بسیار خفیف تیروئیدی داشته باشید، در آزمایش خون مشخص نمی شود.

 

 



تاريخ : 4 / 8 / 1393برچسب:, | 1:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جراحان استرالیایی روز جمعه ۲۵ اکتبر (۳ آبان)‌ اعلام کردند که برای نخستین بار در جهان از قلب‌های از تپش‌افتاده را به طور موفقیت‌آمیزی برای پیوند به کار برده‌اند و به این ترتیب می‌توان تحولی در در شیوه اهدای اعضا ایجاد کرد.

پزشکان تاکنون برای پیوند قلب بر قلب‌های در حال تپش از اهداکنندگانی که مرگ مغزی آنها اعلام شده بود، تکیه داشته‌اند و اغلب اندام‌های برداشته‌شده را روی یخ می‌گذارند و به سرعت به گیرندگان پیوند می‌رسانند.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه بیمارستان سنت وینسنت سیدنی با همکاری انستیتوی پژوهش قلبی ویکتور چانگ تکنیکی را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توان قلب‌هایی را برای ۲۰ دقیقه ساکن بوده‌اند، احیا کرد و ضربان انها را حفظ کرد و به بیمار پیوند کرد.

به گفته آنها این شیوه جدید یک «تغییر پارادیمی» در پیوند اعضا ایجاد خواهد کرد.

تا به حال سه نفر به این شیوه پیوند قلب شده‌اند، و دو نفر از آنها در شرایطی مناسب در حال بهبود یافتن هستند و سومین نفر که اخیرا پیوند شده است هنوز به مراقبت ویژه نیاز دارد.

کومود دیتال، جراح و استادیار در دانشگاه نیو ساوث‌ویلز در سیدنی گفت: «فقط سه نفر در جهان به این شیوه پیوند شده‌اند.»

او افزود: «ما می‌دانیم که قلب در طول زمان معینی مانند سایر اندام‌‌ها، قابل احیاِ و دوباره به کار انداختن است، و فقط اکنون است که توانسته‌ایم این کار را به شیوه‌ای انجام دهیم که قلب از تپش‌اقتاده را بتوان بوسیله تیم پیوند دوباره به کار انداخت، به ماشین متصل کرد تا جراحان بتوانند آن را پیوند بزنند.»

این تکنیک شامل انتقال قلب‌‌های اهدایی به ماشین‌هایی پرتابل به نام «جعبه قلب» (heart in Box) است که اندام پیوندی در یک محلول نگهدارنده در آنها قرار می‌گیرد، احیا می‌شود و گرم نگهدا‌شته می‌شود.



تاريخ : 3 / 8 / 1393برچسب:, | 9:35 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود. همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند.

عضو انجمن جهانی آسیب های ورزشی، آرتروسکوپی و جراحی زانو گفت: ﺩﺭ ﮐﻒ ﭘﺎ ﯾﮏ ﻓﺎﺳیای ﺧﺎﺹ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺎﺳیای ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻮئیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﻮﺱ ﮐﻒ ﭘﺎ است.

آرش شرافت وزیری گفت: ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺳیا بر ﺍﺛﺮ انجام ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﺸﺶ ﻁﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﭘﺎ باعث ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﯽ شود ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ معروف است.

وی در مورد ﻋﻼﺋﻡ ﻭ ﻧﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎی بیماری خار پاشنه ادامه داد: ﺩﺭﺩ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ مخصوصاً در زمانی که وزن روی پاشنه پا بیفتد از نشانه‌های این بیماری است. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ نیز ﺩﺭﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﭘﺎﺷﻨﻪ پا ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

این جراح استخوان تصریح کرد: معمولاً درد خار پاشنه ﺻﺒﺢ ﺷﺪﯾﺪ می شود ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺩﺭ ﻁﯽ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﻁﺮﻑ می شود ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.

شرافت وزیری با اشاره به اینکه خار پاشنه ﯾﺎ ﻓﺎشیت ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ میدانی مشغولند دیده می شود، افزود: ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﻭی ﭘﺎ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﻊ ﻋﻼﺋﻢ بهترین روش درمان این عارضه است ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﺭﻫﺎی ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻭ نیاز ﺑﻪ ﭘﻮﺷیدﻥ ﮐﻔﺶ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ روش ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻁﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﺑﻪ ﻓﺎﺳیای ﮐﻒ ﭘﺎ نیرو ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود.

وی گفت: ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻀﻼﺕ ﺳﻔﺖ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺎﻕ پا است ﮐﻪ باعث ﮐﺸﺶ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ در نتیجه باعث ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺁﻥ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

شرافت وزیری اظهار کرد: ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود. همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند.

وی گفت: ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎی ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺑﯽ غیر ﺍﺳﺘﺮﻭئیدی، ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی برای ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ، ﺑﺴﺘﻦ ﻧﻮﺍﺭ ﭘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺍﻧﺠﺎﻡ تکنیکهای ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺎﺳﺎژ ﺑﺮﺍی ﺷﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﭘﺬﯾﺮی ﻋﻀﻼﻧﯽ، ﺗﺰﺭﯾﻖ ﮐﻮﺭﺗﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﺯ بین ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ و ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺍﺩﯾﻮﮔﺮﺍﻓﯽ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺭﺷﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ روشهای دیگر درمان خار پاشنه به شمار می روند.

 

 



تاريخ : 19 / 7 / 1393برچسب:, | 10:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تجربه زنده خاطرات در هنگام مرگ که اغلب توهم مرگ یا هذیان گفتن در حین مرگ نامیده می‌شود، پدیده‌ای بسیار پیچیده و غیر قابل توصیف است؛ هر چند که مطالعات علمی در این تحقیقات به علت خاص بودن شرایط مرگ محدود است.

دانشمند ایرانی دانشگاه بروک نیویورک و همکارانش پس از چهار سال مطالعه بر روی 2060 مورد ایست قلبی در 15 بیمارستان توانستند درک تقریبا روشنی از تجربه مرگ ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- دکتر «سام پرنیا» و همکارانش پس از بررسی مواردی از ایست قلبی متوجه شدند که تصور خاطرات و حس بینایی در حالتی از تجربه خروج از بدن، همزمان باعث تداعی رویدادها به صورت واقعی می‌شود. در اغلب موارد، افراد خاطرات و تجربیات زندگی را به صورت واضح درک می‌کنند.

تجربه زنده خاطرات در هنگام مرگ که اغلب توهم مرگ یا هذیان گفتن در حین مرگ نامیده می‌شود، پدیده‌ای بسیار پیچیده و غیر قابل توصیف است؛ هر چند که مطالعات علمی در این تحقیقات به علت خاص بودن شرایط مرگ محدود است.

دکتر پرنیا، استاد دانشگاه بروک نیویورک اظهار کرد: بر خلاف تصور موجود مرگ در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد بلکه فرآیندی برگشت‌پذیر است؛ هنگامی‌که بدن دچار سانحه شده و یا قلب از حرکت می‌‍ایستد در صورت ناموفق بودن شرایط احیای قلبی، فرآیند مرگ آغاز می‌شود. هدف ما از این مطالعه درک بهتری از حالات احساسی و تجربه حقیقی مرگ است.

وی در ادامه افزود: بیش از 39 درصد از کسانی که از عارضه ایست قلبی نجات پیدا می‌کنند، اغلب اظهار می‌کنند که هنگام ایست قلبی حالتی از هوشیاری را داشته‌اند، اما تمام تجربه‌های آن زمان را به خاطر مصرف داروهای آرام بخش یا آسیب مغزی به خاطر نمی‌آورند‌.

در میان کسانی که خاطرات لحظه مرگ را به خاطر می‌آورند، 46 درصد از تجربه بازیابی خاطراتی ترسناک و وهم‌انگیز منتهی به مرگ سخن گفتند و تنها حدود 11 درصد از بیماران نجات یافته از مرگ تجربه کامل شنیداری و دیداری داشتند.

بر اساس این مطالعه مشخص شد که بین یک تا سه دقیقه بعد از توقف قلب، توهم و وهم مرگ آغاز می‌شود به طوری‌که بعد از 20 تا 30 ثانیه از توقف قلب مغز از کار می‌ایستد و این روند تا احیا مجدد قلب که حداکثر 3 دقیقه زمان می‌برد مغز دوباره به کار می‌افتد.

دکتر جری نولان، محقق و رئیس بخش احیا قلب بیمارستان نیویورک گفت: کار محققان و پژوهشگران باید مورد تقدیر قرار گیرد زیرا مطالعات شگفت‌انگیز آنها باعث روشن‌تر شدن یکی از ترسناک‌ترین رویدادهای در انتظار انسان است.

جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه Resuscitation منتشر شده است.

 



تاريخ : 18 / 7 / 1393برچسب:, | 7:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کله‌پاچه، یکی از غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه و قفقاز جنوبی است. روش طبخ آن در کشورهای مختلف تقریبا مشابه است. در کشور ایران و ترکیه این غذا با نام کله پاچه، در کشورهای عربی با نام پاچه و در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با نام خاش مطرح است.

 
کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می‌گردد، از بخش‌های مختلفی چون بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است. این غذا با واحد شمارش دست بکار می‌رود و هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است. شایان ذکر است که آب این غذا نیز بعنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌‌شود.
 
خواص متمایز کله‌پاچه
 
کله‌پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا محسوب می‌شود. پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است. زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند. بعنوان مثال ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.
 
پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد. نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می‌کند. همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم Q10 می‌باشد.
 
مضرات کله پاچه!!!!
 
کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.
 
شایان ذکر است که در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.
 
بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌‌های اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌گردد.
 
کلام آخر
 
با در نظر گرفتن اینکه اخیرا تغییراتی از جمله مصرف بی‌رویه غذاهای آماده که محتوای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی دارند، کاهش فعالیت فیزیکی و غیره در شیوه زندگی افراد رخ داده است و این تغییرات زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌‌های مزمن شده اند از این رو رعایت رژیم غذایی صحیح از طریق افزایش مصرف سبزی‌‌ها و میوه‌‌های تازه و غلات کامل سبوسدار و کاهش مصرف گوشت‌‌های قرمز و مواد غذایی پرچرب مفید خواهد بود. مصرف بی‌رویه کله پاچه بخصوص در مناطق سنتی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارند بدلیل مضراتی که ذکر شد توصیه نمی‌‌گردد.
 
 



تاريخ : 29 / 6 / 1393برچسب:, | 8:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

  پایگاه خبری عقاب نیوز :

آنچه در تغذیه حائز اهمیت است حفظ تعادل میان مصرف و سوزادن کالری بدن است برخی از خوراکی‌ها می‌تواند به تعدیل میزان چربی بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند.

مجید حسن قمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به خوراکی‌های چربی‌سوز گفت: مصرف برخی از خوراکی‌هابا مواد غذایی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و چربی‌های انباشته شده در نقاط بدن را سوزانده و ترکیب بدن ما را متناسب می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف برخی از خوراکی‌ها از جمله آووکادو، فلفل چیلی، آجیل‌های کم کالری، نسکافه و قهوه، سبزیهای کم کالری مثل خیار، سویا و قارچ متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، گفت: این خوراکی‌ها می‌تواند به تعدیل میزان چربی‌ بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند.
 
این متخصص در همین خصوص اظهار داشت: آجیل‌های کم کالری با وجود بافت چربی باعث تاخیر در تخلیه معده شده که خود یک عامل در کاهش اشتها است.
 
وی گفت: قارچ و آووکادو  نیز دارای بافت‌های گیاهی هستند که چربی‌ها در بافتهای فیبری خود را به دام می‌اندازد.
 
قمی در پایان یادآور شد:‌ مصرف انواع سالاد کاهو به دلیل بافت چربی‌هایی که از طریق صفرا وارد دستگاه گوارش می‌شود را کاهش می‌دهد.



تاريخ : 29 / 6 / 1393برچسب:, | 1:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

  پایگاه خبری عقاب نیوز :

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا عصرها اینقدر خسته و بی‌رمق هستید و عامل این خستگی و بی‌حالی چیست؟

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر دچار این حالت می‌شوید شاید بهتر باشد در مورد انتخاب نوع مواد خوراکی که در وعده صبحانه و نهار و یا به عنوان هله‌هوله‌های مورد علاقه خود در بین روز مصرف می‌کنید تجدیدنظر کنید. بسیاری از پزشکان معتقدند که برخی خوراکی‌ها بزرگترین قاتل انرژی در بدن هستند. شاید از دیدن غذاها یا خوراکی‌های محبوب خود در این فهرست به عنوان متهم اصلی خستگیِ شما تعجب کنید.

در این گزارش به نقل از «ویمنز هلث» به این غذاهای خستگی‌زا اشاره می‌کنیم:

- موز

خوراکی‌های سرشار از پتاسیم نظیر موز، تخمه کدو و ماهی «هالیبوت» باعث احساس خستگی می‌شوند. ماده معدنی پتاسیم در واقع یک شل کننده عضله است. اگرچه خوردن مواد حاوی پتاسیم قبل از خواب خیلی مفید است اما اگر در طول روز خورده شوند انرژی شما را تحلیل می‌برند.

- نان سفید

اگر مواد خوراکی حاوی شاخص گلیسمیک بالا نظیر نان سفید و برنج سفید را به جای آرد کامل یا سبوسدار نظیر نان‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی خود بگنجانید، عناصر حیاتی را که برای سرحال و قوی نگهداشتن شما در طول روز مورد نیازند، جذب نمی‌کنید. غذاهای دارای شاخص گلیسمیک بالا، فیبر کافی ندارند و بنابراین به سرعت تجزیه و هضم می‌شوند و انرژی پایداری را که از خوردن نان‌های سبوس‌دار به دست می‌آورید کسب نخواهید کرد.

- گوشت قرمز

حجم بالای چربی موجود در گوشت قرمز در غذاهایی مانند استیک و همبرگر می‌تواند باعث احساس خواب آلودگی و کسلی شما شود. زیرا برای هضم این گونه غذاها انرژی زیادی نیاز است و بنابراین تمام انرژی بدن شما صرف هضم این غذاها می‌شود. پزشکان به جای گوشت قرمز، ماهی سالمون را پیشنهاد می‌کنند. گوشت‌های حاوی اسید چرب امگا 3 به شما انرژی مضاعفی می‌دهند زیرا ثابت شده که اسیدهای چرب امگا 3 به عملکرد بهتر و تمرکز مغز کمک می‌کنند.

- گیلاس

تحقیقات نشان می‌دهد آلبالو، گیلاس و آب آلبالو به دلیل داشتن میزان بالای ماده «ملاتونین» بهترین خواب آور طبیعی محسوب می‌شوند. آلبالو و گیلاس در واقع به تنظیم خواب کمک می‌کنند پس می‌توانند یک داروی خواب آور طبیعی خوب محسوب شوند و در نتیجه به عنوان یک میان وعده روزانه، گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند. این دو میوه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند یک غذای عالی محسوب می‌شوند زیرا هسته‌های آن‌ها باعث می‌شود تا آرام‌تر آنها را بخورند. اما باز هم بهتر است این میوه‌ها را نگه دارید و وقت خواب بخورید.

- شیرینی‌جات

خوردن شیرینی‌جات بلافاصله پس از خوردن غذا سریعتر از تصور و حتی قبل از اینکه مزه غذا زیر دندانتان برود، شما را دچار خستگی و خواب آلودگی پس از غذا می‌کند. حجم بالای قندی که وارد بدن می‌شود، انسولین آزاد می‌کند که این فرآیند در مغز موجب آزاد شدن حجم بالای اسید آمینه تریپتوفان می‌شود و در نهایت باعث احساس خواب آلودگی شدید خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود از خوردن شیرینی‌جات بلافاصله پس از صرف ناهار پرهیز کنید تا دچار خستگی شدید پس از غذا خوردن نشوید.

- قهوه

اگرچه این مساله با عقل سلیم جور در نمی‌آید اما مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر قوه و چای ممکن است موجب خستگی شوند. این نوشیدنی‌ها به شما با سرعت زیادی هوشیاری می‌دهند که این هوشیاری تنها حدود یک الی یک ساعت و نیم دوام می‌آورد. اما به محض اینکه اثر کافئین از بین می‌رود بلافاصله احساس تخلیه انرژی به شما دست می‌دهد. سعی کنید نوشیدن قهوه و چای را به میزان روزانه 200 تا 300 میلی‌گرم کافئین محدود کنید و این میزان را به دوزهای کمتر و در فواصل طولانی‌تر تا حدود ظهر تقسیم کنید. رعایت این نکته شما را تا حدود ساعت دو بعدازظهر سرحال نگه می‌دارد و در نتیجه وقتی در هنگام غروب به منزل می‌روید احساس خستگی نمی‌کنید.

بنابر توصیه پزشکان، بهترین تامین کننده انرژی در هنگام صبح، صبحانه است. این وعده غذایی درعین حال که به گرسنگی شبانه شما پایان می‌دهد به تامین انرژی بدنتان در کل روز نیز کمک می‌کند. پس صبحانه خود را با ترکیبی از نان‌های سبوسدار و فیبر خوراکی غنی کنید و پروتئین و میوه آن را به حداقل برسانید. اگر بتوانید یک محصول لبنی نیز به صبحانه خود اضافه کنید هم عالی می‌شود. تلفیق این دو باعث می‌شود تا در کل روز انرژی کافی داشته باشید.

 

 



تاريخ : 18 / 6 / 1393برچسب:, | 2:21 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :



تاريخ : 16 / 6 / 1393برچسب:, | 2:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

با تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و اصلاح تغذیه در هر سن و سالی می‌شود قلب را جوان و از پیری آن جلوگیری کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : 3 / 6 / 1393برچسب:, | 2:14 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

زرد شدن ناخن متاثر از چند عامل عفونی است که از جمله این عوامل بیماری صدف و قارچ پوستی است.

دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زرد شدن ناخن‌ها متاثر از چند عامل عفونی است.
 
وی افزود: از جمله بیماری‌هایی که باعث زرد شدن ناخن‌ها می‌شود، بیماری پوستی صدف و قارچ پوستی  ناخن است.
 
وی ادامه داد: از عوارض قارچ‌های پوستی می‌توان به تغییر رنگ، زخم و سفت شدن ناخن اشاره کرد.
 
وی اظهار داشت: بیماری صدف دارای عوارضی از جمله تخریب، زخم و لکه‌های ریز در ناخن است.
 
وی خاطرنشان کرد: برای درمان قارچ‌های پوستی لازم است از دارو‌های ضد قارچ به صورت خوراکی موضعی استفاده شود، ولی درمان بیماری صدف مشکل تر است و باید از "دارو‌های کورتونی" استفاده شود و" نور درمانی" نیز انجام شود.



تاريخ : 2 / 6 / 1393برچسب:, | 4:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

عصاره‌های مرغ و گوشت، چند سالی است که وارد صنایع غذایی کشور شده است و به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عصاره‌های مرغ و گوشت که به صورت قرص‌های کوچک بسته‌بندی می‌شود، از نظر بهداشتی و تغذیه‌ای دارای ارزش است و عصاره واقعی گرفته شده از مرغ و گوشت می‌باشد ولی از آنجایی که هر واحد عصاره از نظر تأمین نیاز روزانه تغذیه‌ای ماده غذایی کمی را شامل می‌شود، بنابراین لازم است افراد فقط به استفاده از آنها اکتفا نکنند.
 
دکتر کیمیاگر ادامه داد: عصاره‌های مرغ و گوشت، حاوی مقادیر بالایی از سدیم هستند که برای افراد دارای فشارخون بالا،‌اصلاً توصیه نمی‌شوند.
 
همچنین این عصاره‌ها حاوی مقادیر ژلاتین هم می‌باشد که برای استخوانها و غضروفهای بدن مفید است. 
 
دکتر کیمیاگر اظهار داشت: استفاده از این عصاره‌ها برای افرادی که تحت رژیم‌های غذایی کم کالری هستند، برای تهیه انواع سوپ، بسیار مفید است.



تاريخ : 25 / 5 / 1393برچسب:, | 8:53 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کله‌پاچه از جمله غذاهایی است که خوردن آن از قدیم بین ایرانیان مرسوم بوده است. کله‌پاچه شامل بناگوش، زبان، مغز، چشم و پاچه می‌شود و طبخ آن زمان زیادی می‌برد. گاهی می‌خوانیم که مصرف کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد توصیه نمی‌شود.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با صحت این موضوع پرسیدیم.

آقای دکتر! لطفا بفرمایید هر جزو از کله‌پاچه حاوی چه ترکیبی است و خوردن آن چه فایده‌ای دارد؟

همان‌طور که اشاره کردید کله‌پاچه قسمت‌های مختلفی دارد و هر کدام خاصیت ویژه‌ای دارند. پاچه کمترین میزان چربی را دارد و گرچه پروتئین آن بین پروتئین‌های حیوانی کامل نیست ولی به هر حالت چون با سایر بخش‌ها خورده می‌شود، قابل‌توصیه است. پاچه لذیذ است و مصرف آن ممنوعیت ندارد.

زبان مثل گوشت‌های قرمز دیگر است اما بهتر است قسمت‌های آخری مثل خرخره مصرف نشود. بناگوش نیز از گوشت لخم و بخش‌های چربی تشکیل‌ شده که بهتر است بخش چربی آن خورده نشود گرچه این بخش لذیذ است و گروهی از افراد به دلیل همین چربی به کله‌پاچه علاقه دارند.

آیا چشم هم جزو بخش‌های خوراکی کله‌پاچه است؟
چشم بسیار پرچربی است و مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود البته باز هم این موضوع به میزان مصرف افراد در ماه بستگی دارد.

مغز چطور؟
از نظر متخصصان تغذیه مغز به دلیل چربی و کلسترول بالا قابل‌‌خوردن نیست.
 
بهترین و بدترین قسمت کله‌پاچه کدام است؟
از نظر تغذیه‌ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز است که سرشار از کلسترول است. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده‌ تخم‌مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌ شود. البته توام بودن چربی‌هایی مثل تری‌گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می‌شود.

آیا این موضوع حقیقت دارد که کله‌پاچه و به‌خصوص پاچه کلسیم بالایی دارد و برای کسانی که دچار شکستگی هستند مفید است؟
نه، این باور چندان درست نیست. در واقع آنچه برای شکستگی استخوان و جوش‌خوردن آن مناسب است، پروتئین است که سایر موادغذایی از این نظر ارجح‌ هستند. بنابراین کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد از این نظر مناسب نیست.


از نظر شما هر جزو کله‌پاچه چند واحد گوشت محسوب می‌شود؟
زبان گوسفند 3 سهم گوشت و هر پاچه 2 واحد گوشت است.

آقای دکتر! چقدر خوردن کله‌پاچه مضر است؟
اگر کسی عادت کرده در هفته یکی، دوبار کله‌پاچه بخورد مضر است اما مصرف یکی دو وعده آن، در ماه اشکالی ندارد.

مصرف کله‌پاچه برای چه اشخاص یا چه بیمارانی به کل مجاز نیست؟
طبیعتا کسانی که چربی خون بالایی دارند یا کلسترول و اسید اوریک خونشان بالاست و مبتلا به نقرس هستند، باید از مصرف کله‌پاچه اجتناب کنند. البته مصرف پاچه حتی در این گروه‌ها بدون اشکال است.

آیا خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله‌پاچه به کاهش جذب چربی آن کمک می‌کند؟
نه، آثار مضر کله‌پاچه با مصرف این چاشنی‌ها از بین نمی‌رود. مواد ترش تنها احساس دهانی ما را برطرف می‌کنند و چربی را از دهان می‌شویند. یادتان باشد وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شد، جذب می‌شود و درصدی که دفع می‌شود به قدری کم است که قابل‌محاسبه نیست!

مصرف چه موادغذایی در کنار کله‌پاچه به هضم بهتر آن کمک می‌کند؟
موادغذایی تاثیری در این موضوع ندارند. اسیدی که برای هضم لازم است به‌وسیله معده ترشح می‌شود. خوب جویدن و به اندازه خوردن مهم است. از آنجا که پخت کله‌پاچه وقت‌گیر است معمولا مردم برای مصرف به کله‌پزی‌ها مراجعه می‌کنند.
 
البته باید حتما به مغازه‌های معتبر و شناخته‌شده مراجعه کنند زیرا احتمال آلودگی و مسمومیت در صورتی که کله‌پاچه خوب نگهداری نشود، بالاست. البته در بیشتر موارد کله‌پاچه خوب پخته می‌شود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود اما برخی مغازه‌ها کله‌پاچه را نیم‌پز می‌کنند یا می‌پزند و کنار می‌گذارند و موقع فروش در آب می‌گذارند تا داغ شود که این کار جایز نیست.

مصرف کله‌پاچه را در کدام وعده توصیه می‌کنید؟
برخی افراد آن را به عنوان صبحانه و برخی به عنوان ناهار یا حتی در وعده شام می‌خورند. مرسوم است کله‌پاچه در وعده صبحانه مصرف شود اما به هر حال مهم آن است که کله‌پاچه را به عنوان وعده اصلی غذایی بخوریم و 2 وعده دیگر در روز سبک باشد.

اگر کله‌پاچه در وعده شام خورده می‌شود باید حتما فاصله زمانی 2 ساعته تا خواب رعایت شود. در غیر این صورت غذا به خوبی هضم نمی‌‌شود و خواب آشفته‌ای خواهید داشت.

 

 



تاريخ : 17 / 5 / 1393برچسب:, | 12:28 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص ارتوپدی گفت: در صورتی که اسپاسم عضلانی به صورت مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه‌ بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های کبدی و عفونت باشد.

به گزارش ایسنا، حسین فانیان با بیان اینکه انقباض شدید و غیرارادی یک عضله را اسپاسم عضلانی می‌گویند، اظهار کرد: عضلات پشت ران، عضلات جلوی ران بیشترین نقاطی هستند که اسپاسم عضله در آن‌ها مشاهده شده است اما اسپاسم عضله در بازو، شکم، کف دست و کف پا نیز ایجاد می‌شود.

وی به تفاوت میان کرامپ و اسپاسم عضلانی اشاره کرد و افزود: البته هر دو گرفتگی عضلات هستند اما کرامپ در افراد سالم نیز مشاهده شده است در حالی که اسپاسم عضلانی به دلیل اختلال در دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی ایجاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: اسپاسم عضلانی می‌توانند در کوتاه یا طولانی مدت عضلات بیمار را درگیر کند اما در کرامپ، عضلات در حدود چند دقیقه دچار گرفتگی می‌شوند که اغلب به صورت حمله‌ای رخ می‌دهد.

فانیان با بیان اینکه شایع‌ترین علت ایجاد اسپاسم عضله خستگی است، ادامه داد: ممکن است فرد بیش از توانایی عضله جسم سنگین بلند کند که در این صورت عضله منقبض و اسپاسم و گرفتگی عضله ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض هوای سرد وگرم از دیگر عواملی است که منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود، اضافه کرد: زمانی که فرد مدت زمان طولانی در هوای گرم رانندگی می‌کند به دلیل تعرق و سپس قرار گرفتن در معرض باد خنک دچار گرفتگی عضلات می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه در اکثر موارد اسپاسم یا گرفتگی عضلانی بدون نیاز به دارو درمان می‌شود، ادامه داد: در صورتی که اسپاسم عضلانی به صورت مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری مانند بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های کبدی و عفونت در بدن باشد که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

فانیان با اشاره به اینکه معمولا کرامپ‌ها در شب اتفاق می‌افتد، گفت: کرامپ‌های شبانه در زنان شایع‌تر از مردان است که علت عمده آن بارداری است.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام افراد در طول عمر خود دچار گرفتگی عضله می‌شوند، خاطرنشان کرد: افراد چاق، بیماران و دویدن که نیاز به فعالیت بدنی شدید دارد اینها بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های درمان اسپاسم عضلانی ماساژ درمانی است، اضافه کرد: در برخی موارد به بیمار توصیه می‌شود که استراحت مطلق و طولانی مدت داشته باشد اما این در حالی است که بیمار به استراحت‌های بیش از اندازه نیازمند نیست.

 

 

 

 



فانیان افزود: استفاده از داروهای شل کننده عضلانی و داروهای مسکن نیز می‌تواند به کاهش درد و درمان اسپاسم عضله کمک کند.



تاريخ : 9 / 5 / 1393برچسب:, | 5:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

افراد باید توجه داشته باشند که لبنیات کم چرب را برای مصرف انتخاب کنند چرا که هر چه درصد چربی لبنیات کم باشد میزان درصد جذب کلسیم بیشتر خواهد بود.

زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: لبنیات عمده‌ترین منبع کلسیم به شمار می‌آیند که باید افراد به صورت روزانه کلسیم عمده مورد نیاز خود را از مصرف این مواد غذایی کسب کنند.
 
وی با اشاره به این که لبنیات‌های موجود در سطح بازار دارای درصدهای مختلف چربی هستند افزود: بیشتر افراد جامعه تمایل به مصرف لبنیات پرچرب به دلیل طعم خوش آن دارند در حالی که مصرف لبنیات پرچرب یعنی بالای 2/5 درصد چربی باعث کاهش جذب کلسیم موجود در شیر، ماست یا پنیر شود.
 
عبدالهی خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود افراد از مواد لبنی با چربی کمتر از 2/5 درصد مصرف کنند تا جذب مواد مغذی آن همچنین کلسیم انجام شود.



تاريخ : 4 / 5 / 1393برچسب:اهدای خون,حجامت,پایگاه خبری عقاب نیوز, | 6:22 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

معاون اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: برگزاری 13 سمینار درباره مراقبت از خون، دو کنفرانس برای رانندگان حمل و نقل در بیمارستان‌ها و یک دوره 100 ساعته از جمله اقدامات آموزشی و پژوهشی پارسال است.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مصطفی آقا‌حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مشکلات اداره کل انتقال خون اصفهان کمبود نیروی انسانی است، اظهارکرد: علاوه بر این مشکل به لحاظ توسعه فضای فیزیکی نیز با مشکل روبرو هستیم که از مسئولان خواستاریم برای رفع کمبود منابع و اختصاص اعتبار یاری کنند.

وی به فعالیت آموزشی و پژوهشی این اداره کل در سال 92 اشاره کرد و افزود: پارسال 17 مورد سمینار برای پرستاران و کارشناسان بانک خون با حضور 3500 پرستار و پزشک برگزار شد.

معاون اداره کل انتقال خون استان اصفهان ادامه‌داد: برگزاری 13 سمینار دارای امتیاز بازآموزی در خصوص مراقبت از خون، دو کنفرانس برای رانندگان حمل و نقل در بیمارستان‌ها و یک دوره 100 ساعته برای کارمندان جدیدالورود به مجموعه از جمله اقدامات آموزشی و پژوهشی این اداره کل در سال گذشته است.

همچنین، سیدحسن طبیب‌پور رییس بخش اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه افرادی که حجامت می‌کنند به مدت یکسال نباید برای اهدا خون اقدام کنند، اظهارکرد: حداقل سن برای اهدا خون 18 سال و حداکثر سن 60 سال است و افرادی که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند تا 65 سالگی نیز می‌توانند خون بدهند.

به گفته وی بیشترین طیف افراد اهدا کننده خون 30 تا 40 سال هستند.



تاريخ : 1 / 5 / 1393برچسب:, | 8:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

نوزاد از بدو تولد نیازمند توجه برای افزایش هوش خود است که والدین با یک راهکار ساده می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛ پژوهشگران با مطالعه بر روی نوزادان 12 الی 20 روزه دریافته‌اند حضور مادران در کنار نوزادان و به ویژه خوش اخلاق بودن مادر می‌تواند در تقویت هوش نوزاد از همان روزهای اول بسیار موثر باشد. 
 
گفتنی است،‌براساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه نیویورک، نوزادان در روزهای اول در صورت حضور بیشتر مادر در کنار آنها نورون سازی مغزی بیشتری انجام می‌دهند و در نتیجه هوش آنها تقویت بیشتری می‌یابد. 
 
پژوهشگران اعتقاد دارند محبت و نوازش مادر می‌تواند تأثیر مثبت بر تولید نورون‌های مغزی نوزاد داشته باشد. 
 
کارشناسان امیدوار هستند، از این تحقیق می‌توانند برای درمان اختلالات مغزی که در دوران نوزادی و شیرخوارگی نوزادان رخ می‌دهد، استفاده نمایند. 
 
پژوهشگران این نتایج را با انجام فیلم برداری 100 ساعته و همینطور خوانش نوار مغزی نوزادان داوطلب که در کنار مادران خود بوده‌اند به دست آورده‌اند و روند فعالیت مغزی را در این زمان‌ها بسیار بالا شناسایی کرده‌اند، پژوهشگران به نو مادران توصیه می‌کنند در هفته‌های اولیه پس از فراغت از زایمان اوقات بیشتری را در کنار نوزادان خود سپری نمایند.



تاريخ : 29 / 4 / 1393برچسب:, | 10:56 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که تاریخ مصرف ماست‌تان بگذرد و ندانید که آیا این اتمام تاریخ مصرف به معنای فاسد شدن ماست است یا می‌توان آن را تا چند روز آینده هم مصرف کرد؟ اصلا آیا می‌دانید که نشانه فساد ماست چیست؟

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که تاریخ مصرف ماست‌تان بگذرد و ندانید که آیا این اتمام تاریخ مصرف به معنای فاسد شدن ماست است یا می‌توان آن را تا چند روز آینده هم مصرف کرد؟ اصلا آیا می‌دانید که نشانه فساد ماست چیست؟

دکتر آراسب دباغ‌مقدم در پاسخ به این پرسش‌ها به سلامانه گفت: «ماست به‌خاطر 2 ویژگی خاصی که دارد، فسادش نسبت به سایر مواد غذایی با تاخیر بیشتری صورت می‌گیرد. یکی از این ویژگی‌ها، آن است که شیر مصرفی برای تهیه ماست، باید جوشیده شده باشد و با شیر خام نمی‌توان ماست، درست کرد. دومین ویژگی هم فعالیت میکروارگانیسم‌های غیر بیماری‌زا داخل محیط ماست است. این میکروارگانیسم‌ها یا باکتری‌ها، به‌صورت رقابتی اجازه رشد به سایر باکتری‌ها را نمی‌دهند و به این ترتیب، روند فاسد شدن این محصول لبنی را به تعویق می‌اندازند».

این متخصص بهداشت مواد غذایی به این نکته هم اشاره کرد که همین میکروارگانیسم‌ها، باعث تولید اسیدلاکتیک در ماست می‌شوند و وجود این محیطی اسیدی هم عامل دیگری برای فساد دیرهنگام ماست است.

دباغ‌مقدم در توضیح این مساله افزود:‌ «خود اسید لاکتیک باعث کاهش pH ماست می‌شود و جلوی رشد میکروب‌ها در محیط آن را می‌گیرد». تمام این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا از ماست محصولی بسازند که به‌سادگی فاسد نشود. «اگرچه بحث مسموم شدن با مصرف ماست، تقریبا منتفی است اما کیفیت این محصول می‌تواند تحت شرایطی به‌شدت پایین بیاید و آن را غیر قابل مصرف کند».

چه شرایطی؟ «اگر ماست در معرض حرارت محیطی بالا، تابش نور آفتاب یا گرمای شدید قرار بگیرد، پروتئین‌هایش هیدرولیز و تجزیه به اسیدهای آمینه‌ای می‌شوند که مزه تلخی دارند. با این حساب می‌توان گفت که تلخ شدن یا کپک زدن ماست نشانه از دست رفتن ایمنی خوراکی آن است و در این شرایط باید ماست را دور بریزید».

 




تاريخ : 24 / 4 / 1393برچسب:, | 12:24 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دلایل ناشناخته کبودی پوست

دلایل متعددی می‌توانند در بروز کبودی‌ها روی پوست نقش داشته باشند. در اغلب موارد تغییر رنگ پوست که از یک ضربه ناشی می‌شود و پارگی مویرگ‌های خونی را به همراه دارد، عامل کبودی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، گاهی اوقات کبودی‌ها در شرایطی در نقاط مختلف پوست ظاهر می‌شوند که زمان وارد شدن ضربه به بدن یا سایر عوامل احتمالی بروز آنها مشخص نیستند.
 کبودی پوست
حال برای یافتن چرایی بروز این کبودی‌ها و اینکه کدام یک از این کبودی‌ها بی‌ضرر هستند و کدام یک نیاز به مراقبت بیشتری دارند، به توضیحات زیر توجه کنید:

افزایش سن

با افزایش سن دو مشکل برای پوست بوجود می‌آید. اول لایه حفاظتی پوست چربی خود را از دست می‌دهد و دوم تولید پروتئین ساختاری کلاژن کاهش می‌یابد. به این ترتیب در نتیجه نازک شدن سطح پوست، احتمال بروز کبودی روی آن افزایش می‌یابد.

تماس بیش از حد با نور خورشید

قرار گرفتن طولانی‌مدت در زیر نور خورشید موجب نازک شدن پوست شده و کبود شدن آن سریع‌تر و بیشتر اتفاق می‌افتاد. اگرچه با بالا رفتن سن در هر حال میزان کلاژن کاهش می‌یابد اما هرچه تماس با نور خورشید در سنین جوانی بیشتر باشد آسیب به جا مانده از اشعه UV در سنین بالاتر نیز بیشتر می‌شود.

مصرف روزانه آسپرین

آسپرین و دیگر رقیق‌کننده‌های خون از فعالیت پلاکت‌ها که موجب لختگی خون می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. زمانی که خون رقیق‌تر شده و لختگی خون کمتری در رگ‌ها اتفاق می‌افتد حتی یک ضربه خفیف هم می‌تواند موجب کبودی شود.

نازکی طبیعی پوست

در صورتی که فرد پوستی نازک و روشن داشته باشد احتمال آنکه بر اثر ضربات جزئی دچار کبودی شود، بیشتر است.

ابتلا به بیماری‌ التهاب رگ

این گروه از بیماری‌ها موجب التهاب رگ‌های خونی شده و اغلب با بروز کبودی‌های قرمزرنگ که ناشی از ملتهب شدن رگ‌های خونی است شناخته می‌شوند. بیماری التهاب رگ عارضه‌ای خودایمنی یا نتیجه ابتلا به بیماری‌های مزمن طولانی‌مدت همچون هپاتیت است.

کمبود ویتامین

ویتامین C برای درمان جراحت‌ها و تولید کلاژن به عنوان یک عنصر ساختاری مهم در پوست، حائز اهمیت است. بدون وجود مقدار کافی ویتامین C در بدن، احتمال آنکه رگ‌های خونی دچار پارگی شوند، افزایش می‌یابد.

ابتلا به «درماتوز پورپوریک»

نوعی بیماری عروقی است که موجب نشت خون از مویرگ‌ها شده و باعث می‌شود هزاران کبودی کوچک روی پوست ظاهر شود.

 

 



تاريخ : 24 / 4 / 1393برچسب:تشخیص آلزایمر,چشم,عقاب نیوز, | 8:1 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تحقیقات جدید نشان می دهد بامعاینه منظم چشم می توان بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه و پیش از بروز هر نشانه ای از این بیماری تشخیص داد. یکی از علائم اصلی این بیماری را می توان در شبکیه و عدسی چشم تشخیص داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تحقیقات جدید نشان می دهد معاینه منظم چشم می تواند بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه و پیش از بروز هر نشانه ای از این بیماری تشخیص دهد.
بر اساس این گزارش، آزمایش های اولیه دو تکنیک مختلف نشان می دهد که یکی از علائم اصلی این بیماری را می توان در شبکیه و عدسی چشم تشخیص داد. کارشناسان معتقدند این یافته ها می تواند در درمان این بیماری تغییر چشمگیری ایجاد کند.
برابر این گزارش، تاکنون تلاش ها برای یافتن دارویی برای توقف پیشرفت بیماری آلزایمر با شکست مواجه شده است، زیرا زمانی درمان این بیماران آغاز می شود که این بیماری لطمات زیادی به مغز آنها وارد کرده است.
بسیاری از دانشمندان معتقدند جلوگیری یا درمان آلزایمر به تشخیص زود هنگام این بیماری پیش از بروز علائم آن بستگی دارد. پس از معاینه اولیه چشم باید مراحل پرهزینه تری نیز مانند پت اسکن یا تجزیه مایع نخاعی برای تائید این بیماری انجام شود.
نتیجه این تحقیقات که هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند، در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در کپنهاگ ارائه شده است.



تاريخ : 23 / 4 / 1393برچسب:, | 7:38 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۸ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ﺁﺭﺷﯿﻮ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﯾﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ۶ ﺗﺎ ۷ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺷﺐ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺑﻨﺪ ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺗﺮﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

بررسی ها نشان می دهند، ﺩﺭ ﻋﻮﺽ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ۴ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ۸ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺧﻄﺮ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.

دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی روی هزاران داوطلب دریافتند افرادی که زمان زیادی از روز را می خوابند و ساعت خوابشان بیشتر از 8 ساعت است سوخت و ساز کمتری در بدن خود دارند و گردش خون در بدن ان ها به ویزه قلب شان بسیار کمتر است.

نتایج مطالعات نشان می دهند، پزشکان توصیه می کنند اگر زمان ساعت کاری شما به گونه ای است که صبح ها می توانید زمان بیشتری بخوابید بهتر است شب ها دیرتر به رختخواب بروید و یا صبح ها به ورزش بپردازید.



تاريخ : 23 / 4 / 1393برچسب:, | 5:58 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

همه ساله با شروع فصل تابستان افراد برای نشاط و شادابی و فرار از گرما به استخرها روی می‌آورند، غافل از اینکه بیماریهای مختلفی درکمین سلامتی آنهاست.

دکتر محمدرضا رباطی متخصص پوست و مو درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: همه ساله با شروع فصل تابستان افراد برای نشاط، شادابی و فرار از گرما به استخرها روی می‌آورند، غافل از اینکه بیماریهای مختلفی در کمین سلامتی آنهاست که می توان به بیماریهای پوستی و قارچی مانند کچلی، زردزخم و انواع زگیلها اشاره کرد.
 
دکتر رباطی با اشاره به اینکه آب استخرها نباید باعث تحریک چشم و مخاط گردد، افزود: از بیماریهای دیگر که می‌توانند از طریق استخرها منتقل شوند می‌توان بیماریهای گوارشی، اسهالها و عفونتهای ویروسی و بیماریهای انگلی را نام برد.
 
وی با بیان اینکه عفونت چشم و گوش و حلق و بینی از دیگر عوارض آلودگی استخرها است، افزود:ممکن است بعضی از افراد بر اثر حساسیت به کلر دچار قرمزی چشم و خشکی پوست شوند که این امر طبیعی است.
 
وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از آلودگی‌ استخرها باید آب استخرها تصفیه و گندزدایی شده و قبل از ورود افراد به داخل استخر حوضچه‌های مواد ضد قارچ قرار بگیرند تا افراد قبل از ورود پاهای خود را وارد حوضچه ضد قارچ کنند.
 
دکتر رباطی در انتها توصیه کرد: شناگران باید از مایو، کلاه، حوله و دمپایی مخصوص استفاده کنند و قبل از ورود به استخر دوش گرفته و بعد از خروج با مواد شوینده بدن خود را شستشو دهند و در صورت داشتن سرماخوردگی، مشکلات پوستی و التهابات چشمی از رفتن به استخرها پرهیز کنند.



تاريخ : 22 / 4 / 1393برچسب:آب دستگاه تصفیه,پوکی استخوان,عقاب نیوز, | 3:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کارشناسان معتقدند دستگاه های تصفیه آب خانگی با تبدیل آب سخت به آب سبک و جابه جایی یون های مفید آن، مانند یون کلسیم با یون سدیم باعث افزایش پوکی استخوان و افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

به گزارش ایرنا، کارشناسان حوزه بهداشت و شرکت های مهندسی آب و فاضلاب اعتقادی به تصفیه مجدد آب آشامیدنی توزیعی نداشته و حتی این کار را به علت از بین بردن املاح ضروری آب برای سلامتی افراد مضر می دانند.

اما از سوی دیگر تبلیغات فریبنده و ناآگاهی بیشتر افراد بازار استفاده از لوازم تصفیه آب را بسیار داغ کرده است.

ˈفاطمه محمدیˈ یک بانوی خانه دار درباره این موضوع می گوید: پنج سال است که از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای پخت و پز در منزل استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که برای خرید این دستگاه به نمایندگی یکی از شرکت ها مراجعه کردیم فروشنده زمان فروش در یک اقدام تبلیغاتی به الکترولیز آب، رسوب دادن و ته نشین ساختن املاح محلول در آن پرداخت و وجود این رسوبات را عامل آلودگی یا پایین بودن کیفیت آب عنوان کرد.

وی اضافه کرد: این فروشنده هنگام فروش، زمان تعویض فیلترها را شش ماه یکبار عنوان کرد در حالی که بعد ها متوجه شدیم برای اینکه آب این دستگاه ها آلوده نشود باید حداقل هر دو هفته یکبار فیلتر آنها تعویض شود.

او گفت: ای کاش فروشندگان در هنگام فروش این دستگاه ها عملکرد آنها را به طور شفاف برای خریداران توضیح دهند و سود خود را به سلامت استفاده کنندگان از این دستگاه ها ترجیح ندهند.

اما برای بررسی بیشتر این موضوع مدیر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه های تصفیه آب خانگی املاح مهم آب را گرفته و در عوض یون هایی مانند یون سدیم را جایگزین یون مهمی مانند کلسیم می کند.

ˈعلیرضا حجتˈ ادامه داد: یون کلسیم یکی از مهمترین یون های مورد نیاز بدن برای استخوان سازی و حفظ سلامت قلب و عروق است و در عوض یون سدیم که از عناصر سازنده نمک به شمار می رود به مرور زمان با افزایش فشارخون سلامت قلب و عروق را به مخاطره می اندازد.

وی عنوان کرد: در سن رشد بدن، کلسیم از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز است که در صورت کمبود مصرف آن، پوکی استخوان در افراد ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود این یون مفید در آب آشامیدنی یکی از مهمترین راه های تامین این عنصر است بیان کرد: پزشکان به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می کنند که از آب های سبک این دستگاه ها استفاده نکرده و آب معمولی را که سختی بیشتری دارد جایگزین این آب کنند.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان همدان نیز در این باره افزود: استفاده از دستگاه های تصفیه آب در هر منطقه ای که آبرسانی آن تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب انجام می شود و آب توزیعی آن به طور مرتب مورد کنترل قرار گرفته و با استانداردها تطابق داده می شود لزومی ندارد.

ˈلیدا رفعتیˈ ادامه داد: از آنجا که آب آشامیدنی در استان همدان تصفیه می شود و در حال حاضر نظارت دقیقی نیز بر آن صورت می گیرد، نیازی به این لوازم تصفیه خانگی نیست.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر اگر از این دستگاه های تصفیه خانگی در منازل به درستی استفاده نشود، ممکن است در دراز مدت آلودگی آب را سبب شوند پس مصرف کنندگان باید همواره فیلترهای این دستگاه ها را چک کرده و در حداقل زمان نسبت به تعویض آنها اقدام کنند.

وی بیان کرد: در سال های گذشته برخی شایعات مبنی بر بالا بودن سختی آب همدان و ایجاد سنگ کلیه توسط این سختی به وجود آمده بود در حالیکه سختی آب این استان مطابق با استانداردهای جهانی بوده و بسیاری از مقالات پزشکی این میزان سختی آب را برای حفظ سلامت بدن مفید می دانند.

رفعتی بیان کرد: استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش میزان سلامت آب آشامیدنی ندارد بلکه موجب از بین رفتن 90 تا 95 درصد از املاح مفید آب می شود این در حالی است که امروز تبیلغات وسیعی برای ترغیب خانواده برای استفاده از این دستگاه ها به صورت رسمی و غیر رسمی می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به حالت مقطر و یا سبک تبدیل می کند که بر اساس مقالات و پژوهش های انجام شده در سطح کشورهای مختلف آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

وی گفت: بیشترین گلایه مردم از آب آشامیدنی مربوط به رنگ، وجود گل و لای، طعم و بوی آب بوده که این امر نیز ناشی از مشخصات فیزیکی آب است در حالی که دستگاه های تصفیه بر ساختار شیمیایی آب تاثیر می گذارند و موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم ، پتاسیم و فلور می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این باره افزود: تصفیه آب استان همدان مطابق با استاندارد 1053 انجام می شود و روزانه 350 تا 300 آزمایش کنترل کیفی، فیزیکی و شیمیایی از این آب تصفیه شده در آزمایشگاه این شرکت انجام می شود.

ˈهادی حسینی بیدارˈ گفت: این کنترل آب از نظر بهداشتی به طور جداگانه توسط سازمان استاندارد و مرکز بهداشت نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: در برخی مواقع زردی آب در زمان اولیه باز کردن شیر آب های خانگی به علت فرسودگی لوله کشی آب است که پس از چند ثانیه بعد از باز شدن آب از بین می رود .

وی با بیان اینکه هم اکنون تمام پارامترهای تصفیه آب در تصفیه خانه همدان به خوبی رعایت می شود اضافه کرد: استان همدان هم اکنون مجهز به یکی از تصفیه خانه های خوب کشور بوده و یکی از چند استان محدود کشور است که مجهز به دستگاه ازون زنی می باشد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب برای فروش کالاهای خود نیاز به بازار مصرف دارند به همین علت به جای اینکه به سختی آب نگاه واقع بینانه داشته باشند، نگاهی کاسب کارانه دارند.

هم اکنون از یک میلیون و 77 هزار نفر جمعیت شهری استان همدان یک میلیون 72 هزار نفر تحت پوشش خدمات شبکه آب و فاضلاب استان همدان هستند که این رقم شامل 99 درصد جمعیت شهری این استان است.

 

 



پایگاه خبری عقاب نیوز :

نخستین بار در کشور عمل همزمان پیوند کبد وکلیه امروز در شیراز با موفقیت انجام شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این عمل همزمان پیوند برای کودک 8 ساله و  با اهدا عضو یک کودک مرگ مغزی میسر شده است.

دانشیار بخش جراحی و بخش پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با مهارت تیم درمانی پیوند اعضا بیمارستان نمازی در یک عمل چهار و نیم ساعته توانستیم نادرترین عمل جراحی همزمان کبد و پیوند را بر روی یک کودک 8 ساله مشهدی با موفقیت انجام دهیم.

دکتر سامان نیک اقبالیان افزود: هم اکنون مرکزآموزشی درمانی نمازی شیراز بعنوان سومین مرکز فعال در دنیا با انجام اعمال جراحی های متعدد پیوند توانسته از مراکز  پیوند اروپایی پیشی بگیرد.

وی  افزود: این مرکز به لحاظ  تخصصی و متمرکز شدن در انجام اعمال پیوند های نادر، توانسته پس از مرکز پیوند آمریکا و اسپانیا مقام سوم جهان را بدست آورد.

دانشیار بخش جراحی و بخش پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بدلیل دیالیزی بودن این کودک باید هر دو پیوند همزمان انجام می شد.



تاريخ : 11 / 4 / 1393برچسب:ممنوعیت,روزه گرفتن,عقاب نیوز, | 7:54 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

همه مبتلایان به دیابت نوع I ناپایدار، بیماران مبتلا به دیابت نوع I و II که کنترل ضعیفی بر بیماری خود دارند و بیمارانی که به رژیم دارویی، تغذیه ای و ورزشي روزانه خود بی توجه هستند از جمله افرادی هستند که مصرف غذا در طول روز برای آن ها اجباری است.
متاسفانه در برخی از موارد شاهد هستیم که برخی از بیماران بدون مشورت با پزشک خود روزه می گیرند و سلامتی شان را به خطر می اندازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موارد متععدی وجود دارد که افراد از روزه گرفتن منع می شوند و برای سلامتی شان نباید روزه بگیرند.

بررسی ها نشان می دهند، همه مبتلایان به دیابت نوع I ناپایدار، بیماران مبتلا به دیابت نوع I و II که کنترل ضعیفی بر بیماری خود دارند و بیمارانی که به رژیم دارویی، تغذیه ای و ورزشي روزانه خود بی توجه هستند از جمله افرادی هستند که مصرف غذا در طول روز برای آن ها اجباری است.

بیمارانی که مشکلات جدی نظیر فشارخون کنترل نشده و مشکلات قلبی دارند، بیماران باسابقه ابتلا مکرر به DKA« کتواسیدوز دیابتی » عارضه حاد بدنبال بیماری دیابت که بدنبال کمبود انسولین همراه با افزایش هورمونهای متقابل انسولین مثل گلوکاگن ایجاد و با افزایش قندخون درد شکمی تهوع و بوی استون در تنفس بیمار تظاهر و اورژانس پزشکی است.

بیماران مبتلا به دیابت حاملگی، بیماران دیابتی با عفونت داخلی، بیماران دیابتی سالمند که عدم تمرکز و فراموشی دارند، بیمارانی که دو دوره یا بیشتر « هیپوگلیسمی » افت قندخون و یا «هیپرگلیسمی » افزایش قندخون را تجربه کرده اند نیز در ماه رمضان نباید روزه بگیرند.



تاريخ : 5 / 4 / 1393برچسب:کلیه انسان,تابستان,عقاب نیوز, | 8:4 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه تمام افراد باید قبل از شروع ماه مبارک رمضان یک سونوگرافی کلیه، مثانه پر و خالی و آزمایش ادرار انجام دهند، گفت: در شرایط معمول سنگ سازی در تابستان بیشتر از سایر فواصل است.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: قبل از شروع ماه مبارک رمضان تمام افراد چه افرادی که سابقه سنگ سازی دارند و چه کسانی که این مشکل را ندارند، باید برای بررسی احتمال وجود سنگ ادراری به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: این اقدام باعث می شود که در صورت وجود سنگ کلیه، برای دفع سنگ‌ها زمان کافی وجود داشته باشد.

وحیدی یکی از راه‌های پیشگیری از سنگ سازی در ماه رمضان را مصرف دو لیوان آب به صورت ناشتا و یک لیوان قبل از شروع وعده غذایی دانست و افزود: مصرف انواع میوه‌ها نیز به اندازه 400 تا 500 گرم در روز توصیه می‌شود.

ذخیره آب طولانی مدت در ماه رمضان با مصرف میوه‌های گوشتی

این جراح کلیه و مجاری ادراری در خصوص توصیه‌های غذایی در ماه رمضان برای سحری گفت: با توجه به این که مصرف میوه در زمان سحر برای نگهداری و تامین آب بدن در طولانی مدت موثر است، بنابراین مصرف میوه‌های گوشتی مانند هلو و سیب که دیرتر آب خود را از دست می‌دهند، به عنوان ذخیره آب طولانی مدت هستند که برای سحری توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ماه رمضان به ویژه در وعده سحری، باید از مصرف غذاهای شور و پر نمک و میوه‌های مضر مانند هندوانه (این میوه به علت ادرار آوری موجب از دست دادن آب بدن و تشدید تشنگی می‌شود، همچنین مصرف آن در مبتلایان به مشکلات روده‌ای به علت فیبر زیاد، زیان آور است) و پنیر شور پرهیز کرد.

وحیدی تصریح کرد: در زمان افطار، افراد روزه خود را با یک تا دو لیوان آب ولرم و نه چای و هیچ نوشیدنی دیگر باز کنند و سپس به تدریج به مصرف لبنیات مانند دوغ و ماست و غذای اصلی بپردازند، زیرا مصرف همزمان این دو وعده با هم به دلیل وجود کلسیم در لبنیات و آهن در غذای اصلی، منجر به جذب غیرکامل این مواد می‌شود.

 



تاريخ : 3 / 4 / 1393برچسب:دیابت,روزه داری,عقاب نیوز, | 9:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تنها چند روز بیشتر به آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده و با توجه به اینکه بیش از چهار میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد، آنان باید در صورت تصمیم به روزه داری از هم اکنون قند خود را کنترل و آمادگی های لازم را کسب کنند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از گروه اجتماعی مشرق، دیابتی ها برای روزه گرفتن باید آمادگی داشته و در حقیقت باید دو ماه قبل از ماه رمضان به پزشک مراجعه و قند خود را کنترل کرده باشند.

اگر بیماران دیابتی آمادگی های لازم را برای ماه رمضان کسب نکنند، نمی توانند روزه بگیرند و در صورت روزه داری نیز با عوارض جدی روبرو خواهند شد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران می گوید: سه عامل کنترل قند خون، شیوه درمانی و اطلاعات و آموزش فرد در روزه داری فرد دیابتی موثر است.

«امیرکامران نیکوسخن» می افزاید: دیابتی ها باید از هم اکنون برای ماه رمضان خود را آماده کرده و میزان قند خود را به حد مطلوب برسانند، زیرا در صورت داشتن نوسانات قند خون، روزه داری نه تنها موجب کاهش قند نمی شود، بلکه قند خون را نیز بالا می برد.

وی تاکید می کند: منظور از کنترل قند خون، انجام آزمایش های لازم و اندازه گیری روزانه است؛ قند خون بدن، نوسانات زیادی دارد و یک بار آزمایش میزان آن را مشخص نمی کند، بلکه باید به کمک دستگاه های اندازه گیری قند، بطور مداوم آن را کنترل کرد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران می گوید: تنها نوعی آزمایش موسوم به آزمایش «هموگلوبین A1c» طی هر سه ماه می تواند میانگین قند خون فرد و کنترل بودن قند را نشان دهد و با بسنده کردن به یک آزمایش نمی توان درباره کنترل بودن قند خون قضاوت کرد.

نیکوسخن تصریح می کند، اگر میزان آزمایش «هموگلوبین A1c» کمتر از هفت بود، فرد می تواند روزه بگیرد اما اگر بالای هشت بود روزه داری وضعیت فرد دیابتی را بدتر می کند.

وی درباره تاثیر شیوه درمانی بر روزه داری فرد نیز می گوید: اگر فرد دیابتی بدون دارو و با ورزش و رژیم غذایی، قند خود را کنترل می کند و آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشد، مشکلی درصورت روزه داری او ایجاد نمی شود.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران می افزاید: بیمارانی که از قرص برای درمان دیابت استفاده می کنند باید بدانند که مصرف قرص موجب افت قند خون می شود، بنابراین مصرف این قرص ها هنگام روزه داری باید با دقت تنظیم شود و این افراد حتما قبل از روزه داری باید نظر پزشک معالج خود را در این زمینه جویا شوند.

به گفته نیکوسخن، روزه گرفتن برای بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند، کار بسیار سختی است و اغلب آنان با روزه داری با افزایش یا کاهش شدید قند خون مواجه می شوند.

وی می افزاید: این افراد فقط در صورت داشتن اطلاعات بسیار بالا در زمینه دیابت و همچنین فقط در صورت استفاده از انسولین های نوترکیب با اثر طولانی و در شرایط خاص، می توانند روزه بگیرند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران می گوید: بسیاری از افراد فکر می کنند با روزه گرفتن و نخوردن یک وعده غذا می توانند انسولین خود را تزریق نکنند، درحالیکه چه غذا بخوریم و چه غذا نخوریم، انسولین باید به بدن برسد.

نیکوسخن خاطرنشان می کند: بطور خلاصه می توان گفت اغلب دیابتی هایی که بدون دارو بیماری خود را کنترل می کنند، می توانند روزه بگیرند؛ دیابتی هایی که دارو مصرف می کنند باید با نظر پزشک معالج روزه بگیرند و روزه داری برای دیابتی هایی که انسولین مصرف می کنند، تقریبا مضر است.

وی، آموزش و اطلاع رسانی را از دیگر آمادگی های لازم برای بیماران دیابتی قبل از آغاز ماه رمضان و تصمیم به روزه داری دانسته و می گوید: بیماران دیابتی حتما باید آموزش های لازم را درباره «دیابت و روزه داری» فرا گیرند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران اضافه می کند: بطور مثال بیماران دیابتی باید بدانند که هنگام افطار و سحر از خوردن غذاهای حجیم خودداری کنند تا قند خونشان افزایش نیابد و همچنین همه آنان حتی افرادی که بدون دارو قندشان را کنترل می کنند باید کنترل روزانه قند خون داشته باشند.

نیکوسخن می گوید: میزان قند خون دو ساعت بعد از خوردن سحری و دو ساعت بعد از خوردن افطار باید کنترل شده و کمتر از 180 باشد و اگر قند خون آنان در طول روز کمتر از 70 باشد، باید از روزه داری منصرف شوند.

به گفته وی، روزه همان اندازه که اثرات معنوی و جسمی مطلوب دارد می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد و خداوند دستور داده در شرایطی که روزه موجب آسیب به بدن می شود، نباید روزه گرفت.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران تصریح می کند: نمی توان یک قانون کلی برای همه بیماران دیابتی ارائه داد که آیا می توانند روزه بگیرند یا نه، اما متاسفانه در صدا وسیما و رسانه ها برای دیابتی ها در ماه رمضان یک قانون کلی ارائه می شود درحالیکه شرایط از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

نیکوسخن با تاکید براینکه هر بیمار دیابتی باید اجازه روزه داری را از پزشک معالج خود کسب کند، می افزاید: روزه در بیماران دیابتی که دچار عوارض آن مانند عوارض کلیوی، قلبی و چشمی هستند، مضر است.

وی خاطرنشان می کند: حتی اگر بیماران دیابتی از پزشک خود اجازه روزه داری دارند، باید درباره دارو، تغذیه و فعالیت بدنی آموزش های لازم را فراگیرند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران می گوید: قند خون قبل از غذا خوردن باید بین 90 تا 130، دو ساعت بعد از غذا خوردن کمتر از 180 و قند در آزمایش «هموگلوبین A1c» نیز باید کمتر از هفت باشد تا فردی بتواند روزه بگیرد.

نیکوسخن تاکید می کند: روزه داری می تواند هم موجب افت و هم موجب بالارفتن قند شود؛ گرسنه بودن به مدت طولانی ممکن است قند را بالا ببرد زیرا بدن در حالت طبیعی قند را از کبد دریافت می کند و اگر انسولین در بدن نباشد میزان قند در بدن بالا می رود.

 



پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
یکی از جدید ترین راههای شناسایی انواع سرطان در افراد بررسی تعداد خال‌های بدن و نوع آنها است که یک کشف جدید در دنیای پزشکی است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران هشدار می‌دهند زنانی که دارای 15 خال یا خال گوشتی بر روی تنها یک دست خود هستند، در معرض ابتلا به سرطان به میزان 35 درصد به نسبت سایر زنان قرار دارند.
 
گفتنی است، کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل ایجاد خال‌های متعدد در بدن را هورمون‌ها و وجود اختلال در آنها می‌دانند که می‌تواند موجب ابتلای افراد به سرطان گردد.
 
کارشناسان این نتایج را با بررسی بر روی حدود 74 هزار و 523 پرستار زن در طول 20 سال بدست آورده‌اند.
 
نتایج این تحقیق که توسط دانشگاه ایندنیانا ایالات متحده صورت گرفته در مجله‌ی آنلاین کتابخانه‌ی عمومی پزشک در سال 2014 به چاپ رسیده است.



تاريخ : 20 / 3 / 1393برچسب:, | 11:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
دیدن افرادی که با جعبه‌ای پر از عینک آفتابی در کوچه و خیابان یا سر چهارراه‌ها عینک‌آفتابی می‌فروشند خبر از این می‌دهد که دوباره فصل تابستان از راه رسید و گرمای هوا، بازار عینک‌آفتابی فروشان را نیز داغ کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق،‌ هنوز هم که هنوز است استفاده از عینک آفتابی خرده فرهنگ‌های بامزه‌ای را به یاد ایرانیان می‌اندازد.با این حال این روزها استفاده از این ابزار شیک‌پوشی و مد و پز دادن طوری رواج یافته که بازارش هم داغ، گسترده و منحصربه‌فرد شده است؛ بازاری که در آن به شنیدن قیمت‌های میلیونی برای خرید یک عینک عادت کرده‌ایم.

از سوی دیگر، دیدن افرادی که با جعبه‌ای پر از عینک آفتابی در کوچه و خیابان یا سر چهارراه‌ها عینک‌آفتابی می‌فروشند خبر از این می‌دهد که دوباره فصل تابستان از راه رسید و گرمای هوا، بازار عینک‌آفتابی فروشان را نیز داغ کرده است.

بازار عینک‌آفتابی همانند انواع و اقسام آن با رنگ‌های متنوعش، دارای زیر و بم کاملا تخصصی است، اما بسیاری از خریداران و مراجعان این بازار صرفا درگیر رنگ و لعاب شده و بدون توجه به تخصصی بودن انتخاب عینک‌آفتابی مناسب دست به جیب می‌شوند و نه‌تنها به بینایی خود خدمت نمی‌کنند بلکه آن را در معرض امراض مختلف قرار می‌دهند.

تردیدی نیست که همه ما اهمیت پزشکی استفاده از عینک آفتابی را در فصل تابستان و زمستان می‌دانیم و از زیان‌های تابش انواع اشعه‌های مختلف خورشید بر چشم آگاهیم. همچنین اهمیت منحصربه‌فرد آن را در تیپ زدن و پز دادن و قیافه گرفتن و بقیه قضایای مرتبط به خوبی می‌دانیم.

اما ماجرا این است که در بیشتر اوقات نمی‌دانیم چه نوع عینک‌آفتابی را بخریم که به معنای واقعی برایمان مناسب باشد، یعنی هم به صورتمان بیاید و هم تیپمان را تکمیل کند، هم به چشم‌مان ضربه نزند و هم دارای قیمت مناسبی باشد. این‌گونه است که بیشتر ما صرفا ارزان خریدن و ظاهر عینک را ملاک انتخاب قرار می‌دهیم و در بیشتر مواقع هم به جای ثواب،کباب می‌شویم.

انواع عینک آفتابی

به‌طور کلی عینک آفتابی براساس ۲ نوع تقاضا روانه بازار می‌شود. این ۲ گزینه عبارتند از عینک‌های فشن دیزاین (عینک‌هایی ساخته شده براساس مد روز) و عینک‌های کوالیتی دیزاین (عینک‌های ساخته شده براساس کیفیت و کارآیی). این درحالی است که براساس تحقیقات، مشخص شده گروه اول بسیار محبوب‌تر و پرمخاطب‌تر است.

به‌طوری که بیشتر تولیدات کارخانه‌های معروف تولیدکننده عینک آفتابی مثل کوکس و تیکا که یکی از معروف‌ترین برندهای دنیای عینک آفتابی است به بخش عینک‌های فشن دیزاین اختصاص یافته و بخش کوچکی در گروه تولیدات با کیفیت قرار گرفته است.

بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که به‌دنبال عینک آفتابی فشن دیزاین هستید بد نیست بدانید برندهایی چون گوچی، زاروفسکی، دولچه گابانا، شنل، ورساچه، بربری و وُگ برای شما بسیار مناسب است و می‌توانید عینک‌های بسیار زیبا با طراحی‌های مختلف را در کنار کیفیت مناسب از این برندها تهیه کنید اما اگر به کیفیت محصولات اهمیت می‌دهید و زیاد به دنبال مد روز نیستید می‌توانید میان تولیدات ریبن، سُوور، پرسول و ربو عینک مناسبی برای خود بیابید، هرچند برخی از این تولیدات در بازار داخلی ایران بسیار نادر است و برای داشتن یکی از تولیدات این برندها باید هزینه سنگینی بپردازید.

انواع فریم برای سلیقه‌های مختلف

فریم عینک رابطه بسیار تنگاتنگی با سلیقه‌های مختلف بازار دارد، بنابر این دیدن ده‌ها یا صدها مدل فریم با ترکیبات مختلف در این بازار رنگارنگ جای تعجب نداشته و هرگز باعث آشفتگی ذهن خریداران نخواهد شد چون هنوز هم بازار عینک آفتابی تشنه فریم‌های جدید است باوجود این‌که صدها مدل هم‌اکنون روانه بازار شده است. به‌طورکلی در این بازار می‌توانیم ۳ بخش از فریم را پشت ویترین فروشگاه ببینیم:

۱- فریم‌های فلزی

۲- فریم‌های پلاستیکی

۳- فریم‌های ترکیبی

هرکدام از این گروه‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود است و می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان برای تهیه یکی از آنها اقدام کنید.  اما چند قانون اصلی برای همه گروه‌های یاد شده صادق است که باید به آنها توجه داشته باشید.

۱- سبکی فریم مورد نظر

۲- عدم ایجاد حساسیت در پوست صورت و محل‌های تماس دسته فریم با صورت

۳- انعطاف‌پذیری

۴- تناسب با فرم صورت

عدسی‌های متفاوت با کارآیی مختلف

هرچند ساخت فریم ارتباط مستقیمی با دنیای مد و فشن دارد اما تنوع عدسی‌های عینک‌آفتابی ارتباط زیادی با دنیای فشن نداشته و بیشتر به مسائل تخصصی مربوط است. در این زمینه نیز می‌توانیم به ۴ مدل مختلف از عدسی‌ها اشاره کنیم که عبارتند از ۱- عدسی‌های شیشه‌ای ۲- عدسی‌های پلی‌کربنات ۳-  عدسی‌های اکریلیک ۴- عدسی‌های CR-۳۹ (ساخته شده از نوعی رزین). از آن‌جا که نوع عدسی ارتباط مستقیمی با بهداشت چشم شما خواهد داشت بد نیست بدانید عدسی‌های اکریلیک ارزان‌ترین نوع عدسی است و با توجه به جنسش به سرعت خط و خش روی آن ظاهر می‌شود که برای بینایی شما بسیار مضر خواهد بود.

عدسی‌های شیشه‌ای هم خطر شکستن دارد و دارای وزن زیاد است. لذا در این بین بهترین نوع عدسی که می‌توانید به کیفیت آن اعتماد کنید نوع CR-۳۹ است درحالی‌که هم‌اکنون بیشتر عدسی‌های عینک‌های آفتابی موجود در بازار از جنس پلی‌کربنات‌ها است که کیفیتی متوسط دارد.

چه رنگی بخریم؟

شاید هنگام انتخاب عینک آفتابی با دیدن عدسی‌های رنگی با رنگ‌های متفاوت، بارها از خودتان پرسیده باشید این تفاوت رنگ برای چیست و به چه کاری می‌آید؟ آیا فقط بحث هماهنگی رنگ عدسی با لباس میهمانی و تیپ مطرح است؟ کدام رنگ عینک مناسب‌تر است؟ به عقیده کارشناسان، بهترین رنگ برای عینک آفتابی در مصارف عادی، دودی است. اما برای رانندگی‌های طولانی بهترین عدسی برای عینک آفتابی راننده رنگ قهوه‌ای خواهد بود. اما بد نیست بیشتر درباره خواص رنگ‌های مختلف عدسی بدانیم.

۱- خاکستری: این رنگ در عدسی‌ها به‌عنوان ته‌رنگی فوق‌العاده  است که سبب کاهش کلی روشنایی نور شده و چشم‌ را در برابر تابش‌های خیره‌کننده نور محافظت می‌کند. این ته رنگ برای رانندگی و استفاده عمومی مناسب است.

۲-  زرد و طلایی: این رنگ‌ها میزان نور آبی را کاهش داده و در عین حال به فرکانس‌های دیگر نور اجازه عبور می‌دهد. ته‌رنگ زرد به‌طورکلی رنگ آبی را حذف کرده و سبب خواهد شد همه چیز مقابل دیدگان شما واضح‌تر به‌نظر برسد. با توجه به این خاصیت عینک آفتابی با ته رنگ زرد و طلایی بهترین گزینه برای اسکی‌بازان در فصل زمستان است ولی چون این رنگ دید نوری را مختل می‌کند برای رانندگی در غروب و هوای ابری یا مه آلود اصلا گزینه مناسبی نیست.

۳- قهوه‌ای و کهربایی: این نوع عدسی‌ها به‌عنوان عدسی‌های رنگی عمومی است که می‌تواند میزان نور زننده را کاهش داده و از ورود فرکانس‌های بالای نور مانند نور آبی و ماورای بنفش به سیستم بینایی ما جلوگیری کند، به همین دلیل کنتراست و وضوح کاملی از مناظر مقابل ما ارایه خواهد داد و عدسی‌های مناسبی برای دویدن، دوچرخه سواری و رانندگی طولانی است.

۴- سبز: کاهش نور زننده و حذف نور آبی از ویژگی‌های این رنگ‌هاست، از آن رو که ته رنگ سبز بالاترین میزان کنتراست و بیشترین درجه تیزبینی را فراهم می‌آورد، بسیار محبوب است، اما فراموش نکنید گزینه مناسبی برای رانندگی نیست چون باعث اختلال در تشخیص رنگ قرمز و زرد که دو رنگ بسیار کاربردی برای علایم رانندگی است؛ می‌شود و می‌تواند برایتان خطرساز باشد.

۵-  صورتی و قرمز: کنتراست عالی را از اجسام با پس‌زمینه آبی و سبز فراهم می‌آورد. برای شکار و اسکی روی آب  مناسب است.

۶-  ته رنگ آبی: بیشترین نور آبی را از خود عبور می‌دهد.  برای گلف، تنیس یا نشانه‌گیری به سوی هدف‌های سبز رنگ در باشگاه‌های تیراندازی مناسب است.

آزمایش کیفیت عینک‌های آفتابی

تاکنون بارها درباره زیان‌های عینک‌آفتابی غیراستاندارد گفته شده و چشم‌پزشکان درباره صدمات بسیار زیاد این‌گونه عینک‌ها هشدار زيادي  داده‌اند، اما به‌طورکلی استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد باعث پدیده‌ای به نام عدم آسایش از نور می‌شود.

چون هنگام استفاده از عینک آفتابی غیراستاندارد مردمک چشم بیش از حد معمول باز شده و باعث ورود حجم زیادی از تشعشعات مضر به داخل چشم و سیستم بینایی ما می‌شود. این موضوع باعث می‌شود افراد با استفاده از عینک‌های غیراستاندارد دچار عوارض دیگری همچون خستگی، سرخی چشم، تاری دید، درد چشم و سردرد بشوند.

از این ‌رو مشخصات فنی عینک‌های آفتابی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب عینک آفتابی استاندارد است و مهم‌ترین توصیه متخصصان به خریداران این است که همواره از فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های مجاز، برندهای مختلف را خریداري کنند و قبل از پرداخت صورتحساب از فروشنده بخواهند با دستگاه UV سنج میزان جذب عدسی عینک انتخابی را اندازه‌گیری کند. به یاد داشته باشیم بهترین حالت برای عدسی‌های استاندارد ۴۰۰ نانومتر است. با این حال با یک اقدام ساده خودتان هم می‌توانید کیفیت عدسی عینک را آزمایش کنید.

آزمایش اصلی برای تعیین کیفیت عدسی عینک آفتابی این است که در عینک‌های آفتابی نباید جابه جایی تصویر مشاهده شود و وجود چنین علایمی نشان‌دهنده نامرغوب بودن عدسی عینک آفتابی است، عینک‌های آفتابی باید فاقد هرگونه کج و معوج بودن باشد. برای امتحان کردن این مورد نیز می‌توانید از داخل عدسی و فاصله ۴۰ سانتی‌متری به اشیا نگاه ‌کنید و آن را به حالت دورانی تکان دهید.

در صورتی که هرگونه چرخش، جابه‌جایی یا تغییر شکل در اشیا مشاهده شود نشان‌دهنده نامناسب بودن عدسی عینک آفتابی است. اما به یاد داشته باشید بهترین روش، استفاده از دستگاه‌های تخصصی موجود در فروشگاه‌های معتبر است، بنابراین از فروشنده بخواهید با دستگاه برخی از پارامترهای لازم را برای شما آزمایش کند.

قیمت عینک آفتابی

هر چند در گوشه و کنار خیابان با فروشندگان دوره‌گرد که تولیدات برخی از برندهای معتبر بین‌المللی را به قیمتی غیرقابل تصور می‌فروشند مواجه می‌شویم اما به‌طورکلی قیمت عینک‌آفتابی در بازار معمول کشورمان از حدود ۵۰‌هزار تومان تا چند‌میلیون تومان در نوسان است.

عینک‌های معمول که عموما محصول کشور چین است از۴۰‌هزار تومان تا ۲۰۰ یا ۳۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و با کمی فاصله، کیفیت‌های برتر تا یک‌میلیون تومان خواهد بود اما درباره برندهای خاصی تفاوت قیمت ناگهان بسیار زیادتر از حد تصور خواهد شد و به میلیونی خواهد رسید.

 

 



تاريخ : 17 / 3 / 1393برچسب:, | 8:33 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه معمولا در ساخت بستنی‌ها از مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی استفاده می‌شود، یادآوری کرد: توصیه می‌شود مصرف بستنی به دو بار در هفته محدود شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه معتقد است: مصرف بستنی کاکائویی مانع از جذب کلسیم بستنی می‌شود.

لیلا رضازاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش مصرف بستنی در فصل گرما، گفت: بستنی در هرم غذایی جزء گروه شیر و لبنیات قرار دارد و اگر از روش‌های بهداشتی و سالم تهیه شود، می‌تواند مقادیر قابل توجهی انرژی، ویتامین، کلسیم، املاح و ... برای بدن تامین کند

وی ادامه داد: گفته می‌شود بستنی می‌تواند حالت شادی را برای فرد ایجاد کند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه معمولا در ساخت بستنی‌ها از مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی استفاده می‌شود، یادآوری کرد: توصیه می‌شود مصرف بستنی به دو بار در هفته محدود شود.

رضازاده، مصرف بستنی را برای افرادی که دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و اضافه وزن دارند، محدود دانست و تاکید کرد: افراد مسنی که مشکل زمینه‌ای ندارند، می‌توانند دو بار در هفته بستنی مصرف کنند، اما سالمندان بیمار باید مصرف بستنی را محدود کنند.

وی در خصوص مصرف بستنی در کودکان نیز افزود: از سه سالگی به بعد مصرف بستنی برای کودکان منعی ندارد، خصوصا برای کودکانی که تمایلی به مصرف لبنیات ندارند، اما مصرف بستنی در سن پایین تر می‌تواند سبب بی‌اشتهایی شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، می‌توان با مصرف یک بستنی شیری در روز ذائقه کودکان را به لبنیات عادت داد، البته بستنی باید به عنوان میان وعده مصرف شود و جای وعده غذایی اصلی را نگیرد.

رضازاده به افراد توصیه کرد از بین بستنی‌های یخی و شیری بستنی‌های شیری را انتخاب کنند و از مصرف بستنی‌های غیرپاستوریزه که در نحوه تهیه آن شک وجود دارد تا حد امکان خودداری کنند.

وی معتقد است: اگر قرار است بستنی پاستوریزه مصرف شود بستنی‌های ساده انتخاب شوند که مواد افزودنی کمتری دارند.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: بستنی کاکائویی علاوه بر اینکه چاقی را به همراه دارد، مانع از جذب کلسیم می‌شود.